Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har ett problem att min låt har mer volym på vänster sida. Det är konstigt då alla mina syntar är centrerade, det finns ingen som panorerar åt ett visst håll.

När jag kör instrumenten solo så visar volymmätaren jämna volymer på höger och vänster sida, det är en kick och två syntar. När jag sedan tittar på mastern så lutar volymen åt vänster.

Vad kan det bero på..?

Edited by borjadja
Annons
Posted

Har du testat att lyssna om det är mer volym i vänster och vad det isåfall är som är högre i vänster.

Posted

Det lättaste blir ju om du lägger ut ett klipp så vi får lyssna. Kan instrumenten kanske släcka, fasfel, ut varandra på bara en kanal... Vet inte.

Posted

psykoakustisk effekt:

Om du har ett stereodelay på ett instrument och första "studsen"

läggs i vänster kanal tror jag det är så att

örat tycker att ljudet kommer därifrån, vilket kan tolkas

som att ljudet är starkare i L.

Kanske inte riktigt ditt problem, den här gången..

Posted (edited)

psykoakustisk effekt: (...) örat tycker att ljudet kommer därifrån ...

"När jag sedan tittar på mastern så lutar volymen åt vänster."

Jag gissar så här i all hast på frekvensfördelning alternativt utsläckning ... (förutsatt masterns panorering inte har rörts utan står i 0% L/R.)

Edited by Valle
Posted

Okej, nej den har inte rörts.

Det konstiga är att hela låten är i jämn volym, förutom när dropet kommer, och som sagt, när jag kör alla delar solo så har de jämn voym...