Jump to content
Annons

Ni som bor i 2:or - Hur har ni löst det med eran studio?


Terror

Recommended Posts

Åh ja, sååå farlig är jag inte 😄 Problemet är ju mycket att folk inte är medvetna om att de stör. (Det är mer lyhört i en lägenhet än man inbillar sig.) Så ger man tillbaka med samma mynt brukar polletten falla ned och allt blir bra. Men jag vill poängtera att jag agerar först när oväsendet överskrider en halvtimme eller så. Lite får man som sagt tåla! Annars har jag mycket bra relation med mina grannar, vi brukar alltid snackas vid när vi träffar på varandra i trappan eller nere i köpcentrat.

Ett annat sätt är ju att prata med folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag bodde i en liten sak, använde jag köket som studio. Det var ett jäkla packande upp och ner med inspelningsutrustning och dylikt. Men det gick hur bra dom helst, idag bor jag själv i en 5:a på 116kvm så jag har studio och alla saker i ett rum. En liten klädkammare fungerar som sångbås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Bor i en 3:a i söderort och lilltjejen har eget rum så det finns bara ett sovrum och vardagsrum över, jag har rubbet i sovrummet, byggde ett eget studiobord, stativ och absorbenter och nu ska jag in med lite tjock heltäckningsmatta på ena sidan av sovrummet, det ända som inte har med musikhörnan att göra är sängen och 2 hutchar (stava.se).

Huset är byggt 2010 och det är inte så lyhört, det som hörs mest är när man slår/borrar i väggar eller stampar i golvet och det är såklart musik går igenom om man vräker på men det mesta verkar gå ut genom öppna dörrar/fönster, jag är medveten om att jag kan basa på rätt bra men jag behöver inte mer en än 20-30 minuter då och då. Grannen över vräkte på musik hemma en kväll och jag märkte det inte förens dom öppnade balkongdörren.

Bodde i en 1:a för en 5 år sen och där körde ena grannen trummor i lägenheten, vi bodde på bottenvåningen och han på 3an, det lät något fruktansvärt och han tyckte såklart att det var helt ok att köra fram till 20-22 på kvällarna, ibland flera dagar i streck. Kan tycka att det är ok att vräka på om man gör det måtta och respekterar grannarna, det brukar hjälpa att prata med dom och vara trevlig, om det inte är obotliga sur-fi***r dvs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är ju att prata med folk.

För det första är det inte min uppgift som medlem i min bostadsförening att hålla reda på andra medlemmar som skiter i stadgarna. Det står ganska tydligt vad man får göra i en lägenhet, och jag har inte mandat för att trycka ned budskapet i halsen på dem. För det andra har jag ingen vidare lust, ork eller ens tid att knacka på en massa dörrar för att spåra upphovet till störningen. För det tredje har varje påtvingat samtal med okänd en inneboende förmåga att urarta till bråk och/eller osämja. Så mina metoder är snabba, bekväma och erkänt effektiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbigt med studio i lägenheten då det måste vara tyst efter 22 och ogillar att producera i hörlurar. Men själv bor jag i en två och det fungerar bra, dock så har jag i stort sett bara en stationär dator + mikrofon då jag endast håller på med elektronisk musik. Annars har jag och två gitarrer och ett litet dj-bord + laptop i samma rum. No problemo! (Jag har ingen tv)

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första är det inte min uppgift som medlem i min bostadsförening att hålla reda på andra medlemmar som skiter i stadgarna. Det står ganska tydligt vad man får göra i en lägenhet, och jag har inte mandat för att trycka ned budskapet i halsen på dem. För det andra har jag ingen vidare lust, ork eller ens tid att knacka på en massa dörrar för att spåra upphovet till störningen. För det tredje har varje påtvingat samtal med okänd en inneboende förmåga att urarta till bråk och/eller osämja. Så mina metoder är snabba, bekväma och erkänt effektiva.

Har man attityden att man ska "trycka ned budskapet i halsen" på sina grannar kan jag förstå att det urartar till bråk.

De flesta människor ogillar att bli utskällda och intar försvarställning. Och då är det i princip lönlöst att resonera, hur fel dom än har. Däremot uppskattar de flesta vänlighet. Hjälper inte det får man såklart säga till styrelsen/hyresvärden.

Att "ge igen" är sällan speciellt effektivt på längre sikt. Snarare skapar det ju en massa uppdämd vrede. Och stärker viljan att ge tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man attityden att man ska "trycka ned budskapet i halsen" på sina grannar kan jag förstå att det urartar till bråk.

De flesta människor ogillar att bli utskällda och intar försvarställning. Och då är det i princip lönlöst att resonera, hur fel dom än har. Däremot uppskattar de flesta vänlighet. Hjälper inte det får man såklart säga till styrelsen/hyresvärden.

Att "ge igen" är sällan speciellt effektivt på längre sikt. Snarare skapar det ju en massa uppdämd vrede. Och stärker viljan att ge tillbaka.

Lite svårt att resonera med en rationellt tänkande person som begår ett uppenbart fel. Vad skall jag säga, typ? Öh, du vet väl att man inte får sjunga opera/spela basket/öva tyngdlyftning/etc efter klockan 11 på kvällen? Sådant skall väl en fullvuxen individ fatta utan att jag behöver påtala det. Om det vet så klart vederbörande om, och då blir det lite knepigt. Men mina metoder fungerar ju finfint. Vad är problemet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite svårt att resonera med en rationellt tänkande person som begår ett uppenbart fel. Vad skall jag säga, typ? Öh, du vet väl att man inte får sjunga opera/spela basket/öva tyngdlyftning/etc efter klockan 11 på kvällen? Sådant skall väl en fullvuxen individ fatta utan att jag behöver påtala det. Om det vet så klart vederbörande om, och då blir det lite knepigt. Men mina metoder fungerar ju finfint. Vad är problemet?

Ptja, man skulle ju kunna tänka sig att du med din missnöjesyttring stör andra grannar än den som stör dig 🙂

Och alla människor har inte alltid koll på tiden för jämnan. Jag har t ex själv suttit och spelat gitarr och varit så inne i det att jag inte märkt att klockan närmat sig midnatt. I många fall kanske det inte är ett problem för något. Eller så är det någon som passar ett barn som störs av det. Om en av grannarna då själv t ex drar fram betongborren och gör några hål i taket så stör ju hen kanske ytterligare ett gäng grannar som överhuvudtaget inte var involverade från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna få problem om du får fel granne.

"Fel" granne, i den betydelsen att vederbörande blankt struntar i regler och förordningar, har jag haft en hel del av, mest danskar och araber. Det har också blivit konfrontation ett flertal gånger. Men jag har inte bangat för det, och det har alltid slutat med att de har tagit sitt pickpack och dragit. Mina nuvarande grannar har jag inga problem med. Vi har varit grannar i 10-30 år och tar oss alltid tid till lite snack om ditt o datt när vi träffas.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, man skulle ju kunna tänka sig att du med din missnöjesyttring stör andra grannar än den som stör dig 🙂

Och alla människor har inte alltid koll på tiden för jämnan. Jag har t ex själv suttit och spelat gitarr och varit så inne i det att jag inte märkt att klockan närmat sig midnatt. I många fall kanske det inte är ett problem för något. Eller så är det någon som passar ett barn som störs av det. Om en av grannarna då själv t ex drar fram betongborren och gör några hål i taket så stör ju hen kanske ytterligare ett gäng grannar som överhuvudtaget inte var involverade från första början.

Javisst, och det är just på grund av den anledningen att jag är väääääldigt tålmodig. Jag är fullt medveten om att jag bryter mot reglerna när jag ger tillbaka. Men samtidigt resonerar jag så här; om mina grannar inte störs av ett oväsen som pågår i 30 minuter så kan de knappast störas av ett väsen från min sida som pågår i 30 sekunder. Och när mina metoder inte fungerar så går jag till fastighetskontoret, och resultatet blir detsamma förutom att den störande får en skriftlig varning. Och vad menar du med spela gitarr? Med förstärkare?! Eller är det bara akustiskt?
Link to comment
Dela på andra sajter

"Fel" granne, i den betydelsen att vederbörande blankt struntar i regler och förordningar, har jag haft en hel del av, mest danskar och araber. Det har också blivit konfrontation ett flertal gånger. Men jag har inte bangat för det, och det har alltid slutat med att de har tagit sitt pickpack och dragit.

Tänkte väl snarare fel granne i betydelsen någon som är tuffare än du. Någon som är villig att ta konflikten längre än du har tänkt dig. Dansk, arab eller något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet vad du tänkte på och det har hettat till ett par gånger. Speciellt vid ett tillfälle hölls ett mord på att begås i trappan. Om det sen var jag eller han som låg där var en öppen historia. Han försökte attackera mig flera gånger med jag stod kvar och avvärjde, och till slut droppade han ifrån... Jag anmälde honom (för störningen, inte hoten eller attacken) till fastighetskontoret och efter ett par månader var han väck. Skulle ngn svara med samma mynt när jag stör tillbaka så avbryter jag och anmäler vederbörande. Eftersom jag är tålmodigt när det gäller störningar så är de ganska grova när jag gör anmäla, oftast rör det sig om oväsen som pågår i minst en timme, ibland flera timmar, inte sällan kl 1-3 på natten. Men jag håller på och kikar efter hus med en mil till närmsta granne....Men som sagt; jag trivs alldeles utmärkt med mina nuvarande grannar och det är bara en neanderthalare längre upp som jag har problem med att lära att man inte får tappa upp badkaret kl 1 om natten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, och det är just på grund av den anledningen att jag är väääääldigt tålmodig. Jag är fullt medveten om att jag bryter mot reglerna när jag ger tillbaka. Men samtidigt resonerar jag så här; om mina grannar inte störs av ett oväsen som pågår i 30 minuter så kan de knappast störas av ett väsen från min sida som pågår i 30 sekunder.

Jag vet ju inte exakt hur det ser ut i huset där du bor. Så det var mer en allmän tanke. D v s, lägenheter som störst av dina motattacker störs inte nödvändigtvis av den du försöker överrösta.

Så har jag det t ex. Skulle grannen ovanför veva på lite för högt på stereon, så störs förmodligen grannen under mig inte speciellt mycket av det. Det lär dom däremot göra om jag drar igång stereon för att försöka överrösta grannen ovanför. Och även om det bara är i 30 sekunder så kanske deras ettåring vaknar och sen vägrar somna igen.

Och när mina metoder inte fungerar så går jag till fastighetskontoret, och resultatet blir detsamma förutom att den störande får en skriftlig varning.

Då är ju den självklara frågan: Om resultatet blir detsamma, varför du inte hör av dig till fastighetskontoret direkt? Vill du rädda dina grannar från en skriftlig varning?

Och vad menar du med spela gitarr? Med förstärkare?! Eller är det bara akustiskt?

Om vi ska gå på detaljerna så är den går den via en linebox in i mixerbordet, processas i NI:s Guitar Combos och sen ut i monitorerna 🙂 (Innan jag kommer på att klockan är mycket och jag borde ta på hörlurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

"Fel" granne, i den betydelsen att vederbörande blankt struntar i regler och förordningar, har jag haft en hel del av, mest danskar och araber.

Kollade du deras pass?

Det har också blivit konfrontation ett flertal gånger. Men jag har inte bangat för det, och det har alltid slutat med att de har tagit sitt pickpack och dragit.

Varför överhuvudtaget söka konfrontation istället för att ringa störningsjouren och prata med fastighetsvärden/styrelsen?

Jag vet vad du tänkte på och det har hettat till ett par gånger. Speciellt vid ett tillfälle hölls ett mord på att begås i trappan. Om det sen var jag eller han som låg där var en öppen historia. Han försökte attackera mig flera gånger med jag stod kvar och avvärjde, och till slut droppade han ifrån... Jag anmälde honom (för störningen, inte hoten eller attacken) till fastighetskontoret och efter ett par månader var han väck. Skulle ngn svara med samma mynt när jag stör tillbaka så avbryter jag och anmäler vederbörande.

Varför ta den extra omvägen att störa tillbaks? Jag kanske är helt fel ute nu, men jag anar ändå att det skulle färre slagsmål i trappan då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju inte exakt hur det ser ut i huset där du bor. Så det var mer en allmän tanke. D v s, lägenheter som störst av dina motattacker störs inte nödvändigtvis av den du försöker överrösta.

Så har jag det t ex. Skulle grannen ovanför veva på lite för högt på stereon, så störs förmodligen grannen under mig inte speciellt mycket av det. Det lär dom däremot göra om jag drar igång stereon för att försöka överrösta grannen ovanför. Och även om det bara är i 30 sekunder så kanske deras ettåring vaknar och sen vägrar somna igen.

Då är ju den självklara frågan: Om resultatet blir detsamma, varför du inte hör av dig till fastighetskontoret direkt? Vill du rädda dina grannar från en skriftlig varning?

Om vi ska gå på detaljerna så är den går den via en linebox in i mixerbordet, processas i NI:s Guitar Combos och sen ut i monitorerna 🙂 (Innan jag kommer på att klockan är mycket och jag borde ta på hörlurar).

Jag försöker anpassa motstörningen så att den stör ovidkommande så lite som möjligt. Jag bor på första och alla störningar kommer uppifrån. Men som jag tidigare har sagt så tycker jag att störda grannar borde föredra mitt 30 sekunders störande framför den andres 30 minuters störande. Exempelvis har vi haft problem med neanderthalare som börjat tappa upp vatten i sitt badkar klockan 1 på natten. Kranen på full patte!! En halv månad har han hållit på; dag efter dag. Till slut fickk jag nog. Jag satte bergsprängaren på full volym i toaletten så att toafönstret nästan buktade ut. Efter ca 20 sekunder var kranen avstängd. Sedan dess har jag inte hört kranen kl 1 om natten fler gånger. Vilket tror du mina grannar föredrar? Anledningen till att jag inte anmäler i första hand är att han riskerar få en skriftlig varning. Och vid den tredje slängs de ut!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade du deras pass?

Jag samtalade med vederbörande. Det var en störning under dagtid och då konfronterande jag vederbörande. Måste du titta i pass innan du kan särskilja en arab eller dansk från en svensk?

Varför överhuvudtaget söka konfrontation istället för att ringa störningsjouren och prata med fastighetsvärden/styrelsen?

Tro det eller ej, men jag försöker faktiskt rädda grannen från att bli avhyst. Efter tredje skriftliga varningen åker röven ut, och detta oavsett om det är en barnfamilj eller ngt....

Varför ta den extra omvägen att störa tillbaks? Jag kanske är helt fel ute nu, men jag anar ändå att det skulle färre slagsmål i trappan då.

Jo, du anar alldeles rätt 🙂 Att konfrontera andra är verkligen inte min grej. Jag är helst för mig själv och söker på intet sätt lägga mig i vad andra gör. Men efter midnatt ÄR jag känslig för ljud av det högre slaget och i motsatt med många andra kan jag bara inte ligga och lida bara för att en idiot inte kan ta normal hänsyn. Hur fan kan man sätta på badkranskranen på full patte kl 1 på natten???????! Att jag stör tillbaka är egentligen av ren lathet. Jag slipper klä på mig, jag slipper knacka på en massa dörrar kl 1 på natten, och framför allt så är det för att slippa problem. Jag är förmodligen inte den bäste att hålla en konversation mitt i natten om en sådan självklar sak som att man inte stör efter midnatt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...