Jump to content
Annons

Frost ACM har lagt ner. Var får jag tag på likvärdig dator?


Revenger

Recommended Posts

Nej, jag vill inte sätta ihop en själv och nej, jag vill inte byta till Mac 🙂

Dessutom vore det ju trevligt om stället man köper ifrån har vana med musikproduktion och optimering av operativsystem för musik.

Tacksam på tips på företag dit jag kan vända mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något företag vet jag inget på rak arm, men finns säkert. Dock så rekommenderar jag att du kontaktar någon "data-nörd" som är en jäkel på att sätta ihop datorer från scratch. Har man kunskaperna så kan man sätta ihop en dator med komponenter som passar ihop vilket minskar problemen du annars kan få. Du känner säkert någon som känner någon som kan hjälpa dig med det. Då slipper du betala överpriser som det var på FROST-datorerna, eller MAC datorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så värst svårt faktiskt. Behövs inte så mycket optimering längre.

Det "värsta" brukar vara att ta reda på vilka dator-komponenter som är optimala för varandra, inte har några okända barnsjukdomar och som inte är allergiska mot varandra. Att montera går av sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkelt... Fixa nån som kan plocka ihop komponenterna på ex. Inet.se, välj sedan att de ska bygga och installera Windows med de komponenter som valts. klart! Jag har plockat ihop 3 burkar på detta sätt de senaste halvåret åt bekanta som spelar in med bla. Cubase och diverse ljudkort. Inget strul alls. Har utöver detta skruvat ihop 4 burkar från "scratch" med bra komponenter till bla. vår egen studio som funkar perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en rätt svår affärs-idé, det där med "studiodatorer".

Det kunden är ute efter är ju en maskin som rullar stabilt och fungerar. För det krävs att man har stenkoll även på all mjukvara som är installerad, och hur den är konfigurerad. Mjukvara är ju upphov till minst lika mycket instabilitet som hårdvara är - om inte mer.

Så för att garantera en maskin som alltid funkar, då måste ju företaget hålla ansvar för vilken mjukvara som är installerad, och hur. Och kunden får i princip inte lägga in någon mjukvara själv, eller konfigurera nånting själv. Bara använda datorn, och så fort det blir nåt .. då måste man ringa supporten, för man får inte göra nåt själv.

Gör man nåt själv, kan man ju inte ringa supporten och be dom hjälpa en med ett problem som man i hög grad själv bidragit till. Fanns ett svenskt företag för längesen, som hette Audiomaster. Hörde dom hade en del problem med just det här.

Så både kund och företag blir lite halvt handikappad på det sättet. Båda tvingas förhålla sig till villkor/omständigheter som båda helst inte vill ha.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Steinberg har väl någon rekommendation om HP modeller som fungerar bra med cubase/nuendo om man nu absolut ska trilskas med microsoft windows. Men vilken DAW ska du ha den till? Din DAW tillverkare kanske har några förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg har väl någon rekommendation om HP modeller som fungerar bra med cubase/nuendo om man nu absolut ska trilskas med microsoft windows. Men vilken DAW ska du ha den till? Din DAW tillverkare kanske har några förslag?

Det är ingen svågerpolitik inblandad i det där då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gick i funderingar på att beställa en Frost-dator. Nog för att jag byggt ett antal datorer genom åren, men blir latare och latare med åren. Så det hade helt klart varit värt att betala några tusen extra för att få något färdigt som bara funkar.

Men i Frost webshop blev det bara färre och färre modeller att välja på ju fler gånger jag tittade. Mailade supporten och frågade varför och fick bara korthuggna svar av typen "det är de modeller vi har nu" o s v. Tänkte att dom kanske var på väg med nya modeller snart, eftersom väl Intel släppte nya processorer ganska nyss. Men dom har alltså lagt ner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror de som kan om t ex en sådan här? http://www.komplett....ku=773181#extra eller en sådan här? http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=6269063&hbx_CMP=AFC-05&cm_mmc_o=VybgwgBF5CjCVyblXzLfCjCuwwpCjCzkk#itab.6269063.2

Några uppenbara nackdelar? För min del ser jag en fördel i att det finns en vanlig ledig PCI-kortplats, vilket gör att jag inte behöver köpa något nytt UAD-kort som första åtgärd.

Såvitt jag vet är det samma serie som de HP-datorer vi har på jobbet. Det som är ett stort plus där är att dom är tysta. De flesta har två datorer var, en Windows-dator för företagsgemensamma saker (mail, Word o s v) samt en som kör Gentoo Linux för utveckling. Och vi sitter i kontorslandskap. Tror aldrig jag har hört en dator som väsnas, trots att dom belastas ganska hårt.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Betala över 7 lakan för att få med en hd på endast 128GB?

Att stoppa i en extra HD kan jag nog uppbåda lite energi till. Det enda som svider är väl eventuellt pengarna man då betalar till Copyswede 🙂

Komplett datorn har bara sata-300 på ssd:n.

Vilket innebär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror de som kan om t ex en sådan här? http://www.komplett....ku=773181#extra eller en sådan här? http://www.misco.se/...#itab.6269063.2

Några uppenbara nackdelar? För min del ser jag en fördel i att det finns en vanlig ledig PCI-kortplats, vilket gör att jag inte behöver köpa något nytt UAD-kort som första åtgärd.

Såvitt jag vet är det samma serie som de HP-datorer vi har på jobbet. Det som är ett stort plus där är att dom är tysta. De flesta har två datorer var, en Windows-dator för företagsgemensamma saker (mail, Word o s v) samt en som kör Gentoo Linux för utveckling. Och vi sitter i kontorslandskap. Tror aldrig jag har hört en dator som väsnas, trots att dom belastas ganska hårt.

Problemet är ju att ingen vet om det funkar bra som en audiodator. Mitt förslag var ju att handplocka komponenter som man vet funkat utan problem och sedan låta datorfirman ifråga bygga skiten samt installera Windows. Voila, du får en burk som funkar men du slipper bygga själv.

T.ex. så vet jag, efter en hel hög med burkar som byggts, i min närmaste bekantskapskrets. Att Asus moderkort med Z77 chipset funkar alldeles utmärkt utan en massa pops å knaster och annat elände.

Kombinerar du det med Seagate diskar eller Samsung SSD diskar och valfri Intel, 1155 Socket CPU så kommer det att rulla.

Vad det gäller optimering av Windows för audio så verkar det höra till det förgångna med Windows 8. Så varför ens chansa på märkesburkar där man inte har en aning om vad det sitter i burken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Egyptisk bomull är mycket dyrare.

Om du inte har nåt av vikt att tillägga så kan du lika gärna lägga ned va.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att ingen vet om det funkar bra som en audiodator. Mitt förslag var ju att handplocka komponenter som man vet funkat utan problem och sedan låta datorfirman ifråga bygga skiten samt installera Windows. Voila, du får en burk som funkar men du slipper bygga själv.

T.ex. så vet jag, efter en hel hög med burkar som byggts, i min närmaste bekantskapskrets. Att Asus moderkort med Z77 chipset funkar alldeles utmärkt utan en massa pops å knaster och annat elände.

Kombinerar du det med Seagate diskar eller Samsung SSD diskar och valfri Intel, 1155 Socket CPU så kommer det att rulla.

Vad det gäller optimering av Windows för audio så verkar det höra till det förgångna med Windows 8. Så varför ens chansa på märkesburkar där man inte har en aning om vad det sitter i burken?

Jag kanske är lite naiv, men på samma sätt som att man inte behöver optimera Windows 8, behöver man verkligen fortfarande tänka på vilka komponenter som sitter i en dator nuförtiden?

Hursomhelst, på HP Z220 som jag länkade (Steinberg rekommenderar HP:s Z-serie till Nuendo) till sitter det Intels C216 chipset på moderkortet. Någon som känner till några problem med det?

Men det finns säkert fler saker att fundera över. Windows 7 eller Windows 8 t ex? Och hur stor blir prestanda-skillnaden om operativet och lite annat ligger på en SSD-disk istället för en vanlig? Och vad är skillnaden mellan Intels Xeon och i-processorer?

Annars tar jag gärna emot tips på någon pålitlig firma som kan bygga ihop en dator på beställning också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sata-600 är det som gäller nu, dubbelt så snabbt.

Tack!

I vilka sammanhang kan man ha nytta av det? När jag mixar mina låtar (som kan vara relativt mastiga) är det alltid processorn som slår i botten, hårddiskmätaren brukar sällan röra på sig alls.

http://m.netonnet.se...8s/186188.3012/

Här är en bra billig data för musikproduktion.

Den såg ju lite roligare ut än HP-datorerna 🙂 Tyvärr verkar den sakna vanlig PCI-port, så jag kan inte använda mina nuvarande UAD-kort (har två stycken). Å andra sidan antar jag att jag lika gärna kan köpa ett nytt UAD-2 solo, dom kostar ju inte så mycket och jag klarar mig nog på kraften i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den såg ju lite roligare ut än HP-datorerna 🙂 Tyvärr verkar den sakna vanlig PCI-port, så jag kan inte använda mina nuvarande UAD-kort (har två stycken). Å andra sidan antar jag att jag lika gärna kan köpa ett nytt UAD-2 solo, dom kostar ju inte så mycket och jag klarar mig nog på kraften i det.

Det enda jag får fram är detta men det är på dom 3 olika modellerna i just denna seriem. Jag vet inte vilket denna har.

Expansion Slots

1 x PCI-e 2.0 x 4

1 x PCI-e 2.0 x 2

1 x PCI-e 3.0 x 16

Det är SATA 6.0Gb/s

http://www.asus.com/Desktops/CG8270/#specifications

Hade denna hetat frost och inte asus hade den förmodligen kostat minst det dubbla.

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag får fram är detta men det är på dom 3 olika modellerna i just denna seriem. Jag vet inte vilket denna har.

Expansion Slots

1 x PCI-e 2.0 x 4

1 x PCI-e 2.0 x 2

1 x PCI-e 3.0 x 16

Det är SATA 6.0Gb/s

http://www.asus.com/...#specifications

Hade denna hetat frost och inte asus hade den förmodligen kostat minst det dubbla.

Japp, PCI-e-slotarna såg jag, men mina gamla UAD-1-kort är ju vanlig PCI...

Fast med tanke på att ett UAD-2 solo kostar ca 2500 kr är det såklart inte en jätteviktig grej på en ny dator. Bättre att den är tyst och stabil!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, PCI-e-slotarna såg jag, men mina gamla UAD-1-kort är ju vanlig PCI...

Fast med tanke på att ett UAD-2 solo kostar ca 2500 kr är det såklart inte en jätteviktig grej på en ny dator. Bättre att den är tyst och stabil!

Här är lösningen för att använda fin gammal hårdvara.

http://www.dustin.se/product/5010653053/startech-pci-e-x1-to-pci-adapter-card/

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag köper mina på NetOnNet i alla fall dom senaste fyra och dom rullar på jättefint när det gäller musik, för video blir det ju dom senaste i7 byggena. Samtliga rullar på olika versioner av os x.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett forum som heter sweclockers.com. Ett svensk forum. När det gäller hårdvara idag med windows är det ett bra ställe att börja leta på om man skall skaffa en ny dator. Då får man reda på vilka komponenter som fungerar ihop och sedan är det bara att beställa av lämplig databutil som bygger på beställning.

Redigerat av pile63
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett forum som heter sweclockers.com. Ett svensk forum. När det gäler hårdvara idag med windows är det ett bra ställe att börja leta på om man skall skaffa en ny dator. Då får man reda på vilka komponenter som fungerar ihop och sedan är det bara att beställa av lämplig databutil som bygger på beställning.

Problemet är ju att på Swec så fattar ju ingen nåt vad det gäller burkar för audiobruk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är ju ingen skillnad om det däremot vore video och livestreamat då blir det lite högre krav men för musikproduktion funkar vilken modern dator som helst i princip. Drivisar för utrustning är en helt annan grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...