Jump to content

mattson

Medlem
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutralt

About mattson

  • Rank
    Med i gänget
  1. Hej! Undrar om det är någon här som har erfarenhet av duktig tekniker i Skåne som kan reparera en Adam A7 studiomonitor? Gärna i nordvästra delen, är även i Malmötrakten ofta. Högtalaren brusar, typ som när du skruvar på en gammal radio. Spelar ingen roll vilken volym eller om sladd är inkopplat. De är typ 10 år gamla så det är ju inget garantiärende tyvärr... Ingen aning vad reparationer kostar men det måste ju bli billigare än att köpa nytt?
  2. Jag installerade båda, använder numera bara 64-bit. Efter Cubase 5.5 funkade bitbridge helt ok så 32-bit-pluggar är för det mesta inget problem. Största fördelen är helt klart RAM. Kostar en spottstyver idag (i alla fall för pc, dålig koll på mac), har 16GB i min laptop och behöver aldrig tänka på hur många Conv-reverb eller Kontakt-instanser jag laddar in. Mina 5 cent...
  3. Ordern lagd , blev till slut: Core i7 860, 2.80GHz Gigabyte GA-P55A-UD4 Corsair 8GB (4x2GB) 1333MHz PC3-10666 XMS3 500GB Western Digital Caviar Black SATA II 1TB Western Digital Caviar Black SATA II Antec Performance One P183 Corsair VX 450W 80+ Gigabyte Radeon HD4550 512MB HDMI Kan varmt rekommendera www.gearslutz.com om folk här på forumet tröttnat på att svara på era datorköpsfrågor...
  4. Tack för snabbt svar! Om jag byter PSU byter jag förstås även chassi. Har funderat på Antec P183 som rekommenderas varmt överallt. Då blir det förstås några slantar mer istället för mindre... Men då kanske inbyggda fläktar funkar bra? Skulle ett PSU CORSAIR VX 550W funka bra här eller behöver jag mer kräm? Är det ett bra nätagg (tyst och pålitligt)? Några funderingar på grafikkortet för mina behov?
  5. Tjena! Blir mkt glad av info/synpunkter på mitt nya datorköp! Kommer uppgradera till Cubase 5 och köra Windows 7 i 64bit. Har surfat runt i evigheter nu och mer eller mindre bestämt mig för följande: Moderkort: ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX Processor: INTEL CORE I7 860 2.80GHZ 8MB S-1156 Minnen: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 DOMINATOR 1600MHZ (4X2GB) HDDs: 1 st WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 500GB för OS 1 st WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB för musics Case: ANTEC MIDTOWER SONATA III 500 ATX BLACK 500W (inkl. nätagg således) Grafikkort: ASUS RADEON HD4350 512MB DDR2 Minnena är för mig det klurigaste. Valde de här efter tips från gearslutz.com eftersom jag kan det där väldigt lite. Grafikkort tog jag bara ett billigt med passiv kylning och stöd för 2 skärmar. Eftersom jag även använder Finale, som är lite grafikkrävande, vet jag inte om det här kortet kommer räcka till. Någon som vet? Gör även en del filmmusik, men det handlar ju bara om uppspelning av avi eller mov-filer i 2D (jag vet, får köra C5 i 32-bit till QT släpper drivrutiner för 64 bit) så det kräver väl inga avancerade grejor egentligen? Spel håller jag mig borta från... Har ett EMU 1616M och ber till gudarna att vista-drivrutinerna kommer funka till det släpps till W7. Min budget är inte obegränsad på något sätt, så om det går få ner slantutlägget på något sätt vore det guld! Kan inte komma på hur själv bara... Hursomhelst blir det nog ett fint lyft från min nuvarande AMD 3400+ /Mattias
  6. Jo det är klart det är skönt om man lärt sig noter som liten. I mitt fall spelade jag trumpet och lärde mig melodier i g-klav som ett rinnande vatten. Basklav hade jag ingen koll på fram till högstadiet när jag började lära mig piano. Då lärde jag mig även hjälpligt läsa noterade ackord. C-klav är något jag övat in på senare år, men det praktiserar jag i stort sett bara om jag skriver för viola eller gamla Palestrinamotetter (vilket ju hänt ofta efter musikhögskolan...) så det håller jag inte igång lika mycket, och det märks. Dock har jag en viss "lägsta-nivå" som aldrig försämras även där. Har inte tid att sammanfatta mig kort här men det jag försöker säga är att istället för att tänka att det är kört om man inte lärt sig noter som liten valp, kan man se att man har en "lägsta-nivå" och en nivå som är högre när man håller igång, korttidsminnet. Lägsta-nivån är ofta det man lärde sig och övade som liten, men ju mer man håller igång desto mer höjs den nivån. Precis som att öva ett instrument eller komma ihåg en sidechain-koppling i Cubase. När man gjort en sak tillräckligt många gånger sitter det. Så när du övar i basklav eller över mitten-c i g-klav kan du va lugn med att ju mer du gör det desto mer sällan behöver du räkna notlinjer och mellanrum. Till slut sitter det i ryggmärgen precis som de andra noterna du spelade som kid.
  7. Nej för tusan! Jag är lyckligt lottad i det avseendet, men känner många som lärt sig efter att spelat professionellt flera år utan att kunna en not. Flera är gitarrister av någon anledning... Man får tänka på att det är som att lära sig läsa eller räkna matte, från början. Börja jävligt soft helt enkelt och inte ha för höga krav på sig själv. Och det är skitlogiskt (är lärare i musikteori så jag vet, tro mig), när man väl knäckt koden är det bara att börja öva och lära sig sakta men säkert.
  8. Känner inte till vad det finns på nätet, men jag skulle rekommendera att mixa notläsning med att planka låtar. Plocka väldigt enkla grejor till en början, lilla snigel funkar utmärkt för självförtroendet, och öka svårighetsgraden efter hand. Så småningom (eller genast beroende på hur mkt du kommer ihåg från cellon) kan du koppla notläsningen till musiken du spelar vanligtvis. En bra början är förstås att veta vilka toner gitarrens strängar är och var på notsystemet du hittar dem. Tänk på att gitarr noteras en oktav upp i förhållande till hur den låter. Finns även många bra böcker, kan va värt några slantar i investering. Eller kontakta någon duktig teoripedagog/gitarrlärare (blir förstås genast dyrare men du kommer förmodligen gå mycket snabbare framåt). Och som en kommentar till vad tråden egentligen handlar om; jag är ju då gammal notvän i stort sett från födseln så jag rekommenderar varmt att lära sig noter, det är ofta en bra investering om man pysslar med musik... Att skriva i textform har jag aldrig använt eller behövt använda, men om det finns ett vedertaget system så kör på ni som tycker det verkar bra : )
  9. Intressant, tack för svaret. I inledningen av sången hörs det väldigt tydligt att det är autotunat, trodde det var en effekt du ville åt... Och det var precis det jag menade, att sångaren verkar ju sjunga jättebra, så jag tycker inte det behövs. Skulle våga sätta en slant på att leaden funkar hur bra som helst utan pitchfix alls. I mina öron har du alltså använt autotune ganska mycket även på leaden. Att sången mixas långt fram är inget som kräver autotune enligt mig, "bara" en bra tagning (eller mix av tagningar). Hoppas du förstår mig rätt, jag är inte nån renlärig oldschool-snubbe som förespråkar gamla saker för sakens skull. Menar bara att just autotune är något som hörs så mycket mer än folk ofta tror. Använder man det tycker jag man ska vara medveten om detta och antingen vara ute efter det speciella soundet eller vara j*******vligt försiktig... Det var mina fem cent, lycka till med grejorna i fortsättningen!
  10. lite sen med feedback här, men kände att jag måste skriva att jag absolut inte håller med de andra angående arret. tycker det är en fin uppbyggnad som känns väldigt bra, bygger ju på gradvis och känns inte alls ihoptryckt i mina öron. däremot håller jag med de andra om att det är en väldigt fin låt! (vilket är f*n så mycket viktigare än en bra mix om du frågar mig...)
  11. tycker låten är jättebra inspelad och mixad, har dock svårt för "autotune-soundet" i den här genren men det är ju en smaksak (det är ju uppenbarligen många som gillar det). jag menar, det hörs ju att du sjunger bra ändå och om du skulle ta bort pitchfixaren tror jag det skulle ge mer liv åt låten. berätta gärna hur du tänker om det.
  12. hittade en finfin artikel på soundonsound om sånginspelning för den som är intresserad. rundtagande verkar ju va en idé om man har bra rum bl.a. eftersom det minskar proximityeffekten (lärt mig ett nytt ord idag). och vad gäller mikval verkar det gälla lika mycket vilken sångare man har att göra med. verkar även finnas idé att prova med flera mikar samtidigt om man har tid till det...
  13. Oooh vilket snabbt och bra svar, man tackar! Ingen självklart val mellan akg och röde alltså? Då provar jag mig fram helt enkelt.
  14. Hej Ska spela in sång i studio imorgon. Har ett antal mickar att välja mellan och undrar vilken man ska ta... De jag har att välja mellan är: Rode NTK AKG C 4000 B ett par Bruel&Kjaer 4006 Studio projects C4 SM57.... Antar att valet står mellan röde eller akg. Bruel&Kjaer är visserligen sketabra mickar, men lämpar sig inte för sånginspelning eller har jag fel? Sången är ganska soft, inte så mycket skrik alltså. Preampen är en Focusrite Octopre. Ganska grön på sånginspelning, så har lite nybörjarfrågor också: 1) Ska jag använda preampens kompressor eller är det bättre att vänta med komprimeringen till mixen? 2) Om miken har val mellan njure och rundupptag, är det njure som gäller? 3) Placering av miken, har hört att den ska va något ovanför så man inte sjunger rätt in i membranet. Nån kommentar på det..?
  15. Har en vän som fick Cubase LE4 med sitt ljudkort. Försöker använda VST-effekter som inte följde med programmet och även ett VST instrument. Problemet är att jag inte vet var jag ska lägga VST-pluggarna. I mitt eget SX3 lägger jag de bara i pluggmappen men det funkade inte för LE4. Vad gäller VSTinstrumentet borde det gå att öppna som ett instrumentspår men där finns endast Halion som följde med denna versionen. Så frågan är, kan man använda vst-pluggar och vst-instrument som inte följer med programmet och hur gör man då? Tackar och bugar.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.