Jump to content
Annons

Harrison Mixbus 2.3


Jamolir

Recommended Posts

Tjena!

Har använt Harrison Mixbus ett par dagar nu och måste säga att jag är riktigt imponerad av hur bra programmet låter. Då menar jag arkitekturen kring de inbyggda effekterna, eq, kompressor osv.

Någon annan som har erfarenhet av denna Daw?

Länkar till en låt jag mixade med enbart Harrisons egna grejor!

http://soundcloud.com/jamolir/sven-bornemark

Cheerio!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varit sugen på att testa ett tag, men aldrig tagit mig tid då jag läst en del negativa saker som ostabilitet, brist på midi och andra kompabilitetsproblem. Kanske är bättre nu i 2.3? Och billigt är det också, 39 dollar?

För tillfället använder jag Reaper med VCC RC-tube på varje kanal + equlibrium eq. Svårtslaget enligt mig.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig att det är skönt att slippa en jäkla massa plugins, men för mig som redan kör ett riktigt analogt bord känner inte något större sug efter det där men skulle jag sluta använda mitt bord så skulle det där vara riktigt intressant.

Yepp enkelhet är alltid att föredra! Själv försöker jag hålla mig till så få pluggar som möjligt nuförtiden: Slate Rc-tube/vtm, equlibrium, ik white, ubk-1, tdr comp 2 samt valhalla/nastyDLA kommer man långt med.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Varit sugen på att testa ett tag, men aldrig tagit mig tid då jag läst en del negativa saker som ostabilitet, brist på midi och andra kompabilitetsproblem. Kanske är bättre nu i 2.3? Och billigt är det också, 39 dollar?

För tillfället använder jag Reaper med VCC RC-tube på varje kanal + equlibrium eq. Svårtslaget enligt mig.

mvh Jon

Det var just priset som lockade, drygt 200 spänn är ju helt klart överkomligt.

Jag kör ju uteslutande protools annars men kände att jag ville prova något annat som sägs skall "låta" bra. Jag skulle aldrig få för mig att redigera i Mixbus dock. Men det är nog för att det sitter i ryggmärgen i protools och vi är ju alla vanedjur.

Men som sagt, jag blev överraskad att det låter såpass bra med såpass lite "jobb" om du förstår.

Det har inte kraschat för mig, verkar stabilt. Jag kör ju mest UAD pluggar så än så länge har jag bara gott att säga. Midi stödet är på väg säger dom men det är så sällan jag använder det så jag känner inte att det saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, detta var en rejäl prisdump. 🙂

Har velat testa detta program tidigare men tyckt det var lite för dyrt då jag sitter med en bra inspelninglösning som jag inte kommer att kunna använda i Mixbus, men detta är ju omöjligt att backa på.

En snabb fråga till dem som vet.

Måste man alltid ha licensfilen liggande på skrivbordet eller gäller detta bara första gången man startar Mixbus?

Utöver det, tackar för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, detta var en rejäl prisdump. 🙂

Har velat testa detta program tidigare men tyckt det var lite för dyrt då jag sitter med en bra inspelninglösning som jag inte kommer att kunna använda i Mixbus, men detta är ju omöjligt att backa på.

En snabb fråga till dem som vet.

Måste man alltid ha licensfilen liggande på skrivbordet eller gäller detta bara första gången man startar Mixbus?

Utöver det, tackar för tipset! 🙂

Jag sparade den på skrivbordet när jag tankade ner den, installerade och körde igång programmet. Tog därefter bort filen och det funkar fortfarande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på hemsidan, men kunde inte reda ut vilka plug-ins som ingår?

Inga pluggar ingår.

Du har på varje kanal, 3 bands EQ (svepbart), Limiter, Kompressor, Leveler.

På varje Buss och Master sitter det en Tape emulator.

Köp till ett plugin paket för 500 spänn med reverb och liknande eller kör dina VST, AU eller UA pluggar.

Done deal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte konstigt att dom kan sälja billigt då.

Nä det är ju så...

Fast å andra sidan så ca 800:- för både pluggar och program är ju knappast dyrt...?

Och i mitt fall som kör UAD så har jag ju mina egna pluggar som funkar fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det är ju så...

Fast å andra sidan så ca 800:- för både pluggar och program är ju knappast dyrt...?

Och i mitt fall som kör UAD så har jag ju mina egna pluggar som funkar fint.

Tycker att hemsidan är lite oklar. Vilka pluggar är det som ingår om man lägger 800? Är programmet lätt att lära sig och använda? Vet du när det kommer med midi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att hemsidan är lite oklar. Vilka pluggar är det som ingår om man lägger 800? Är programmet lätt att lära sig och använda? Vet du när det kommer med midi?

Jag kollade en del på youtube innan faktiskt. mycket matnyttigt där.

Det är essential paketet, 3d delay och Gverb+

Inte en aning om Midi... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns massa bra gratisalterantiv och man behöver inte punga ut 500 kr.

Tex: http://www.reaper.fm/reaplugs/

Eller: http://varietyofsound.wordpress.com/downloads/

mvh Jon

Visst är det så, man har ju sitt plugg bibliotek och så länge det är VST, AU eller UA så hänger det ju med...

Protools användarna som behöver installera VST versioner bara..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sparade den på skrivbordet när jag tankade ner den, installerade och körde igång programmet. Tog därefter bort filen och det funkar fortfarande. 🙂

Kanon, gillar inte att ha en massa filer eller ikoner på skrivbordet. 🙂

En annan fundering innan köpet: det här med en mus som har 3 knappar, hur viktigt är det egentligen?

Ett rullhjul med klickmöjlighet är väl samma sak egentligen men hur påverkar detta arbetssättet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon, gillar inte att ha en massa filer eller ikoner på skrivbordet. 🙂

En annan fundering innan köpet: det här med en mus som har 3 knappar, hur viktigt är det egentligen?

Ett rullhjul med klickmöjlighet är väl samma sak egentligen men hur påverkar detta arbetssättet?

Jag kör med trackball istället för mus. Men alla har vi olika preferenser och det ena är inte sämre än det andra.. 🙂

Men scrollhjul som är klickbart är att föredra framför 3 musknappar. I min mening..

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, tog och köpte det bara för att testa. Tänker att man kan spela in och editera i reaper och sen jobba med steams i mixbus, värt ett försök i alla fall 🙂 Mest för att det är kul med lite variation också, omväxling förnöjer?

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, tog och köpte det bara för att testa. Tänker att man kan spela in och editera i reaper och sen jobba med steams i mixbus, värt ett försök i alla fall 🙂 Mest för att det är kul med lite variation också, omväxling förnöjer?

/Jon

Gött!

Låt oss veta vad du tycker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev lite nyfiken på Mixbus då dess arbetsflöde verkar passa mig. Har dock en del funderingar, och i och med att det inte finns någon demo så tänkte jag ställa dem här.

*Hur är det med antalet gruppkanaler/bussar? Kan man ha oändligt många eller är man begränsad? Går det på ett smidigt sätt att dölja kanaler inom en vald grupp/bus?

*Hur funkar det att skicka från en kanal i en grupp till en kanal utanför den? Hamnar senden även efter gruppkanalens regel då?

*Finns bordseffekterna som pluggar? Om man tex vill ha den "stora" EQ:n på gruppkanaler/bussar.

*Hur är automationsmöjligheterna? Kan man automatisera alla effektparametrar och kan man automatisera utan att tappa tillgång till regeln så som man kan i Reaper?

*Hur tungdrivet är programmet? Tjänar man något CPU-mässigt på att köra enbart det som finns inbyggt i mixbus jämfört med annat DAW + pluggar?

I senare projekt har min i3 börjat gå på knäna. Mixbus har samma effekter som jag idag kväver datorn med i pluggform, och det vore ju helt klart en mer priseffektiv lösning än att köpa nytt moderkort + processor.

Trist med avsaknad av MIDI och virtuella instrument med, men det kan man vända till en fördel genom att göra allt sådant i en annan DAW och sedan importera till Mixbus. Att slippa möjligheten att ratta synthljud till förbannelse kan få en att komma framåt och istället betraktas som en del i inspelningsfasen än en begränsning. Snällare mot CPU:n med.

Edit: Bonusfråga! Kan man lägga en plugg mellan kanalstrippen (filter, EQ och kompressor), men innan regel? Hade ju varit smidigt att kunna lägga sin favoritkompressor där, när man inte känner att Harrisonkompressorn har vad man är ute efter.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara testat det lite grann och skulle (i dagsläget) inte orka mecka med det. Ljudet var "bra" vad det nu innebär, men inget jag inte kan få till med andra program.

Halkbi, Du kan få köpa det av mig, om man nu kan överföra licenser enkelt.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...