Jump to content
Annons

Hör man skillnad? RME/focusrite


vmbr

Recommended Posts

Jag har funderat länge länge på vilket ljudkort jag ska införskaffa. Jag skulle vilja lyssna och prova en massa olika märken och modeller men har ingen butik i närheten.

Läser man på diverse forum påstår många stora skillnader, men jag är väldigt skeptisk.

Jag funderar på dessa:

http://www.thomann.de/se/rme_fireface_ufx.htm

http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i20.htm

Jag resonerar som så att de 10k extra som rme kostar är en struntsumma med tanke på hur ofta jag spelar in och lyssnar, förhoppningsvis håller det i många år framöver också. Men kommer jag höra någon skillnad? Vill ju inte betala så mycket extra för något jag inte skulle kunna urskilja i ett blindtest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har båda korten, eller rättare sagt ett FF400, men det är snarlikt UFX soundmässigt: Focusritet låter kanon för pengarna och är väldigt smidigt om man vill spela in fler kanaler (8 st). RME har alltid superstabilda drivruter och väldigt rena ad/da samt preamps (vilket även scarlett har). Rent bygg- och komponentmässigt så vinner RME för mig, deras produkter känns alltid rubusta och pålitliga, scarlett känns aningen mar plastigt.

Jag använder 18i20 när jag spelar in mobilt och RME-kortet hemma. Hade jag tvingats välja hade jag valt RME. Höra skillnad i blindtest? Tveksamt. Har du pengarna köp RME, behöver du spara så är 18i20 ändå ett säkert köp

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör RME RayDat i egna studion och Focusrite Saphire Pro 40 på jobbet. Jag har upplevt lite glitchar med Focusrite interfacet. När Saphire pro 40 belastats hårt så dyker det ibland. Varför vet jag inte riktigt, kör med ett Firewirekort med TI-chips!? Har dessutom testat 2 olika FW-kort. Dock körs denna burk mest i undervisningssyfte, skulle dock aldrig vilja köra det kortet vid någon viktigare inspelning.

Vad gäller RME kortet som är ett PCI-kort har jag bara positiva saker att säga. Superstabilt och enormt flexibelt. Har dock testat lite olika FW interface och tycker nog att ett PCI interface är att föredra.

Körde bla ett Echo Layla 24 Pci innan RME kortet och det rullade också superstabilt med många pluggar och många spår.

Däremot strulade tex. ett Allen&Heath Zed-R16 något ofantligt på 2 olika datorer med en massa glitchar och sprak och knaster när jag drog igång tunga projekt. Sedan dess litar jag inte ett dugg på FW-interface.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Jag använder 18i20 när jag spelar in mobilt och RME-kortet hemma. Hade jag tvingats välja hade jag valt RME. Höra skillnad i blindtest? Tveksamt. Har du pengarna köp RME, behöver du spara så är 18i20 ändå ett säkert köp

/Jon

Har du upplevt några problem med det? Har läst en del trådar där folk påstår att det inte är det stabilaste ljudkortet.

Om du inte använder det för profesionella ändamål bör du klara dig med Focusrite. Åk på semester för mellanskillnaden.

Jag har långt kvar innan jag kan klassa mig som professionell, men målet är helt klart att bli bättre och förhoppningsvis kunna spela in mer seriösa projekt och band i framtiden. Jag ser inga nackdelar med att öva med professionell grejer dock, då kan jag enkelt konstatera att jag gör fel när det låter illa.

Kör RME RayDat i egna studion och Focusrite Saphire Pro 40 på jobbet. Jag har upplevt lite glitchar med Focusrite interfacet. När Saphire pro 40 belastats hårt så dyker det ibland. Varför vet jag inte riktigt, kör med ett Firewirekort med TI-chips!? Har dessutom testat 2 olika FW-kort. Dock körs denna burk mest i undervisningssyfte, skulle dock aldrig vilja köra det kortet vid någon viktigare inspelning.

RayDAT har jag funderat på. Det lutar dock mer mot en mobil lösning med ett ljudkort + en eller två lunchboxs med olika 500-kort, dyrt men otroligt smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du upplevt några problem med det? Har läst en del trådar där folk påstår att det inte är det stabilaste ljudkortet.

Det enda problem jag stött på (ej kört på pc) var under installationen då ljudkortet inte ville kännas vid min ena macbook pro. Men efter en firmwareuppdatering (ljudkortet) var detta löst och allt har fungerat perfekt sedan dess. Har gjort flera 8-kanalsinspelningar med låg latency på en macbook pro mid 2010 utan problem.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...