Jump to content
Annons

SM57 on Steroids: The Shure SM7 (B) Story


hegobald

Recommended Posts

Annons

SM7B Àr en vÀldigt trevlig mikrofon, perfekt för de med sÀmre akustiskt planerat rum. Dock krÀver den en bra micpreamp

med hög förstĂ€rkning. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...
  • 2 mĂ„nader senare...

SM7B Àr en vÀldigt trevlig mikrofon, perfekt för de med sÀmre akustiskt planerat rum. Dock krÀver den en bra micpreamp

med hög förstĂ€rkning. 🙂

Tror du att en mbox 2 pro skulle orka driva en av dessa?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Efterssom jag bestÀllt ett nytt ljudkort utan fantommatning sÄ har jag tittat runt pÄ lite olika dynamiska (och band) mikrofoner. Och dÄ givetvis Shure sm7b. MÄnga stÀllen nÀmner Heil PR35 som en höjdarmick i dessa sammanhang med hög "output". Bl a Tori Amos anvÀnder den live.

Tittar man pÄ jÀmförelser (youtube) sÄ ger den betydligt högre "output" Àn en SM58:a. Membranet lÀr vara hela 1,5 tum!!! Större Àn sm7 (som lÀr vara samma storlek som sm57/sm58). Och upptagningen bakifrÄn -40dB. ...Och det jag Àr ute efter: att alla tagningar blir sÄ lika som möjligt Àven om avstÄnd/vinkel till membranet skiljer sig (Äterigen enl Youtube). Sm7 Àr tydligen kÀnsligare för "off-axis".

Kostar ca $270, och pÄ Golden Age knappt 2600kr.

...Sedan sÄg jag det hÀr: http://www.gearslutz...5-plosives.html

269472d1325307482t-heil-pr35-plosives-photo-1.jpeg269471d1325307482t-heil-pr35-plosives-photo.jpeg

Det verkar som att Heil PR35, vars kapsel finns i flera Heil-produkter, Àven gÄr under flera namn. (För en lekman som jag sÄg frekvenskurvorna rÀtt lika ut ocksÄ.) Elektroniken skiljer sÀkert men pÄ Thomann kostar "samma mick", dvs utseendemÀssigt lika (sÄvÀl det yttre och inre enl en tysk youtubesnutt (sist hÀr) som visar förpackningen med kapseln synlig), 220kr.

..."T.Bone MB 95" heter den, och Àven om den lÄter skit sÄ kanske den Àr vÀrt att testa för knappt 220 kr. (300 ohm ist. för Heils 600 ohm)

http://www.thomann.d...tbone_mb_95.htm

139473_1_01_1cf9061e93.jpgtumblr_lpipjxUAzd1qaombs.jpg

Nyligen har Heil uppdaterat utseendet pÄ sin mick. Dom har Àven en lowcut-switch. Men Heil har Àndrat utseende pÄ den ett par ggr. (Jag skulle inte bli förvÄnad om JJ_Labs 995 kronorsvariant Àr baserad pÄ samma mick, men JAM uppger att membranet Àr nÄgot mindre.)

...NÄn hÀr som har T.bone MB 95? Eller Heil PR35?

...Blev lite lÀngre nÀstan-off-topic-inlÀgg Àn jag tÀnkt mig...

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha, otroligt! För en sÄ eftertraktad och omtyckt proffsmick som denna skulle man förvÀnta sig en ganska saftig prislapp...men fanskapet gÄr loss pÄ inte mycket mer Àn 3,4 lapp!? En sÄn mÄste jag skaffa, verkar sjukt lovande till voice-over!!! :-D

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

Tror du att en mbox 2 pro skulle orka driva en av dessa?

Vet inte hur kraftfull micpreamp din Mbox har men för att en SM7 ska kunna svÀnga ut full behövs enligt mig minst 60 dB förstÀrkning. Men har din Mbox fantommatning sÄ skulle du ju kunna kompletera med en sÄdan hÀr mojÀng (som funkar mycket bra enl min egna erfarenhet) http://tritonaudio.c...id=17&Itemid=33

EDIT: Stavningen

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha, otroligt! För en sÄ eftertraktad och omtyckt proffsmick som denna skulle man förvÀnta sig en ganska saftig prislapp...men fanskapet gÄr loss pÄ inte mycket mer Àn 3,4 lapp!? En sÄn mÄste jag skaffa, verkar sjukt lovande till voice-over!!! :-D

Om du menar SM7B sĂ„ hĂ„ller jag med 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...