Jump to content
Annons

Lurar för musikerna?


Herr.A

Recommended Posts

Tjena!!!

Letar efter lurar som skall andvändas till musikerna i studion.

Dom måste vara issolerade från inljud men det skall gå att höra vad dom andra spelar.

Alltså små högtalare i ett par hörselskydd!!!???

Tacksam för svar!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs gärna mina omdömen om diverse lurar på mitt recensionsforum (länk nedan).

Ultrasone HFI-650 är favoriterna (dämpar 30dB) och tvåa kommer Sennheiser HD-280 Pro (dämpar 32dB).

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså små högtalare i ett par hörselskydd!!!???

Tacksam för svar!!!

Prova det då, jag har gjort flera par som funkar jättebra bla till trummisen.

Jag har tagit Bilsomhörselskydd med riktigt kraftig dämpning. Sen har jag demonterat vanliga lurar och monterat in dem inne i hörselskydden. Funkar hur bra som helst och inget läck. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser ha väldigt vasst ljud.....så testa dom noggrant innan du bestämmer dig! Jag trivs med det vassa ljudet, men jag vet att många inte gör det....

Menar du att du har testat alla Sennheiserlurar och därmed känner dig kvalificerad till att göra en helheltsbedömning? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser ha väldigt vasst ljud.....så testa dom noggrant innan du bestämmer dig! Jag trivs med det vassa ljudet, men jag vet att många inte gör det....

Menar du att du har testat alla Sennheiserlurar och därmed känner dig kvalificerad till att göra en helheltsbedömning? 🙂

Nej, självklart har jag inte testat alla Sennheiser lurar....haha....

Dock testade jag ett gäng innan jag själv köpte mina HD250 II, slutna, och min kära bror kör med sennheiser dock inte helslutna, och jag upplever samma fenomen i alla dom sennheiser jag har använt.

Jag letade även runt på nätet i samma veva som jag köpte lurar, och uppmärksammade en gemensam nämnare bland folk som skrev om Sennheiser lurar, nämligen att de var just vassa i ljudet. Även JAM här i sthlm påpekade detta när jag var förbi där.

Men, som sagt, jag menar inte på att detta är negativt (tvärtom som jag skrev, jag gillar det), men man kanske vill ha det i åtanke när man letar efter hörlurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror nog lite på vad man spelar in för musik. Ett slamrigt rockband ska ha lurar som tål att man krämar på en hel del och för lyssningens skull så spelar det ingen roll hur väl avvägd bas och diskant är. Bara det låter mycket...

Dessutom pajjar lurar hela tiden, så vi körde billigaste möjliga. Givetvis fick man köpa nya lite då och då, men man brydde sig inte ett skvatt om nån liten punker trampade sönder ett par.

edit: givetvis ska man ha ett par par dyringar också för lite känsligare inspelningar.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
mawi (oregistrerad)
Beror nog lite på vad man spelar in för musik. Ett slamrigt rockband ska ha lurar som tål att man krämar på en hel del och för lyssningens skull så spelar det ingen roll hur väl avvägd bas och diskant är. Bara det låter mycket...

Dessutom pajjar lurar hela tiden, så vi körde billigaste möjliga. Givetvis fick man köpa nya lite då och då, men man brydde sig inte ett skvatt om nån liten punker trampade sönder ett par.

Jag skulle vilja påstå att liksom med monitorer finns det dyra lurar som tåler ruskigt mycket stryk - hög volym - år efter år. Jag har haft en del billigare lurar men de lägger av, ofta rätt fort efter exvis att man använt dem som medhörning. Lånade ett par technics tror jag att det var (!) som var otroligt stryktåliga.

I övrigt kan jag mycket lite om lurar, detta var bara en iakttagelse jag ville dela med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...jag har skaffat mig ett par HD280 nu, eftersom mina gamla sony-lurar började gå sönder (av flitigt användande)...och helt plötsligt hör jag lite crosstalk från radion (som ligger på en annan kanal på mixern) och bakgrundsbruset från mitt SBLive-ljudkort... :rolleyes:

Om det sedan är bra eller dåligt får någon annan avgöra 😱

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

VicFirth har ett par...

lurar

..som ser ut att kunna isolera rätt bra.

Dom tillverkar för övrigt trumpinnar, så rimligtvis borde dom vara anpassade för trummisar. Beställde själv ett par förra veckan, men har inte fått dom än.

Återkommer när jag har provat dom.

För tillfället kör jag med ett par vanliga kåpor som jag har ett par sånna vanliga små walkman-lurar som man stoppar i öronen under. Funkar oxo hyggligt, men det krånglar ofta med att dom trillar ur öronen när det går lite vilt till bakom kalvskinen.

//Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

22 respektive 24dB dämpning är inte mycket att komma med... :rolleyes:😱

Alla Ultrasone-lurarna har en dämpning på 30dB mot omgivande ljud - och Sennheiser HD280 Pro dämpar 32dB. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

22 respektive 24dB dämpning är inte mycket att komma med... 😆😆

Alla Ultrasone-lurarna har en dämpning på 30dB mot omgivande ljud - och Sennheiser HD280 Pro dämpar 32dB. 🙂

Claes, du verkar ju rätt grym inom det här med lurar. 😉

Men iallafall, jag ska köpa ett par lurar till hemstudion om någon vecka, då jag ska till London (rätt mycket billigare på vissa varor). Och jag tvekar mellan Beyerdynamics Dt 100 och Sennheisers HD280, jag skall använda lurarna till inspelning (ljudisolering behövs då jag ska spela in trummor) samt till mixning.

Så, vilka lurar rekommenderar du till detta ändamål? Om man inte tänker på priset då...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Grym" vete 17 - men jag har testat en del olika och har en bestämd uppfattning om vad jag prioriterar i en hörlur.

Tveklöst Sennheiser HD280 Pro om du frågar mig. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

"Grym" vete 17 - men jag har testat en del olika och har en bestämd uppfattning om vad jag prioriterar i en hörlur.

Tveklöst Sennheiser HD280 Pro om du frågar mig. 😉

Är dom verkligen sköna att ha på sig länge då? Är sladden löstagbar?

Link to comment
Dela på andra sajter

HD280 Pro sitter bra, men sladden är inte löstagbar.

Ultrasone HFI-650 är ett snäpp bättre, både när det gäller ljud och komfort - men de kostar nästan det dubbla. De har inte heller löstagbar sladd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle Sennheiser ha vasst ljud??!!?

Nänänänä...

Har själv ett par HD-280 Pro som jag är jäkligt nöjd med.

Ganska rak frekvenskurva så de går mixa bra i och dessutom så dämpar de mycket utifrån.

Har t.ex. suttit och spelat in trummor i samma rum som trumsettet stod i och fick till det ganska så bra. Bra ljud och bra dämpning. Köp.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som kanske får en del att tycka att Sennheiser är "vassa", är nog att de inte har den fruktansvärt överdrivna bas som många andra lurar har. Det är lätt att låta sig imponeras och luras av kraftig bas och tro att det är bättre när man jämför i butiken... 😉

Jag uppfattar Sennheiser HD280 PRo som förhållandevis ärliga för att vara slutna lurar - och Ultrasone HFI-650 har som sagt ett snäpp bättre ljud, lite bättre komfort och betydligt högre pris (som jag i och för sig tycker är prisvärt ändå... 😏 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser i all ära, men fem kompisar köpte varsitt par Sennheiser-lurar förra hösten. Alla fem lurarna har gått sönder på ett eller flera sätt!

Så Sennheiser rekommenderar jag bara till de som har tålamod och lödkolv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser i all ära, men fem kompisar köpte varsitt par Sennheiser-lurar förra hösten. Alla fem lurarna har gått sönder på ett eller flera sätt!

Så Sennheiser rekommenderar jag bara till de som har tålamod och lödkolv.

Hm, detta gör mig ännu mer osäker på vilka lurar jag ska köpa. Vet du om något par av de lurarna som gick sönder var HD280 pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser i all ära, men fem kompisar köpte varsitt par Sennheiser-lurar förra hösten. Alla fem lurarna har gått sönder på ett eller flera sätt!

Så Sennheiser rekommenderar jag bara till de som har tålamod och lödkolv.

Skumt..

Jag köpte tre Sennheiser-lurar för någon månad sen.

Jag ska säga till om någon av dem går sönder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser i all ära, men fem kompisar köpte varsitt par Sennheiser-lurar förra hösten. Alla fem lurarna har gått sönder på ett eller flera sätt!

Så Sennheiser rekommenderar jag bara till de som har tålamod och lödkolv.

Hm, detta gör mig ännu mer osäker på vilka lurar jag ska köpa. Vet du om något par av de lurarna som gick sönder var HD280 pro?

Har ett par sennheiser HD280 pro samt ett par Beyerdynamic DT250 tycker att bägge är ok och prisvänliga, HD280 pro är ngt mer slutna för omgivningen, och det där med att de går sönder tror jag lite är en hanteringsfråga 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Var inne på Estrad musik häromdagen och testade igenom de lurar som fanns. Lyckligtvis hade dom alla lurar jag ville jämföra, och Sennheiser HD 280 var helt klart bäst. Dom isolerade bäst, hade bäst ljud, och kom delad tvåa i komfort.

Så jag beställde lurarna igår från Netonnet för 1090:-, ett tips för de som är intresserade!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Farsan har ett par hörselkåpor med radio och mickar i... Sånna som tar bort "bullret".

Man kan köpa en sladd till dem och koppla in mp3-spelare, mm... Perfekt att använda ett par sånna om man vill ha riktigt täta lurar, kan jag tänka mig! 😕

Redigerat av Påsen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...