Jump to content
Annons

14-åring proddat i ett år och låter som ett proffs, orättvist!


erreth

Recommended Posts

Då undrar jag om man kan kalla det att "producera" när man ej spelat in ljuden själv? Jag tycker det där ordet är lite luddigt i huvudtaget men ändå.

Det var inte direkt min typ av musik men det va rätt coola melodier eller vad man kallar det för.

Fast jag blir ändå precis lika oimponerad av det där som folk som använder sig av Guitar Rig å trumpluggar å får ett "klockrent" modern metal/rock-ljud.

Däremot när man sköter inspelning av ljud och allt ifrån scratch så tycker jag att talang börjar visa sig 😎

Åtminståne "producent-mässigt"...

Fast han har talang för coola ljud och melodislingor. Det är det ingen fråga om. Sällan jag hör elektronisk musik som jag faktiskt tänker "wow" men det var på gränsen här. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Då undrar jag om man kan kalla det att "producera" när man ej spelat in ljuden själv? Jag tycker det där ordet är lite luddigt i huvudtaget men ändå.

Det var inte direkt min typ av musik men det va rätt coola melodier eller vad man kallar det för.

Fast jag blir ändå precis lika oimponerad av det där som folk som använder sig av Guitar Rig å trumpluggar å får ett "klockrent" modern metal/rock-ljud.

Däremot när man sköter inspelning av ljud och allt ifrån scratch så tycker jag att talang börjar visa sig 😎

Åtminståne "producent-mässigt"...

Fast han har talang för coola ljud och melodislingor. Det är det ingen fråga om. Sällan jag hör elektronisk musik som jag faktiskt tänker "wow" men det var på gränsen här. 🙂

Jo visst kallar man det producera även om man inte har spelat in själv. Samma sak med tex Film/musik video, man använder bara stock footage (inspelat material) som man sedan klipper och lägger på effekter. Då har ändå jag gjort filmen (skapat något av rå material), även fast jag inte har spelat in materialet.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst kallar man det producera även om man inte har spelat in själv. Samma sak med tex Film/musik video, man använder bara stock footage (inspelat material) som man sedan klipper och lägger på effekter. Då har ändå jag gjort filmen (skapat något av rå material), även fast jag inte har spelat in materialet.

Fast egentligen samma där, man brukar väl filma själv också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen samma där, man brukar väl filma själv också?

Visst man behöver inte om inte vill. Finns många som har gjort musikvideo med bara (stock film) ser inget fel med det. Håller på med en musikvideo själv, kommer troligtvis bara innehålla (stock) eller någon enstaka egen filmat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar upp en cd tex Metallicas svarta album (tror den brukar påstås ha skitbra ljud) genom en fin stereoapparat som man helt själv köpt och kopplat ihop, då har man väl producerat ljudet i dagens läge?

Njae först ska man klippa isär låtarna och sätta ihop dom i ny ordning. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Då undrar jag om man kan kalla det att "producera" när man ej spelat in ljuden själv? Jag tycker det där ordet är lite luddigt i huvudtaget men ändå.

Haha... Inom elektronisk musik brukar purister annars förespråka att man rattat in alla synthljud själv, alltså inte använder presets. Väldigt få samplar egna trummor t.ex. Kul att man kan dra det ännu ett varv 🙂 .

Sen att "spela in ljud" när det gäller mjukvarusynthar... Hur skulle det gå till, liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha... Inom elektronisk musik brukar purister annars förespråka att man rattat in alla synthljud själv, alltså inte använder presets. Väldigt få samplar egna trummor t.ex. Kul att man kan dra det ännu ett varv 🙂 .

Sen att "spela in ljud" när det gäller mjukvarusynthar... Hur skulle det gå till, liksom?

Jo precis å har denna killen gjort det? Isåfall så har han talang för det också. JAg skulle inte klara av att sitta å meppra fram såna där ljud med nå synthgrejsimojs tror jag

Tja jag vet inte, har inte någon spelat in ljudet från början? Typ spelat in varenda pianotangent å sånt kanske, jag vet inte 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Huruvida han har producerat eller inte spelar väl ingen roll, om man skulle anta att han får sälja några låtar? Är det inte lite slutresultatet som räknas? Om man samplar allt själv, spelar in alla instrument men aldrig kommer någonstans eller säljer sådant man har "klippt och klistrat" ihop så skulle nog jag föredra det sista om man nu VILL tjäna något på det man gör?

Är det inte lite jantelag när man måste racka ner på grejer man inte ens håller på med själv? Känns lite som en Samsung vs iPhone-tråd...

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...