Jump to content
Annons

Vilken dator använder du huvudsakligen? (2008 års upplaga)


Björn Olsberg

Kort enkät om vad medlemmarna huvudsakligen använder  

326 röster

  1. 1. Använder du huvudsakligen PC eller Mac?

    • PC
      196
    • Mac
      130
  2. 2. Vilket operativsystem använder du för musikskapande?

    • Windows XP
      167
    • Windows Vista
      19
    • Mac OS X
      128
    • Linux
      8
    • Annat
      4
  3. 3. Stationärt eller bärbart?

    • Stationärt (stående, rack mm)
      221
    • Stationärt (typ Mac Mini, Shuttle osv)
      16
    • Bärbart
      89


Recommended Posts

Här är enkäten för vilken dator forumets medlemmar använder huvudsakligen för musikskapande.

Efter att några medlemmar har postat några liknande trådar, tog jag mig friheten att ta ett mer samlat grepp och göra denna enkät och kalla den 2008 års upplaga. För att kunna se trender så fortsätter vi med att skapa en ny nästa år.

I svaren kan man endast se de stora dragen, inte vilka kombinationer medlemmar använder. Skriv därför gärna ett inlägg och berätta vad du använder, exempelvis "PC, Windows XP, bärbart"

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

Kör ingenting just nu, då en strömspik blev spiken i kistan på min G5. 🙂

Men bortsett från det så är det Mac stationärt (nästa blir en macpro), OSX Leopard och Logic 8.

Varför? Därför! 🙂

Tillägg (idé från Claes): Ljudkort, RME Fireface 800

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

PC - är på gång och ska bygga en ny inom någon vecka, när tiden räcker till...

XP Home.

Stationär.

Kunde det inte vara intressant att lägga till vilken typ av ljudkort man har också (standardkort på moderkortet/PCIe/PCI/Firewire/USB)?

Jag kör i alla fall med ett PCI-kort (RME HDSP9652).

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd, då ser man grovt vad som används mest. Kör själv med:

PC, Stationär, XP-home, Standardljudkort

Skall bygga nytt och håller mig till samma men dock nytt ljudkort, EMU0404-Usb.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

För enkelhetens skull bestämmer vi oss för att efter gallupen är avslutad, går alla över till den vinnande sidan. Jag menar, PC vs Mac-diskussionen får ju sitt slutgiltiga svar här. 😛

😲🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För enkelhetens skull bestämmer vi oss för att efter gallupen är avslutad, går alla över till den vinnande sidan. Jag menar, PC vs Mac-diskussionen får ju sitt slutgiltiga svar här. 😲
Majoriteten bestämmer alltså?
Link to comment
Dela på andra sajter

För enkelhetens skull bestämmer vi oss för att efter gallupen är avslutad, går alla över till den vinnande sidan. Jag menar, PC vs Mac-diskussionen får ju sitt slutgiltiga svar här. 🙂
Majoriteten bestämmer alltså?

1000000000000 miljoner flugor kan inte ha fel... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För enkelhetens skull bestämmer vi oss för att efter gallupen är avslutad, går alla över till den vinnande sidan. Jag menar, PC vs Mac-diskussionen får ju sitt slutgiltiga svar här. 😉
Majoriteten bestämmer alltså?

1000000000000 miljoner flugor kan inte ha fel... 😉

Endast döda laxar följer strömmen. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Har två egna arbetsstationer. Den jag använder mest är en Macbook Pro där jag växlar mellan OSX 10.4 och XP Pro SP2. Den andra är en ihopplockad stationär PC med XP home.

Mest använda DAW är svårt att säga. Jämnt skägg mellan Logic 8 och Cubase 4 gissar jag på.

Edit: Just det. Ljudkorten jag använder är RME Fireface 800, Mackie Onyx 400F, EMU 1820M och Tascam US122.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Dator: Har en iMac 24" 2.4GHz, 4GB RAM, 500GB HDD och en MacBook 2GHz, 2GB RAM, 120GB HDD. Använder båda ungefär lika mycket men iMacen oftare när det gäller musik.

Operativ: Mac OS 10.4.11 på båda, fast jag köra diverse operativ i virituella maskiner.

Ljudkort: Focusrite Saffire LE

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis en hemmabyggd PC (2,66 quad, 4gb ram + 24" tft) med strippat XP installerat enbart till musik..

Förhoppningsvis bara nån dag kvar, tills mitt nya RME Multiface (pcie) kommer med posten,

en förtida födelsedags present till mej själv - blir skönt att slippa firewire till ljudkortet !!

Har 1 laptop + stationär till, för alla andra ickekreativa sysslor 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har tre PC varav två bärbara. Använder dock bara en bärbar till musik. Den andra är en Eee-PC och är väl lite för trött för sådant, men jag har å andra sidan inte testat. Köpte versionen med Xandros förinstallerat men kommer att slänga ut det till förmån för Eee Ubuntu (eller heter det Ubuntu Eee?).

Dock använder jag huvudsakligen något helt annat när jag spelar in musik, nämligen en gammal Roland VS-2480. En kanonmaskin som för mina behov bara saknar några få saker, varav en riktig Brickwall-Limiter är det jag saknar mest. Håller dock på att skriva en enkel sådan i C++ att använda på min bärbara Ubuntu Studio-dator, så är förhoppningsvis det lilla miniproblemet löst.

Allt i inspelningsväg försigår på VS-2480, därefter flyttar jag skiten till min bärbara, fipplar lite med dynamiken och anpassar de olika låtarna till varandra volymmässigt och så vidare, samt experimenterar med låtordningar och annat. Även dokumentation sker i min bärbara i form av ODF-filer och OGG-filer. Poängen med OGG-filerna är att jag då får låtarna i Vorbis-format så att de blir små och behändiga så att de får plats i min mp3-spelare, samtidigt som jag passar på att lägga in information om exempelvis vem som spelar vad på låtarna i form av ”taggar” i OGG-filerna. Givetivs är det ändå de 24-bitars WAV-filerna som jag använder om jag vill göra en CD, exempelvis. Eftersom min gamla mp3-spelare bara är på 1 ynka GB, så blir det fullt lite väl fort om jag skulle börja fylla den med 24-bits WAV, om den ens kan spela dem. OGG vet jag att den klarar i alla fall. Förmodligen klarar den MP3 också, men enligt mina egna tester är ljudkvaliteten för dålig i förhållande till filstorleken. Sen är ju MP3 inte lika öppet som OGG heller, vilket är väldigt avgörande för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...