Jump to content
Annons

FLs ljudmotor låter sämre än andra!


Samir

Recommended Posts

Jag får en känsla om att ljudmotor (eller vad det nu heter) är sämre än andra...tex när jag switchar till Live 4 så låter det mycket bättre....

FL låter instängt, lägre och inte lika tydligt! Vet inte om dem har fixat det med 5an men dem grejer jag får av min kompis som gör grejer i 5an så tycker jag det låter likadant som förr!

har hållt på med FL länge och jag har alltid tyckt så! E det ba jag som tycker så!

btw. Men när jag kopplar FL till Cubase SX öch FXar till det lite där så kan man få bättre ljud. Men det handlar inte om det nu! 😕

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orkar inte förklara igen, har gjort det förut. Men nej det SKA inte vara nåt fel på ljudmotorn.

... Men jag kan inte säga 100% säkert.

Vet bara att massor har bråkat förut och de har i slutändan alltid komit fram till att de inte är nåt fel på ljudmotorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte förklara igen, har gjort det förut. Men nej det SKA inte vara nåt fel på ljudmotorn.

... Men jag kan inte säga 100% säkert.

Vet bara att massor har bråkat förut och de har i slutändan alltid komit fram till att de inte är nåt fel på ljudmotorn.

Men ta och gör en snabb liten låt och växla mellan olika program och FL och jämnför! ljudet varierar faktiskt! jag provade precis för att kolla!

Men Reason e inte heller bäst på när man exporterar...ljudet blir otroligt lågt! har fått massa låtar av andra som gör dem i reason och det blir väldigt lågt! vet inte jag e kanske lite för negativ! men man måste klaga lite...lite gammalt ämne men va fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

alltid komit fram till att de inte är nåt fel på ljudmotorn.

Nähä , det har vi inte kommit fram till - Upplevelsen av skillnader mellan olika ljudmotorer är omvittnad och bestående , och än så länge har di teknisk bevandrade inte kommit med så mycket annat än att konstanterat att det inte borde vara så, men det är lixom inte vad många kan ställa upp på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slänger alltid på min favo kompressor på masterspåret innan jag börjar. Funkar för mig. 😉 I övrigt låter FL precis lika bra som andra porgram om ni frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ta och gör en snabb liten låt och växla mellan olika program och FL och jämnför! ljudet varierar faktiskt! jag provade precis för att kolla!

Flera som gjort samma test och fått tvärt emot ditt resultat eller likadant

Link to comment
Dela på andra sajter

alltid komit fram till att de inte är nåt fel på ljudmotorn.

Nähä , det har vi inte kommit fram till - Upplevelsen av skillnader mellan olika ljudmotorer är omvittnad och bestående , och än så länge har di teknisk bevandrade inte kommit med så mycket annat än att konstanterat att det inte borde vara så, men det är lixom inte vad många kan ställa upp på.

Vilka är vi? Jag talade bara om erfaranhet från andra forum där det diskuterats samma sak.

Jag kan iaf tala om att det finns ett test dem har gjort på folk som jobbat med cubase i flera år.. de fick pröva FL Studio eftersom de själva hade påstått att flstudio var en lekstuga.

Resultatet blev: Vi fick samma resultat i FL Studio som i Cubase förutom en skillnad, vi gjorde det snabbare i FL..

Men det är väl ingen ide argumentera, eftersom jag inte vet säkert själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Barden har rätt, det är inget fel på ljudmotorn i FL.

Problemet sitter bakom spakarna..

Har en kompis som kanske får skivkontrakt snart som har gjort denna låt Sunshine - Darkblue, om ni ville höra på skaplig ljudkvalitet från FL 4.

Det gäller att kunna mixa rätt, och lyssna om och om igen, efter att du exporterat låten.

Min åsikt.

-wec

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

suck på denhär diskussionen...

Anledningen till att FL kan låta lite dämpat och lägre kan ofta bero på att pragrammet automatiskt sänker allt ingående till typ 70% av ursprunglig volym om man inte drar upp volym ratten fullt, även mastern och på de enskilda samplingarna med undantag från de velocity staplar man pillat med.

Detta är för att undvika att något klipps när oförsiktiga människor börjar slita i alla reglar och moduler som flashar förbi ögonen.. visst de e ju lite noobhjälp faktor på det, men har man inte pillat med det tillräckligt för å veta att så e fallet ska man ju inte direkt anta att allt suger å luktar.

Sen så får man ju självklart inte glömma av att ställa sampler interpolation på sincdepth 256 å inte på 6-point hermite som e default, detta avgör kvalité på både wav och mp3. utöver det finns de väl säkert någon som har synpunkter på andra fronter om lowend å allt vad de heter, jag har inte märkt av det så jag ska inte uttala mig mer. å om folk tror att jag e värdelös på att referenslyssna så får de tro det. I have spoken.

Micklar förövrigt med 4.5xxnånting , har inte provat 5.0 eller va de e uppe i nu än.

edit: sjuttio skullerejuvara...

Redigerat av Coffeemidget
Link to comment
Dela på andra sajter

Som påpekats i tråden, hör man skillnader mellan inspelningsprogram eller uppspelningsprogram så beror det i de absolut flesta fallen på att en effekt är påslagen, inställningar är olika eller att programmet har en default-inställning som skiljer sig från ett annat program.

Sådana här diskussioner blossar upp på alla forum som har med ljud att göra - och mitt råd är att identifiera vad skillnaden ligger i. Försök beskriva skillnanden i ljud (eller skicka med ett par ljudexempel som visar skillnaderna) så blir det lättare att identifiera vad som kan vara orsaken.

Annars riskerar vi att smutskasta program (inte bara FL Studio, andra har varit i skottgluggen här tidigare) helt i onödan.

Link to comment
Dela på andra sajter

...så beror det i de absolut flesta fallen på att en effekt är påslagen, inställningar är olika...

Där satt det ultimata svaret! Då kan vi låsa tråden *hehe* 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hehe

Klart att det är skillnad på olika ljud motorer

det är så jag skiljer programmen från varandra 🙁

Ska byta till reason 3,0

Själv skiljer jag programmen från varandra genom huvudsakligen arbetssätt. Hittils har jag inte sett någon som lagt fram godtagbara bevis på att en wavfil i ett program låter bättre uppspelad än i ett annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Hmmm. Skulle inte Olsberg et al med de resurser som finns kunna utföra en rättvisande test av ljudmotorer i ett kommande nummer av Studio? Så får vi en hyfsat opartisk bedömning av expertisen. Eller varför inte göra på motsvarande sätt som vid test av olika komprimeringsstandarder, där läsarna fick avgöra och där Ogg tog hem spelet...

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen.... Varför bry sig??

Jag skulle då inte sluta använda t.ex. Fruityloops bara för att nåt test sa att programmets ljudmotor är sämre än nåt annat programs.

Programmen jag använder använder jag ju för att de gör det jag vill, och har ett arbetssätt som passar mig, och slutresultatet blir i stort sett alltid alldeles tillräckligt bra (och blir det inte bra, så är det då inte nån ljudmotors fel! :rolleyes:).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe

Klart att det är skillnad på olika ljud motorer

det är så jag skiljer programmen från varandra  :rolleyes:

Ska byta till reason 3,0

Själv skiljer jag programmen från varandra genom huvudsakligen arbetssätt. Hittils har jag inte sett någon som lagt fram godtagbara bevis på att en wavfil i ett program låter bättre uppspelad än i ett annat.

Jag trodde tråden handlade om FL's "mixbuss" inte hur det låter när man spelar upp en .wav fil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, vad skulle ens kunna vara skillnaden mellan olika "ljudmotorer"? Visst kan det vara så att riktigt gamla program jobbar i 16-bit, några nyare i 24- och ännu nyare i 32- eller 64-bit. Dessutom kan man tänka sig att dithering kan skilja programmen åt men detta går oftast styra med en plugin av 3'e part.

Sedan kan man tänka sig att vissa program jobbar med linjära dB förändringar medan andra jobbar med exponentiella och detsamma gäller panorering och här finns även skillnader i dB sänkning vid panorering. Men när du laddar ett VSTinstrument handlar det inte om någon sorts tolkningsfråga utan det finns en gedigen standard på vad som skall laddas hur vilket gör att endera låter de som de skall eller så fungerar de inte med knaster, brus och liknande som resultat.'

Det är en stor skillnad på analog teknik där du kämpar för att hålla signalen så ren som möjligt och digital teknik där det tvärtom blir en ansträngning att förändra signalen. Ett "dämpat" ljud skulle t.ex. antyda att ett filter använts vilket är bra mycket struligare än att bara spela upp signalen som den är.

Jag citerar en vis man:

hör man skillnader mellan inspelningsprogram eller uppspelningsprogram så beror det i de absolut flesta fallen på att en effekt är påslagen, inställningar är olika

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Okay...

Visst att det är skillnad på ljud motorerna men kör det bara igenom T-racks så ska det bli rätt volym och bra ljud...

Förstod du ens vad Majken skrev?

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Okay...

Visst att det är skillnad på ljud motorerna men kör det bara igenom T-racks så ska det bli rätt volym och bra ljud...

Förstod du ens vad Majken skrev?

😉

Tack Danny, jag tror ibland att jag kan komma på dom drygaste kommentarerna men du bevisar att jag alltid har fel... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...