Jump to content
Annons

Råd angående köp av akustiska trummor


Ezzet

Recommended Posts

Die Hard (oregistrerad)

kan tycka det är lite märkligt att man inte utbildat inom detta där du går

ja det det där fick mig att reagera. Mycket underligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jaha ja.... mycket tankar å tips här ser jag - en hel del vettiga en del andra lite mer gissningar

frågor till ts:

behärskar du att stämma dina trummor?

behärskar du att spela på det sätt som krävs för att få det att låta som du vill?

har du koll på din utrustnings skick och användning - läs "har du fräscha skinn" bl a, vilken roll underskinnen spelar, hur man kan trixa med spänningen på ovan resp underskinn för att få olika sound, olika typer av skinn, dämpning etc?

börja i den änden innan du börjar leta efter nytt set att köpa

kan tycka det är lite märkligt att man inte utbildat inom detta där du går

För cirka ett år sedan höll jag på mycket med att (försöka) lära mig stämma trummorna, genom att kolla videos och läsa på lite, och jag tyckte det blev lite bättre och sen tänkte jag inte mer på det... Men som jag också fått höra så kan man inte få dåliga trummor att låta som bra trummor genom skinnen och stämning, det blir självklart bättre men.. Nu när du för det på tal blir jag själv förvånad, har inte tänkt på att dom faktiskt inte har nämnt ett ord om stämning av trummorna på skolan. Skumt.

Jag skulle kunna köpa nya skinn till hela kalaset men jag funderar på om det är värt det, om jag kanske i slutändan ändå inte blir alls nöjd med resultatet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som jag också fått höra så kan man inte få dåliga trummor att låta som bra trummor genom skinnen och stämning, det blir självklart bättre men..

vem har du hört det av - då skinnen och stämning är direkt avgörande för hur "bra" ett set låter medans stommen påverkar "hur" det låter i klangfärg/respons och djup

jag tror inte man kan klassa dina trummor som dåliga heller - cymbalerna kan jag inte säga så mycket om utan att ha hört dom

har du fått dina trummor inspelade nån gång?

ang hur hårt man ska slå så brukar man ofta säga att man ska slå hårdare på skinnen å lösare på metallen

Link to comment
Dela på andra sajter

vem har du hört det av - då skinnen och stämning är direkt avgörande för hur "bra" ett set låter medans stommen påverkar "hur" det låter i klangfärg/respons och djup

jag tror inte man kan klassa dina trummor som dåliga heller - cymbalerna kan jag inte säga så mycket om utan att ha hört dom

har du fått dina trummor inspelade nån gång?

ang hur hårt man ska slå så brukar man ofta säga att man ska slå hårdare på skinnen å lösare på metallen

Hört det av nån snubbe i nån video som visar hur man ska stämma skulle jag tro.. 😕 Nej mina trummor har inte blivit inspelade.

Och om ni ska ge mig råd om hur jag ska "fixa" mina trummor kanske jag skall försöka förklara vad det är jag inte gillar med ljudet:

Pukorna låter väldigt högt, därför jag använder hörselkåpor, men även vid försök att spela löst (utan kåpor) så går ljudet runt och runt på något sätt vilket attackerar mina öron väldigt. Alltså ljudet blir väldigt långvarigt och hänger kvar i luften i flera sekunder och låter lite som att slå på en "gonggong".

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså ljudet blir väldigt långvarigt och hänger kvar i luften i flera sekunder och låter lite som att slå på en "gonggong".

antingen beror det på ett hemskt rum eller så kan du behöva dämpa skinnen lite

det finns en gel som funkar skitbra i mitt tycke som man kan flytta runt och återanvända en liten klutt bara

och kolla stämningen förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

antingen beror det på ett hemskt rum eller så kan du behöva dämpa skinnen lite

det finns en gel som funkar skitbra i mitt tycke som man kan flytta runt och återanvända en liten klutt bara

och kolla stämningen förstås

Skulle du kunna länka gelen?

Finns det något speciellt typ av skinn som skulle kunna tänkas dämpa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

fast tyvärr säkert inte så ovanligt

när man pratar om utbildningar så brister det ofta i dom fall det är upp till läraren eller den enskilda skolan vad som är viktigt att fokusera på

Väldigt sant. Tex utbildningen på Linnéuniversitetet vet med sig att dom inte har den truminriktade spetskunskapen men har den goda smaken att ta in gästföreläsare (dvs mig) en hel dag varje år och det är alltid en riktig "aha"-dag för dom flesta. Fler utbildningar borde fokusera lite mer på grundljudet, helt klart.

Redigerat av Top Floor Studios
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt sant. Tex utbildningen på Linnéuniversitetet vet med sig att dom inte har den spetskunskapen men har den goda smaken att ta in gästföreläsare (dvs mig) en hel dag varje år och det är alltid en riktig "aha"-dag för dom flesta. Fler utbildningar borde fokusera lite mer på grundljudet, helt klart.

jag har också gästföreläst lite i ämnen kring inspelning produktion och musikteknik och nästan alltid lämnat med känslan att jag inte lyckats hinna förmedla allt på den tid som avsatts
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle du kunna länka gelen?

Finns det något speciellt typ av skinn som skulle kunna tänkas dämpa detta?

http://www.youtube.com/watch?v=GeW0xof9TmA

vad gäller skinn vet jag ju inte vad du har idag eller hur ditt kit egentligen låter så det är svårt att bara gissa

men evans är väl bra överlag

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...