Jump to content
Annons

Ni som bor i 2:or - Hur har ni löst det med eran studio?


Terror

Recommended Posts

Jag är väldigt nära att sälja min bil nu.. det är en fråga om ett par dagar till 1 vecka kvar. Så nu är det dags att köpa lägenhet. Har fått lånelöfte på 1,3 så jag har lite pengar att leka med. Bor i Stockholm, och ska stanna i Stockholm.. bara så ni vet.

Tanken var först att köpa en 3a. Ett vardagsrum, ett sovrum och ett studiorum. Egentligen av två anledningar. Ett, man slipper ha massa kablar i sovrummet/vardagsrummet. Det blir renare och snyggare om det får ett separat rum. Nummer två, det hela med akustikbehandlingen. Kan vara svårt att behandla ett stort vardagsrum, inte snyggt heller om ni frågar mig.

MEN, det finns ju inte allt för många 3or i min prisklass här i Stockholm. Visst, det finns.. men farsan min tycker att jag ska bredda mina vyer och kolla på 2or, köpa en 2a för att sedan sälja om något år och på så sätt tjäna en liten slant för att sedan köpa något större.

Jag är inte den som sitter med en liten laptop och ett par hörlurar.. då hade behovet av ett eget rum för studion inte funnits. Utan jag har stora planer. Vocal both, digitalt trumset, stort bord (med min D8B-mixer i), dubbla skärmar, 1-2 par monitorer, flera gitarrer och ORDENTLIG akustikbehandling. Jag har börjat ta in band för inspelning och mixning nu (vilket för övrigt gått väldigt bra!), och det skulle kännas så oseriöst att säga "välkommen till mitt vardagsrum/studio.." eller "här är min studio... och min säng".

Så.. ni som bor i 2or, hur har ni löst allting? Ska jag ha is i magen och jaga en trea, eller ska jag nöja mig med en 2a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer ihåg en kille som hade (mer eller mindre) proffs-studio i sin bostads-tvåa, mest för mixning och inspelning av enstaka instrument. (För trummor och hela band hyrde han in sig i stor studio.)

Vardagsrum var studion. I ett hörn fanns soffa + bord, resten var utrustning inkl fullstort mixerbord. Sovrummet användes som sångbås/gitarrbås.

Ett antal plattor mixades där på 90-talet. Grannarna "mutades" med diverse merchandise och testpressningar för att vara vänligt inställda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte många treor till salu för 1.3 milj så jag skulle nog inte sitta och vänta på att

någon sådan dyker upp om du nu inte vill förflytta dig till utkanterna av stockholm ( Gnesta,Järna,Arlanda,Märsta ).

Varför inte leta efter en lokal istället , Kanske gå ihop med ett par till och satsa på att ha Studion utanför hemmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska kunna tjäna tillräckligt med pengar på endast ett år på att köpa en större lägenhet så leta efter ett renoveringsobjekt. Och sen får du såklart lägga mycket tid på att fixa till den.

Och även om bostadsmarknaden faktiskt gått upp en del senaste året (och inte kraschat som en del befarat) så är det många områden där priserna inte rört på sig så jättemycket. Jag köpte t ex mina lägenhet i Bandhagen för 4 år sen. Det är såklart svårt att spekulera om exakt vad jag hade fått om jag hade sålt den. Men då och då delar ju "välvilliga" mäklare ut reklamlappar om hur lyckade försäljningar dom har gjort i närområdet. Och utan att ha fört någon ordentligt statistik är min känsla att det är ungefär samma priser som för fyra år sen.

Men om du får tag på en tvåa finns det ju två förslag. Antingen skaffar du en bäddsoffa och sover i vardagsrummet. Sen använder du helt enkelt det lediga rummet som studio.

Eller så har du studion i vardagsrummet och inreder på ett sådant sätt att vardagsrumsprylarna ser ut som en del av studion.

I övrigt är det ett hett tips att försöka få tag på en lägenhet där det inte finns några andra lägenheter under. Digitaltrumset är inte alls så tysta som grannarna önskar. Speciellt baskaggen är svår att isolera. Är golvet det står på någons tak kommer dom att märka det.

Likadant är det med sången. Bygger man inte ett rum i rummet så kommer det att läcka in en hel del till grannarna.

Så ett hyfsat billigt alternativ kanske skulle kunna vara att, som någon skrev, hyra en lokal. Vi har t ex replokal via Pinebar Music. För 2-3000 kronor kan du hyra en halv replokal på drygt 20 kvadrat. Och det är såvitt jag vet inget som säger att du inte får använda din halva som studio. Försök hitta ett band att dela med som inte repar så ofta så är det ju hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor inte i Stockholm = Problemet löst 😉

Annars är ju separat lokal en bra idé, och förmodligen billigare än en 3a i 08-land. Fast man förstår ju att ... det är en helt annan grej. Hemma kan man ju göra vad- och när man vill, närhelst nåt faller på. Har man lokal borta från hemmet så blir det ett helt annat sätt att göra musik o sånt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Vardagsrum var studion. I ett hörn fanns soffa + bord, resten var utrustning inkl fullstort mixerbord.

Antar att mixerbordet mest var till för att mixa och inte för inspelning? Lite onödigt med fullstort bord i en tvåa annars kan man tycka..

Själv har jag ett hörn i vardagsrummet (och replokal där jag spelar inte resten). Satsar dock inte på samma nivå av professionell utrustning som du antyder att du har ambitionen att göra.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att mixerbordet mest var till för att mixa och inte för inspelning? Lite onödigt med fullstort bord i en tvåa annars kan man tycka..

Just det, mixning.

Detta var i mitten av 90-talet, och dessutom analogt kan jag påpeka. Så när mixaren inte hann med fick jag assistera med att justera ett par reglar under låtens gång, fyra händer är fler än två... (Så kallad manuell automation?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag flyttade i höstas in i en tvåa (70 kv, så rätt rymlig). Men jag fick egentligen en trea först, som jag tackade nej till, och sparade så vis in 1500:- i hyra. Men önskar ibland att jag tog den, för det blir lite utrymme-brist.

Sovrum med säng + skrivbord, dator, digitalpiano, rack, midikeyboards.....

Har dragit kablar genom lägenheten (snyggt under lister osv) till en stor garderob jag har en mick i.

Det funkar för mig! Tar iof inte dit så många kunder. Nån rappare / sångare ibland, men inga band direkt. Kan hända att det skulle lite "pojkrum"aktigt ut om jag tog dit en smiskus från krogen, men det har liksom inte hänt ännu 🙁

Saknar dock att ha ett separat musikrum / ett sovrum. Känns som det blir mer fokus på musik i ett musikrum och sova i ett sovrum, än om man blandar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade löst det genom att vända på hela tankesättet. Du har inte en studio i din lägenheten där du bor - du bor istället i din studio. Sedan hade jag planerat och inrett lägenheten därefter.

Tänk dock för guds skull på grannarna, som redan påpekats i tråden. Jag spelar ju in allt från percussion till rörförstärkare hemma i min hemstudio, och det har krävt lite takt och finess med grannarna såsom exempelvis klockslag när det är ok att damma på med riffandet och klockslag när det inte är det osv. Utifrån de premisserna funkar det hur bra som helst, och vi ler fortfarande mot varandra i trappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Många fina svar!

Först och främst vill jag bara upplysa om att det visst finns en hel del 3or i min budget. Jag menar inte att jag ska bo centralt i stockholm, utan strax utanför. Tex Skarpnäck, Bandhagen, Högdalen, Farsta ect ect. Kolla här exempelvis: http://www.hemnet.se...gen-178-5101847 (inte direkt "strax utanför", men ni fattar. Runt Tumba går gränsen, inte längre bort än det.)

Sen har jag tänkt på lokal, men som någon sa.. jag gillar att ha allt hemma. Jag är fortfarande ny i branchen så jag anser inte att jag behöver skaffa mig en lokal just NU. Om det är ett band som vill spela in riktiga trummor tex, så skickar jag iväg dem till ett ställe som kan göra det.

Grannarna kommer inte bli ett problem. Eftersom jag har mitt vanliga 7-4 jobb så kommer inspelningen endast ske på kvällar och helger som det ser ut nu. Är det ett band som ska sjunga in growl/scream, kommer jag hyra ett ställe för sången om jag inte löser det med ett tyst vocal booth. För vanlig sång så kvittar det ju, det störs inte grannar av. Om dem gör det, så får man be om ursäkt. Man har rätt att sjunga i sin lägenhet mitt på ljusa dagen. Sedan har jag en Kemper, så volym på gitarrförstärkare är aldrig några problem. Jag mixar också tyst, man kan sitta lugnt och prata över musiken medans jag mixar.

Det verkar som de flesta utav er röstar på 2or, men då jag vet att jag kan ha råd med en trea, så får det nog bli så ändå 🙂

ang lokal. Det KOMMER införskaffas i framtiden. Jag hoppas att mixning, producering och inspelning kommer att bli mitt heltidsjobb.. men tills det har blivit det, så tutar jag på själv hemma.

Jag har planer på att öppna egen studio, men det tänker jag inte göra på egen hand, utan det skulle jag vilja göra med flera i sånna fall. 2-3 personer till. Men jag vill inte bara ha en studio, jag vill göra så mkt mer. Musikvideos, photo shoots, fixa gig, promote-a. Jag vill starta något/öppna något som band kan komma till och få "the whole package". Men det blir ett senare projekt, när jag hittat fler liksinnade i stockholm.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Många fina svar!

Först och främst vill jag bara upplysa om att det visst finns en hel del 3or i min budget. Jag menar inte att jag ska bo centralt i stockholm, utan strax utanför. Tex Skarpnäck, Bandhagen, Högdalen, Farsta ect ect. Kolla här exempelvis: http://www.hemnet.se...gen-178-5101847

Jag vill inte sparka in några öppna dörrar eller verka onödigt negativ, men har du räknat på boendekostnaden på en sådan lägenhet? Har du de ca 120 000 kronorna som behövs till insatsen blir det ju med den nuvarande mycket låga räntan ändå ca 9000 kr/månad. Och det utan att amortera en enda krona. Skulle ränta stiga till 7% (vilket väl inte är troligt än på ett tag, men ändå den siffra jag har för mig man bör räkna med att klara av) stiger det till ca 11 500 kr/månad.

Jag hittar annars inga 3:or i områdena du nämner? Finns en i Bandhagen (även om jag nog vill påstå att Bjursätragatan ligger i Rågsved, men det kanske inte är en egen postadress?) för 1 290 000. Men det är ju inte angivet som acceptpris, så det är nog mycket troligt att det kommer ticka iväg med ett par-tre hundratusen innan det säljs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill inte sparka in några öppna dörrar eller verka onödigt negativ, men har du räknat på boendekostnaden på en sådan lägenhet? Har du de ca 120 000 kronorna som behövs till insatsen blir det ju med den nuvarande mycket låga räntan ändå ca 9000 kr/månad. Och det utan att amortera en enda krona. Skulle ränta stiga till 7% (vilket väl inte är troligt än på ett tag, men ändå den siffra jag har för mig man bör räkna med att klara av) stiger det till ca 11 500 kr/månad.

Jag hittar annars inga 3:or i områdena du nämner? Finns en i Bandhagen (även om jag nog vill påstå att Bjursätragatan ligger i Rågsved, men det kanske inte är en egen postadress?) för 1 290 000. Men det är ju inte angivet som acceptpris, så det är nog mycket troligt att det kommer ticka iväg med ett par-tre hundratusen innan det säljs.

Hur och vart sökte du nu?

Om du går in på www.hemnet.se - maxpris 1.3 miljoner - minst antal rum 3 - områden: Stockholm, Huddinge, Haninge, Tyresö

Dem sistnämda tillhör Stockolms komun. så hittar du en hel del min vän

Ställ sängen i studion. Där har du ju pimpfaktor så det skriker om det. 😄

Och den borde ha någon form av absorberande funktion. 😕

Jo jag vet.. men jag vill ju inte paja ett helt rum med en stor jävla säng. Dessutom så har jag min 50" tv framför sängen med surround-system ^^

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur och vart sökte du nu?

Om du går in på www.hemnet.se - maxpris 1.3 miljoner - minst antal rum 3 - områden: Stockholm, Huddinge, Haninge, Tyresö

Dem sistnämda tillhör Stockolms komun. så hittar du en hel del min vän

Jo, det var precis den sökningen jag gjorde. Men du skrev ju "Skarpnäck, Bandhagen, Högdalen, Farsta"?

Huddinge, Haninge och Tyresö är egna kommuner, som dock tillhör Stockholms län. Vilket såklart inte spelar någon roll.

Och jag har lite på känn att det här blir lite OT. Ville ju mest skriva lite välmenta råd på sånt som det verkade som om du kanske inte funderat igenom helt och hållet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det var precis den sökningen jag gjorde. Men du skrev ju "Skarpnäck, Bandhagen, Högdalen, Farsta"?

Huddinge, Haninge och Tyresö är egna kommuner, som dock tillhör Stockholms län. Vilket såklart inte spelar någon roll.

Och jag har lite på känn att det här blir lite OT. Ville ju mest skriva lite välmenta råd på sånt som det verkade som om du kanske inte funderat igenom helt och hållet 🙂

Oj, fel av mig! menade såklart Stockholms län, inte kommun ^^ Jo jag förstår det, och det var vänligt av dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Grannarna kommer inte bli ett problem. Eftersom jag har mitt vanliga 7-4 jobb så kommer inspelningen endast ske på kvällar och helger som det ser ut nu.

Det är ju precis dom tiderna som dom flesta vill komma hem och ta det lugnt efter en arbetsdag.

Man har rätt att sjunga i sin lägenhet mitt på ljusa dagen.

Nej det har man inte , Inte om det stör dom andra boende i huset.

Man kan bli vräkt från en bostadsrätt lika lätt som från en hyresrätt.

Bäst är ju att skapa en bra relation med grannarna för att slippa problem.

Men jag vill inte bara ha en studio, jag vill göra så mkt mer. Musikvideos, photo shoots, fixa gig, promote-a.

Koncentrera dig på det kreativa ( Musik , Video , Foto ) och låt någon annan sköta Promotion , Bokningar , Radio , Press vore mitt råd.

Så har jag lagt upp det på mitt företag. Jag sköter Musiken , Videon , Fotograferingar och en anna sköter PR & Bokningar.

Tar man på sig för mycket uppgifter själv blir det lätt att allt blir bara halvdant gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju precis dom tiderna som dom flesta vill komma hem och ta det lugnt efter en arbetsdag.

Nej det har man inte , Inte om det stör dom andra boende i huset.

Man kan bli vräkt från en bostadsrätt lika lätt som från en hyresrätt.

Bäst är ju att skapa en bra relation med grannarna för att slippa problem.

Koncentrera dig på det kreativa ( Musik , Video , Foto ) och låt någon annan sköta Promotion , Bokningar , Radio , Press vore mitt råd.

Så har jag lagt upp det på mitt företag. Jag sköter Musiken , Videon , Fotograferingar och en anna sköter PR & Bokningar.

Tar man på sig för mycket uppgifter själv blir det lätt att allt blir bara halvdant gjort.

Läs mellan raderna min vän. Nor jag sa att inspelning kommer ske på kvällar o helger så menade jag ju att jag har full koll på ljudnivån.

Inga höga inspelningar kommer pågå. Inga trummor, inga skrik. Om det or en lägenhet som läcker vanlig sång, trots välisolerat vocal booth, till grannar så dem blir sura så köper jag något annat.

So, du såg så skrev jag att jag vill göra det med fler.. Alltså INTE själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har man inte , Inte om det stör dom andra boende i huset.

Har inte det där snarare med ljudnivåer och sånt att göra, om det nu verkligen skulle bli sak av det? Jag menar, vad som "stör andra boende i huset" kan ju variera oerhört beroende på vilka de andra boende är.

Googlade lite snabbt och hittade t ex denna artikel. Slutsatsen borde vara att det faktiskt kan vara helt okej att störa sina grannar (inom rimliga gränser).

Man kan bli vräkt från en bostadsrätt lika lätt som från en hyresrätt.

Vilket väl i princip aldrig är någon överhängande fara? Det är ju inget som händer hux flux, utan föregås av skriftliga varningar, möten och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte det där snarare med ljudnivåer och sånt att göra, om det nu verkligen skulle bli sak av det? Jag menar, vad som "stör andra boende i huset" kan ju variera oerhört beroende på vilka de andra boende är.

Googlade lite snabbt och hittade t ex denna artikel. Slutsatsen borde vara att det faktiskt kan vara helt okej att störa sina grannar (inom rimliga gränser).

Vilket väl i princip aldrig är någon överhängande fara? Det är ju inget som händer hux flux, utan föregås av skriftliga varningar, möten och sånt.

Läste artikeln och tycker det är förbluffande att hon fick rätt. En lägenhet får normalt inte brukas till ngt annat än vad som är brukligt förekommande och det kan man knappast påstå att operasång är. Men som vanligt så är den svenska rättvisan totalt blind. Förmodligen har hennes kändisskap bland vördade jurister spelat roll här. Skulle vilja se den Heavy metall-singer komma undan med samma sak.... När mina grannar stör, vilket händer max två gånger om året, sätter jag TV vrålhögt tills jag inte hör ngt från dem längre. Får de, så får jag, resonerar jag! Störningen brukar avklinga tämligen snabbt. On topic så tror jag inte det är ngn bra idé att förvandla sin lägenhet till studio så vida man inte kör allt in-line (och inga digitalpads). Man får inte bedriva affärsverksamhet som inbegriper en massa spring i lägenheten/trappuppgången. På det hela taget får man egentligen bara rekreera sig, sova, äta och skita hemma. Och dessutom göra det tyst.
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste artikeln och tycker det är förbluffande att hon fick rätt. En lägenhet får normalt inte brukas till ngt annat än vad som är brukligt förekommande och det kan man knappast påstå att operasång är. Men som vanligt så är den svenska rättvisan totalt blind. Förmodligen har hennes kändisskap bland vördade jurister spelat roll här. Skulle vilja se den Heavy metall-singer komma undan med samma sak.... När mina grannar stör, vilket händer max två gånger om året, sätter jag TV vrålhögt tills jag inte hör ngt från dem längre. Får de, så får jag, resonerar jag! Störningen brukar avklinga tämligen snabbt. On topic så tror jag inte det är ngn bra idé att förvandla sin lägenhet till studio så vida man inte kör allt in-line (och inga digitalpads). Man får inte bedriva affärsverksamhet som inbegriper en massa spring i lägenheten/trappuppgången. På det hela taget får man egentligen bara rekreera sig, sova, äta och skita hemma. Och dessutom göra det tyst.

Googla lite, det finns fler fall, t ex om att öva piano. Bor man i lägenhet får man stå ut med lite ljud på normala tider. Annars kan man flytta ut på landet.

Vi spelade in hela förra skivan i min lägenhet, så nog har det sjungits en hel del hårdrock här. Dan har ganska bra tryck i pipan. Det är ju bara att köra på så länge ingen klagar. Lättare att be om förlåtelse än tillåtelse.

Börjar någon klaga får man tar det därifrån, man åker ju inte ut huxflux.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det varierar med hyresvärd/fastighetsvärd samt grannar. Barnfamiljer är nog mer toleranta mot höga ljudvolymer än pensionärer. Jo, det är sant att man får stå ut med lite oväsen om man bor i lägenhet. Jag har inget emot lite slagborrmaskinsljud, hund som skäller ngn gång, högt prat enstaka gånger, etc. Men skall jag höra pianospel en timme om dagen så får mina grannar stå ut med distgitarr genom förstärkare precis lika länge (så länge det inte är ett sagolikt pianostycke). Sätter ngn granne på TV vrålhögt så gör jag detsamma, fast ännu lite högre så att han/hon får lite av sin egen medicin. Smäller ngn granne dörren så smäller jag min också. Du skulle bli förvånad hur tysta mina grannar har blivit med åren....

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom är väl helt enkelt livrädda för dig.

Åh ja, sååå farlig är jag inte 😄 Problemet är ju mycket att folk inte är medvetna om att de stör. (Det är mer lyhört i en lägenhet än man inbillar sig.) Så ger man tillbaka med samma mynt brukar polletten falla ned och allt blir bra. Men jag vill poängtera att jag agerar först när oväsendet överskrider en halvtimme eller så. Lite får man som sagt tåla! Annars har jag mycket bra relation med mina grannar, vi brukar alltid snackas vid när vi träffar på varandra i trappan eller nere i köpcentrat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...