Jump to content
Annons

Mollpenta i blues?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har alltid funderat lite över det här med att "i blues använder man sig av en bluesskala typ mollpenta när man improviserar på gitarr". Jag brukar med fascination läsa PXM´s inlägg i ämnet olika skalor, han är tydligen extremt påläst i ämnet.

Men just i bluesimprovisation, använder ni verkligen nån sorts skala? Jag tycker det verkar helkorkat, det blir lite som när man spelade blockflöjt i första klass o skulle hålla sig exakt till de få noterna i "Köp varm korv". När jag spelar använder jag alla strängars alla toner o olika töjningar mittemellan tonerna. Att använda en viss skala som mall för improviserat blues, är inte det väldigt hämmande? Som en gammelvärldens elak musikmagister som står o pekar på svarta tavlans noter med pikpinnen o gör narr av en inför resten av klassen om man lägger till nåt ur eget huvud.

Miles Davis skriver om samma grej i sin självbiografi, enligt nån av hans förebilder så gick det bra att spela vilken ton som helst till vilket ackord som helst, tom ett Ciss till Am. De få ggr jag får till bluesliret är när jag kopplar bort hjärnan o skalor helt, o bara sliter o drar i strängarna. Hur gör ni? Eller tänker om det bara?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo alltså grejen är den att för att kunna improvisera så ligger det en hel del träning bakom... att lära sig lite skalor till exempel mollpentan och även lära sig en del licks. Det ligger ju som grund som jag ser det att lära sig veta var alla toner ligger på greppbrädan.

En jazzmusiker har massvis med träning i ryggsäcken... för att just kunna improvisera så som dom gör ibland...

Du vet ju vilka toner man kan töja på utan att du tänker på det etc. Man kan inte bara spela vilka toner som helst slumpmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite så också att man automatiskt glider in i typ pentaskalor automatiskt om man är uppväxt i ett musikklimat där i princip all musik man hört sen barnsben är baserad på olika varianter av blues?

Och såklart kan man slänga in nån udda ton här och där så länge den har rätt ton innan och efter. Bara pumpa mellan Fiss och Ciss till vilken låt som helst kommer liksom inte låta bra( så länge inte just den låten går i typ Fiss d.v.s)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa tänker skalan mer eller mindre medvetet. Andra tänker inte utan bara går på gammal vana. Oavsett hur man tänker/upplever den på insidan så använder ju båda musikerna 99% samma toner i vilket fall. Men hur man tänker medan man utför skiljer mycket.

Skalor är ju mer skelettet som musiken (västerländsk i alla fall) är uppbyggd på, men det är en efterhandskonstruktion som används för att beskriva, mer än en fysiologisk regel. Skalor används ju mest för att förklara det underliggande mönstret för den som känner sig lite vilsen. Men bluesens 'blå toner' t.ex. ligger mitt emellan två av skalans toner. Så länge du får sagt det du vill förmedla, så är det ju rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skalorna är väl mest till för att förklara teorin bakom, ett sätt att analysera innan och efter man spelat! Det bästa tycker jag är att använda örat! Sen är det aldrig fel att öva skalor, samt att röra sej mellan dom olika skalorna i spelet!

Redigerat av Henric Svensson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att med tiden och ju äldre man blir desto mer utvecklar man lite mer egen stil och känsla på det man levererar. Man kan höra skillnaden på Joe Bonamassa och Eric Johnson trots att deras stil är ganska lika varandra.

Men även BB King! Han spelar ju väldigt enkelt men man kan ändå höra att det är han! Konstigt nog!

Men är nog mest som med vanliga tre ackords låtar, Det mesta låter likt ändå! 😕

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att förklara för någon som inte kan cykla hur man gör för att cykla. Och när man väl kan cykla tänker man inte på hur det var innan man kunde cykla, utan man bara cyklar! 🙂

EDIT: Jo jag tänkte på detta med PXMs expertkunskaper om mollpentor och annat.. Han verkar ju kunna det hela perfekt på det teoretiska planet.. Men hur låter hans musik sen då? 😕 All kredit åt PXM men men.. 😲

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är nog mest som med vanliga tre ackords låtar, Det mesta låter likt ändå! 😕

Det är därför man reharmoniserar, så att det INTE skall låta likadant hela tiden, fast det bbygger på samma skelett..mvh
Link to comment
Dela på andra sajter

Ciss över Am7 är iaf ett ganska vanligt bluesackord

som du säkert har hört 🙂

Jag tänkte mer en ensam Ciss-ton till Am ackordet. Det skär sig ganska härligt.

Med mycket dist o volym kan man få fram ovanliga toner om man spelar bak på en stratas svajfjädrar. Såna harmonier är såra att skriva ut på noter. 😎

Min gamla strata gnisslade på ett härligt sätt i gängan till svajarmen. Gungade jag den fram o tillbaka uppstod ljuv musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

(Moll)pentan finns alltid i skallen när jag lirar, fast skallen under ett solo/improvisation egentligen är fingrarna. 😛

Bara köra helt efter pentan blir lite tråkigt, så därför finns det ju massa "extra" toner man använder sig av.

En snubbe som är grönjävlig på de extra tonerna är Robben Ford. Hans solon ledsnar man aldrig på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder (använde) som standard 7 toner i bluesimprovisation. Aldrig mer än 9 dock.

Det är väl improvisation även om man använder en mall/skala. Även om man inte har lärt sig skalan på papper spelar man ju efter sin egen mall. Annars betyder det ju att man inte har en aning om var vilka toner finns. Kan man sin greppbräda kan man ju i så fall säga att då improviserar man inte eftersom man vet var tonerna finns som passar, eller, som man vill spela/uttrycka.

Med mycket dist o volym kan man få fram ovanliga toner om man spelar bak på en stratas svajfjädrar. Såna harmonier är såra att skriva ut på noter.

Min gamla strata gnisslade på ett härligt sätt i gängan till svajarmen. Gungade jag den fram o tillbaka uppstod ljuv musik

Låter lite som en beskrivning av den underbara Jeff Beck. Kan inte låta bli att slänga in ett klipp på honom när han lirar blues.

http://www.youtube.com/watch?v=1yGB6d_3n58

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...