Jump to content
Annons

mattson

Medlem
  • Antal inlägg

    27
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Jag installerade båda, använder numera bara 64-bit. Efter Cubase 5.5 funkade bitbridge helt ok så 32-bit-pluggar är för det mesta inget problem. Största fördelen är helt klart RAM. Kostar en spottstyver idag (i alla fall för pc, dålig koll på mac), har 16GB i min laptop och behöver aldrig tänka på hur många Conv-reverb eller Kontakt-instanser jag laddar in. Mina 5 cent...
  2. Jo det är klart det är skönt om man lärt sig noter som liten. I mitt fall spelade jag trumpet och lärde mig melodier i g-klav som ett rinnande vatten. Basklav hade jag ingen koll på fram till högstadiet när jag började lära mig piano. Då lärde jag mig även hjälpligt läsa noterade ackord. C-klav är något jag övat in på senare år, men det praktiserar jag i stort sett bara om jag skriver för viola eller gamla Palestrinamotetter (vilket ju hänt ofta efter musikhögskolan...) så det håller jag inte igång lika mycket, och det märks. Dock har jag en viss "lägsta-nivå" som aldrig försämras även där. Har inte tid att sammanfatta mig kort här 😱 men det jag försöker säga är att istället för att tänka att det är kört om man inte lärt sig noter som liten valp, kan man se att man har en "lägsta-nivå" och en nivå som är högre när man håller igång, korttidsminnet. Lägsta-nivån är ofta det man lärde sig och övade som liten, men ju mer man håller igång desto mer höjs den nivån. Precis som att öva ett instrument eller komma ihåg en sidechain-koppling i Cubase. När man gjort en sak tillräckligt många gånger sitter det. Så när du övar i basklav eller över mitten-c i g-klav kan du va lugn med att ju mer du gör det desto mer sällan behöver du räkna notlinjer och mellanrum. Till slut sitter det i ryggmärgen precis som de andra noterna du spelade som kid.
  3. Nej för tusan! Jag är lyckligt lottad i det avseendet, men känner många som lärt sig efter att spelat professionellt flera år utan att kunna en not. Flera är gitarrister av någon anledning... Man får tänka på att det är som att lära sig läsa eller räkna matte, från början. Börja jävligt soft helt enkelt och inte ha för höga krav på sig själv. Och det är skitlogiskt (är lärare i musikteori så jag vet, tro mig), när man väl knäckt koden är det bara att börja öva och lära sig sakta men säkert.
  4. Känner inte till vad det finns på nätet, men jag skulle rekommendera att mixa notläsning med att planka låtar. Plocka väldigt enkla grejor till en början, lilla snigel funkar utmärkt för självförtroendet, och öka svårighetsgraden efter hand. Så småningom (eller genast beroende på hur mkt du kommer ihåg från cellon) kan du koppla notläsningen till musiken du spelar vanligtvis. En bra början är förstås att veta vilka toner gitarrens strängar är och var på notsystemet du hittar dem. Tänk på att gitarr noteras en oktav upp i förhållande till hur den låter. Finns även många bra böcker, kan va värt några slantar i investering. Eller kontakta någon duktig teoripedagog/gitarrlärare (blir förstås genast dyrare men du kommer förmodligen gå mycket snabbare framåt). Och som en kommentar till vad tråden egentligen handlar om; jag är ju då gammal notvän i stort sett från födseln så jag rekommenderar varmt att lära sig noter, det är ofta en bra investering om man pysslar med musik... Att skriva i textform har jag aldrig använt eller behövt använda, men om det finns ett vedertaget system så kör på ni som tycker det verkar bra : )
  5. hittade en finfin artikel på soundonsound om sånginspelning för den som är intresserad. rundtagande verkar ju va en idé om man har bra rum bl.a. eftersom det minskar proximityeffekten (lärt mig ett nytt ord idag). och vad gäller mikval verkar det gälla lika mycket vilken sångare man har att göra med. verkar även finnas idé att prova med flera mikar samtidigt om man har tid till det...
  6. Oooh vilket snabbt och bra svar, man tackar! Ingen självklart val mellan akg och röde alltså? Då provar jag mig fram helt enkelt.
  7. Hej Ska spela in sång i studio imorgon. Har ett antal mickar att välja mellan och undrar vilken man ska ta... De jag har att välja mellan är: Rode NTK AKG C 4000 B ett par Bruel&Kjaer 4006 Studio projects C4 SM57.... Antar att valet står mellan röde eller akg. Bruel&Kjaer är visserligen sketabra mickar, men lämpar sig inte för sånginspelning eller har jag fel? Sången är ganska soft, inte så mycket skrik alltså. Preampen är en Focusrite Octopre. Ganska grön på sånginspelning, så har lite nybörjarfrågor också: 1) Ska jag använda preampens kompressor eller är det bättre att vänta med komprimeringen till mixen? 2) Om miken har val mellan njure och rundupptag, är det njure som gäller? 3) Placering av miken, har hört att den ska va något ovanför så man inte sjunger rätt in i membranet. Nån kommentar på det..?
  8. den där GRM pluggen var trevlig men dock inte riktigt vad jag sökte. den byggde på att man loopade ett litet område av filen. jag vill kunna frysa det totalt! tack för alla svar! Har precis testat copyshop av shuriken eftersom jag redan använt GRMfreeze några år med bra resultat. copyshop var skoj men gör kanske inte riktigt det jobbet du tänkt dig. de andra effekterna som nämns i tråden har jag inte haft möjlighet att prova men GRMfreeze borde verkligen göra precis det du tänkt dig. testa öka "nr of loops" och experimentera med "random dur" samt ställ "loopen" med den lilla vita blippen så att det blir lagom längd på kalaset. jag har inte stött på någon annan plugg som fryser ljudet lika bra om man vill behålla originalkaraktären någorlunda. finns även en patch i Max/MSP som gör en liknande grej, kommer inte ihåg vad den heter just nu. tror inte riktigt på att repetera de sista millisekunderna i ljudet. då blir det lite som när du ställer copyshop på högsta lägena dvs ungefär samma resultat med alla ljud. nån form av överlappande (väldigt kort) loop som fångar karaktären på det du vill åt är nog the shit här. lycka till med experimenterandet! /mattias EDIT: hittade lite ljudexempel av tillverkaren på vad man kan göra med TimeFreezer. http://castroller.com/episode/1126049 verkar mäktigt. kan tyvärr inte hitta någon demo, vill liksom du testa en produkt innan jag köper den.
  9. man tackar, grupperna var det som strulade. shift+1 funkar dock inte hemma hos mig, även om a/z-knappen är aktiverad. kanske nåt med svenskt tangentbord, jag vet inte. nu kan jag jobba igen iaf 😄
  10. när jag försöker editera något, tex mute, solo, markera ett spår etc editeras alla spår samtidigt. det är fantastiskt frustrerande. har letat i manualen (som inte är den lilla) som en galning men hittar inget. någon som vet? använder PTLE 6.4 och pc. pleeeeease
  11. Precis, har testat Rstudio men förstod det som att det "bara" återställer raderade filer, inte låter dig återgå till en tidigare sparad version. Har tyvärr inte backup-funktionen inställd, ska nog börja med det..
  12. ljudfilerna finns där, men själva jobbet låg i RTAS-effekter och dispositionen av filerna. om projektet fins i himlen, hur kommer jag dit?
  13. mattson

    Återställa projekt?

    En smärre desperat fråga: en klåfingrig person har använt min dator, öppnat ett tomt protools-projekt och lyckats spara det med samma namn som ett befintligt projekt. Mitt projekt är alltså "försvunnet" och med det många timmars idogt arbete. Går det återskapa en tidigare version på något sätt? Det är kanske mer en datorteknisk fråga, om windows verkligen raderar filerna på hårddisken eller de äldre filerna finns kvar på nåt sätt. Är extremt tacksam för svar om någon har en aning! -mattias
  14. kanske lite skitnödig fråga, men om nån vet är jag tacksam för svar. finns det nåt snabbkommando för att kopiera plug-in settings från eller till en auidosuite-plug? ctrl-shift-c etc går bra i RTAS men inte audiosuite. skulle va smidigt slippa gå in och slita i rullgardinsmenyerna.. jag använder PTLE 6.4 och pc. tack!
  15. jo skrivarn e usbkopplad. men skumt ändå, blir inget "upptäckt ny maskinvara" el sånt heller. får väl rota lite i registret, brukar hända grejor då..
×
×
  • Skapa ny...