Jump to content
Annons

14-åring proddat i ett år och låter som ett proffs, orättvist!


erreth

Recommended Posts

Annons

Proffs är nog lite o ta i men låter otroligt bra om han bara proddat ett år. Låter lite som Madeon - Icarus.

Men ja skulle verkligen inte säga att de på nått sätt är omöjligt, sätter man sej bara in i de och prioriterar att lära sej istället för att leta efter genvägar (som väldigt många nya proddare verkar göra) så behöver de ta lång tid alls att bli duktig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där svarar en okunnig.....

tror inte en sekund på att han har gjort det själv om han bara proddat i ett år. Kalla mig ignorant , men det känns bara som att det är nått fuffens med det. Det är såååå många som fejkar nu förtiden bara för att skapa sig ett namn

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte 14-åringen skapat allt från scratch....

Det är lika ballt som när en 14-åring lyckas åka 240 km/h med en Porsche....rakt fram....bilen gör jobbet inte 14-åringen.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tror inte en sekund på att han har gjort det själv om han bara proddat i ett år. Kalla mig ignorant , men det känns bara som att det är nått fuffens med det. Det är såååå många som fejkar nu förtiden bara för att skapa sig ett namn

Vet inte riktigt hur det skulle gå till att fejka sig till ett grymt sound, bra ljudbild osv? Snubben har uppenbarligen talang. Fortfarande svårt att förstå hur någon så kan vara så mångfascetterad så tidigt.

Som nån nämnde kan det ligga nånting i att börja lära sig syntharna från grunden och inte lägga sin tid på att bläddra bland presets. Men det förklarar fortfarande inte mångsidighten.

Ang. sampling så är detta enligt mig alldeles för sammanghängande för att beskyllas för det.

Redigerat av erreth
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Titta in remixen längst ner på hans Soundcloud. Zedd remixen.. Den la han upp för 7 mån sen.

YTTERST tvek om han kan lära sig att prodda sådär efter 5 månader om det nu är så att han bara har proddat ett år.

OM det nu är så att han bara har proddat 1 år så är det onekligen jävligt starkt jobbat.

just sayin'

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det Beethoven som skrev symfonier när han var nio år?

Mozart skrev sin första Opera när han var 12 om det är det du tänker på, har för mig att hans första symfoni var vid 8-9.

Of-topic så kan jag rekommendera filmen Amadeus, komisk och sjukt imponerande dokumetärliknande film om Mozart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm,vid 4-5 fick Mozart stryk av farsan för att ha klottrat på väggen. Farsan var respekterad violinist själv. Det var först efteråt som farsan märkte att det var inte bara klotter, utan typ slags barnsliga minnesanteckningar för att minnas musiken han hittade på vid farsans klaver. Symfonierna kom senare, när han lärt sig sonatformen osv.

Hur är detta möjligt?

Svårt att säga, utan att titta ganska noga på vem och vad och hur osv. Att rå-analysera musiken/ljudet hjälper ofta inte mycket heller.

Folk som är brådmogna blir ofta det för att dom har mycket mindre av vad psykologin ibland kallar för "mentalt oväsen"; alltså känslor, tankar, inre scenarion, drömmar, social stratifiering eller benägenheter att följa ögonblickets ingivelse. Det gör att dom kan göra saker mycket mer instrumentellt, dom blir inte alls lika närsynta (mentalt) utan ser den stora bilden snarare än detaljerna. Dom distraheras inte av perifera saker eller känslor, och blir sällan imponerade av något i meningen att dom känner ett stort behov av att vlja göra samma sak själv. Dom bara lyssnar på nåt, och kopplar direkt ihop vad det är med hur man gör nåt liknande, helt okomplicerat, utan att blanda in mycket vilja eller känslor och sånt. Andra har en tendens att fastna i tanke- eller vanemönster utan att inse att dom gör det.

Man märker dom ofta på att dom känns väldigt lugna, allmängiltiga och lite tråkiga till vardags. Dom bara "är", och bara lugnt klarar av allt dom sätts att göra, utan att anstränga sig nämnvärt eller fundera över vad andra tycker om det. Det gör förstås att dom inte alls känner lika stor glädje och triumf över att ha skapat nåt som andra kanske har strävat i åratal efter.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. sampling så är detta enligt mig alldeles för sammanghängande för att beskyllas för det.

Så hur är samplingar enligt dig begränsade? En sampling kan väl låta hur som helst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter bra för att vara en 14 åring som producerat detta. Mycket electro och French electro glitch som Madeon spelar tycker jag det låter som. Även om det är lite blygt spelat. Trampboat från finland är riktrigt grymma electro producenter

Gå in och lyssna på trampboat på deras soundcloud

https://soundcloud.com/trampboat

Sjuka beats och melodier som låter riktigt bra.

Tror att mycket av att skapa ett bra beat ligger i att veta hur man vill att det ska låta från början. Och att sampla sina egna slingor. Och försöka få ett flow. daftpunk har ju samplat det mesta av sina låtar. Men det betyder inte att alla andra producenter gör det också.

EDIT

<-----Tungt beat Redigerat av Futurum
Link to comment
Dela på andra sajter

Folk som är brådmogna blir ofta det för att dom har mycket mindre av vad psykologin ibland kallar för "mentalt oväsen"; alltså känslor, tankar, inre scenarion, drömmar, social stratifiering eller benägenheter att följa ögonblickets ingivelse. Det gör att dom kan göra saker mycket mer instrumentellt, dom blir inte alls lika närsynta (mentalt) utan ser den stora bilden snarare än detaljerna. Dom distraheras inte av perifera saker eller känslor, och blir sällan imponerade av något i meningen att dom känner ett stort behov av att vlja göra samma sak själv. Dom bara lyssnar på nåt, och kopplar direkt ihop vad det är med hur man gör nåt liknande, helt okomplicerat, utan att blanda in mycket vilja eller känslor och sånt. Andra har en tendens att fastna i tanke- eller vanemönster utan att inse att dom gör det.

Man märker dom ofta på att dom känns väldigt lugna, allmängiltiga och lite tråkiga till vardags. Dom bara "är", och bara lugnt klarar av allt dom sätts att göra, utan att anstränga sig nämnvärt eller fundera över vad andra tycker om det. Det gör förstås att dom inte alls känner lika stor glädje och triumf över att ha skapat nåt som andra kanske har strävat i åratal efter.

Intressant observation.

Men var det 14-åringen eller Mozart som du beskrev här ovan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom får lägga ner samplings verksamheten så blir världen lyckligare 😉

Äh! Låter det bra, så är det bra, oavsett hur man nått resultatet (men att stjäla från andra är inte ok).

Samplingar är nog bland det bästa man kan använda, speciellt för att uppnå ljudet från akustiska instrument [edit] där det inte finns möjlighet att spela in sådana, men de som inte förstår sig på samplers eller vad samplingar är verkar ta för givet att det är drumloops eller liknande som är stulet av andra.

Man måste skilja på samplingar och samplingar, lixom.... 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste skilja på samplingar och samplingar, lixom.... 🙂

Håller med.

Skulle tippa på att 70-90 % av ALLAS låtar delvis bygger på samplingar.

Och med det menar jag inte samplade takter från nån annans låt utan

Trumljud , Effekter , Syntar , Plug-ins tex Waves , Space Designar eller andra Impuls reverb och liknande som alla bygger på samplingar av gamla analoga trummaskiner till reverb till kompressor och EQ.

Dom får lägga ner samplings verksamheten så blir världen lyckligare 😉

Visst , och vips är vi tillbaka i 60 talet , då redan på 70 talet kom Samplingsbaserade syntar.

Och vet inte om världen var så mycket lyckligare då ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med.

Skulle tippa på att 70-90 % av ALLAS låtar delvis bygger på samplingar.

Och med det menar jag inte samplade takter från nån annans låt utan

Trumljud , Effekter , Syntar , Plug-ins tex Waves , Space Designar eller andra Impuls reverb och liknande som alla bygger på samplingar av gamla analoga trummaskiner till reverb till kompressor och EQ.

Visst , och vips är vi tillbaka i 60 talet , då redan på 70 talet kom Samplingsbaserade syntar.

Och vet inte om världen var så mycket lyckligare då ?

Tänkte på färdiga loopar som man köper, som är synth ochandra instrument och bara gör en låt av det, är inte mycket för det.

Trummor är en annan sak kan vara mycket svårare att fixa sånt själv på riktigt, men synth, piano, och andra ljud är fan fördrövligt, en lathet också.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant observation.

Men var det 14-åringen eller Mozart som du beskrev här ovan?

TS frågade 'jag har hållt på oavbrutet i närmare 6 år men inte lyckats komma ens i närheten, hur är detta möjligt?'

Jag bara spånade på exempel av hur sånt kan vara möjligt. Hur olika vi är som människor och hur olika omständigheterna är till varför vi gör vad vi gör, får till det vi får till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...