Jump to content
Annons

Hårdvarureverb typ "Lexiconsoundet"


YippieKaey

Recommended Posts

Joo PCM Native använder jag nuförtiden, men RP verb Och Ariesverb är väldigt mkt billigare.

RP-Verb kan jag dock vilja använda ändå fortfarande...den har bland den snyggaste satueringen jag hört i reverb plugg...kittlar verkligen mina sinnen,

Har ingen inspelning med RP-Verb ännu, men spelade in denna med Ariesverb för ett antal år sedan..

Hade nog kunnat mixa bättra idag, men ni kan ändå höra att Ariesverb klarar av att återskapa klassiska Random hall "lexicon soundet".

Vill nog påstå att Ariesverb är det mest prisvärda verbet som kommer närmast PCM Native... fast gränsnittet är ganska jobbigt..det är väl nackdelen...

http://delafil.se/ke...cbb2e8cc678f9ec

Var dum nog att ladda hem den filen i MACen. Nu spelar den i evighet nånstans i denna djävla kukdator utan att jag min arma idiot efter att ha klickat på allt jag ser inte kan hitta spelarjäveln. Så att lyssna på nåt annat går inte längre, bara detta åskreverb i evighet. Var låter det ifrån?

Hittade det själv i I-tunes. Duktig idiot kan sälv, raderade sälv

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går inte att få reverb att låta bra utan stor o dyr processorkraft är vad jag fattat det som...

Har försökt att ta reda på vilken processorkraft dom tidiga Lexiconburkarna hade, men ingen tyx veta. Inte kan det ha varit mycket, ändå tycker många fortfarande att dom låter fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på de dyrare modellerna... PCM90, är inte det det bästa? Rumsreverbet i mit MPX1 heter room PCM90 nånting....

Ska man gå in djupare i menyerna är de krångliga som fan att hålla på med. Jag fick hjälp av Lexicons support för att återställa mitt till orginalljuden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror på de dyrare modellerna... PCM90, är inte det det bästa? Rumsreverbet i mit MPX1 heter room PCM90 nånting....

Ska man gå in djupare i menyerna är de krångliga som fan att hålla på med. Jag fick hjälp av Lexicons support för att återställa mitt till orginalljuden...

PCM 90 är det bästa man kan få för billiga pengar iallafall.. PCM 96 är deras bästa... eller PCM 96 Surround.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har försökt att ta reda på vilken processorkraft dom tidiga Lexiconburkarna hade, men ingen tyx veta. Inte kan det ha varit mycket, ändå tycker många fortfarande att dom låter fantastiskt.

Blir lite svårt att jämföra äpplen med päron... X86 och hårdvaru chip som sitter i boxar är optimerade för olika sorters instruktioner, så det hårdvaru chippen är bra på suger x86an på osv..Har dock hört att utvecklingen på hårdvaru chip har minskat kraftigt... Har hört många företag i branschen klagat på detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir lite svårt att jämföra äpplen med päron... X86 och hårdvaru chip som sitter i boxar är optimerade för olika sorters instruktioner, så det hårdvaru chippen är bra på suger x86an på osv..Har dock hört att utvecklingen på hårdvaru chip har minskat kraftigt... Har hört många företag i branschen klagat på detta...

Jo, men Lexicon 224 kom 1978. Det är ju evigheter sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vild gissning är att de de nyare Lexiconen låter mkt bättre.

Ja, men det är exakt samma algoritmer i PCM 96 som i PCM Native, Lexicons algoritmer har förfinats allt eftersom chippen har blivit mer kraftfulla..

Vad som skiljer olika boxar är också deras converters vilket färgar ljudet ger varje box ett eget sound...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men 480L som kom 1986 är svindyra begagnade.

Joo som alla andra vintage och old school prylar 🙂

Är väl mkt sammlarobjekt och prestige att ha så gammla grejjor för många..

Sedan låter dom nog väldigt olikt PCM serien .

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Upplever att Lexicon överlag är tämligen ljusa, lite täta reverb.

Rolands SRV-330, även R-880 eller RSP-550 låter ganska ljusa och feta, inte helt olika Lexicon.

Kurzweil KSP8 är ett rätt okänt reverb som hålls högt av alla som hört det. Det ska låta lite åt Lexicon-hållet med, men kan va svårt att hitta begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rp-verb eller Ariesverb är det som gäller.

Tro mig jag har provat i stort sett alla då jag själv var i jakt på ett reverb som kunnde låta som ett lexicon reverb..jag har gjort min hemläxa...

RP-Verb använder jag också, men jag skulle inte säga att det låter Lexicon. Snarare skulle jag säga att jag ser det som en kontrast till Lexicon, TC Electronic m.fl.

Om Lexicon skulle jämföras med en stråkkvartett skulle RP-Verb mer låta som en fyllig tjock pad. Lite mustigare (ja, jag hör hur det låter) klang. En liknande som jag gillar bättre är Toraverb - som jag nu såg att du redan nämnt. 😎

Toraverb kastar jag in när det bara ska finnas en tät klang ala väldigt diffus hall eller plåt.

Så jag tycker det är kul att vi gillar samma sound och ideal, men jag ser det inte som ett Lexicon utan ett helt eget sound.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

RP-Verb använder jag också, men jag skulle inte säga att det låter Lexicon. Snarare skulle jag säga att jag ser det som en kontrast till Lexicon, TC Electronic m.fl.

Om Lexicon skulle jämföras med en stråkkvartett skulle RP-Verb mer låta som en fyllig tjock pad. Lite mustigare (ja, jag hör hur det låter) klang. En liknande som jag gillar bättre är Toraverb - som jag nu såg att du redan nämnt. 😎

Toraverb kastar jag in när det bara ska finnas en tät klang ala väldigt diffus hall eller plåt.

Så jag tycker det är kul att vi gillar samma sound och ideal, men jag ser det inte som ett Lexicon utan ett helt eget sound.

Det påminner mer om lexicon 480L. Vad jag tycker RP-Verb har gemensamt är när man lör långa reverb, typ ambint grejjor... påmminer mkt om Lexicon.. men visst ett eget sound, men det låter lika "dyrt" fast mindre 3D.

Toraverb tycker jag är Lexicons absoluta motsats. Påminner mer om Eventide's reverb, men Toraverb är en genre för sig när det gäller Reverb...finns inget som jag vet som låter som Toraverb.

Shit, tack som fan allihopa för alla tips. Det blir till att ladda hem demos och provlyssna på hårdvara som en dåre. Hur "fångar" man en impuls i Pro Tools förresten, är det plugg som gäller?

Lägg ner impuls reverb för elektronisk musik, det är helt klart algoritimiska reverb som du vill ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...