Jump to content
Annons

14-åring proddat i ett år och låter som ett proffs, orättvist!


erreth

Recommended Posts

Annons

TS frågade 'jag har hållt på oavbrutet i närmare 6 år men inte lyckats komma ens i närheten, hur är detta möjligt?'

Jag bara spånade på exempel av hur sånt kan vara möjligt. Hur olika vi är som människor och hur olika omständigheterna är till varför vi gör vad vi gör, får till det vi får till.

Jo, fast det är ändå intressant att veta om det var TS, 14-åringen eller Mozart som du ville exemplifiera (om än bara rimligen) i din observation. TS:s fråga jämställde ju dennes förmåga i jämförelse med 14-åringens ...

Eller är jag fel ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra träning att sitta och klistra ihop loopar till färdiga låtar.

Jag skulle vilja säga att "sitta och klistra ihop loopar till färdiga låtar" snarare är något som proffsen inom lämplig genre sysslar med. Kidsen försöker få till "rätt" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄 Lägger även till denna i samlingen "Håkans bevingade ord" Vad fasen får du allt ifrån!?

Hans oerhört komplicerade inre som i princip enbart består av motstånd, bandpasta, mil och åter mil av kopplingstråd, ett par VU-mätare, en blå LED samt ett moddat PCB från 1955 🙂

😛

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

inte min musik alls men grymt imponerande. dock inte överraskad. kör själv en kurs (digitalt musikskapande) för kulturskolan där jag har 12-13 åringar som klipper ihop all form av musik.

de börjar i garageband och sen fortsätter de i logic. de mixar, gör låtar, klipper trummor och programmerar från scratch. och det gör dom med riktigt bra resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att "sitta och klistra ihop loopar till färdiga låtar" snarare är något som proffsen inom lämplig genre sysslar med. Kidsen försöker få till "rätt" ljud.

Absolut, men man får också en helt annan förståelse för hur låtar är uppbyggda, samt lite inspiration på hur man kan mixa en låt osv. Det är ungefär som att bygga med lego, svårt i början men sen sitter det som en smäck. 🙂

Det är faktiskt både kul och inspirerande, prova så skall du se 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, men man får också en helt annan förståelse för hur låtar är uppbyggda, samt lite inspiration på hur man kan mixa en låt osv. Det är ungefär som att bygga med lego, svårt i början men sen sitter det som en smäck. 🙂

Det är faktiskt både kul och inspirerande, prova så skall du se 🙂

Så ska jag få se vad?

Vad är det du antar att jag har missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är någon av oss fullständigt förvirrad ... Men hur ända in i bomben har du dragit slutsatsen att jag inte skulle tycka att det var rätt så kul?

Jag antog att du inte var så förtjust i loopar och looppuzzle. Ber om ursäkt för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

TS frågade 'jag har hållt på oavbrutet i närmare 6 år men inte lyckats komma ens i närheten, hur är detta möjligt?'

Jag bara spånade på exempel av hur sånt kan vara möjligt. Hur olika vi är som människor och hur olika omständigheterna är till varför vi gör vad vi gör, får till det vi får till.

Håller med ovanstående.... som det gäller det mesta när det gäller att lära sig ngt.

Allt handlar om kvalité på lärandet, inte kvantitet !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kan hjälpa dig göra det, det kallas popculture house.. även liten complicated house.

Ni har fel, han har inga samples, han har gjort allt via midis.. det kallas för mastering och mixning.

Redigerat av Timbman
Link to comment
Dela på andra sajter

Mozart o Beethoven kunde inte leta färdiga beats på nätet heller. De arma satarna måste skriva noter för hand med penna. Och hitta på musiken själv.

Och skola slapp de gå i också. Och inte heller fanns facebook. Fritid så det skriker om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tvspelsmusik !

no offence 🙂

Du inser väl hur dum den där kommentaren är?

Det är ungefär som att säga, "Film-musik.. no offence 🙂"

www.ocremix.org - Tror inte du skulle få in en remix på den här siten där filmmusikproducenter och tvspelsproducenter remixar gamla låtar, visst är det även en del folk som inte har material som är publicerat i nån form med men kom inte och klanka ner på en stil bara för att du inte gillar den.

Du vet inte vad som krävs för att vara duktig inom just den genren.

Ville inte låta sur men gillar inte när man totaldissar spelmusik som att det vore nånting man klinkar fram på ett barnpiano när man är 5 år.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag måste bara tippsa om dokumentären Jason Becker - not dead yet. Där kan vi snacka om orättvist mot oss andra och honom själv.

//Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Faktiskt inte ett dugg orättvist.

Utan det handlar om att ge allt man har och jobba hårt. Sungha där blev inte bra för att han fick en gitarr i händerna. Han blev bra för att övar 5 + timmar varje dag.

Jag är bra för att är villig att gå upp kl 4 varje morgon för att få två timmar extra övning utöver de 11 timmar jag ägnar åt musiken annars. Man får ingen gåva från gud så man är bäst. Man får kämpa, jobba och offra allt annat för att komma dit helt enkelt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...