Jump to content
Annons

Interface och preamps...(high end)


adrumdrum

Recommended Posts

Jag hörde minst 3. Men blev lurad av det var fler först, p.g.a att riffet vandrar i frekvens beroende på tonerna...

Alla hade samma linjäritet i diskanten ungefär. Men det skilde sig i low-mid, och mellanregister. En lät varmare och mjukare.

Jag hörde även skillnad i attack och decay...och transienter, men som sagt hade varit lättare om man visste hur lång orginal loopen var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hörde även skillnad i attack och decay...och transienter, men som sagt hade varit lättare om man visste hur lång orginal loopen var.

Ja var en del skillnad när du säger så. Förstår vad du menade. Men... som sagt, dåligt test.

Jag tycker en enkel sak med PRE's är att bara kolla, slukar dom enormt mycket EL ur väggen? Feta nätdelar? Och allmänt tjocka prylar på IC-brädan? då är det oftast bra ljud....

Resten handlar bara om färg, och INGET annat.

Man vill ha en PRE, som lägger sitt fokus på området den ska fånga. Man väljer mellan neutralitet, och attack/dynamik i det området den ska färga.

Spelar man in in en kontrabas vill man ha mycket punch i low-mid, PRE'n ska reagera snabbare där nere. Spelar man inte fågelkvitter vill man ha total linjäritet, och lågt brus. Dessa två olika färger kan inte kombineras i billiga prylar speciellt väl, det är bara mycket dyra prylar som färgar lika snyggt över hela spektrumet av ljud.

Ju mindre pengar man lägger, desto sämre blir PRE'n på att använda hela spektrumet och göra något av det. Ju mer pengar man lägger ju bättre blir den.

Tänk också att vissa PRE's har en analog saturering, så signalen blir mer fokuserad och mindre spretig (som en compressor med inbyggt reverb). Detta ska inte förväxlas med vart PRE'n "glor" eller fokuserar sig. Detta är två olika saker i mitt huvud.

Detta är vad jag lärt mig hittils.

Vissa PRE's färgar både harmoniskt och disharmoniskt. Andra färgar utan distortion, tänk vart den lägger sitt anslag, low-mid? Yeah. Andra färgar bara lite distortion, andra färgar mer. Ju cleanare mick/källa, ju mer kan du skita ned utan att det låter konstigt o vice versa.

Sen är det ju det här med Belastning, och impedans.. som kan göra väldigt mycket skillnad också! Detta har jag dock inte förstått ännu riktigt, så jag kan inte berätta.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hörde även skillnad i attack och decay...och transienter, men som sagt hade varit lättare om man visste hur lång orginal loopen var.

Tricket är att använda öronen.

Inte ens säkert att jag klippt i raka takter.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en enkel sak med PRE's är att bara kolla, slukar dom enormt mycket EL ur väggen? Feta nätdelar? Och allmänt tjocka prylar på IC-brädan? då är det oftast bra ljud....

Resten handlar bara om färg, och INGET annat.

Man vill ha en PRE, som lägger sitt fokus på området den ska fånga. Man väljer mellan neutralitet, och attack/dynamik i det området den ska färga.

Spelar man in in en kontrabas vill man ha mycket punch i low-mid, PRE'n ska reagera snabbare där nere. Spelar man inte fågelkvitter vill man ha total linjäritet, och lågt brus. Dessa två olika färger kan inte kombineras i billiga prylar speciellt väl, det är bara mycket dyra prylar som färgar lika snyggt över hela spektrumet av ljud.

Ju mindre pengar man lägger, desto sämre blir PRE'n på att använda hela spektrumet och göra något av det. Ju mer pengar man lägger ju bättre blir den.

Tänk också att vissa PRE's har en analog saturering, så signalen blir mer fokuserad och mindre spretig (som en compressor med inbyggt reverb). Detta ska inte förväxlas med vart PRE'n "glor" eller fokuserar sig. Detta är två olika saker i mitt huvud.

Detta är vad jag lärt mig hittils.

Ja men pratar vi om pre amps som färgar ljudet så handlar det ju mer om "konst", vilken färg gillar man bäst osv ? dvs en smaksak ? Men iallafall jag tycker en bra pre amp ska man kunna välja hur mkt färg man vill ha iallafall, från obetydligt liten till väldigt mkt färg osv..färg är inget negativt vara det färgar på ett snyggt sätt som hela tiden förbättrar ljudet men samtidigt för med alla ljudinformation och förbättrar det ytterligare.

Men i tråden hittils har vi just snackat om vilken pre amp är mest transparant.

Jag tycker iallafall mitt bidrag DRS8 har både transparans och färg om man så önskar.

Så för mig är det ett givet val iallafall, enorm valfrihet... Vill man ha bara ett transparant solid state ljud kan man få det, men vill man ett färgat tubevärm ljud kan man få det. osv. om vi jämför pre amps som färgar så är det snarast en konstform och då blir det mer löjligt att jämföra skillnader mellan olika då dom är väldigt enkla att skilja på...trådskaparen har inte pratat så mkt vad han föredrar för pre amp karraktör...färglös eller med färg ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tricket är att använda öronen.

Inte ens säkert att jag klippt i raka takter.

okej, nää raka taker har jag inte påstått heller speciellt då jag inte vet hur lång loopen är...

det enda jag vet är att ljudet förändras i karraktär 3-4 gånger Sedan vart det är i loopen har jag ingen koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Själva idén är att man inte skall kunna veta när man byter preamp för du och ditt öra är så lättlurat att om jag vid en blindtest höjer fingret varje gång loopen byter så kommer du och dina öron att tro på det fast det inte är sant.

Nä nu får ni torrsimma vidare utan mig boys.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva idén är att man inte skall kunna veta när man byter preamp för du och ditt öra är så lättlurat att om jag vid en blindtest höjer fingret varje gång loopen byter så kommer du och dina öron att tro på det fast det inte är sant.

Nä nu får ni torrsimma vidare utan mig boys.

placebo effekten existerar. Det är jag väl medveten om.Men vet man vad man ska lyssna efter

så ska det igentligen inte spela någon roll. Handlar mer om att få fram bra test för att få en tydlig jämförelse. Dessvärre får vi alltid alldeles konserativa test tycker jag med alldels för simpla ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

sedan skulle jag processa det med enormt mkt tube värme och få enormt mkt harmonic distortion och övertoner

Vilket? Gitarrsoundet eller det ljud du tar upp med mikrofonförstärkaren?

Ska man testa olika pre amps krävs det om ni frågar mig att man använder mer extrema ljud för att få fram större skillander.

Jag tolkar det som att du menar att det vid normalt bruk spelar mindre roll vilken preamp man använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot har jag inte koll på om MOTU uppdaterar

sina drivrutiner optimalt för nya OS.

Angående den urpsungliga frågan lämnade Kjubeis ett givande svar tidigare i tråden.

Delar erfarenheter vad gäller MOTU. Dessutom är det stabila rackare. Har inte haft något strul med hårdvara eller mjukvara.

Och som tur är lägger MOTU en ära i att behålla kompabiliteten och förse sina användare med uppdaterade drivrutiner. I en studio jag jobbar i sitter det över tio år gamla MOTU-interface. Förra året uppdaterade man till Lion och det var inga problem att få korten att lira.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

har kollat på MOTU, vad är Audiowire? är det stabilt med jätte låg latenzy?

Vad finns det annars?

8 kanals preamp?

kollade även apples hemida där det stod att mac pro inte var tigänglig för tillfället... 😐

Vänta en evighet eller köpa en imac och köra thunderbolt interface?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

ingen som har några tips på interface? som sagt 24analoga I/O eller 8 bra preamps+16 I/O.

Både PCIe och thunderbot, vet inte om det blir MAc pro eller imac. Det ska ju komma en ny mac pro, till våren är det jag läst..maj-juni

har Kollat på apogee symphony, ca 60 tusen är lite väl mycket...

UA apollo, för få ingågar och går inte att köra flera enheter.

8 kanals pramp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps är ju väldigt överskattat speciellt om man försöker läsa lite på GS. Folk som prioriterar en bra preamp före en bra mick???

Jag gillar ialla fall min SSL-alphalink fungerar perfekt och har många i/o och har även adat i/o. Hade jag varit du hade jag satsat på t.ex Focusrite ISA 8-kanalers preampen om du hittar en begagnad, även Focusrite Octopre Le är grymt bra och billig. Vill du ha super highend kan du köpa en Crane Song spider som jag har som 'är suverän men väldigt dyr. Har lite tape effekter och en grym klocka etc som är nice 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

ingen som har några tips på interface? som sagt 24analoga I/O eller 8 bra preamps+16 I/O.

Både PCIe och thunderbot, vet inte om det blir MAc pro eller imac. Det ska ju komma en ny mac pro, till våren är det jag läst..maj-juni

har Kollat på apogee symphony, ca 60 tusen är lite väl mycket...

UA apollo, för få ingågar och går inte att köra flera enheter.

8 kanals pramp?

Antelope Orion verkar få bra recensioner när det gäller ljudkvalite.

Drivrutinerna är väl inte direkt jättebra i dagsläget..men dom jobbar väl på det.

Latency är ett problem just nu om du kör via USB.

Går ju köra Madi och adat också

Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps är ju väldigt överskattat speciellt om man försöker läsa lite på GS. Folk som prioriterar en bra preamp före en bra mick???

Jag gillar ialla fall min SSL-alphalink fungerar perfekt och har många i/o och har även adat i/o. Hade jag varit du hade jag satsat på t.ex Focusrite ISA 8-kanalers preampen om du hittar en begagnad, även Focusrite Octopre Le är grymt bra och billig. Vill du ha super highend kan du köpa en Crane Song spider som jag har som 'är suverän men väldigt dyr. Har lite tape effekter och en grym klocka etc som är nice 🙂

så du är nöjd med alphalink? kör windows/pc? jag kör ju logic/mac.

En fråga: har läst att alphalink inte har hardware mitoring, sämmer det och hur funkar det då?

söke lite..väkar ju som om folk tycker den låter bra.

http://www.gearslutz.com/board/reviews/704679-ssl-alpha-link-ax.html

funderar även på:

http://www.thomann.de/se/toft_audio_designs_atb_16.htm

har efarenhet av atb bord och tycker det låter bra, bra preamps.

ATB 16 + Alphalink + mac pro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...