Jump to content
Annons

Remixjobb


base10

Recommended Posts

Fick ett e-mail av en singer / songwriter från usa som ville att jag skulle göra ett remixat album i Drum n Bass stil (en genré jag knappt känner till). Det är 10 låtar som han ska släppa sommaren 2010.

Jag är osäker på detta eftersom att jag varken har ett skivbolag, juridiska kunskaper eller kontakter att stötta mig i detta. Det verkar vara lätt att bli blåst.

Han nämner att han kan legalisera allt genom en mäng online kontrakt, vilket jag tolkar som att det vore okej att använda en massa samplingar som jag inte har betalt för och sedan skriva på en massa saker så blir allt OK, hur förvrägt är inte det?

Jag är inte myndig ännu, då borde han väl kunna blåsa mig rätt regelt?

Verkar lite fishy, vad tycker ni? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ett säkert sätt: Förskottsbetalning!

Gör upp om priset, du är grön så det blir inte mycket, tänk en tusing per låt eller så. Ta betalt i förskott, antingen rubbet eller hälften.

En annan variant är att ta betalt när du är klar, men inte leverera master förrän pengarna är på banken.

Gå ALDRIG med på royaltydeal för remix. I nio av tio fall blir du blåst. Du ska ha en fast avgift för jobbet, annars gör du det gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

ta kontakt med artisten som äger samplingarna och ska remixas, kolla om de är med, be han skicka kontrakt, läs igenom. Ta betalt i förväg.

Behövs väl inte? Det är ju inte base10 som ska släppa? Han gör jobbet, får betalt, levererar master. Om nån sen släpper utan tillstånd är det inte base10s problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett säkert sätt: Förskottsbetalning!

Gör upp om priset, du är grön så det blir inte mycket, tänk en tusing per låt eller så. Ta betalt i förskott, antingen rubbet eller hälften.

En annan variant är att ta betalt när du är klar, men inte leverera master förrän pengarna är på banken.

Gå ALDRIG med på royaltydeal för remix. I nio av tio fall blir du blåst. Du ska ha en fast avgift för jobbet, annars gör du det gratis.

Tack för kunskapen Nattvaktaren 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs väl inte? Det är ju inte base10 som ska släppa? Han gör jobbet, får betalt, levererar master. Om nån sen släpper utan tillstånd är det inte base10s problem.

Jasså. Säker på det? Trodde man bara överlät försäljningsrättigheterna till bolag men behöll resten av det juridiska. Hade t.om för mig att jag lärt mig det av dig, men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett e-mail av en singer / songwriter från usa som ville att jag skulle göra ett remixat album i Drum n Bass stil (en genré jag knappt känner till). Det är 10 låtar som han ska släppa sommaren 2010.

Jag är osäker på detta eftersom att jag varken har ett skivbolag, juridiska kunskaper eller kontakter att stötta mig i detta. Det verkar vara lätt att bli blåst.

Han nämner att han kan legalisera allt genom en mäng online kontrakt, vilket jag tolkar som att det vore okej att använda en massa samplingar som jag inte har betalt för och sedan skriva på en massa saker så blir allt OK, hur förvrägt är inte det?

Jag är inte myndig ännu, då borde han väl kunna blåsa mig rätt regelt?

Verkar lite fishy, vad tycker ni? 😠

Verkar fishy!

Varför frågar han dig om du inte har koll på genren och om du inte litar på honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Som sagt, vill han inte betala åtminstone hälften i förskott så vill han inte tillräckligt mycket för att lägga ner det arbetet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, vill han inte betala åtminstone hälften i förskott så vill han inte tillräckligt mycket för att lägga ner det arbetet...

Eftersom att han bara vill kompencera det färdiga arbetet... finns det ingen anledning att göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte base10 som ska släppa? Han gör jobbet, får betalt, levererar master. Om nån sen släpper utan tillstånd är det inte base10s problem.

Kanske. Kanske inte. Nästan alla överlåtelse-/upplåtelseavtal som har passerat mina händer har haft villkor i stil med:

"base10 garanterar att han har rättslig, oinskränkt förfoganderätt över produktionen i dess helhet, inklusive, men ej begränsat till, inhämtat tillstånd för nyttjande av enskilda samplingar. Nattvaktaren Records har inget ansvar för eventuella brister. Om anspråk riktas mot Nattvaktaren Records skall Nattvaktaren Records hållas skadeslöst genom base10:s försorg"

Barasådäriförbifarten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske. Kanske inte. Nästan alla överlåtelse-/upplåtelseavtal som har passerat mina händer har haft villkor i stil med:

"base10 garanterar att han har rättslig, oinskränkt förfoganderätt över produktionen i dess helhet, inklusive, men ej begränsat till, inhämtat tillstånd för nyttjande av enskilda samplingar. Nattvaktaren Records har inget ansvar för eventuella brister. Om anspråk riktas mot Nattvaktaren Records skall Nattvaktaren Records hållas skadeslöst genom base10:s försorg"

Barasådäriförbifarten...

Fast nu var det en remix. Det är inte speciellt vanligt att man skriver sådana avtal då eftersom skivbolaget själva tillhandahåller dom delar som traditionellt brukar vara "heta", dvs sång och sånt.

Men visst, om base10 tänkt sig att sampla typ en hel låt från någon och sen bara smacka på acapellan kan det ju bli knivigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett säkert sätt: Förskottsbetalning!

Gör upp om priset, du är grön så det blir inte mycket, tänk en tusing per låt eller så. Ta betalt i förskott, antingen rubbet eller hälften.

En annan variant är att ta betalt när du är klar, men inte leverera master förrän pengarna är på banken.

Gå ALDRIG med på royaltydeal för remix. I nio av tio fall blir du blåst. Du ska ha en fast avgift för jobbet, annars gör du det gratis.

1000 spänn per låt... snacka om att dumpa marknaden, nu börjar jag förstå mer och mer hur det kommer sig att skivbolag tror dom ska få en full produktion ink mix för 12 000 kr.

Varför göra ett sånt jobb för 1000kr, då e det bättre att lägga energin på sina egna grejer, tycker jag.

Vid normalt pröjs

Hälften i förskott, andra hälften vid leverans, vill han/hon inte det så är det bara lägga ner.

Vid förolämpande låga ersättningar

Allt i förskott plus att du ska kräva producent royalti och ta då 5-10 000 i förskott per låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ville att jag skulle göra ett remixat album i Drum n Bass stil (en genré jag knappt känner till).

Bara där tycker jag nog att du ska tacka nej, låter ju rätt skumt att be någon göra remixer i en genre de inte vet nåt om ... Vad är det för stil du kör?

1000 spänn per låt... snacka om att dumpa marknaden, nu börjar jag förstå mer och mer hur det kommer sig att skivbolag tror dom ska få en full produktion ink mix för 12 000 kr.

Varför göra ett sånt jobb för 1000kr, då e det bättre att lägga energin på sina egna grejer, tycker jag.

Vid normalt pröjs

Hälften i förskott, andra hälften vid leverans, vill han/hon inte det så är det bara lägga ner.

Vid förolämpande låga ersättningar

Allt i förskott plus att du ska kräva producent royalti och ta då 5-10 000 i förskott per låt.

Håller med... begär 1000 dollar (inte kronor) för en remix

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara där tycker jag nog att du ska tacka nej, låter ju rätt skumt att be någon göra remixer i en genre de inte vet nåt om ... Vad är det för stil du kör?

Håller med... begär 1000 dollar (inte kronor) för en remix

Jag kör trance, inte så likt någon annan artist i genrén men... supersaw stilen om du vet vad det är?

http://www.youtube.com/watch?v=nRxh6wqnyTQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med... begär 1000 dollar (inte kronor) för en remix

Sluta drömma nu era pinsamma svennar... vem helt utan meriter får sju tusen spänn för en remix? Plus royalty? Speciellt inte för ett projekt som detta som osar hobby / lågbudget. Detta är underground och 2009, det handlade inte om att sätta en mix åt Dr Alban 1991 liksom...

Klart att man ska gå ut hårt om man har en chans att vinna. Jag ville bara ge en vink om hur marknaden ser ut. Den som begär 10 000 kr per låt för att remixa ett album är antingen stamgäst på Beatports topp 10 - eller dum i huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sluta drömma nu era pinsamma svennar... vem helt utan meriter får sju tusen spänn för en remix? Plus royalty? Speciellt inte för ett projekt som detta som osar hobby / lågbudget. Detta är underground och 2009, det handlade inte om att sätta en mix åt Dr Alban 1991 liksom...

Klart att man ska gå ut hårt om man har en chans att vinna. Jag ville bara ge en vink om hur marknaden ser ut. Den som begär 10 000 kr per låt för att remixa ett album är antingen stamgäst på Beatports topp 10 - eller dum i huvudet.

öööööh? va... vadå pinsam

Har själv fått de summorna men visst gör låtar gratis om du tycker att det är roligt...

Men det beror väl på vad du kör för stil av musik gör du minimal experimentell dub så kanske du får nöja dig med en hundring

Bolag brukar ju vara villiga att betala om man begär en flat fee dvs inga royalties utan bara en klump summa

Gör du en bra låt så kommer de vilja att betala, du kan ju lägga ribban lågt och begära lite eller begära mer och kanske mötas på mitten

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som begär 10 000 kr per låt för att remixa ett album är antingen stamgäst på Beatports topp 10 - eller dum i huvudet.

Jag är inte stamgäst på beatport så jag måste vara dum i huvet da eftersom jag tar mer än 10 000.

Sen det här med pinsamma svennar, va menar du? Det är väl knappast ett bra sätt att utrycka sig på, du kanske e rasist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett e-mail av en singer / songwriter från usa som ville att jag skulle göra ett remixat album i Drum n Bass stil (en genré jag knappt känner till). Det är 10 låtar som han ska släppa sommaren 2010.

Jag är osäker på detta eftersom att jag varken har ett skivbolag, juridiska kunskaper eller kontakter att stötta mig i detta. Det verkar vara lätt att bli blåst.

Han nämner att han kan legalisera allt genom en mäng online kontrakt, vilket jag tolkar som att det vore okej att använda en massa samplingar som jag inte har betalt för och sedan skriva på en massa saker så blir allt OK, hur förvrägt är inte det?

Jag är inte myndig ännu, då borde han väl kunna blåsa mig rätt regelt?

Verkar lite fishy, vad tycker ni? 🙁

Hur var det han kom i kontakt med dig? Har han en myspace sida eller liknande själv?

Men det hela låter lite fishy så jag tycker nog du ska akta dig för att skriva på papper eller tacka ja till nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen det här med pinsamma svennar, va menar du?

Jag menar att det är typiskt dumdrygt sossesvenskt att tro att man som oetablerad artist i en undergroundgenre ska kunna få dom summor ni nämner.

"Här ska inte dumpas några priser! Jag som glad amatör är värd vartenda öre!"

Ja men good fucking luck då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att det är typiskt dumdrygt sossesvenskt att tro att man som oetablerad artist i en undergroundgenre ska kunna få dom summor ni nämner.

"Här ska inte dumpas några priser! Jag som glad amatör är värd vartenda öre!"

Ja men good fucking luck då.

Det där e svenskt om något, Hej jag är inget värd, jag gör det gratis... Den tiden det tar att göra något till någon annan utan att få bra ersättning den tiden kan man lägga på sina egna projekt ist.

Om alla skulle ta, låt oss säga 5000kr för en underground remix så skulle det ju helt plötsligt finnas en marknad, vill ingen betala den lilla summan så finns det ju ingen marknad iaf... så good fucking luck då. =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där e svenskt om något, Hej jag är inget värd, jag gör det gratis... Den tiden det tar att göra något till någon annan utan att få bra ersättning den tiden kan man lägga på sina egna projekt ist.

Om alla skulle ta, låt oss säga 5000kr för en underground remix så skulle det ju helt plötsligt finnas en marknad, vill ingen betala den lilla summan så finns det ju ingen marknad iaf... så good fucking luck då. =)

¨

Bra sagt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det han kom i kontakt med dig? Har han en myspace sida eller liknande själv?

Men det hela låter lite fishy så jag tycker nog du ska akta dig för att skriva på papper eller tacka ja till nåt

Från soundclick var det, där mina äldre låtar ligger uppe..

Tror jag säger nej till honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett e-mail av en singer / songwriter från usa som ville att jag skulle göra ett remixat album i Drum n Bass stil (en genré jag knappt känner till). Det är 10 låtar som han ska släppa sommaren 2010.

Jag är osäker på detta eftersom att jag varken har ett skivbolag, juridiska kunskaper eller kontakter att stötta mig i detta. Det verkar vara lätt att bli blåst.

Han nämner att han kan legalisera allt genom en mäng online kontrakt, vilket jag tolkar som att det vore okej att använda en massa samplingar som jag inte har betalt för och sedan skriva på en massa saker så blir allt OK, hur förvrägt är inte det?

Jag är inte myndig ännu, då borde han väl kunna blåsa mig rätt regelt?

Verkar lite fishy, vad tycker ni? 😄

En möjlighet -- det var massutskick till alla andra oavsett artist och han vet kanske inget om din musik. Du är en av 100 kanske.

Det är bra att fråga och prata mera med denna artist.

Redigerat av synthjx
Link to comment
Dela på andra sajter

Hela din myspace sida har trance. Destö mera överraskande är att någon ville att du ska göra remix i D'n'B.

En möjlighet -- det var massutskick till alla andra oavsett artist och han vet kanske inget om din musik. Du är en av 100 kanske som fick det brevet. Kanske han har inte lyssnat din musik om vill remix i DnB. Det kan vara att "en hemmamusiker med entusiasm vem vill göra album för gratis sökes utan att ställa frågor!" på sämst sätt och massutskickat.

Det är bra att fråga och prata mera med den artist (hur hittade du min profil? vad vet du om min musik? vilken musik gör du själv? hur många år har du sysslad med musik?), lära känna lite för att se om han har egentligen tid för att berätta mera. Är du egentligen utväld?

Och prat om pengar kommer EFTERÅT när han har skrivit redan 2..3 långa brev och beskriver exakt vad han vill och vad är han själv. Hur mycket, och hur ska bli leverans är bara små detailjer. Först är etablering trovärdighet med andra människa.

Om han har inte tid även eller det ser ut att han svarar med någon sorts mall -- "hej då!", självklart att det är fishy.

Nu var det jag som sa "hej då!" för att jag fick reda på att mitt tyska betyg låg ostadigt 😄

Men det är sant som du säger, jag ska tänka på det tills nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...