Jump to content
Annons

Hårdvarureverb typ "Lexiconsoundet"


YippieKaey

Recommended Posts

Ja som titeln avslöjar så är jag ute och letar efter nåt bra hårdvarureverb. Fått för mig att jag gillar hur Lexicon grejer låter men jag är öppen för alla förslag. Har en ganska ansträngd budget så saker för 10000 går bort, jag tänker mig runt 2-3000 spänn. Vet att det finns lite Lexiconenheter på b.l.a Thomann runt de summorna men vill höra om ni har något ni gillar?

Ja gör mestadels synthbaserad musik, lite åt funkhållet med lite gitarrlicks och någon elbas här och där. Synthmässigt är det en Juno 106 som dominerar ljudbilden.

Använder mig dessutom av Pro Tools så RTAs är plug-informatet vilket kanske kan vara relevant även fast det är hårdvara jag är intresserad av.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

För den summan får du inte mycket till reverb i hårdvaruform. Totalt onödigt slänga ut på ett hårdvarureverb om du inte tänker köpa top notch. Lexicon LXP får du för den summan i mjukvaruform och är riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

För den summan får du inte mycket till reverb i hårdvaruform. Totalt onödigt slänga ut på ett hårdvarureverb om du inte tänker köpa top notch. Lexicon LXP får du för den summan i mjukvaruform och är riktigt bra.

Okej, hur låter det jämfört med typ Waves Trueverb? Har inte så bra koll på sånt där

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Okej, hur låter det jämfört med typ Waves Trueverb? Har inte så bra koll på sånt där

Lexicons mjukvarureverb är i en helt egen liga och Waves kommer inte i närheten. Vill man snåla rejält så har Valhalla mjukvarureverb som kalas och dessutom riktigt billiga.

En hederlig fjäder skulle jag lägga mina pengar på.

http://www.thomann.d...ermona_vsr3.htm

Men gör det då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En hederlig fjäder skulle jag lägga mina pengar på.

http://www.thomann.d...ermona_vsr3.htm

Okej, hur kommer det sig?🙂

Vad är liksom det speciella med fjäderreverb, jag vill verkligen dränka hela produktioner i reverb( mer eller mindre) och får för mig att fjäderreverb mer är för gitarrer etc? Men jag har som sagt dålig koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, hur kommer det sig? 🙂

Vad är liksom det speciella med fjäderreverb, jag vill verkligen dränka hela produktioner i reverb( mer eller mindre) och får för mig att fjäderreverb mer är för gitarrer etc? Men jag har som sagt dålig koll.

Har du redan en bra uppsättning reverb kan ett fjäderreverb kanske va intressant. Själv hade jag ett en gång i tiden när det inte fanns så mycket annat och skulle aldrig skaffa ett igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://vend.se/ad.php?175909

Lexicon MX 300 för 1600 kr.

Detta är skräp. Lexicons budget reverb låter inte alls bra.

Har men en ansträngd budget så är det nästan bätttre att man kör på mjukvaru reverb. såvida du inte köper gammla boxar begangnat typ PCM 90 kan du få för runt 5-6000 detta låter riktigt bra.

Rp-Verb

http://www.robpapen.com/rp-verb.html

Ariesverb

http://www.ariescode.com/index.php

Rp verb låter med silkeslen, men väldigt fin satuering, medans Ariesverb låter mer 3D.

Mix gärna med D16 Toraverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, hur kommer det sig? 🙂

Vad är liksom det speciella med fjäderreverb, jag vill verkligen dränka hela produktioner i reverb( mer eller mindre) och får för mig att fjäderreverb mer är för gitarrer etc? Men jag har som sagt dålig koll.

Du kan ju testa använda en springreverb plugg så märker du på ett ungefär vad den kan göra, men jag måste påpeka att det är skillnad dag och natt på analog och digital fjäder.

tips är att ta bort botten upp till ca 300hz

Fördelen som jag tycker är att fjädern lixom "sjunger" med musiken, svårt att förklara men jag har alltid sedan jag första gången hörde en fjäder älskat dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Okej, hur kommer det sig? 🙂

Undrar jag med. Fjäderreverb låter skit. Hade det på stärkare förr och är allergisk mot fjäderreverb efter det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fördelen som jag tycker är att fjädern lixom "sjunger" med musiken, svårt att förklara men jag har alltid sedan jag första gången hörde en fjäder älskat dom.

Fjäder hör hemma på djur. Enda stället jag gillar fjäder på. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänkt det där med att posta låtar för att höra hur saker låter. Postar en halvfärdig pryl så får ni se vilket stuk jag kör, sen låter jag er erfarenhet ledsaga mig blint ifråga om reverbinköp:)

Är det sådan här låt typ som du ska lägga reverb på ?

Då kan du nog köpa vad som helst , för jag tror att det kommer att låta gröt om det,

i och med där är så mycket i ljudbilden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det sådan här låt typ som du ska lägga reverb på ?

Då kan du nog köpa vad som helst , för jag tror att det kommer att låta gröt om det,

i och med där är så mycket i ljudbilden.

Jo det är rätt packat, tanken är väl att reverbet ska ligga mer på hela prodden än på något enskilt instrument, för en bra rumskänsla( tycker den här saknar det). Tänk gammal 70-talsfunk typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Skaffa ett impulsreverb och ladda hem impulser av diverse hårdvaruburkar. Då vet du vilken hårdvara du gillar bäst och ska spara ihop till. Att köpa ett hårdvarureverb för 2-3000:- lönar sig kanske för livebruk, men det skulle jag inte använda i en studio. Dagens mjukvarureverb är mycket bättre för priset.

Ett fjäderreverb skulle jag inte heller skaffa som huvudreverb.

Softube har sommar-REA just nu så TSAR-1 kostar runt tusenlappen. Alla pluggformat inkl. RTAS och AAX, så det fungerar både idag och framöver ifall du skulle uppgradera ditt ProTools.

Ifall datorprestanda är anledningen till att du hellre vill ha hårdvara föreslår jag annars IK Multimedias Classik Studio Reverb. Låg prislapp, låter bra och tar inte lika mycket datorkraft.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskapren efterfrågar lexicon soundet inte något fjäderverb!

Rp-verb eller Ariesverb är det som gäller.

Tro mig jag har provat i stort sett alla då jag själv var i jakt på ett reverb som kunnde låta som ett lexicon reverb..jag har gjort min hemläxa...

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Trådskapren efterfrågar lexicon soundet inte något fjäderverb!

Instämmer. Så fort någon frågar om något specifikt får man vara beredd på alla oväsentliga kommentarer om helt andra grejer man aldrig efterfrågat.

Rp-verb eller Ariesverb är det som gäller.

Tro mig jag har provat i stort sett alla då jag själv var i jakt på ett reverb som kunnde låta som ett lexicon reverb..jag har gjort min hemläxa...

Så du menar att Lexicons egna mjukvarureverb inte låter som Lexicon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla då och då efter Lexiconburkar på vend o blocket. Jag hittade ett MPX1 för 3000 kr, tror jag gav det. Det är en helt enorm skillnad på ljudkvalitet jmf med enklare reverb, Jag har även ett TC M300 som jag har i till livemixern o där duger det bra, men kopplar man in dem bredvid varandra i studion är skillnaden helt otrolig. TC-burken låter rena skiten. Det går inte att få reverb att låta bra utan stor o dyr processorkraft är vad jag fattat det som...

En snabb titt på vend så ser jag att det finns ett lika till salu, är du smart ringer du direkt o köper det. Bra mjukvarureverb tar (vad jag hört) en massa processorkraft o segar ner datorn, det slipper du med en sån här burk på sidan om.

http://vend.se/ad.php?174125

Så här kan det låta, det här heter "Vocal Plate". Sen finns det hur mycket som helst att välja på, bla ett grymt rumsreverb jag kör på trummorna.

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-when-the-rain-is

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Så fort någon frågar om något specifikt får man vara beredd på alla oväsentliga kommentarer om helt andra grejer man aldrig efterfrågat.

Så du menar att Lexicons egna mjukvarureverb inte låter som Lexicon?

Joo PCM Native använder jag nuförtiden, men RP verb Och Ariesverb är väldigt mkt billigare.

RP-Verb kan jag dock vilja använda ändå fortfarande...den har bland den snyggaste satueringen jag hört i reverb plugg...kittlar verkligen mina sinnen,

Har ingen inspelning med RP-Verb ännu, men spelade in denna med Ariesverb för ett antal år sedan..

Hade nog kunnat mixa bättra idag, men ni kan ändå höra att Ariesverb klarar av att återskapa klassiska Random hall "lexicon soundet".

Vill nog påstå att Ariesverb är det mest prisvärda verbet som kommer närmast PCM Native... fast gränsnittet är ganska jobbigt..det är väl nackdelen...

http://delafil.se/ke...cbb2e8cc678f9ec

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...