Jump to content
Annons

Interface och preamps...(high end)


adrumdrum

Recommended Posts

Ska köpa ny prylar till studion....Dator(mac pro med Logic), interfase, preamps mm.

Internt interface(PCIe) med minst 24 kanaler.

Det jag funderat på är:

http://www.thomann.de/se/ssl_io_bundle.htm

Det jag läst, om jag har förstått rätt, är att mjukvarumixern inte funkar till mac..någon som vet något om detta? Så som jag gör nu så köra jag lyssnings mix via ljudisterfacets mujkvaru mixer(HW monitoring), Men det kanske funkar lika bra att göra direkt i logic(SW monitoring) pga låg latenzy?

och preamps:

Focusrite isa 828? någon som har nått att säja om denna, är det ett bra köp?

Sedan har jag en Focusrite platinum octopre LE så då blir det 16 preamps.

och då kopplas preamparna till Alpha Link MADI AX, ISA med 25-pin, D-type kabel(tascam) och octopre med 25-pin, D-type till tele, minns inte om det balancerad ut på Octopre LE, någon som vet?

Andra förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mitt tips är att köpa saker av tillverkare som båda kan skriva till MAC & PC. Detta visar på bred kompetens.

Focusrite PRE:n är väldigt clean. Perfekt till vintage-mickar alltså. De flesta PRE's i hi-end kort låter som denna, fast med sämre transientrepons.

Kortet du kikar på är 3 år gammalt. Det är ganska många dagar i en bransch som går framåt....

Over and out...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

Jag brukar inte ha ork att skriva om prylar alltför mycket men du är en person

som verkligen bidrar till att hålla hög nivå på detta forum så jag ska anstränga

mig lite extra.

SSL-kortet är populärt men har kritiserats för att inte hålla såvärst bra ljudkvalité.

Detta har styrkts på flertal trådar på Gearslutz där man även mätt upp den

med bra mjukvara och jämfört med många andra omvandlare i ett looptest.

Den hamnade nästan längst ner i listan.

RMEs gamla FF800 och ännu bättre FF400 presterade klart bättre (och de båda gamlingarna presterade i sin tur betydligt bättre än senaste RME som hamnade nästan längst ner i listan) men det mest

imponerande var MOTU!

Tyvärr är den bästa tråden (där allt mättes noga

och diskuterades genomgående) låst pga en massa bråk.

Du kan istället göra ett klipp och köpa några av MOTUs gamla ljudkort som presterar

överlägset i testerna - faktiskt var dessa några av de bästa i mätningarna och

låg mkt bra till i andra blindtester där man enbart gick på ljudkvalitén.

De är nästan gratis idag. Däremot har jag inte koll på om MOTU uppdaterar

sina drivrutiner optimalt för nya OS.

Kan nämna att highendomvandlare var med i testet, senaste ljudkorten/omvandlarna från Prism, Apogee, Lynx, UA, Mytek, Lavry etc.

Detta då om man vill gå ut analogt några ggr under mixningen. Ska

man bara omvandla en gång och köra ITB så tycker jag inte man behöver

bry sig så mkt då omvandlingen har sådan extremt liten påverkan totalt.

Gällande Focusrite. Jag har haft flera av deras preamps och jag rekommenderar inte

ISA. De är snygga, har många imponerande funktioner men ljudet är mediokert och

ofta basfattigt. I blindtester som vi gjort gillade vi superbilliga Line Audio 8MP klart bättre!

Folk ger ofta lyriska betyg till ISA men dessa baseras på utseendet + funktioner,

sällan ser man riktiga jämförelser mot andra preamps.

Annars om man har plats, så kan det vara flexibelt att köra några olika bra preamps

som inte kostar alltför mycket (Line Audio 2 MP, Summit, True, GAP etc) och på så sätt

få tillgång till lite olika ljudegenskaper. Men det blir förstås platskrävande.

Lycka till.

Hälsningar Tompa

Redigerat av Kjubeis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Väldigt givande och välformulerat svar Kjubeis!!!

Sitter lite på liknande funderingar ang. inköp av ny mik, preamp, kompressor osv men bollar med dåliga akustikproblem. Pga det vrider jag och vänder hejvilt på vart man ska lägga pengarna för att att inte kasta bort dom på dyra grejer och sen förstöra allt med dåligt rum och låg kunskap.

Tackar för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller också på att bygga en studio så jag har i och med det läst på en hel del gällande olika studioprylar och läst mänger med trådar och efterforskat.

ISA828 är en bra allround pre amp, som gör ett helt okej jobb, Det som är postivt är att

den är väldigt flexibel och funkar med det mesta. Rent ljudmässigt är den ska det inte vara i högsta klass, men den gör även ett bra jobb allt är relativt, den är ju bra tills du jämför med något som är bättre osv.

Jag hade helt klart köpt phoenix audio DRS-8. den kostar förvisso 5 kr mer än ISA828 men då får du också något som kan jämföra sig med Neve och andra high end pre amps . 8 kanaler för det i priset och den ljudkvaliten sägs vara bland det mest prisvärda just nu. Soundpure har gjort väldigt bra video recension av den på youtube..kolla

När det gäller ljud interface och PCIe kort. Jag skulle föreslå att du köpte ett RME kort, t.e.x RME HDSPe AES eller RayDat. RME har dom bästa drivrutinerna på marknaden. med HDSPe AES eller Raydat kan du välja fritt på vilka externa converters du kan använda.

Köp t.e.x http://vend.se/ad.php?155667 Lynx Aurora.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du använt ISA828 själv eller citerar du Gearslutz?

Jag citerar vad konsensus säger på Gearslutz och andra forum (jag var själv inne på att köpa IS828 först)

Den ska funka utmärkt för alla proffs igentigen, men det beror hur stor vikt man lägger vid just pre ampen, pre ampen är ju inte hela kedjan, så därmed inte sagt att man kan få "lika bra" resultat med ISA, den gör jobbet men inte mkt mer i stort sett, man ska inte förvänta sig något i klass med Neve t.e.x Om du tycker att konsensus har helt fel på GS så säg det till dom isåfall det är iallafall vad jag läste på GS och är den generella uppfattningen av ISA828. Allt beror som sagt på hur stor vikt du lägger vid pre ampen..men i och med att trådskparen skrev "high end" så ska han enligt mig inte köpa ISA828 för han lär då bli besviken. Som allt så är allt relativt men beror på vart man sätter ribban..vissa tycker det inte är värt att betala 5000 extra för subtila skillander, men dessa subtila skillander kan dock vara skillnanden mellan en bra och dålig pre amp för vissa så man får avgöra själv vart man sätter ribban.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Martin:

vad testade ni den med för mickar?

Hej Martin. Jag och kollegorna körde med AKG 414 XLS och XLII, Microtech Gefell UMT70,

Neumann U87, Joly-modifierad Oktava 319, Coles 4038, Shure SM7 och

ngn Shure stormembran (ksm44 kanske).

Vi har lånat ut den till andra som testat ihop med Sennheiser, Schoeps och DPA

och de fick samma uppfattning som oss.

Känns lite som att de borde ha lagt mindre pengar på design och funktion och mer

på ljudkvalitén. Men måste säga att det fortfarande är små skillnader vi talar om.

Du har en grymt snygg avatar.

Link to comment
Dela på andra sajter

ju mer micken färgar, desto renare pre, ju cleanare mic, ju skitigare pre

Det som är bra med DSR8 som jag nämde är att man kan få till ett jävligt cleant ljud om man vill det, men om vill ha ett skitigt ljud kan man använda drive funktionen för att få önsvärd analog distortion/drive. Den ska även vara bra för t.e.x reverb svansar. Klara en pre amp av att återge reverb svansar på ett bra sätt, då vet man att det är en bra pre amp helt klart..reverb svansar är bland det svåraste att återge på ett bra sätt och där är det enkelt att dela upp pre amps i 2 olika grupper..dom som klarar det och dom som inte klarar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke:

Väldigt givande och välformulerat svar Kjubeis!!!

Sitter lite på liknande funderingar ang. inköp av ny mik, preamp, kompressor osv men bollar med dåliga akustikproblem. Pga det vrider jag och vänder hejvilt på vart man ska lägga pengarna för att att inte kasta bort dom på dyra grejer och sen förstöra allt med dåligt rum och låg kunskap.

Tack Jocke.

Om du har litet rum som låter illa så kommer det att bli kämpigt när (inte om) du smackar på en kompressor. Jag är långt ifrån ngn akustikexpert men i små rum så tycker jag det är mkt mkt enklare att bara döda reflexerna med absorbenter och köra med reverb senare.

Pengarna ska du lägga på främst instrument. Sedan rum, mickar, högtalare/hörlurar utan ngn ordning. Sedan preamp. Sedan kompressor om du vill ha det innan omvandlingen - dessa brukar ha större påverkan ljudmässigt än omvandlarna som i min prioritering hamnar absolut sist.

Om du har tight i rummet så kanske du ska försöka skaffa super eller hypernjure.

Hälsningar Tompa

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag citerar vad konsensus säger på Gearslutz och andra forum (jag var själv inne på att köpa IS828 först)

Den ska funka utmärkt för alla proffs igentigen, men det beror hur stor vikt man lägger vid just pre ampen, pre ampen är ju inte hela kedjan, så därmed inte sagt att man kan få "lika bra" resultat med ISA, den gör jobbet men inte mkt mer i stort sett, man ska inte förvänta sig något i klass med Neve t.e.x Om du tycker att konsensus har helt fel på GS så säg det till dom isåfall det är iallafall vad jag läste på GS och är den generella uppfattningen av ISA828. Allt beror som sagt på hur stor vikt du lägger vid pre ampen..men i och med att trådskparen skrev "high end" så ska han enligt mig inte köpa ISA828 för han lär då bli besviken. Som allt så är allt relativt men beror på vart man sätter ribban..vissa tycker det inte är värt att betala 5000 extra för subtila skillander, men dessa subtila skillander kan dock vara skillnanden mellan en bra och dålig pre amp för vissa så man får avgöra själv vart man sätter ribban.

Du har med andra ord ingen personlig kunskap i ämnet, rätt?

I så fall kanske du skall ta och lyssna på den här testen så får du lite IRL jämförlser hur det verkligen låter mellan olika preamps.

http://www.soundonsound.com/sos/oct12/articles/preampsmedia.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät den inte ens bra med Neumann eller Coles 4038?

Jo alltså, den lät aldrig illa. Vad jag menade var att Focusrite rykte och prissättning inte

motsvarar ljudkvalitén och ville bara tipsa om att den mkt enkla och billiga Line Audio

faktiskt lät bättre. Focusrite är inte ensamma om att sälja dyringar som egenltigen

inte presterar särskilt mkt bättre än billigare diton.

Men du tänker rätt, Coles och U87an var mickarna som "passade" bäst till just den preampen. Dock är dessa mickar inte mina favoriter.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har med andra ord ingen personlig kunskap i ämnet, rätt?

I så fall kanske du skall ta och lyssna på den här testen så får du lite IRL jämförlser hur det verkligen låter mellan olika preamps.

http://www.soundonso...reampsmedia.htm

Du får ursäkta mig, men jag tycker det här testet verkligen är jätte dåligt!

Jag skulle vilja ha mer extrema ljud t.e.x för att verkligen höra hur dom låter när allt pressas till max osv. Vill ha en mer fyllig mix inte någon tråkig piano truddelutte men 75% luft i ljudet. Och är detta ett mick test eller ett pre amp test ? varför användar dom en mikrofon som källa ? Jag vill som sagt höra en hel och fyllig mix som täcker alla frekvensband.

Skulle t.e.x vara mer intressant för mig att höra t.e.x dist gitarr, en dist gitarr innehåller betydligt mer information och mer intressanta harmonik osv. Finns säkert vissa piano nördar som hör astronomiska skillnader mellan varje inspelning i det testat men jag själv tycker att det var alldeles för subtila skillander som man också kan vänta sig om man bara spelar ett piano.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vassego, här kommer guror. Hur många olika preamps hör du i klippet nedan?

http://dl.dropbox.co...opade_guror.wav

Ja nu sitter jag ju bara och lyssnar på mitt inbyggda ljudkort som sitter på morderkortet som har allt annat än bra ljudkvalité Men det låter som 4 st olika, det är minst 3 iallafall. Det förutsatt att det är EXAKT samma loop som spelas om och om igen.

Tycker det var ett dåligt sample oavsett, ytterligare ett test av någon som vill bevisa att det inte finns någon skillnad mellan olika pre amps ? eller handlar det om ett test där man faktiskt försöker göra sitt bästa för att bevisa att det är skillnad mellan olika pre amps ? jag tror på det förstnämda.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får ursäkta mig, men jag tycker det här testet verkligen är jätte dåligt!

Jag skulle vilja ha mer extrema ljud t.e.x för att verkligen höra hur dom låter när allt pressas till max osv. Vill ha en mer fyllig mix inte någon tråkig piano truddelutte men 75% luft i ljudet. Och är detta ett mick test eller ett pre amp test ? varför användar dom en mikrofon som källa ? Jag vill som sagt höra en hel och fyllig mix som täcker alla frekvensband.

Det här är ett av problemen med att testa mikrofoner och mikrofonförstärkare. Den ena tillämpningen säger ingenting för en annan och det andra instrumentet säger inget för den första. Men en sak man kanske missar är att en fet mix som pumpar över hela frekvensspektrat på max inte säger så mycket om mikrofonförstärkare. Dessutom visar det en ganska ensidig bild av mikrofoner. Mikrofoner och förstärkare ska kunna återge stor dynamik. Där passar ett instrument som piano väl in. Mikrofoner bör (i de flesta fall) dessutom ha en insmickrande ljudåtergivning, både on som off axis. Där passar återigen piano väl in. Även akustik gitarr, trummor eller varför inte kyrkorgel. Däremot inte en extrem pressad ljudbild på max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv hör jag ingen skillnad på gitarrerna? Intressant!

Det är definitivt skillnad. Dock väldigt subtila

Själv hör jag ingen skillnad på gitarrerna? Intressant!

Lyssnar du med lurar ?

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett av problemen med att testa mikrofoner och mikrofonförstärkare. Den ena tillämpningen säger ingenting för en annan och det andra instrumentet säger inget för den första. Men en sak man kanske missar är att en fet mix som pumpar över hela frekvensspektrat på max inte säger så mycket om mikrofonförstärkare. Dessutom visar det en ganska ensidig bild av mikrofoner. Mikrofoner och förstärkare ska kunna återge stor dynamik. Där passar ett instrument som piano väl in. Mikrofoner bör (i de flesta fall) dessutom ha en insmickrande ljudåtergivning, både on som off axis. Där passar återigen piano väl in. Även akustik gitarr, trummor eller varför inte kyrkorgel. Däremot inte en extrem pressad ljudbild på max.

Reverb svansar är ett bra sätt att testa tycker jag ialllafall.

Den innehåller väldigt mkt ljud information. DRS8 klarar av det galant t.e.x.

Också.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja nu sitter jag ju bara och lyssnar på mitt inbyggda ljudkort som sitter på morderkortet som har allt annat än bra ljudkvalité Men det låter som 4 st olika, det är minst 3 iallafall. Det förutsatt att det är EXAKT samma loop som spelas om och om igen.

Tycker det var ett dåligt sample oavsett, ytterligare ett test av någon som vill bevisa att det inte finns någon skillnad mellan olika pre amps ? eller handlar det om ett test där man faktiskt försöker göra sitt bästa för att bevisa att det är skillnad mellan olika pre amps ? jag tror på det förstnämda.

Det är faktiskt tvärtom någon bevisar skillnaden på preamps.

Grymt att det blev fel med den här testen också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hörde minst 3. Men blev lurad av det var fler först, p.g.a att riffet vandrar i frekvens beroende på tonerna...

Alla hade samma linjäritet i diskanten ungefär. Men det skilde sig i low-mid, och mellanregister. En lät varmare och mjukare.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag gjort ett likande test, så hade jag haft ett tungt dist ljud, Jag hade bara gjort ETT anslag, med t.e.x ett Bare ackord t.e.x A-moll för att skapa en massiv ljudvägg. Om man gör bara ett anslag är det lättare att fokusera på subtila skillander. Annars hamnar fokus lätt på t.e.x hur och vad personen spelar istället för att fokusera på enbart ljudinformationen.

sedan skulle jag processa det med enormt mkt tube värme och få enormt mkt harmonic distortion och övertoner, även rätt mkt reverb för att få en tung reverbsvans med mkt ljudinformation föra att se hur den klarar av att levera svanensen,

Hade laggt på enormt mkt transienta detaljer i ljudet med t.e.x FG-X, transienter sätter verkligen prov på alla ljudutrstning, antingen dödar den transienter eller så leverera de transienterna. Till de som tvivlar på ni hör skillnad mellan mp3 och wav gör testet med FX-X driv upp transienterna i max och ni hör nu klart och tydligt stora problem mp3 har med just transienter, inget man hör i vanliga fall förutom när man pressar ljudet till max. Ska man testa olika pre amps krävs det om ni frågar mig att man använder mer extrema ljud för att få fram större skillander.

Jag hade även gärna velat prova något snabbt filtersvep, efter reverb svanasen var avslutat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vad hör ni då?

Berätta vad som känns gött och när.

På tal om transienter så är enda gången det spelar roll för mig är när det smäller på i grejerna. Men det är inte alls säkert att dyrast låter fräckast ens då.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...