Jump to content
Annons

Cubase 64-bit eller 32-bit, vad spelar det för roll?


Valleybrook

Recommended Posts

Annons

Skillnaden är egentligen bara att du kan använda mer RAM än de 4GB som är gränsen för 32-bit.

Vissa saker går lite snabbare i 64-bitsmiljö, men vissa går långsammare, så totalt sett blir det ingen skillnad i hastighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

På mac så kommer 32-bitars plugins vara ett elände i 64-bitars cubase. Den stora skillnaden är dessa gigantiska samples biblioteken till tex kontakt. Men hur kan du få fler plugins, det borde vara samma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag installerade båda, använder numera bara 64-bit. Efter Cubase 5.5 funkade bitbridge helt ok så 32-bit-pluggar är för det mesta inget problem. Största fördelen är helt klart RAM. Kostar en spottstyver idag (i alla fall för pc, dålig koll på mac), har 16GB i min laptop och behöver aldrig tänka på hur många Conv-reverb eller Kontakt-instanser jag laddar in.

Mina 5 cent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bortser från att Nuendo 5.5 (moderna Cubase är klonat ur Nuendo) blev mycket stabilare i Win 8 64bit än i Win XP 32bit, så är de nya minnesmöjligheterna ovärderliga.

Jag vet dock inte hur det är med prestanda, ungefär i samma veva som jag uppgraderade systemet så började jag även använda en radda nya mer krävande pluggar och bussningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bör vara så att datorn kan göra fler beräkningar per sekund. I teorin.

nej...inte ett dugg sant tyvärr.....Bilar med målade eldflammor går inte heller fortare än vanliga bilar

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man bara har 4 gb ram och gamla plug-ins är det följdaktligen bättre att köra 32-bit?

Inte nödvändigt, faktiskt! 32bit kan bara adressera upp till 3,5gig, medan 64 utnyttjar hela 4gig-spannet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man vara ännu mer noggran så är det så att mängden minne på grafikkort dras bort från installerat RAM så har med 32-bitars OS 4 GB ram installerat och 1 GB minne på ditt grafikkort dedicerat så har Du bara 3 GB för OS:et att leka med för resten. Har Du mer än 4 GB i datorn, så är det oftast 64-bitars Du bör använda då den kan använda hela minnet.

Om applikationen är rätt skriven går den fortare på en 64-bitars plattform än på en 32-bitars. En 32-bitars applikation kan dock rent av gå långsammare när den körs på en 64-bitars plattform jämfört med en 32-bitars,

Men detta är, som sagt, beroende på hur applikationen är uppbyggd & "skriven".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag installerade båda, använder numera bara 64-bit. Efter Cubase 5.5 funkade bitbridge helt ok så 32-bit-pluggar är för det mesta inget problem. Största fördelen är helt klart RAM. Kostar en spottstyver idag (i alla fall för pc, dålig koll på mac), har 16GB i min laptop och behöver aldrig tänka på hur många Conv-reverb eller Kontakt-instanser jag laddar in.

Mina 5 cent...

Har man problem med 32bits-pluggar kan man köpa Jbridge för 15 euro, verkar ta det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har man problem med 32bits-pluggar kan man köpa Jbridge för 15 euro, verkar ta det mesta.

Jag har klurat lite på den, Nuendo/Cubase egna är inte det stabilaste man kan tänka sig. Hur är den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har klurat lite på den, Nuendo/Cubase egna är inte det stabilaste man kan tänka sig. Hur är den?

Min erfarenhet är att Jbridge är väldigt stabil. Den tar de 32bits-pluggar jag har testat och jag märker ingen skillnad mellan att köra 32 och 64bits pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att Jbridge är väldigt stabil. Den tar de 32bits-pluggar jag har testat och jag märker ingen skillnad mellan att köra 32 och 64bits pluggar.

Grymt! Du är inte den första jag hört som talat väl om systemet, så jag överväger att köpa på mig det :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...