Jump to content
Annons

Råd angående köp av akustiska trummor


Ezzet

Recommended Posts

Har ett gammalt Pearl-trumset som börjar låta mer ris än rosor och jag vill förnya mig. Problemet är bara pengarna, vill man ha ett fint trumset går det på alldeles för mycket för min strama budget. Däremot funderar jag på att uppgradera några delar i taget, först och främst virvel och hi-hat.

Mina funderingar är om det är klokt att köpa del för del som jag har tänkt? Och även tips på en bra virvel som förhoppningsvis låter bättre än min förra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ice har du en go virvel till ett bra pris. Vet att den låter från scen när lotta kör från lisseberg... kan även prata varmt om hela ice serien där du får bra kaggar till ett bra pris... sen hittade jag masterworks på cymbalerna som jag är riktigt nöjd med å då lirade jag dansband med de till en början men har även lirat cover å storband med samma uppsättning å de e många som kommer fram efteråt å undrar vilka prylar jag kör med... så ett litet tips bara... keep on rockin'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ice har du en go virvel till ett bra pris.

Tack för tipset!

Vad är det för gamla Pearl du har?

Fick dom i present så vet inte alla detaljer, men på dom står det "Export Series". Sökte på det och fick upp de här som liknar mina pukor på pricken 62210.jpg

Edit: Läste fel, export series var det visst

Redigerat av Ezzet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara samma Pearl jag har? På dem står det Pearl EXR Export series drums. Jag är ingen trummis själv men köpte de här till min hemstudio. Och trummisarna som spelat på det har varit impade fast de har dyrare trummor själva, kaggen är faktiskt grym, jag gillar virveln med. Och de här Pearl Export har nog rykte om att vara bra för vad de kostar.Du kanske inte har så dåliga grejer det du har?

Jag spelade in mina trummor så sent som förut idag, tyvärr med en usel trummis, han är av ungefär samma kaliber som studioteknikern...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/14563300/01%20Trumljudstest%20digitals%20VS%20StuderB67.wav

Annars vet jag att gamla Tama Superstar är bland det bästa man kan sätta upp i em studio. Ska du få tag på bra grejer till vettigt pris är det beg som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl export kan man absolut få att låta bra om man håller sig till pukorna och bastrumman. Nya skinn och ny sejarmatta och framförallt KUNSKAP om hur man får trummor att låta som man vill. Virvel och cymbaler däremot, där hörs det ganska snabbt om det är billiga prylar.

Sen är det ju inte säkert att trummornas storlek är rätt för det ljud man är ute efter. Ett Pearl Export 22 10 12 14 är nästan lika illa som ett svindyrt DW i samma storlekar, om det man egentligen är ute efter soundmässigt är t ex 26 13 16 18. Som exempel alltså. Och ja, det är så stor skillnad.

Sen är det också så att billigare trumset a la Pearl Export ofta har en snävare "sweet spot" jämfört med dyrare trummor. Det betyder inte att dom låter illa per definition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pearl export kan man absolut få att låta bra om man håller sig till pukorna och bastrumman. Nya skinn och ny sejarmatta och framförallt KUNSKAP om hur man får trummor att låta som man vill. Virvel och cymbaler däremot, där hörs det ganska snabbt om det är billiga prylar.

Tack för tips! Jag får läsa på helt enkelt och testa mig fram, men just det du säger om virveln och cymbaler är ju varför dem är första prioritet på min eventuella inköpslista.

Hur mycket har du tänkt lägga då? Jag köpte mitt Tama Starclassic B/B beg för 10k ca.

10k har jag insett att det är det minsta jag måste lägga, tyvärr kan jag inte avvara så mycket på en gång. Fick du med cymbaler i det priset också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips! Jag får läsa på helt enkelt och testa mig fram, men just det du säger om virveln och cymbaler är ju varför dem är första prioritet på min eventuella inköpslista.

10k har jag insett att det är det minsta jag måste lägga, tyvärr kan jag inte avvara så mycket på en gång. Fick du med cymbaler i det priset också?

Nopes bara shellpack inkl virvel då.

Nopes bara shellpack inkl virvel då.

Blev Black Beauty som virvel.

Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Precis som Guitar Nilsson skriver är det begagnat som gäller om man vill komma undan till vettiga priser. Nya set verkar falla i pris lika fort som nya bilar, och det finns gott om säljesannonser på både Vend och Blocket. Min egen erfarenhet är att tillgången är större än efterfrågan när det gäller trummor, men det kan också vara jag som har oflyt. Att köpa lösa trummor blir sällan en bra deal. Försökt hitta ett komplett set med hardware och ett gäng bra cymbaler, och lägg lite pengar på skinn om det behövs.

EDIT: stavning

Redigerat av pjocke
Link to comment
Dela på andra sajter

En sån här Ludwigvirvel kanske kan va nåt? 2000 kr begärt.

http://vend.se/ad.php?182233

Själv gillar jag inte riktigt djupa virvlar även om de är av riktigt bra kvalitét. Tycker de låter lite puka med sejare, inte som virvel som jag tänker mig dom, snärtigt o vasst. Bottenfläsk får man så det räcker ur baskagge o elbas.

Förvånansvärt är det ändå hur enormt olika virvlar låter, det märker man om man har några olika att testa med i studio. Jag har fått för mig att trävirvlar låter mer rätt än plåt för mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Guitar Nilsson skriver är det begagnat som gäller om man vill komma undan till vettiga priser. Nya set verkar falla i pris lika fort som nya bilar, och det finns gott om säljesannonser på både Vend och Blocket.

Vend kände jag inte ens till, tusen tack! Min fråga är då om inte begagnade set blir sämre och sämre? Eller är ett bra set alltid ett bra set om det inte går sönder och med nya skinn?

En sån här Ludwigvirvel kanske kan va nåt? 2000 kr begärt.

http://vend.se/ad.php?182233

Själv gillar jag inte riktigt djupa virvlar även om de är av riktigt bra kvalitét. Tycker de låter lite puka med sejare, inte som virvel som jag tänker mig dom, snärtigt o vasst. Bottenfläsk får man så det räcker ur baskagge o elbas.

Förvånansvärt är det ändå hur enormt olika virvlar låter, det märker man om man har några olika att testa med i studio. Jag har fått för mig att trävirvlar låter mer rätt än plåt för mig...

Håller med dig om hur en virvel helst skall låta! Trävirvlar tycker jag känns mer äkta på något sätt, fast så länge det låter bra så spelar det mindre roll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade igenom blocket imorse och hittade flera frestande deals..

http://www.blocket.s...0.htm?ca=16&w=2

http://www.blocket.s...6.htm?ca=16&w=2 Min favorit, än så länge.

http://www.blocket.s...1.htm?ca=16&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Pearl_Forum_Series__bra_kvalite__med_cymbaler_48611698.htm?ca=16&w=2

Något trumset ni tycker verkar mindre bra/mer bra?

Redigerat av Ezzet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det går att få de flesta set att låta OK. Lite kärlek och nya skinn kan göra underverk.

Det enda man riktigt ska hålla sig ifrån är set som är gjorda av "Spånplattor" (pressad träflis).

Du har fått en hel del svar på vad man ska köpa, men med risk att bli tråkig och pedagogisk!

(Jag är inget proffs eller jobbar med trumset, men detta är mina privata tankar!!)

- Innan du går vidare med att fråga/leta/köper bättre trummor behöver du fråga dig vad ett bra trumljud är. När du tror dig veta detta, går du vidare.

Utan någon forskningsrapport, skulle jag säga ett trumljud styrs ungefär av:

- 60% skinn

- 20% storlekar, uppbyggnad

- 10% träslag

- 10% fräsningen av kanterna

Kombinerar man detta med olika stämningar, så kan man få ganska stora skillnader.

Vad vill du ha för ljud:

Smack?

tjong?

Detta bestäms mycket av skinnen, vilket gör att dina trummor kanske är OK, men behöver nya skinn.

Skriv gärna vad du har för trummor och vilka storlekar.

Ge oss gärna ett låtexempel på åt vilket håll du vill att dina trummor ska låta.

Slår du hårt eller löst?

Vilken musikstil spelar du?

Innan jag köpte mina senaste trummor satte jag upp mitt ljudideal (ändras med tiden) och letade utifrån det.

Lycka till med ditt nya sound!!!

Här har du en bild på mina senaste trummor.

1972-Premier B303 Mahogany drums.

12"x8", 14"x8, 16"x16", 22"x14" + 2000 Premier snare.

https://www.facebook.com/#!/photo.php?fbid=464681466932045&set=a.439978976068961.101433.423311821069010&type=1&theater

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det går att få de flesta set att låta OK. Lite kärlek och nya skinn kan göra underverk.

Det enda man riktigt ska hålla sig ifrån är set som är gjorda av "Spånplattor" (pressad träflis).

Du har fått en hel del svar på vad man ska köpa, men med risk att bli tråkig och pedagogisk!

(Jag är inget proffs eller jobbar med trumset, men detta är mina privata tankar!!)

- Innan du går vidare med att fråga/leta/köper bättre trummor behöver du fråga dig vad ett bra trumljud är. När du tror dig veta detta, går du vidare.

Utan någon forskningsrapport, skulle jag säga ett trumljud styrs ungefär av:

- 60% skinn

- 20% storlekar, uppbyggnad

- 10% träslag

- 10% fräsningen av kanterna

Kombinerar man detta med olika stämningar, så kan man få ganska stora skillnader.

Vad vill du ha för ljud:

Smack?

tjong?

Detta bestäms mycket av skinnen, vilket gör att dina trummor kanske är OK, men behöver nya skinn.

Skriv gärna vad du har för trummor och vilka storlekar.

Ge oss gärna ett låtexempel på åt vilket håll du vill att dina trummor ska låta.

Slår du hårt eller löst?

Vilken musikstil spelar du?

Innan jag köpte mina senaste trummor satte jag upp mitt ljudideal (ändras med tiden) och letade utifrån det.

Lycka till med ditt nya sound!!!

Här har du en bild på mina senaste trummor.

1972-Premier B303 Mahogany drums.

12"x8", 14"x8, 16"x16", 22"x14" + 2000 Premier snare.

https://www.facebook...&type=1

Jag har Pearl Export Series Med:

14" Virvel

Pukor 10" 12" 14" (djup vet jag ej)

Cymbaler: 14" hi-hat Solar, Ride 18" Solar, Crash 16" Headliner

Jag går på musikgymnasium och ofta hänvisas man till att träna på att spela hårt, så jag spelar hårt oftast.

Tränar på alla möjliga musikstilar, håller dock precis på att komma igång med uppstart av ett glamrockband. Vill alltså ha ett trumset som lämpar sig för rock.

Annars har jag den där tråkiga allround-stilen så det jag söker är ett trumset som låter bättre än mitt förra helt enkelt, så länge det gör det så är jag nöjd ungefär.

Tyckte det var svårt att hitta någon låt som framhävde trummorna tillräckligt för att kunna urskilja vad jag sökte, men detta trumsetet tycker jag iallafall låter gudomligt i mina öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Pearl Export Series Med:

14" Virvel

Pukor 10" 12" 14" (djup vet jag ej)

Cymbaler: 14" hi-hat Solar, Ride 18" Solar, Crash 16" Headliner

Jag går på musikgymnasium och ofta hänvisas man till att träna på att spela hårt, så jag spelar hårt oftast.

Tränar på alla möjliga musikstilar, håller dock precis på att komma igång med uppstart av ett glamrockband. Vill alltså ha ett trumset som lämpar sig för rock.

Annars har jag den där tråkiga allround-stilen så det jag söker är ett trumset som låter bättre än mitt förra helt enkelt, så länge det gör det så är jag nöjd ungefär.

Tyckte det var svårt att hitta någon låt som framhävde trummorna tillräckligt för att kunna urskilja vad jag sökte, men detta trumsetet tycker jag iallafall låter gudomligt i mina öron.

http://www.youtube.com/watch?v=256zokRrrIM

60% skinn? Okej då säljer jag mitt och köper något billigt, fan ta dej om du har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan tänka mig att du har en 20" bastrumma till det.

Export har funnits ett bra tag, men jag kan tänka mig att du har lite djupare pukor än standard (jazz).

Dessa stommar är ganska tjocka och har ett projekterat sound.

Storlekarna är för mig ganska förknippat med "Fusion", typ Jeff Porcaro.

Jag skulle nog inte hålla med om att man ska sträva efter att spela hårt, utan det viktiga är att ha ett rent och snärtigt anslag. Men vissa spelar hårt (Chad Smith Red Hot CP) och andra spelar lättare. Men det är inte sagt att den som spelar lösare har en sämre ton.

Slår man för hårt på grunda pukor bottnar de och dör samt slår man för löst på djupa tjocka pukor så ringer bara skinnet.

Jag tittade på videon du länkade.

Klart att du vill ha et DW kit för 40-60-tusen. För det är nog vad hans kit kostar.

Soundet för mig är väldigt bra, men inte så glam. I studio kommer man undan med lite mindre storlekar, men större diameter ger lite mer fläsk och tjong. (jag gillar Coated).

I första hand så är det skinnen som sätter soundet och skinnen är "Clear" och förmodligen lite tjockare eller "Dubbelskin". Detta gör soundet lite smackigare. Men välj inte för tjocka skin "typ Pin stripe" då kan det bli för plastiskt och fritidsgård.

Pukorna han har i videon har väldigt tunna stommar med stödsarg och är inte så djupa. Detta gör att du får mer resonans i trumman (stommen) och blir mer träig, men låter inte alltid så högt.

Har du istället tjocka djupa stommar låter inte stommen lika mycket, men projektserar ljudet och låter högt.

Nu ser det även ut som om det är mahogny i stommarna, vilket ger en mer mörkare ton och inte lika mycket attack (väldigt små skillnader).

Personligen gillar jag klassiskt sound (nu) och ville ha tunna grunda stommar och gärna mahogny.

Men jag vill ha lite mer livligare sound så mitt kit har " remo ambassador" (tunna coated) både som över och underskin. Detta ger mer ring och övertoner. (stökigare)

Mitt kit hittade jag på blocket för 5000:- utan stativ och Cymbaler.

Även Pearl har sina gamla mmx serie (lön Maple) som är grymma med tunna stommar. Dessa kan man hitta allt mellan 5-15-tusen. Lite djupare pukor än klassiska, men inte överdrivna.

Finns som MHX i mahogny, men är svåra att hitta och även lite dyrare.

Såg faktiskt ett DW med tunna Kellerstommar på blocket för ca 6 mån för 6000:-

Så vet man vad man letar efter och har is i magen, kan man hitta bra prylar.

Äldre Premier Signia har även de tunna stommar som låter grymt.

Virveln är ett kapitel för sig . Lika med cymbaler. Men det är bättre att köpa ett grymt kit med sunkig virvel än sunkigt kit med bra virvel.

Som sagt, mina personliga tankar. Kolla med andra vad de tycker.

Här har du lite DW:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mr evilrocker!

Som jag även skrev

" (Jag är inget proffs eller jobbar med trumset, men detta är mina privata tankar!!)"

"Utan någon forskningsrapport, skulle jag säga ett trumljud styrs ungefär av:

- 60% skinn

- 20% storlekar, uppbyggnad

- 10% träslag

- 10% fräsningen av kanterna"

Så visst har jag stuckit ut hakan 😉

Du får gärna ge din personliga erfarenhet.

Jag läser gärna och förmodligen Ezzet med.

Vad har du för trummor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en länk till info om skin och stämning av trummor.

De "bekräftar" att så mycket som 80% av ljudet kommer från skinnet!!!

Och det kanske det gör. Klappar du till stommen utan skinn, så låter det inte så mycket!!

Så jag hade helt fel med att 60% av soundet utgjordes av skinnet! Man lär sig något varje dag 😉

http://www.soundonsound.com/sos/aug10/articles/drum-tuning.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ice har du en go virvel till ett bra pris. Vet att den låter från scen när lotta kör från lisseberg... kan även prata varmt om hela ice serien där du får bra kaggar till ett bra pris... sen hittade jag masterworks på cymbalerna som jag är riktigt nöjd med å då lirade jag dansband med de till en början men har även lirat cover å storband med samma uppsättning å de e många som kommer fram efteråt å undrar vilka prylar jag kör med... så ett litet tips bara... keep on rockin'

Ice!? Glöm det! hehe!
Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en länk till info om skin och stämning av trummor.

De "bekräftar" att så mycket som 80% av ljudet kommer från skinnet!!!

Och det kanske det gör. Klappar du till stommen utan skinn, så låter det inte så mycket!!

Så jag hade helt fel med att 60% av soundet utgjordes av skinnet! Man lär sig något varje dag 😉

http://www.soundonso...drum-tuning.htm

Visst pratar du om virveln eller!?

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha ja.... mycket tankar å tips här ser jag - en hel del vettiga en del andra lite mer gissningar

frågor till ts:

behärskar du att stämma dina trummor?

behärskar du att spela på det sätt som krävs för att få det att låta som du vill?

har du koll på din utrustnings skick och användning - läs "har du fräscha skinn" bl a, vilken roll underskinnen spelar, hur man kan trixa med spänningen på ovan resp underskinn för att få olika sound, olika typer av skinn, dämpning etc?

börja i den änden innan du börjar leta efter nytt set att köpa

kan tycka det är lite märkligt att man inte utbildat inom detta där du går

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...