Jump to content
Annons

EQ:a i sidled... Hellre?


Valle

Recommended Posts

Bör kanske poängtera att "lyssna på det sättet" inte har med vare sig intelligens eller kompetens (för någon som inte faktiskt jobbar på allvar med att mixa) att göra, det är bara en träningssak, och försvåras av att starka frequenser maskerar svagare dito som ligger i närheten :-)

Senast i filmen jag jobbar på nu var jag tvungen att kassera en annars as-schysst billjud då ALL tyngd i ljudet visade sig ligga på ett par ensamma frequenser under 60Hz, ett område som en TV aldrig når...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

va?

räknar du inte med 7.1? 😉

Bah, såna nymodligheter kan man ju inte beblanda sig med! Bara en fluga som kommer dö ut med MP3:orna och internet! Riktiga karlar med hår på scrotum mixar allt i mono ;-)

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Bah, såna nymodligheter kan man ju inte beblanda sig med! Bara en fluga som kommer dö ut med MP3:orna och internet! Riktiga karlar med hår på scrotum mixar allt i mono ;-)

😄

nämen lite mer allvarligt - du mixar inte för surroundanläggningen utan mer för den ordinära teven?

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

nämen lite mer allvarligt - du mixar inte för surroundanläggningen utan mer för den ordinära teven?

Okey, om du envisas ;-) : Nej, inte som så - jag mixar den bästa och absolut mest livliga surroundmix jag kan, med både tyngd och topp som är spritt över hela rummet, men ser även till så att den funkar precis lika bra ifråga om tydlighet och att maximera upplevelsen i dåliga TV-apparater och VOD med miserabel bandbredd - hela vägen från surround i full bandbredd till mono från en iPhone-högtalare!

Givetvis finns det begränsningar hur kul det kan låta på dåliga saker, men det gäller att utnyttja befintlig uppspelning så långt som möjligt och utnyttja något Valle redan är inne på här: gemene man har väldigt svårt att skilja på frekvensmaterial på hög volym men smalbandigt, och bredare material på lägre volym, när det gäller extremerna. Örat är väldigt känsligt i mellanregistret, där kan man inte göra så utan att förändra karaktären kraftigt, men både bas och diskant och till viss mån högmidden är väldigt lämpliga för den effekten!

Det är inte en fråga om kompromisser, bara att lägga upp arbetet annorlunda. Exempelvis jobbar jag väldigt mycket med att se till att bas-ljud inte klumpar sig på ett ställe utan håller sig mer jämnt, så att det finns material för alla system. Problemet med just det billjudet jag nämnde var att det enbart hade några peakar runt 57Hz, och sen var det nästan helt dött upp till 120Hz ungefär. Dock ser de flesta ljud ut på liknande sätt, så man använder för det mesta de delar som låter bra och kompenserar det andra med andra komponenter. Dessutom gör det ljudbilden bättre då man får god kontroll över detaljer och balanser, och hela upplevelsen blir rikare för alla :-)

Det betyder givetvis att materialet, när det blir beskuret av dåliga högtalare och risiga omvandlare hos nån lyssnare, kommer ha lägre energi i det material som överlever, men detsamma gäller precis allt som spelas upp via samma maskin, och därför är konsumentprylar alltid förstärkta där de börjar bli som svagast för att ge en illusion av att gå längre än de gör och inte vara så tunna. Så länge det faktiskt finns tillräckligt med material där att förstärka så funkar det fint, men finns det för mycket så låter basen grötig och diskanten skrikig trots att det låter väldigt jämnt i bättre system.

Det svåraste för mig när jag började för en massa år sen var att begränsa mig och komplettera ljuden med nya delar för att kompensera brister i frekvensgången, det är lätt att försöka kompensera frekvenshål i ljud med att förstärka de delar som finns, men då blir ju risken att samma delar kan bli öronbedövande på andra system...

Sen har vi LFE-utgången, dvs baskanalen i ett surroundsystem, men den får under inga omständigheter någonsin vara viktig för ljudet och innehålla faktisk information, utan är enbart till för att förstärka trycket på redan befintligt material för de som har en subwoofer kopplad till LFE-utgången :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...