Jump to content
Annons

Hannibaljann

Recommended Posts

Annons

använder du usb-midi?

då kan det vara "midiportenabler" problemet.

i mappen cubase finns en mapp som heter som ovan, i den en liten fil som du kopierar ut till cubase mappen. (allt detta i utforskaren alltså).

sedan i cubase får du plötsligt fler midi in/ut, testa de olika och se vad som händer.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

paz (oregistrerad)

Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in.

Redigerat av paz
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in.

😛 ???????? Vaa???? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in.

🙂 ???????? Vaa???? 🙂

detta är ju helt underbart 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

använder du usb-midi?

då kan det vara "midiportenabler" problemet.

i mappen cubase finns en mapp som heter som ovan, i den en liten fil som du kopierar ut till cubase mappen. (allt detta i utforskaren alltså).

sedan i cubase får du plötsligt fler midi in/ut, testa de olika och se vad som händer.

lycka till!

någonting som är rätt lustigt, är att jag inte kan välja ins. Är det någon som fattar varför? Vad menas förresten när det på out står te x "Out USB Keystation (Emulerat)" ?. Vadå (Emulerat)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in.

Mmmm... precis... Det är ju helt sant... och lite dolby, där ja...

Det är något jäkla delay på allting jag gör, inte bara det jag spelar på klaviaturet, utan även det jag spelar med hjälp av musen! Was!? 😛

Om det verkligen är en seriös fråga, kanske du borde tala om vad du använder för system. Ljudkort/inspelningsmjukvara etc. 🙂

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

någonting som är rätt lustigt, är att jag inte kan välja ins. Är det någon som fattar varför? Vad menas förresten när det på out står te x "Out USB Keystation (Emulerat)" ?. Vadå (Emulerat)?

Vad är "ins"?

Det emulerade har jag också undrat över. Det verkar som att Windows själv lägger till "(Emulerat)" på vissa utgångar. Jag har sett det i andra program också, så det är nog inget att bry sig så mycket om gissar jag.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är bara att testa. Men det är skillnad på sånt & på riktiga studios. Där är allt inkopplat från början så det är rätt när man ska spela in saker. & det brukar vara en där som kan allt om det okså. Det är bättre att vara i en riktig studio isåfall med dolby & sånt så det låter som en skiva. Men alla känner inte nån som har en studio så är det svårt att spela in.

Mmmm... precis... Det är ju helt sant... och lite dolby, där ja...

Det är något jäkla delay på allting jag gör, inte bara det jag spelar på klaviaturet, utan även det jag spelar med hjälp av musen! Was!? 😳

Om det verkligen är en seriös fråga, kanske du borde tala om vad du använder för system. Ljudkort/inspelningsmjukvara etc. 🙂

nä inte alls, det var inte en seriös fråga, jag ställde den bara för att jag inte hade någonting annat för mig...hallå i stugan....

det där översittarsnacket kan du ta någon annan stans, tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Det emulerade har jag också undrat över. Det verkar som att Windows själv lägger till "(Emulerat)" på vissa utgångar. Jag har sett det i andra program också, så det är nog inget att bry sig så mycket om gissar jag.

skulle tippa på att om man använder USB-klaviatur har man en drivrutin som emulerar midisignalerna så att de går att skicka genom USB-gränssnittet därav att det står emulerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sökfunktionen är underskattad.

Se vad som händer om an söker på "emulerade": https://www.studio.se/index.php?showtopic=2030

Detta är bara ett exempel...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för ljudkort?

Om du går in på ditt ljudkorts inställningar borde du kunna ställa in din ASIO buffer. Om du sänker den borde även latencyn kortas.

Men alla ljudkort har som sagt inte så lätt för att hinna med det här med mjukvarusyntar osv i realtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, det räcker nog nu... 😛

Det är väl ganska uppenbart att det är en riktig fråga, men Hanni... du borde faktiskt följa Nattvaktarens tips och beskriva din utrustning så ingående som möjligt om du vill ha nått hett tips. Ljudkort, sequencer och huruvida du använder en mjukvarysynt är ju typ A och O vid en sån här fråga. Och vad menar du med att spela med "hjälp av musen"? Om du klickar ut noter i en piano roll och det ändå blir "delay" (vi snackar väl inte eko här, utan att tonerna kommer en stund efter de borde komma?) när du spelar upp grejen, så borde ju det utesluta eventuella USB-krångel. Eller?

EDIT: Svensk grammatik är mycket svårt...

EDIT 2: Svensk grammatik är mycket svår.

Redigerat av robotapan
Link to comment
Dela på andra sajter

Och om du talar om vilket sequencerprogram, ljudkort, keyboard och vilken dator du använder samt om du råkar ha en Boss Delay-pedal inkopplad mellan compjutern och hi-fin så kanske jag kan hjälpa dig lösa problemet.

😛 Oj, nu skrattar jag faktiskt på riktigt (ett äkta LOL). Herregud, detta forumet är av toppklass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jaja, det räcker nog nu...  😛

Det är väl ganska uppenbart att det är en riktig fråga, men Hanni... du borde faktiskt följa Nattvaktarens tips och beskriva din utrustning så ingående som möjligt om du vill ha nått hett tips. Ljudkort, sequencer och huruvida du använder en mjukvarysynt är ju typ A och O vid en sån här fråga. Och vad menar du med att spela med "hjälp av musen"? Om du klickar ut noter i en piano roll och det ändå blir "delay" (vi snackar väl inte eko här, utan att tonerna kommer en stund efter de borde komma?) när du spelar upp grejen, så borde ju det utesluta eventuella USB-krångel. Eller?

EDIT: Svensk grammatik är mycket svårt...

EDIT 2: Svensk grammatik är mycket svår.

Alla har väl varit nybörjare någon gång, hoppas jag...Vad jag helt enkelt tänkte när jag ställde frågan, var att problemet kanske var väldigt vanligt, och hade med programmet att göra, vilket var fallet i skolan där det faktiskt var programmet som krånglade.

problemet infinner sig i Steinbergs CUBASE SX ver2. 01

Ljudkort: MME Realtek AC97 Audio (vilket är inbyggt, mitt Audiophile USB, fungerar nämligen inte sedan ett par dagar - förklara det någon som kan)

Klaviatur: M-Audio Radium (ansluten via USB)

Dator: Processor: Intel Pentium 2000 Mhz

RAM: 1024

Grafikkort: GForce4

Någon Boss Delay-pedal har jag ej ansluten

Det jag sa om musen: Om man öppnar te x ett VST instrument, och klickar med musen på pianotangenterna som kommer upp, vilka man inte kan missa, så kommer ljudet även där drygt 1 sekund försent.

Redigerat av Hannibaljann
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert, men här kommer lik förbannat ett utlåtande: Latency:n är problemet!

Latency betyder (i detta samanhang...) helt enkelt fördröjning och det är vad du upplever. Ditt inbyggda ljudkort är knappast något att hänga i julgranen, kanske är det omöjligt att få ett tillfredsställande resultat med det, vad vet jag, vad vet jag. Men du kan ju alltid fippla med inställningar i Cubase (framför allt rutan där man väljer drivrutin) och huruvida man kan bestämma latency/buffer size på ditt ljudkort vet jag inte. Med ett Audiophile kan du ju däremot göra det, så mitt egentliga tips här blir: Laga ditt/köp dig ett nytt Audiophile.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det kommer så sent som 1 sekund efter, så är det fel driver du använder. Du använder nämligen inte ASIO, utan MME. Kolla i inställningarna till ljudkortet om du kan välja någon ASIO-driver - men det existerar förmodligen inga ASIO-drivers till ditt inbyggda ljudkort, så du kanske inte kan få det bättre om du inte använder ett annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
...

problemet infinner sig i Steinbergs CUBASE SX ver2. 01

Ljudkort: MME Realtek AC97 Audio

....blablabla...

Sedär, det gick ju tillsist.

Låt nu oss nu få veta om Claes tips hjälper dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert, men här kommer lik förbannat ett utlåtande: Latency:n är problemet!

Latency betyder (i detta samanhang...) helt enkelt fördröjning och det är vad du upplever. Ditt inbyggda ljudkort är knappast något att hänga i julgranen, kanske är det omöjligt att få ett tillfredsställande resultat med det, vad vet jag, vad vet jag. Men du kan ju alltid fippla med inställningar i Cubase (framför allt rutan där man väljer drivrutin) och huruvida man kan bestämma latency/buffer size på ditt ljudkort vet jag inte. Med ett Audiophile kan du ju däremot göra det, så mitt egentliga tips här blir: Laga ditt/köp dig ett nytt Audiophile.

Jo det är ju latencyn som är problemet. Men den konstateringen har hittils inte hjälpt mig. Men det beror kanske på mitt ljudlort alltså. Så vad i helsike är det för fel på mitt ljudkort? Det är nästintill oanvänt och man kan välja den som audio card driver, men då ploppar det naturligtvis fram ett fönster där det står: "Failed to initialize the M-Audio USB ASIO driver. Make sure your M-Audio USB ASIO device(s) connected and powered up, press OK when ready".

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Du får väl felsöka...

Kolla USB-porten, kabel etc.

Framförallt tycker jag du ska skaffa senaste drivrutinerna och installera, alternativ installera om de du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa en annan USB-port - och plocka bort andra USB-enheter (förutom nyckeln till Cubase förstås...). Vissa USB-enheter kan ställa till problem för andra, så det kanske är något sådant som strular.

Hur har du förresten gjort när du installerade drivern för USB-ljudkortet? Många enheter trivs bäst om man installerar drivrutinerna INNAN man trycker dit enheten, så om du har installerat med enheten ansluten, kanske du ska testa att avinstallera, för att sedan installera igen - och först efter det plugga in enheten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag har försökt allt nu.... 😕 .......MME Audiophile USB och DX Audiophile USB går att välja - men de bara brusar. För säkerhets skull måste jag fråga, när jag installerat den senaste drivrutinen och jag har startat om datorn så ska ju maskinvaran installeras. Är det så dumt att den nya versionen då försvinner?

😉 (Mitt grafikkort är ATI RADEON 9600, inte GForce 4, för säkerhets skull sådär) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva att koppla in någon annan sak som har usb ( som en joystick eller nått ) och se om den funkar. I sådana fall kan du vara säker på att USB-porten fungerar som den ska.

Gå sedan iväg med ditt ljudkort till lämplig kompis som inte är knarkare och har en USB-ingång på sin dator. Om det fungerar så kan du vara säker på att ljudkortet fungerar som det ska.

Gå sedan hem och töm din/dina hårddiskar fullständigt ( ja, porren också ). Installera windows igen och försök att sparka igång ljudkortet.

Om det inte fungerar så stoppar du ner ditt ljudkort i en grön systembolagspåse och går iväg till återförsäljaren av ditt kort. Dräm näven i bodet ( och bitchslappa försäljaren lite också om det ser ut att fungera ) och kräv ett nytt kort eller pengarna tillbaka; PRONTO!

Fira din seger på ett trevligt fik. Kanske med en bit paj.

Eller muffins.

Problem solved.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör XP så finns det en (visserligen gammal) drivrutin för Audiophile USB som sägs lösa installationsproblem:

Version 1.5.4.15

This resolves an install issue for Windws XP users who have installed the Audiophile USB with the Orange Driver CD labled \\\"11603\\\" where the operating system does not allow the device driver for ASIO and MIDI to install correctly.

http://m-audio.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Runt 10 inlägg är helt raderade från denna tråd.

Anledningen? För frågeställaren är de ganska taskiga och långt ifrån relevanta. Den som ger sig in i en tråd håller sig till ämnet, remember? All annan kommunikation förs via den personliga meddelandetjänsten (PM) eller under forumkategorin Utanför ämnet (Off topic).

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...