Jump to content
Annons

Lyssnar vi i hörlurar eller högtalare?


Signia

Recommended Posts

Man kan faktiskt fråga sig om musik idag avnjuts mest genom hörlurar/hörsnäckor eller mest genom högtalare. Vad tror vi?

Hörlurar har ju bl.a. egenskapen att inget ljud från vänster högtalare når höger öra (och vice versa), och transienter mildras i hörlurar med osv. Därför kan det vara fördel att mixa i hörlurar, för att det ska låta så bra som möjligt i just hörlurar.

Och om man antar att musik avnjuts mest i hörlurar, så kanske högtalare/rums-akustisk behandling är lite mer överflödigt än förr?

Man kan även fråga sig åt vilket håll vi är på väg åt.

Vad tror folket?

Discuss

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag lyssnar nästan alltid i högtalare. Det är kul att lyssna i högtalare när man har en riktigt bra anläggning... 😉

Mixar gör jag i monitorer, men referenslyssnar i lurar - och gör grovmixar i lurar när jag är vaken längre än min sambo...

Jag tror att många lyssnar i billiga in-ear lurar, mobiltelefoner och diverse annan skitlyssning, men jag tycker inte att man för den sakens skull ska ge avkall på sina egna kvalitetskrav bara för att majoriteten lyssnar i diverse skräp - för om någon har en bra anläggning att lyssna i, så är det ju inte så säkert att mixen låter något vidare där när man inte har tillräckligt bra lyssning vid mix... Har man däremot kanonbra lyssning vid mix, så kan man vara säkrare på att det kommer att kunna låta riktigt bra i alla sorters lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

...en bra mix (master) ska kunna njutas i alla system, bra som dåligt, och strävar man efter att mixa/mastra för sämre system så kan det bara låta bättre i bra system, förutsatt att det är bra mixat/mastrat.

Tror det blir tokigt om man ska sikta in sig på att mixa/mastra för lurar, när det faktiskt är fullt möjligt att mixa/mastra för både och. Jag tror man ska anta att lyssning KAN ske på olika system, och det ställer höga krav på mixen/mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar mest i lurar. Musiken finns i iphonen och jag kan lyssna medan jag pendlar, fixar disken eller något.

Hörde en siffra på 40% av musiken lyssnas på i lurar. Tyvärr minns jag inte var jag hörde det eller hur gammal siffran är.

Mina försök till mixning är också genom lurar. För under 2000 får man ok lurar och jag behöver inte studiomonitorer eller akustikbehandla rum. För mig är det rimligaste alternativet. Har ingen expertis att rekommendera det ena eller det andra eftersom jag är novis på mixning och inte kört monitorer i någon större utsträckning. En sak har jag upptäckt dock, min hörsel är rätt olika på höger och vänster öra, så då och då prövar jag att byta höger/vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör dom verkligen det?

Testa att lyssna på en film i lurar och sen i högtalare. Skarpa ljud som pistolskott eller så känns mycket mer skarpa och slående genom högtalare.

Jag tror inte det beror på att elementen i lurar vs högtalare är så olika, utan kanske på att högtalarna är så nära örat i lurar, att vi upplever inte ljudet lika skarpt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att lyssna på en film i lurar och sen i högtalare. Skarpa ljud som pistolskott eller så känns mycket mer skarpa och slående genom högtalare.

Jag tror inte det beror på att elementen i lurar vs högtalare är så olika, utan kanske på att högtalarna är så nära örat i lurar, att vi upplever inte ljudet lika skarpt.

Intressant. Tycker jag har upplevt detta, att det vissa ljud blir skarpare i högtalare än lurar. Bra sak att ha koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Absolut mest hörlurar. Kärleken till musiken och dess uttryck är vitkigare för mig än att sitta och lyssna på en finanläggning.

Jag kan få ståpäls bara genom att tänka på en låt. Så för mig måste musiken vara transportabel och inte i någon stationär "finlyssning". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hörlurar. Inte för att jag gillar det men det är så det blir. På jobbet, eller i tunnelbanan. I bland blir det en hel del bil så då blir det bilstereo. Vad räknas det som?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Blir mest lurar här. Allt för lyhört här för att kunna kräma på ordentligt. Sen gillar jag lyssna på musik sent på kvällen och natten och då går det inte med högtalare. Bilstereo blir det när jag ute med jobbilen. Inte världens roligaste ljud i bilstereon dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ämne!

Jag lyssnar uteslutande i högtalare (annat än om jag ska punktlyssna).

När jag mixar gör jag tvärtemot "normerna". Jag mixar i lurar och referenslyssnar i monitorer (olika), och då oftast bara för att hålla koll på de nedre frekvenserna.

Min metod gör mig mobilare och jag slipper lära mig nya lyssningssystem och ta hänsyn till rum och akustik vart än jag tar mig för att jobba med musik. Jag kan få till (nästan) exakt samma produktion i en meglågbudgetstudio (som till exempel min) som i superhippa stuidios (som till exempel Alpha Centauri).

Sedan är det ju inte sagt att mina produktioner för den skull låter tillfredsställande; jag är åt helvete för retro i mitt sound.

Edit: Jag tyckte visst att det hette kolla koll, och inte hålla koll ...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom vi har blivit ett rastlöst och transpotabelt släkte så har hörlursanvändning kommit att ta överhand. Ingen har längre tid att sitta ned i lugn och ro och avnjuta musik genom högtalare.

Själv har jag inte ens högtalare hemma! Så all musiklyssning och inspelning sker genom hörlurar. Känner mig också mer bekväm med hörlurar då man inte stör omgivningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att lyssna på en film i lurar och sen i högtalare. Skarpa ljud som pistolskott eller så känns mycket mer skarpa och slående genom högtalare.

Jag tror inte det beror på att elementen i lurar vs högtalare är så olika, utan kanske på att högtalarna är så nära örat i lurar, att vi upplever inte ljudet lika skarpt.

Det borde väl bli raka motsatsen, ju närmare örat ljudet är, ju skarpare smäll. Så är det ju med högtalare, ju närmare man är ju jobbigare låter ett virvelslag som är väldigt lite komprimerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag föredrar att mixa i högtalare då jag försöker skapa dansmusik, vilket är tänkt att spelas upp på just dansgolvshögtalare. Men på kvällen efter klockan 10 blir grannarna inte så glada på den höga volymen (vad är akustikbehandling liksom? 😄), så då blir det gaming-headset on! Dock så brukar jag med jämna mellanrum kontrollera att det låter bra i diversa olika medier och en sak är klar, iphone-lurarna ljuger aldrig 😉

Redigerat av ostbows
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att lyssna på en film i lurar och sen i högtalare. Skarpa ljud som pistolskott eller så känns mycket mer skarpa och slående genom högtalare.

Jag tror inte det beror på att elementen i lurar vs högtalare är så olika, utan kanske på att högtalarna är så nära örat i lurar, att vi upplever inte ljudet lika skarpt.

Nu har jag inte testat, men en vågad gissning kan vara att med lurar så upplevs också filmljud/effektljud som oväder, stadsbrus, svammel, publik, fordon etc. mer och närmare och därmed skapar en jämnare balans mellan övriga ljud i filmen och pistolskottet, därav "drunknar" pistolskottet lite i övriga ljud.

En annan tanke är vad just du lyssnade i när du upplevde denna skillnad? En TV's högtalare enbart går ju t.ex. inte att jämföra med ett hemmabiosystem där ljuden är mer separerade.

Jag tror inte man överlag kan säga att det är på ett eller annat sätt då man måste väga in lurar mot flera typer av lyssning osv osv....

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror många producenter av ungdomsmusik riktar in sig mer på att det ska låta bra i I-phoneproppar/streetlurar än i högtalare. Man väljer ofta en baskagge som mer låter som en liten hängpuka än en baskagge. En sån liten trumma hörs bättre i hör-plupparna än en 24" Bonhambiffig..

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig vad Pensado hade sagt :

"We're in stereo now and everybody listen in headphones - get with the fuckin' program".

Med all gentrifiering, globalisering och rationalisering är jag ju böjd att hålla med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tänka mig vad Pensado hade sagt :

"We're in stereo now and everybody listen in headphones - get with the fuckin' program".

Med all gentrifiering, globalisering och rationalisering är jag ju böjd att hålla med.

Han verkar va nåt av en fuckin' idiot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker ni när ni mixar i lurar?

1.Hur stor panorering? LCR-mixning blir så påtagligt L R att det

kan kännas konstigt i lurar med att ha en extrem panorering.

Hur gör ni med detta?

2. Hur tänker ni när det gäller balans av instrument LR

om man t ex har en acke gura i L "måste" man balansera denna med

något som spelar liknande sak (samtidigt) i R t ex ett piano?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det borde väl bli raka motsatsen, ju närmare örat ljudet är, ju skarpare smäll. Så är det ju med högtalare, ju närmare man är ju jobbigare låter ett virvelslag som är väldigt lite komprimerat.

Jag upplever det tvärtom. Ju närmare högtalaren jag är, desto mer av en biffig massa hör jag. Det är precis som om hörseln mättas av utav ljudnivån, och transienterna blir en del av ljudmassan, snarare än saker som sticker ut. Örat sägs ju dra ihop sig vid starka ljud med.

Står jag långt ifrån däremot, då tycker jag man hör saker mer i sin fulla proportion. Om en bastrumma är ljus och klick-ig, det tycker jag är svårt att höra rättvist om man lyssnar högt/nära stärkaren. Lyssnar man svagt, eller långt bort, då hör jag betydligt bättre vilken proportion skinnljudet har till bas-dunket - osv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

1.Hur stor panorering? LCR-mixning blir så påtagligt L R att det kan kännas konstigt i lurar med att ha en extrem panorering. Hur gör ni med detta?

Jag, för min del, panorerar tills jag får den bredd jag vill ha. Och jag är extrem. Det varken känns eller låter konstigt. Det gäller att panorera med finess. Lyssna gärna (se min signatur).

2. Hur tänker ni när det gäller balans av instrument LR om man t ex har en acke gura i L "måste" man balansera denna med något som spelar liknande sak (samtidigt) i R t ex ett piano?

Nej, man måste inget. För att uttrycka sig metaforiskt: Man mixar och justerar efter vad produktionen vill, inte vad man själv eller någon annan vill. Och en produktion är sällan en annan lik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...