Jump to content
Annons

hegobald

Recommended Posts

Annons
  • 3 år senare...
  • 3 månader senare...

Jag har "lekt" lite med Soundation på nätet. Net-DAW. Där kan man även spela in. Någon annan som provat? Vad finns på plus- och miunussidan där om ni använt den? Har ni några tips?

/Algiotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

I sin grundform är Soundation gratis men man kan köpa till olika tjänster, bl.a. så att man kan ladda upp egna filer till sina låtar. Man kan också spela in ett spår direkt på nätet. Man kan vidare via Google Hangout samarbeta i realtid över nätet.

Man kan jobba dels med samples som ingår i programmet, dels med egna inspelningar plus jobba med softsynthar och matriser till dem.

Delar av världen är redo för det i alla fall. Över världen finns rätt många som använder det, vet dock ej hur många, har jag förstått av Community och forum.

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande! Rapportera gärna om dina fortsatta upplevelser om du tänker ge det lite tid. Jag är hemskt nyfiken på det och har som sagt ett konto själv.

Jag har haft Premium-konto på Soundation ett tag. Kostar 90 i månaden. Då har jag tillgång till ett mäktigt bibliotek av clips/samples från många genrer- kanske inte i alla tonarter men en hel del. Det finns softsynthar med vst-matriser där man kan rita in sina låtidéer. Nya synthar tillkommer hela tiden. Trummaskin. Man kan köpa ny samlingar med clips/samples i olika genrer och vst-fraser.

Det har många fx-möjligheter.

Är du klar med en låt kan du publicera den på ett forum där eller mixa ner dem till en wav-fil.

Jag har spelat in direkt på nätet på den, fört över egna wav-filer dit.

Ännu kan du inte koppla ett keyboard dit men det kommer nog snart. Det utvecklas ständigt. En hel del av mina låtar på Spotify är gjorda med hj a Soundation.

/Algotezza

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man! Ska ta mig en lyssnare på dina grejer omedelbart. Jag är ju hemskt förtjust i hela idén att kunna komma åt sina program och filer vid vilken dator som helst, jag knarkar tex Google Drive för att jag kan jobba på mina dokument var jag än befinner mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Soundation är en net-DAW -som är gratis i sin grundvariant. Man kan spela in audiofiler direkt i den och numera även koppla sin midiklaviatur till den och spela in midifiler. Najs!

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag har använt netDAWen Soundation i fyra år nu ungefär. Det kommer nya finesser hela tiden i det här nätburna programmet. Det finns dels i en grundläggande gratisversion, dels i en som man betalar mer eller mindre för och då får man tillgång till fler finesser.

Förutom att man idag kan styra de inbyggda softsyntharna med ett eget midikeyboard och även spela in direkt i programmet, kan man numera betala några hundralappar per år och releasa sina låtar direkt på Spotify m.fl. steramingtjänster.

Det är väldigt lätt att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...