Jump to content
Annons

Trackball-mus Sökes!


Naymari

Recommended Posts

Tjenixen pågar & töser!

Jag söker en ny levnadspartner till min högra hand. Anledningen till detta är att den nuvarande Logitech Marble Mouse strular och vi har bråkat ganska rejält. Den registrerar ca. hälften av alla mina vänsterklick, varav många räknas som dubbelklick av någon pantad anledning. Jag har nästan löst det senare genom att öka tidsintervallen för dubbel-klick, men att den inte registrerar mina klick är lagom frustrerande.

Så nu eftersöker jag ett nytt fräscht förhållande med en ny trackball-mus som följer mina kommandon och som inte tar egna beslut. Och jag är här efter råd om vilka möss som är värdiga kompanjoner till mig som är bekväma att lägga handen på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du skriver mus och trackball lite om vartannat 🙂 För mig är det skillnad mellan dom två. Är det bokstavligen en trackball du vill ha, eller är en mus välkommen med?

jag trodde trackball var en typ av mus! 😄

Jag vill ha en trackball! Inget annat! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har den här, från.... tam-ta-da-daaaaa: Kensington 🙂

Bästa köp jag någonsin gjort vad gäller styrdon till muspekaren!!!

http://www.kensingto...ert-mouse®.aspx

Tror att Dustin har dom i dagsläget. Jag köpte min därifrån.

Jag skulle inte klara mig utan den idag! Snabb-jobbad, hög kvalité, tung kula och lätt att rengöra 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg den också! Funderar lite på den, hur är möjligheterna att modifiera funktionerna?

Vad använder du knapparna längst upp till?

Ehum.... 😱 ... ska jag vara ärlig har jag faktiskt inte lagt någon funktion till de övriga två knapparna... jag har varit för lat för det 😕 ....

Däremot är det taggiga snurrhjulet runt kulan fantastiskt. Zoom- och blädder-funktion. Det tar ett tag att vänja sig vid arbetssättet till en början, men sen jädrar går det undan att jobba.

hmmm.... ska nog kolla in hur man gör för att lägga till funktioner till de översta knapparna 😊 ...och sluta lata mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade manualen, och minns inte ens att det följde med en CD med installation, haha, får nog slänga in den och installera gissar jag 🙂

http://accoblobstora...terature/38.pdf

Tror jag hade installerat på min gamla Mac, men bytte ju till en nyare Mac, och då har jag inte installerat drivisar på den nya, men den funkar fin-fint utan drivisar oxå 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni är fördelem med en trackball kontra mus?

Svarar först, drar sen 🙂

Finns bara fördelar, tycker jag i alla fall efter några års användning:

Jag har ju två wide-skärmar 24" bredvid varandra, och att flytta muspekaren över hela den ytan är inte kul med en vanlig mus, speciellt om man vill behålla den "mjuka" rörelsen på muspekaren och inte ställa upp den så den tar större "hopp" så att säga. Dessutom går det snabbt, och när man vant sig så sätter man liksom snurr på kulan och stoppar sedan den när muspekaren är där man vill att den ska vara. Man lär sig efter ett tag 🙂

[Edit: tillägg]

Sen är det skönt att, med samma hand, hålla ned vänster knapp och flytta kulan med resten av fingrarna, liksom.... ett skönt sätt att arbeta på helt enkelt.

Sen är det nyttigare i längden för handled också!

Nackdelar?!... Näh, inga jag kan rapportera om. Jag skulle dock aldrig byta tillbaka till en vanlig mus igen!

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack DMM! 🙂 det verkar vara en mycket kompetent kompanjon. Lite i det dyrare laget. Men det är det nog värt.

Sadam: du behöver inte föra handen kors och tvärs över bordet. Tar mindre plats och har fler funktioner. Det är också mer ergonomiskt och man kan inte få musarm med en sådan.

Vad tycker ni är fördelem med en trackball kontra mus?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni är fördelem med en trackball kontra mus?

Fördelen är väl att arbetsytan blir mindre. Mus måste ju ha underlag att dras runt på.

Nackdel - i alla fall min upplevelse - att fingrarna måste ofta växla mellan att rulla bollen och trycka på knapparna. Svårt att göra båda samtidigt. Att t.ex. trycka ner musknappen, hålla nere och dra nåt objekt på skärmen, det kan vara tydligt bökigare på trackball. Det beror förstås på vilken form av trackball man har, vinns många olika varianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Att t.ex. trycka ner musknappen, hålla nere och dra nåt objekt på skärmen, det kan vara tydligt bökigare på trackball. Det beror förstås på vilken form av trackball man har, vinns många olika varianter.

Då tummen är längre ner än resterande fingrar har jag den alltid på vänster musknapp nu när jag kör marble mouse. Antar att det fungerar lika med kensington. Med tanke på hur handen är utformad. sen har du lillfingret till höger musknapp när den behövs.

Jag tycker det är värt att lära sig använda. Jag har blivit av med min musarm sen jag började med trackball.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tummen är längre ner än resterande fingrar har jag den alltid på vänster musknapp nu när jag kör marble mouse. Antar att det fungerar lika med kensington. Med tanke på hur handen är utformad. sen har du lillfingret till höger musknapp när den behövs.

Jag tycker det är värt att lära sig använda. Jag har blivit av med min musarm sen jag började med trackball.

Japp, helt korrekt!

Inga problem alls att använda tumme/lillfinger samtidigt som man snurrar kulan, går alldeles utmärkt med Kensington också, och det är ett helt lagom motstånd i kulan också, inte så där lätt och "töntigt" som med billigare spel-trackballs, utan det är lite bra tyngd i den! Den är dyrare, men det är som sagt värt det!

Jag kan till 100% rekommendera Kensington, den jag länkade till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kensingtons Expert Mouse har man sett (på bild) i mängder med studios under minst 10 års tid. Halva USA verkar se den som standard.

Kan förstås vara "alla köper den för alla har den" med, men det får man nog avgöra själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

påminner lite om den jag har nu. Har blivit lite avskräckt från logitech då allt jag haft från dem har varit sisådär i kvalitet redan från början. Och faktumet att den är trådlös skrämmer mig. Batterier är dyrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, helt korrekt!

Inga problem alls att använda tumme/lillfinger samtidigt som man snurrar kulan, går alldeles utmärkt med Kensington också, och det är ett helt lagom motstånd i kulan också, inte så där lätt och "töntigt" som med billigare spel-trackballs, utan det är lite bra tyngd i den! Den är dyrare, men det är som sagt värt det!

Jag kan till 100% rekommendera Kensington, den jag länkade till.

Verkar som att det blir att beställa hem en sådan. Ska sova lite på saken. Man ska inte handla när man är trött har jag lärt mig 🙂

Motstånd i kulan låter ändå som något lyxigt. Den har har nu är nog så du beskriver lätt och "töntigt".

Jag tror också den är värd det. Jag tror till 120% på en ergonomisk arbetsyta. Man har ju bara en kropp, att ha värk i den är dumt!

Tackar för din hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kensingtons Expert Mouse har man sett (på bild) i mängder med studios under minst 10 års tid. Halva USA verkar se den som standard.

Kan förstås vara "alla köper den för alla har den" med, men det får man nog avgöra själv.

Det är kensington möss och Herman Miller stolar som gäller då alltså? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kensington möss och Herman Miller stolar som gäller då alltså? 😛

Det, plus infälld punktbelysning, billig svart fusklädersoffa, vattenpipa, lavalampa och Protools på Mac. Då är man kingen! Finns ingen som ifrågasätter ens alster då, och man får rejält med mus ... eh, kulor mena ja, "track-balls" så att säga 😎 Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hade också problem med ofrivilliga dubbelklick på Mac med en trådad logitech-mus. Köpte på macnördars inrådan en trådad Kensington Pro Fit Full-Size Mouse från engelska Amazon och problemet var som löst. Men en Trackball är det ju inte...

Edit: Den gick dock sönder väldigt fort (tror det var en fulkopia) och numera kör jag enbart på Steelseries Rival 300 eller liknande Steelseries. Har aldrig upplvet ofrivilliga dubbelklick eller släppta dragningar med den. Det är ju ett problem med OSX att icke-Apple-möss trilskas...

Angående Trackball-styrdon så skulle jag vilja prova det....

Redigerat av peite
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 6 år senare...

Jag är väldigt nöjd med min Kensington. Finns ett par olika modeller. Jag har pro men slim har också fått bra kritik.

Min är också expert såg jag nu. Nästan som en liten kontrollenhet.

Redigerat av YellowStudio
blabla
Link to comment
Dela på andra sajter

Yep. Kensington har uppdaterat det mesta sen 2013. Mästarna på trackballs har överträffat sig själva.
Deras Expert är den bästa trackball jag någonsin använt med scroll-hjul, men vill man inte lägga dom pengarna så är deras Orbit, även den med hjul, fantastisk för sitt pris. Vilket fortfarande betyder att den spöar all konkurrens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser på mina tidigare inlägg att jag nu använt Kensington Expert-trackballmusen i över sex år, och den rullar på fortfarande:-) Och nu har den kompis som heter Logitech M590, som är en väldigt precis, snabb och trådlös liten mus.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...