Jump to content
Annons

Lynx Aurora ventilation ?


Ekstasis

Recommended Posts

Jag undrar har någon erfarenhet av Lynx Aurora, är det ABSOLUT nödvändigt att använda ventilation när man har det i rack ?

Lynx säljer ju gärna sina front_lynx-aurora-vented-panel-emusic.jpg

vented paneler..men är det bara under extrema förhållanden typ om det är 40 grader i rummet ?

Har sett bilder på studios som har lynx utan ventileringen..även då det verkar vara vanligare att folk har ventilation...men frågan är det just bara vid extrema temperaturer... står att lynx är konstruerad för att klara av höga temperaturer

Nedan kan ni se bild på min studio, och skulle verkligen vara tråkigt att behöva ha en vented panel mellan liksom...

Vill ju kunna ha så mkt racks som möjligt i bordet..

mymA3uD.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Knäskål (oregistrerad)

Ventilation är viktigt, kan säga att väldigt mycket av det jag har lagat har gått sönder på grund av värme. Speciellt med rackenheter som sitter tight mot varandra och står på under längre perioder. Enheten du pratar om vet jag inte mycket om så det låter jag någon annan svara på, men jag ser inget fel med att investera i någon sorts ventilation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ventilation är viktigt, kan säga att väldigt mycket av det jag har lagat har gått sönder på grund av värme. Speciellt med rackenheter som sitter tight mot varandra och står på under längre perioder. Enheten du pratar om vet jag inte mycket om så det låter jag någon annan svara på, men jag ser inget fel med att investera i någon sorts ventilation.

Ja..precis..jag undrar om det är overkill då det uppbarligen finns folk som kör utan...

Problemet är ju att jag får en död plats pga av ventilation vore tråkigt och ser fult ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan inte ha dom viktigaste enheterna i racken då och köpa ett rack och ställa bredvid bordet där du har resten?

Joo det är ju ett alterntiv 🙂

Fast Zaor säljer mkt custom grejjor ska fråga om dom har några förslag...

Behöver även kunna ha midi klaviatur under bordet... finns kanske redan produkter för det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo det är ju ett alterntiv 🙂

Fast Zaor säljer mkt custom grejjor ska fråga om dom har några förslag...

Behöver även kunna ha midi klaviatur under bordet... finns kanske redan produkter för det..

offtopic men kan du inte lägga upp ett par fler bilder på ditt bord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo men jag vill ju inte ha en "död" plats i mitt rack, har ju bara 3 platser på vardera sida av bordet...

Behöver nog fler rackplatser...

Tänkte köra denna

114426-4d766d1e5fcf18294bd56361c7ce37f1.jpg

Du skulle ju kunna plirra dit en blindplåt om inte annat 😎

Mycket trevlig pjäs det där, Ekstasis 🙂 Fast den är ju 2U så blir det inte meck då? 😕

offtopic men kan du inte lägga upp ett par fler bilder på ditt bord?

Jag vill också se Ekstasis' Månbas Alpha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Knäskål (oregistrerad)

Ja..precis..jag undrar om det är overkill då det uppbarligen finns folk som kör utan...

Problemet är ju att jag får en död plats pga av ventilation vore tråkigt och ser fult ut...

Jag tycker inte att det är overkill att sköta om sina saker och se till att de håller.

Edit: Som du skrev, dags att fixa ett till rack? )

Redigerat av Knäskål
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig att det står i manualen när jag läste den, att minst en rackenhet i mellan för ventilation. Du ska också tänka på att värme går uppåt och då blir det varmt emellan. Känner man på Auroran så blir den ju riktigt varm när den har varit på ett par timmar. Det finns säkert billigare plåtar som man kan köpa fast då står det inte Aurora på dom , men det kan man skita i ,det viktiga är ventilationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig detalj är kanske att nämna i sammanhanget är att jag inte kommer använda alla portar,

Kommer använda en AES port, och 2 st analoga portar, så ungefär hälften av alla portar samt inget expansion kort kommer användas..detta borde ju rimligtvis påverka värmeutvecklingen osv..

Jag tycker inte att det är overkill att sköta om sina saker och se till att de håller.

Edit: Som du skrev, dags att fixa ett till rack? )

Joo det får jag fäl göra i värsta fall, men som du kanske såg vore det tråkigt då Auroan ser jävligt snyggt ut i mitt bord..och det har liksom varit min tanke från första början att ha det som jag har nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle ju kunna plirra dit en blindplåt om inte annat 😎

Mycket trevlig pjäs det där, Ekstasis 🙂 Fast den är ju 2U så blir det inte meck då? 😕

Jag vill också se Ekstasis' Månbas Alpha!

Min kemper är 2U och funkar perfekt. Har plats med en 2U plats till på vänster sida brevid min dangerous audio source. Hade gärna velat ha min eventide H8000FW där också...men får inte plats 🙁

Får nog kontakta Zaor om man kan bygga på något extra som passar bra till mitt bord och månbas alfa designen 🙂

Kan försöka fixa mera bilder vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig detalj är kanske att nämna i sammanhanget är att jag inte kommer använda alla portar,

Kommer använda en AES port, och 2 st analoga portar, så ungefär hälften av alla portar samt inget expansion kort kommer användas..detta borde ju rimligtvis påverka värmeutvecklingen osv..

Spelar tyvärr ingen roll, den blir varm då den är kopplad med cubase mm har jag märkt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att värma färdas uppåt & något åt sidorna, har du en öppen rack, vilket det låter som om den är inbyggd i bordet, så kan du även ha en stor fet bordsfläkt stående under på låg hastighet & utan svep, för att lösa såna problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

verkar som det släppts en Version 2 av Phoenix audio DSR-8 pre ampen jag tänkte köpa..undrar om den blir mkt dyrare 🙁 Hade tänkt köpa min från norge för 23 000... 🙁

2an lär inte bli billigare ;(

Men lär nog bli en del beganat nu då många vill uppgradera till 2an dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Men lär nog bli en del beganat nu då många vill uppgradera till 2an dock.

...eller så tokdumpar Phoenix Audio priset på den första för att sälja ut lagret 🙂

Hayden Amps gjorde ju samma sak för ett tag sedan; de praktiskt taget skänkte bort massor av gitarrtoppar och combos när de hade kommit ut med en ny hot-roddad produktlinje av de gamla stärkarna.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så tokdumpar Phoenix Audio priset på den första för att sälja ut lagret 🙂

Hayden Amps gjorde ju samma sak för ett tag sedan; de praktiskt taget skänkte bort massor av gitarrtoppar och combos när de hade kommit ut med en hot-roddaf produktlinje.

Vänligen,

CHAE

Jag får hoppas det!

Men jag vet, man vill nog ha 2an ändå... skav ara bättre noise ratio på den..framförallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja svårt att säga...som du vet är ju beg marknad här i sverige inte så stor..men i tyskland kanske 18 000 eller något.

Nej, den är ju inte det 🙁

Aha, fast det är ju ganska vettigt med tanke på att det är en åttakanalspre så blir det ju mycket preamp för pengarna (även om den är beggad menar jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den är ju inte det 🙁

Aha, fast det är ju ganska vettigt med tanke på att det är en åttakanalspre så blir det ju mycket preamp för pengarna (även om den är beggad menar jag).

Japp..jag gillar mångsidigheten i den... den kan vara både färglös och färgande.. drive funktionen kommer jag använda mkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp..jag gillar mångsidigheten i den... den kan vara både färglös och färgande.. drive funktionen kommer jag använda mkt...

Mm, den är verkar supertrevlig (av det jag hörde via SoundPure's YouTube-kanal) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...