Jump to content
Annons

Största misstagen ni gjort vid inspelning?


novation (oregistrerad)

Recommended Posts

novation (oregistrerad)

En gång i tiden hade jag en Moog, sant faktiskt.

Ingen Mini men ändå... Rouge tror jag den hette.

Köpte av en kille som köpt den ny oO(1983? 😳 ) och haft den i en resväska efter att ha testat den 1 gång!

Pris? *suck* 1500kr..

Den lät najs, och vasst filter den hade - men... den saknade MIDI.

Hade nåt skumt som hette CV/Gate, men vad det var visste jag inte då..

Så bytet blev (1995) när Novation BASS Station var hur ny som helst, till just en sådan.. fick nog 2000 i mellanskillnad.. och musikaffärn fick nog 5000 av Moogens nästa lyckliga ägare.

Kommer hem lycklig över min nya BassStation Rack - och kollar i manualen och där bak.. OOPS! - CV/Gate till MIDI konverter inbyggt! 😎

Hade med 4 futtiga telekablar haft MIDI på min Moog.. 😎

Det var min största miss oO(hittils)

Vad har du sålt eller bytt bort som du ångrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag sålde min kära Atari Falcon 030 förra året...

Den är extremt saknad... Det där härliga ljudet när man drar igång den och Cubase Audio 2.06 härliga svart/vita utséende... Försöker få tag på en "ny" men dom är så svåra att hitta 🙂

/Farbror Blå

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hittills aldrig haft anledning att ångra något byte. Jag har förbättrat ständigt och varit tillrckligt noga med mina val av prylar efter alla köp av billigt krafs i början... Inte ens köpen av billigt krafs ångrar jag, eftersom det var en bra lärotid när man kunde köra med mycket prylar och lära sig hantera allt.

Jag ångrar faktiskt inte ens att jag sålde en Rickenbacker 4001 för omkring 10 år sedan - för jag har ju en till... 🙂

Falcon var trevlig under mååååånga år (har kört Atari ända sedan Pro24 kom ut och det var en 520ST som stod och tuggade midi...) och var betydligt stabilare än både PC och Mac när det begav sig - men det blev ändå en klar förbättring i och med att jag bytte till PC för kanske 6 år sedan eller något. Plötsligt blev det ju samplingsexakt synk mellan audiospåren - något som det definitivt inte var med Falcon och CAF. Tillgång till VSTi, plugins och riktigt bra omvandlare är ju inte heller någon nackdel...

Genom åren har jag lärt mig att det är ganska meningslöst att fästa sig onödigt mycket vid vissa prylar i studion, eftersom det bara gör att man behåller dem för länge och sedan knappt kan hitta någon köpare till dem... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort ett par riktiga "tavlor" eller "klavertramp" kanske passar bättre 😛 genom åren 🙁🙁 tror inte jag vågar skriva dem här 🙂

OK, kan säga att jag bytte bort ett gäng Analoga godingar mot en del andra sakere som inte var lika mycket värda! 🙁 *suck* jaja gjort är gjort... 😎

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort ett par riktiga "tavlor" eller "klavertramp" kanske passar bättre 🙁 genom åren 🙁😛 tror inte jag vågar skriva dem här 🙂

😎

kom igen nu starion.. gäller inte o va blyg... de kan knappast va så pinsamt att vi tvingar med dej på ricky lake... "Im so stupid I sold my dearest piece of hardware.." lr nåt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byte min juno 106 för en midi key och en sampler

Att va så dum dinns inte, jag hade ett hat mot spela music och instrument

och fatta inte att man kan använda juno som något annat ett instrument

Fast det jag ångrar mest är mina skivor jag bytt och sålt. Jag gör helt samplebaserad music men sålt en massa singlar och lp som är lite svåra att få tag på. Och soulseek funkar inte på mac

Det här är den jobbigaste tråd någonsin, att faca sina misstag är jobbigt

Lars "ångest" Norén

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

oO(fast om man behållt allt, istället för att byta ut en del skulle man ju haft mindre erfarenhet av prylar kanske..)

men finns alltid nya saker man vill skaffa, och bättre då att byta ut nåt som inte används istället att det samlar damm och kanske blir mer värt iframtiden - eller mindre.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

precis...även om det är kostsamt(vi alla har en dyr hobby), så lär man sig av sina misstag. Jag själv lär mig inte bara på teori, utan jag måste få kompletera med praktik...plus att jag har låg ekonomi, så min erfarenhet är inte så stor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samlat på mig en gedigen hög av egengjorda sample cd's från min tracker-tid som jag av något oförklarlig anledning fick för mig att slänga en dag för några år sen när jag städade...

"äsh, dessa samplingar låter ju gamla, de behöver jag inte mer..."

Hade så mycket grejer på dem jag skulle velat ha idag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)
Jag hade samlat på mig en gedigen hög av egengjorda sample cd's från min tracker-tid som jag av något oförklarlig anledning fick för mig att slänga en dag för några år sen när jag städade...

"äsh, dessa samplingar låter ju gamla, de behöver jag inte mer..."

Hade så mycket grejer på dem jag skulle velat ha idag 😛

😏 hade så mkt dammråttot i måndags.. kanske borde sparat dem för att få ett helrätt brussunkljud i micken.. 😱

Iblannd låter ju dåligt - asbra - dagen efter... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Bytte bort min Fender Jaguar mot Pengar. Visserligen till en kompis som inte hade nagon just elare da, men anda hur dum kan man bli. 😕🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Sålde min Juno-60 helt nyss. Tvungen. Snyft.

2. Sålde en 808:a för två tusen. ("Äh, det här med electro är dött." 😕 )

3. Bytte en fullt fungerande Tascam 244 (hette den så?) mot en skit-porta för att jag var trött på 244:an.

4. Gav bort en Dr-110:a i present åt en icke-musiker som tyckte den var "söt".

5. Sålde en Teisco monosynt med antagligen det bästa basljudet jag hört.

Är jag forumets största mupp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Msykes (oregistrerad)

Vet inte om det platsar riktigt, men jag ägde en Ibanez Tubescreamer en gång i tiden. Har sett att denna pedal i originalutförande kostar tusenlappar och att den blivit ett hett byte i USA. Snyft...

Msykes

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Sålde min Juno-60 helt nyss. Tvungen. Snyft.

2. Sålde en 808:a för två tusen. ("Äh, det här med electro är dött." 😕 )

3. Bytte en fullt fungerande Tascam 244 (hette den så?) mot en skit-porta för att jag var trött på 244:an.

4. Gav bort en Dr-110:a i present åt en icke-musiker som tyckte den var "söt".

5. Sålde en Teisco monosynt med antagligen det bästa basljudet jag hört.

Är jag forumets största mupp?

aum.. var inte orolig! 😄 jag har gjort värre affärer.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns inte om jag gjort ngra knäppa instrumentaffärer, men jag ångrar GRYMT att jag hade taskigt med pengar nån gång på 80-talet och därför gick och sålde plattor i nån skivbörs i Vasastan.

Sålde ALLA mina Stooges-plattor för 25:- styck (Stooges/Funhouse/Raw Power/Kill City/Mettalic K.O)

Snacka om desperat! Nu finns ju det mesta på CD, men det här var orginal-doningar med äkta utvikbara ällpe-omslag. Hugaligen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl inte gjort någon affär jag ångrar direkt, men fadern min bytte i sin yngdoms dagar en stratocaster '56 mot ett dragspel.

Jag är lite sur på honom för det.

EDIT: Annat misstag jag gjort: igår tappade jag min mic i golvet...verkstan nästa

Redigerat av Naked
Link to comment
Dela på andra sajter

ja har vart nära på o göra ett misstag... satt o kolla på kill bill på datorn me hörlurar... trodde ja hade hyffsat låg volym för de pratade så tyst i början... helt plötsligt skjuter bill hon slanet... blev så rädd att ja spillde ut en proteindrink över hela tangentbordet o mej... va nära virusen fick bada... de hade vart ett groooovt misstag... brr.. vill inte äns tänka på de...

Link to comment
Dela på andra sajter

köpte en korg ms10 för 1650 kr o sålde den för 1800 ,tyckte jag gjorde en bra affär, för o köpa en polyfonisk synth juno6, tänk om man hade haft kvar ms10:an i bokhyllan, kult allstå

robc

nyligen utlagd låt kan åtnjutas här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=1221

Redigerat av robc
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Sålde min basstärkare (en Laney 100 watts combotror jag) å la till ett par tusen i mellanskillnad för att köpa en 5:a. Bara för attettår senare köpa en ny 4:aför 9 000:- och låta den gamla basen ligga och sammla dam i caset under sängen....

Nu sitter jag på en fet 15 watts Trace Eliot stärkare. Den påminer om en hörlur i effekt, ungefär. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

Sålde min Marshall Plexi som lät sååååååå grymt för några år sedan för att jag behövde pengar just då.. Har inte hittat än stärkare som kunnat matcha den sedan dess.... :rolleyes:

/miCke

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade planer på att byta ut min gamla elbas (en Ibanez Artist - 74 med custommickar och svajstall) till en lite "modernare" variant med elektronik. Sålde ut hela min gamla samling av rörstärkare (HIWATT, Traynor) och effektburkar (MXR-dist, Fuzz, Ibanez-distpedal med dubbla reglar mm) för att få loss kapital. Det blev aldrig någon ny bas, utan mat på bordet istället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde mitt Fender Rhodes MkII för ett par veckor sen. Det gör ont, men går ändå... Pengabrist och platsbrist kan få en att göra dumma saker!

Det är lugnt. Har du HALion, så köper du bara Scarbee's R.S.P.73 - så har du ditt Rhodes igen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde mitt Fender Rhodes MkII för ett par veckor sen. Det gör ont, men går ändå... Pengabrist och platsbrist kan få en att göra dumma saker!

Det är lugnt. Har du HALion, så köper du bara Scarbee's R.S.P.73 - så har du ditt Rhodes igen! 😄

Har redan "mitt" rhodes samplat, men det är ju inte så kul att släpa med sig en löjlig keyboard ut o spela jazz och försöka bli tagen på allvar... Dessutom är det ju tangenterna som jag saknar mest. Man känner verkligen att det är ett mekaniskt instrument man spelar på när man alltid kan patta ännu lite till utan att det tar stopp i det dynamiska 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...