Jump to content
Annons

Stärkare "sprakar" endast runt 4 toner [LÖST]


BluesBoy

Recommended Posts

Upptäckte igår att min stärkare, när jag spelar Ab, A, Bb & H ( B ) (låter värst vid Bb) ger ifrån sig ett sprakande, knastrande, surrande......i bättre på annan definition. Gäller även oktaverna

Låter endast när jag har något starkare volym (inte överdrivet högt på något sätt).

Vad är troligast? Någon typ av självsvängning vid just de tonerna som gör att någon kallödning till högtalaren börjar "bråka"?

Rören?

Har testa 3 olika gitarrer, så det är inte fel där.

Edit: Blev en smiley istället för bokstav.....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

OffT: Tonen H? Vilken årgång är du av? 😆

Därför jag skrev B inom parentes. Vägrar att använda B.

När jag gick i skolan var skalan C, D, E, F, G, A, H och slutligen C igen. 😉

Testade att byta förstegsrören, ingen skillnad. Den är inlämnad och jag väntar bara på att få tillbaka den någon gång. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Lämnade in den där jag köpt den; Uppsala Musikverkstad.

Edit: För övrigt så skorrade det på de flesta bastonerna om man drog på lite volym. Märktes när killen i affären provspelade...

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter H som i Håkan. 😎

Undrar när man började skriva fel i vispopböckerna?

Och heter det inte fortfarande H inom svensk klassisk musik? Jag minns att det var väldigt förvirrande i brytpunkten när man sa både H och B. Ibland menade man Bb när man sa B. Men vilket år det var kommer jag inte ihåg. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man menade Bb när man sade B är något jag aldrig förstått mig på (eller ens hört). Låter mycket konstigt i mina öron. Däremot skulle det väl kanske vara mest logiskt att säga B eftersom man (åtminstone jag) säger Bess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man menade Bb när man sade B är något jag aldrig förstått mig på (eller ens hört). Låter mycket konstigt i mina öron. Däremot skulle det väl kanske vara mest logiskt att säga B eftersom man (åtminstone jag) säger Bess.

Det kanske var före din tid när jag började spela skrammelrock, och då hade vi varken noter eller toutube, ingenting, inte ens en stämgaffel. Vårat harmoniläraspråk var ytterst torftigt. I säkert ett år efter att jag o polarna börjat spela så kunde vu bara två ackord, öppnad D och A. Men vi visste inte ens vad de hette, jag kunde tex säga. "ta det där ackordet som JAG HADE EN GÅNG EN BÅT börjar på"... Vi spela bla treackordaren MY BABY BALLA BALLA, fast på bara två ackord. Det tredje kände vi inte till och sket i det med, lyckliga öste vi på ändå...Det var början på min musikaliska utbildning, jag som yom jobbat geltid som musiklärare, haha.

Men om det som heter B idag kallades H i forntiden då kan man ju inte ha sagt Bess om man sänkte H en halvton. Tror nog att det var så att dagens Bess kallades B då. Allt blev skitkonstigt när man började spela men modernare människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är med H och B.. fått för mig att de va så att någon fattig musiker SKULLE skriva ett b, men skrev inte det tillräkligt bra, så det såg ut som ett h. Alla andra trodde då att det var ett h, istället för ett b. Är jag helt ute och cyklar? sorry for OT, är full.

man brukar väl skriva B och H, inte b och h.. och B var väl då vad vi idag kallar Bess idag. och bortsett från det, varför skulle resten av världen rätta sig efter någon fattig musiker med taskig handstil?

😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...