Jump to content
Annons

Mest musikaliskaste artisten eller grupp någonsin!


Omb

Recommended Posts

tycker enya förtjänar ett omnämnande. Jag menar, vem slänger in 500 stämmor i en låt om man inte är musikalisk?

sen.

cat power

tame impala

beach house

goat

dinosaur jr

phosphorecent

mariam the believer

ben howard

osv

Redigerat av FreudianSlip
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Sadomachine: FLA är fina. Oerhört mörkt och massivt. Längesen jag lyssnade på dem nu dock. Över tio år sen. Borde ta och lyssna ikapp.

FLA släppte precis sin nya platta Echogenetic.... Låter inte precis som förr men jag gillar den som fan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom här om dagen att tänka på den här:

Tycker att det är någon speciell form av musikalitet jacob demonstrerar genom att göra en så kraftfull version av Cornelius tältet. Kan inte förklara vad det är med denna cover som jag gillar så mycket. Den har det liksom. Inget finlir på gitarren uppvisas här såklart. Jag avser helheten, tolkningen av låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker enya förtjänar ett omnämnande. Jag menar, vem slänger in 500 stämmor i en låt om man inte är musikalisk?

sen.

cat power

tame impala

beach house

goat

dinosaur jr

phosphorecent

mariam the believer

ben howard

osv

Låt mig gissa att du ska på Way Out West 😄

Personligen håller jag nog Jason "Spaceman" Pierce (Spiritualized) högst på listan. Vad gäller arrangering och 'gehör', så är han oslagbar. Han balanserar mellan det sublima och pompösa, det minimalistiska och det avancerade - allt utifrån vad en specifik låt kräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig gissa att du ska på Way Out West 😄

Personligen håller jag nog Jason "Spaceman" Pierce (Spiritualized) högst på listan. Vad gäller arrangering och 'gehör', så är han oslagbar. Han balanserar mellan det sublima och pompösa, det minimalistiska och det avancerade - allt utifrån vad en specifik låt kräver.

Haha. Precis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Första tanken går till Vivaldi och flera av hans dåtida polare. Håller annars med om mycket som redan nämnts, Paul Simon, Beatles, John Lennon med flera. Just det, en annan som definitivt skulle få en plats i listan är tjejen som (bl.a) gjorde och sjöng den otroliga låten What's going on. Hon hade cyklopliknande glasögon i videon tror jag. Minns inte hennes namn nu. Kate Perry Kanske. 4nonblondes heter nog gruppen. Om jag hört rätt är hon idag (eller var) låtskrivare, åt bl.a Pink. Undrar om hon inte producerar också.

Edit: Linda Perry heter hon. Läste just att hon grundat två skivbolag och skrivit hits till diverse kvinnliga artister som Pink och Aguilera. F*n vad synd att hon inte sjunger själv istället. Hennes röst är makalös.

Redigerat av Ziggy
Link to comment
Dela på andra sajter

Första tanken går till Vivaldi och flera av hans dåtida polare. Håller annars med om mycket som redan nämnts, Paul Simon, Beatles, John Lennon med flera. Just det, en annan som definitivt skulle få en plats i listan är tjejen som (bl.a) gjorde och sjöng den otroliga låten What's going on. Hon hade cyklopliknande glasögon i videon tror jag. Minns inte hennes namn nu. Kate Perry Kanske. 4nonblondes heter nog gruppen. Om jag hört rätt är hon idag (eller var) låtskrivare, åt bl.a Pink. Undrar om hon inte producerar också.

Låten hette whats up (fast texten var whats going on?). Linda Perry heter hon enligt Wikipedia.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt intressant frågeställning att diskutera!

Först o främst vill jag säga att det jag skriver nu är mina åsikter/tyckanden(!) och det bör således inte tas som "fakta", utan är endast tankar för hur jag för tillfället ser på "musikalitet".

Jag vill börja med att skilja på musikalisk kompetens mellan att utöva/spela musik och att komponera den!

Sen vill jag skilja på "musikalitet" och en "bra låt" som berör lyssnaren. (Sen vem lyssnaren är och som bedömer musikaliteten spelar ju också in givetvis.)

Man kan beröras av en låt som är skriven och framförd av någon som egentligen inte är vidare bevandrad och erfaren inom musik egentligen.

Då är det mer känslor som är inblandade vilket gör det hela luddigt vilket skiljer sig från när man tittar på det på ett mer teoretiskt och tekniskt sätt, vilket är lättare att göra för att få något sort fiktivt värde på olika nivåer av musikalitet. Musik är ju faktiskt för många en yrkesroll och en kompetens man behöver besitta, för att utföra, komponera eller lära ut. Om man tittar på den teoretiska biten så är ju några viktiga delar:

  • Arrangering (Uppbyggnad av låten)
  • Harmonilära (Ackord, i kombination med melodier mm)
  • Satslära (I stora drag generella "regler" för att det ska "låta bra/rätt")
  • osv osv

Detta är rent teoretiska som vem som helst kan lära sig, det är ren fakta i litteratur. Så att endast besitta detta skulle jag vilja kalla "Teoretisk musikalitet". Sedan tycker jag det finns det mer estetiska, kan väl säga "Kreativ musikalitet", där andra saker är viktiga såsom:

  • -Fantasi/Kreativitet
  • -Sinne för melodier
  • -Improvisation
  • -Rebellisk (Bryter "regler")
  • -Sinne för känsla i musiken
  • -osv

Det finns musiker som antingen är mestadels Teoretiskt musikalisk och de som är mer av den Kreativt musikaliska sorten som tänker mer på "känslan" i låten mer än vad de faktiskt spelar. Sedan finns det musiker/artister som verkligen besitter båda delarna på olika bra sätt och lyckas kombinera detta i en symbios som skapar grymma resultat. (Eller band där medlemmarna tillsammans kompletterar varandra). Det är då, som det görs "välskriven" musik enligt mig och en väldigt hög nivå "musikalitet" infinner sig.

Fortfarande, viktigt att notera att jag skiljer på att framföra musik och skriva musik. De finns de som göra ena eller båda delarna.

Jag kan inte utnämna någon enda musiker, artist eller band som "Mest musikaliska någonsin" men jag kan ta exempel som ligger i toppen:

--Ett exempel på låtskrivare som har denna höga nivå av musikalitet är enligt mig tex filmkompositören John Williams. Han skapar fantastiska musikstycken som innehåller beskrivande ljudlandskap, känsloladdade harmonier och memorabla melodier, detta samtidigt(!) som han använder i princip alla teoretiska verktyg för att skapa musiken, vilket man märker när man analyserar närmare.

--Exempel på artist, som både skriver och framför musiken skulle jag vilja säga är Michael Jackson. Även där väldigt välskriven musik som även berör många och han framför den också på ett imponerande sätt i hans sång och känsla för rytmer. Nu spelar han visserligen inga instrument så är möjligtvis inte bästa exemplet.

--Exempel på band (Några redan tidigare nämnda) är Simon and Garfunkel, Mumford and Sons, Dream Theater tex. Välkomponerad musik i sitt fullo. (obs, notera igen, är endast mina(!) åsikter, inget att bråka om)

Sedan är sistnämnda bandet även väldigt tekniskt inriktade på att hantera sina instrument och utöva polyrytmiskt svår musik och även spela snabbt.

Det skulle kunna vara en tredje variant, kalla det "Teknisk musikalitet" som berör de musiker som framför musik med instrument (och till viss del sång). Det går till stor del också att lära sig om man lägger ner mycket tid och övning på det. (Sedan finns förstås talanger som kommer längre än vad alla kan). Detta ser jag förvisso som musikalitet men den har inte en lika imponerande grad för mig utan det är förmågan att komponera välskriven musik som jag tittar mest hos bland musiker, artister, band när jag "bedömer" hur musikaliska den/dom är. Tror jag lyckades komma till en form av slutsats vad det ser ut. Jag hoppas något vettigt blev sagt, trots några öl i kroppen.

Tankar på det?

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag startade tråden så det är väl på tiden att jag utvecklar mitt resonemang. .).. mest musikaliska är en artist som

har nyskapande harmonier inte tekniskt begåvad...beatles är ett bra exempel..krävs mkt musikalitet och begåvning för att hitta nya harmonier enligt min mening..

alla har sin åsikt om detta så fortsätt

skriv o ge din åsikt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att en av de mest musikaliska människorna som finns/har funnits är ändå Dave Grohl.

Inte för att han har gjort något jätterevolutionerande för musikvärlden men han har ändå medverkat i Nirvana (borde alltid räknas för något 😉)

Min motivering är väl egentligen för att han bemästrar väldigt många instrument väl inklusive sång där han har stor möjlighet att variera sig och faktiskt har en något unik röst. Kollar man vidare på hans låtskrivartalanger så flagnar inte direkt mitt intresse för honom. Han har möjlighet till att skriva meningsfulla texter till musik som på ett sätt inte är radiorock men ändå så pass mainstream att många låtar blir hitar och når en väldigt bred publik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag svårt att tillskriva musikalitet och/eller genialitet till musiker som bara har övat sig till sin skicklighet, det kan ju vem som helst. Ett diplom i tålamod och diciplin, visst, men musikalitet, är inte det något annat egentligen. Tänker på människor som föds med DET DÄR, där man känner att - det där skulle jag aldrig kunna LÄRA mig, hur mycket jag än övar. Finns många sådana, men några jag kommer att tänka på rent spontant som jag själv lyssnar på är Brian Wilson och Dylan. Och NEJ, att Dylan inte kan sjunga tycker inte jag har någonting med saken att göra, rösten är en muskel som allt annat, och om man inte är intresserad av att träna den så händer det bara inte. Men det är väl bara jag.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...