Jump to content
Annons

"Boosta" specifika delar


whaatswe

Recommended Posts

Sitter just nu och testar att mixa på ett nytt sätt, har tidigare nästan alltid kört med nån "present" på masterkanalen och mixat utefter det men testade nu att lämna masterkanalen tom, och mixa om en låt jag håller på med då ja va missnöjd med bl.a dynamiken.

När ja bouncar ut låten ser det ut som på bilden nedan.

post-32802-0-47605700-1374008361_thumb.jpg

Som ni ser så skiljer det en del mellan dom olika delarna, och det jag undrar är då ifall det går att boosta de delar som är lite lägre?

Jag vill inte maxa dem så att de blir lika höga som den andra delen men vill ändå få upp dem ett snepp om ni förstår vad jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det du ser är dynamik och det är något "bra" - Det är om mixen ser ut som en platt pannkaka som du ska börja oroa dig.

Men titta för allt i världen inte på wavfilen, den berättar inget om låten - Lyssna på din mix istället, låter den bra? Då är den bra!

Om du sedan tvunget måste få upp volymen så kan du använda en limiter (eller jobba med kanalerna i mixen såklart) - Vilket gör att skillnaden mellan de starkaste och svagaste partierna i låten blir mindre.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det du ser är dynamik och det är något "bra" - Det är om mixen ser ut som en platt pankaka som du ska börja oroa dig.

Men titta för allt i världen inte på wavfilen, den berättar inget om låten - Lyssna på din mix istället, låter den bra? Då är den bra!

Om du sedan tvunget måste få upp volymen så kan du använda en limiter (eller jobba med mixen såklart) - Vilket gör att skillnaden mellan de starkaste och svagaste partierna i låten blir mindre.

/Jon

Haha jo jag vet, den gammla mixen var det ingen dynamik i, och därför mixade jag om den och fick fram resultatet på bilden.

Alltså jag gillar juh det jag hör när jag lyssnar på låten men jag känner att jag skulle vilja höja upp de delarna lite. Men jag undrar helt enkelt om de finns nått sätt att boosta dom utan att behöva ändra varje kanal individuellt?

Bilden var egentligen bara till för att ni skulle förstå vad ja menar.

Jag testade faktiskt att lägga en limiter på, men vill juh inte boosta den delen som ni ser redan är ganska maxad, så jag testade att lägga en automation på gainen och bara boosta de 2 delarna som är låga lite men det blev inte så bra som jag hade tänkt mej. Tips o trix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag funderar över generelt är hur ja ska gå till väga, limitern känns juh som första valet, istället för att bara automatisera volymknappen på wavfilen.

Men då undrar jag lite över basic över limitern, framförallt ratio, vill juh inte att de ska låta allt för komprimerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag funderar över generelt är hur ja ska gå till väga, limitern känns juh som första valet, istället för att bara automatisera volymknappen på wavfilen.

Men då undrar jag lite över basic över limitern, framförallt ratio, vill juh inte att de ska låta allt för komprimerat?

Observera att allt jag skriver nedan är ungefärliga riktlinjer och inga giva regler:

Vad har du för limiter. om vi börjar där? En limiter (en snabb kompressor med ratio över 10:1) är ofta självgående, dvs du ställer output på -0.1, -0.3, -0.5 eller vad du nu vill ha och ökar sedan input tills du fångar peakarna med ca -3db. Förresten kan en kompressor (före limitern) tämja peakarna lite och jämna ut nivån, så limitern slipper jobba så hårt.

Inställning för kompressor på mixbussen kan vara något i stil med ratio 2:1, attack 0.3 och auto release. Om inte autorelease finns så kan du använda formeln:

30000 delat med låtens bpm; tex 30000 / 120 = 250 ms i release. - Då synkar du releasen till 4-delar. Du kan även dela resultatet med 2, i detta fall 250 / 2 = 125 ms för att jobba efter 8-delar, beroende på hur du vill att din kompression ska låta. Det du ska eftersträva är med andra ord att releasen, dvs när kompressionen släpper, är i takt med låten. Observera att detta bara är ett av många sätt att jobba på och inget som ska följas slaviskt.

Mixbuskompression och limtering tillhör ofta biten mastring och är inget man lär sig i en handväning, men nu har du lite att gå på i alla fall. Lycka till.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...