Jump to content
Annons

Rikard

Medlem
  • Antal inlägg

    18
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Tjena. Fått ordning på detta? Har samma problem...
  2. 1. Alesis M1 Active 2. Hade jobbat med dem tidigare och visste hur de lät, plus att det var det ända min budget tillät när jag köpte dem. 3. 7:a. Ganska raka och tydliga. Dock en smula svårmixat nere i djupbasen....
  3. Jo, jag är med på vad du menar... ...nog för att DOOM jämnförelsen är lite långt dragen, det skiljer inte lika mycket mellan sx3 och 5:an som mellan DOOM1 till 3... Men eftersom belastningen bara är gjort med pluggar, och då dessutom exakt samma plug, så borde det inte skilja så mycket som det gör. I 64-buffer så skiljer det nästan 20%. Det är lite för mycket differens tycker jag... Men det kan vara så som "hwasser" skriver, att 5:an kanske är bättre optimerat för en nyare flerkärning processor. Jag ska uppgradera studiodatorn lite i helgen, (jag ska slänga in en i7 processor bl.a,) Ska sedan göra samma test igen så får vi se om resultatet blir samma. Hur många Waves L2-Mono kan du köra på din dator? P.S. Fläskiga 3D-spel i alla ära men visst fan var det en religösupplevelse när DOOM dök upp första gången? Samma känsla har tyvärr inte infunnit sig sedan dess...
  4. Hej. Här ska ni få något att bita i. Jag har för ett tag sedan uppgraderat till cubase 5 efter många år på SX3. Skulle idag ha svårt att klara mig utan några av finessena som finns med i 5:an. (Bl.a. att kunna flytta pluggar fritt mellan spår och smidig sidechain m.m.) MEN... ..redan ifrån dag ett så tyckte jag att 5:an vart lite slöare än SX3:an som jag kört på samma dator. Så igår gjorde jag ett test. Eftersom jag har både cubase3 och 5 installerat på samma dator så tänkte jag att jag skulle jämnföra dessa. Testet jag gjorde är väl kanske inte helt vetenskapligt men visar ändå skillnader. Studiodatorn kör på en Intel Core 2 Duo (tror jag) och ljudkortet är ett MOTU (424kort med en 24I/O) och kör Windows XP Jag utförde testet så här: Jag startar upp cubase helt blankt (44.100khz 24bit). Lägger upp ett monospår och importerar ett monoljudspår på detta. Sedan fyller jag på med pluggar på spåret. Jag valde här Waves L2-Mono. Eftersom jag inte maxar datorn på ett spår så duplicerade jag spåren tills datorn inte orkar längre, alltså till den punkt då uppspelningen börjar knastra. Första testen gjorde jag med 64 buffer-samples. Cubase 3sx orkade med att köra 60st L2-Mono Cubase 5 orkade bara med att köra 48st L2-Mono Andra testen gjorde jag med 2048 buffer-samples Cubase 3sx orkade då med 68st L2-Mono Cubase 5 orkade bara med 60st. Är det någon som kan svara på varför det blir så här?? 5:an verkar ju vara 10-20% sämre. Är det någon mer som upplevt detta?? Det skulle också vara intressant att veta hur just din dator presterar. Gör samma test som ovan och posta här i forat (med en kort beskrivning på vilken utrustning du har) hur många Waves L2-Mono du kan köra innan datorn börjar hacka. // Rich
  5. Det kan inte vara läck ifrån lurarna?
  6. Nyfiken... Hur skulle reverbet bli mindre grötigt på en bus än på en insert?
  7. Tjena. Tack för de snabba svaren! ...men den funktionen jag var ute efter var just att cubase själv skulle göra en "cut 'n crossfade" när man trycker på rec-knappen. Det blir ju ungefär som att spela in på bandare... ..fast med undo funktion.. Sitter man och spelar in 12 låtar med 4-6st gitarrer på varje så blir det väääldigt mycket att redigera efteråt. Hade ju varit smidigt att låta cubase göra grovjobbet.. Jag hade en ADAT-HD24 en gång i tiden som gjorde en 10 millisek crossfade vid punch-in, den var helt fenomenalt bekväm att spela guror på. Tyvärr så saknade den undo funktion... ..annars hade jag haft kvar den än i dag. (har kan man räknas som "Nykomling" när man varit medlem sedan 2004?) 😄
  8. Rikard

    Automatisk crossfade

    Tjena Jag undrar om det finns någon funktion i cubase där programmet automatiskt klipper föregående ljud när man spelar in och sätter en crossfade till det nya? När man t.ex. spelar in gitarrer och det blir många klipp så skulle det vara smidigt om cubase automatisk sätter en crossfade mellan det gamla och nya klippet. Det tar ju en förbannad tid att själv sitta och crossfade,a alla klipp. Tips? Ideer?
  9. Rikard

    Smidig "live-porta"

    Tjena. Är det någon här som har ett bra tips på en liten smidig porta eller digital-bandare av något slag? Vi ska ha den som back-track när vi kör live så den måste vara smidig och stabil. Den måste ha 4 ut-kanaler (eller absolut minst 3) och helst så ska det också finnas en hörlursutgång som man kan ställa separat ifrån "main out" Någon som har något förslag?? // Rich
  10. Rikard

    Dörrlist

    Tjena. Ska täta en dörr mellan inspelningsrum och kontrollrum. Vilken typ av list är bäst ur ljudtätningssynpunkt?? P-profil, o-profil, skumgummi... ...eller vad? Någon somn har koll på detta? // Rikard
  11. BÖRJA RÖKA! De fem minuternas avbrott man får av att gå ut och röka och bara ta det lungt, är allt man behöver. Många fel i mixen hittan man så fort man bara kliver in i rummet igen sätter på låten. /R
  12. Skulle Sennheiser ha vasst ljud??!!? Nänänänä... Har själv ett par HD-280 Pro som jag är jäkligt nöjd med. Ganska rak frekvenskurva så de går mixa bra i och dessutom så dämpar de mycket utifrån. Har t.ex. suttit och spelat in trummor i samma rum som trumsettet stod i och fick till det ganska så bra. Bra ljud och bra dämpning. Köp. /R
  13. Varför vill man ha sånt j***a skitljud? En kompressor som pumpar hela tiden??? // R
  14. Yepp... Någon som vill sälja? Fick höra av någon att dessa bord är kassa och brusar mycket. Ligger det någon sanning i detta påstående? Det var ett tag sedan jag jobbade med ett sådant bord nu men har för mig att det allen bordet jag jobbade med var bra. // Rikard
  15. Måste ha minst 32/64 kanaler... // Rikard
×
×
  • Skapa ny...