Jump to content
Annons

De snyggaste bandnamnen du vet


Martin

Recommended Posts

Annons

Är Skalbaggarna ett bra namn? Hade deras namn varit "bra" om de inte hade gjort musik som blev välkänd över hela världen?

Ett par bandnamn som jag har haft på mina band, är exempelvis Prototype, Illusion och Feedback - fullt godkända namn, tycker jag och bra musik tyckte vi åtminstone själva när det begav sig 😉 , men utan några kommersiella framgångar.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Skövde hade faktiskt varit ett coolt artistnamn/bandnamn, när vi pratar om stadsnamn.

Lite lagom anti mot att "alla måste flytta till storstaden för att bli något" 🙂

Apropå på ortsnamn som bandnamn finns ju bandet Örnsberg. Ok, ingen ort utan stadsdel i storstad. Men ändå.

Vill inte kritisera, men måste ändå ställa mig frågande till Avicii. Är inte sinnebilden av ett dåligt artistnamn att ingen vet hur det egentligen ska uttalas? Alla säger ju fel på olika sätt. Smaken är som en styckmördad människa.

Håller med. Finns väl en anledning till att Danny heter just Danny som artist och inte har med hela namnet eftersom ingen vet om det ska uttalas som en korvsort eller såstillbehör.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Surrande tuppar? Eller värre.. Surrande kukar? Låter ju ... trevligt.

Det är ju precis det det gör 😉

Som sagt, tycker att det är fantastiskt passande för deras musik.

Angående Avicii så har jag nog aldrig haft några problem med att uttala det rätt, men då blev jag ju introducerad till honom vid någon P3 Guld-gala. Kyuss däremot tog det ett bra tag innan jag fattade hur jag skulle uttala. Väldigt många benämner dem som "Kjuss", ibland med tillägget "eller vad dom nu heter".

Ett annat intressant exempel i sammanhanget är ju Mötley Crüe, och hur de kommit att uttalas i Sverige och Tyskland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nån tagit med Pink Floyd? Färger verkar smart att ha med, Deep Purple, o Purple Rain som är en känd låt, Purple Haze likaså.

Jag fundera lite på det där med färg i bandnamnet förut. Jag kommer inte på något tidigare exempel med en färg i namnet än Pink Floyd, men de tog väl bandnamnet efter två bluesartister om jag minns rätt? (Minns dock inte vilka.) Kan något ett tidigare exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag läser övriga svar kommer jag att tänka på några namn:

Gluecifer

Turbonegro

TA.S.K (tatuerade snutkukar)

Rännstens pissers

Extreme Noise Terror

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte kritisera, men måste ändå ställa mig frågande till Avicii. Är inte sinnebilden av ett dåligt artistnamn att ingen vet hur det egentligen ska uttalas? Alla säger ju fel på olika sätt. Smaken är som en styckmördad människa.

Första gången jag såg namnet Avicii, trodde jag det var ett läkemedel (uttalas Avi-cii)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Är Skalbaggarna ett bra namn? Hade deras namn varit "bra" om de inte hade gjort musik som blev välkänd över hela världen?

Ett par bandnamn som jag har haft på mina band, är exempelvis Prototype, Illusion och Feedback - fullt godkända namn, tycker jag och bra musik tyckte vi åtminstone själva när det begav sig 😉 , men utan några kommersiella framgångar.

De heter beatles, inte beetles som är skalbaggarna. Så det borde väl vara Taktbaggarna eller Rythmbaggarna i så fall.
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Misery loves co. , The kristet utseende som nämnts tidigare..., Peace love and pitbulls, Trätofflers, Jeansvästers...... Och vårt namn Violent work of art.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ett annat intressant exempel i sammanhanget är ju Mötley Crüe, och hur de kommit att uttalas i Sverige och Tyskland.

Läste i en intervju med bandet att de inte hade en aning om hur 'prickarna' ändrade uttalet på bandnamnet, de slängde bara dit dem för att det skulle se coolt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wizex (inte det snyggaste, men ett av dem).

Det absolut störigaste namnet jag vet och har tyckt sedan jag som barn hörde namnet första gången är Creedence Clearwater Revival. Det är helt jävla otroligt vad folk ska komplicera det ibland ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

"De fyra vännerna och ingen mer" hette mitt gamla band.

Anywhore, vet inte vilket bandnamn som är favoriten. Men ja, Metallica är fan jävligt hårt. Det och Vikingarna haha.

Vikingarna är verkligen ett missvisande namn med tanke på musiken. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...