Jump to content
Annons

Reason - för amatörer eller proffs?


nattvaktaren (oregistrerad)

Håller Reason för kommersiella produktioner?  

221 röster

  1. 1. Håller Reason för kommersiella produktioner?

    • Ja
      126
    • Nej
      40


Recommended Posts

Annons
  • Svar 90
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, det gör det. Rent logiskt kan man peka på ett otal professionella artister som använder Reason, annars kan man inleda en filosofisk diskussion om vad "proffs" innebär och komma fram till att om man tjänar pengar på det gör man det professionellt, vilket leder tillbaka till föregående argument.

Rent subjektiv tycker jag dessutom att Reason låter grymt bra och dessutom är väldigt lättjobbat. Case closed 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jobbat med en och samma produktion i över ett år nu (tagit en massa pauser). Stilen är pop, men med en del elektroniska ljud. Från början använde jag bara samplers, synthar, loopar och trummaskiner från Reason. Men under arbetets gång har jag bytt ut en hel del ljud, t ex ersatt subtractor med Juno 106. Jag tycker subtractor låter livlös, framförallt om man använder den i en mix med akustiska ljud (sång, gitarr etc). Nu letar jag en bra billig soft-sampler som ska ersätta NN-19. Dels är jag inte nöjd med filtren och sen har jag en del EMU och AKAI samplingar som jag vill använda.

Redrum och Dr Rex funkar bättre. På de låtar där Reason fortfarande jobbar är det i stort sett de jag använder. Men sen har jag bytt ut visa loopar med egna trumspår. Fast det beror inte på Reason...

Edit: Så jag röstade nej, det var det jag skulle ha sagt 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Nu letar jag en bra billig soft-sampler som ska ersätta NN-19.

Har du testat NN-XT?

Om du ändå använder Redrum & Dr Rex så är det ju god ekonomi att köra Reasons sampler också. Den är förresten väldigt bra, imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Okej. Det vore alternativ vore om jag kunde konvertera EMU och AKAI samplingar till NN-format.

Akai klarar du med hjälp av Reload.

Emu osäkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att de flesta program i den här klassen håller för proffsiga inspelningar. Sedan kanske lite efterarbete görs i studio, typ mastring o s v.

Det har ju alltid sagts att bara pro tools är användbart i studiosammanhang, men jag tror det är en myt. Både reason och Cubase och Logic och en del andra program kommer säkert att vara basen för en mängd skivor framgent.

Jag tror att vi får se en utveckling av allt fler egenproducerade musiker som sitter hemma på kammaren och släpper skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade ja, men med tillägget att jag tror att en produktion som bara består av Reason kan bli lite trist, på samma sätt som en som är gjord uteslutande med ljud från t.ex. en Korg Triton...

Tror att variation i ljudkälla är viktigt för slutresultatet... (Eller iallafall tycker jag det. 😮 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att de flesta program i den här klassen håller för proffsiga inspelningar. Sedan kanske lite efterarbete görs i studio, typ mastring o s v.

Det har ju alltid sagts att bara pro tools är användbart i studiosammanhang, men jag tror det är en myt. Både reason och Cubase och Logic och en del andra program kommer säkert att vara basen för en mängd skivor framgent.

Jag tror att vi får se en utveckling av allt fler egenproducerade musiker som sitter hemma på kammaren och släpper skivor.

Lite OT, men ändå: Visserligen svär de flesta "stora" namn vid ProTools, men så fort man kommer in på nästan helt datorbaserade produktioner är det just Logic och Cubase som gäller och har gällt i en herrans massa år. Sedan måste man ju tänka på att ProTools just är ett system för hårddiskinspelning medans Logic och Cubase i grund och botten är MIDI-sequencers och att de alltså fyller olika funktion, även om de är väldigt mycket och pissar på varandras revir i dagsläget.

Mängden sovrumsproduktioner har verkligen exploderat de senaste åren. De flesta verkar visserligen fortfarande pilla till ljudet i en tusenlappar-i-timmen-studio innan skivan släpps, men det verkar det bli ändring på (bara att kolla på antalet storstudios som läggs ner).

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

reason är min älskling min darling min sötnos

inget annat program har jag tryckt på ALLA knapparna och kan alla kortkommandona.

men jag är amatör

Sen tror jag inte att en kommersiell produkts vara eller inte vara beror på programmet.

Är det verkligen ljudet det som skiljer lammen från fåren, och inte innehållet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är man inte proffs själv eller så........

Nu vet man ju inte om proffs använder reason för jämnan , men man har ju helt klart kunnat höra REX-loopar ur ElectroJazz ljudserien i t.ex SVT:s Dokument inifrån, så nog kan man utgå ifrån att proffsen använder Reason mer än gärna , om inte för att det går så snabbt att skissa.

Det är väl kanske bevis nog att Reason håller för professionella ljudarbetare.

Men , nej jag tror inte riktigt på att Reason klarar sig som enda program i proffssammanhang i ett enda skivprojekt rakt igenom, även om tanken är lockande ...... det kanske går , vem vet.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

Röstar ja!

Propellerheadsforumet har haft återkommande diskussioner ang. Reason's ljudkvalitét...jag har aldrig förstått de som anser att den är undermålig. Oftast klagas det på att det inte låter lika "fett" som VSTplugg X eller Y. Vilket förstås beror på Reasonanvändarens bristande förmåga.

Däremot kan man önska att nästa version av Reason innehåller några masteringverktyg och en bättre sequencer. Jag tror dock att Prop'sen har en idé om att inte bredda Reason för mycket, att de inte gärna vill ge sig in i konkurrens med Sequencer & Waveeditortillverkarna. Hoppas jag har fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker absolut det håller, reason är ett mycket bra komplement till andra program och (iaf hos mig) VÄLDIGT mycket resurssnålare än att köra tex VST:s i cubase. Det enda jag saknar just nu är väl en mer avancerad eq, men det är ju inte hela världen eftersom jag kör rewire till cubase...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Självklart funkar det!

Konstig fråga... 😠

Hur lyder en bra motivation för ett Nej?

Det är ju som att fråga "Funkar blockflöjt i proffssammanhang?"

Jag förstår faktiskt frågan.

På varje forum för musiker så finns det ett gäng tyckare som anser att Reasons ljudkvalitet inte duger i "skarpt" läge.

Kasta ett öga på trådarna i Reason-avdelningen här så får du se... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkar inte att köra enbart Reason, men ReWirat så duger det 😠

Reason funkar utmärkt även på egen hand.

Lägg ner nu, eller lyssna på Steve Angellos nya "Play It", alternativt The Adjusters kommande "Chicken Shake". 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Det funkar inte att köra enbart Reason, men ReWirat så duger det 😕

Men det här har vi ju pratat om...?

Det funkar inte för dig,

så du får träna lite mera helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det här har vi ju pratat om...?

Det funkar inte för dig,

så du får träna lite mera helt enkelt.

Nja, grejen är det att låtarna ni har tipsat om inte har fått mig att ändra uppfattning.

Jag gillar bara inte hur Reason låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag anser att det går fint att använda för skarp produktion. Har hört en cover på Gouyrella - Ligaya som övertygade mig om det. För dom som undrar så var det en RPS fil och ingen MP3 eller Wav som jag hade lyssnat på och Subtractorn var flitigt använd. Men angående ljudet som exempelvis cm0s pratar om är det lite som det Carl_B snackde om FLs motor. Den är inte typ lika fulländad som i exempelvis Logic eller Cubase men med envist och gediget skruvande på både synt och effekter kan även Reason och FL låta skitbra. Det är mer en fråga om rätt sak i rätt händer.

Röstade ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...