Jump to content
Annons

Vad förbättras med en dyrare mick?


kr002

Recommended Posts

Tja!

Jag satt och mixa lite, å helt plötsligt fick jag lust att uppgradera micken jag har för inspelning av röst. Just nu sitter jag på en Studio Project B1. Den tycker jag är väldigt bra för priset.

Men nu till frågan.

Om jag införskaffar mig en mick för 2-3 tusen.. Hur mycket förbättras ljudet? Och hur förbättras det?

/Kasper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som ovanstående säger: Vissa mikar passar till vissa röster. Men, den bästa miken är den som du inte behöver göra något med i mixen.

Anser jag iallafall. Neumann u87 tex, iallafall på min röst behöver jag aldrig mixa nånting - det är bra redan från början.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Balans skulle jag vilja säga.

Surr och brus skall man inte ha oavsett.

EDIT: Om man inte köper någon gammal fin och lite lynnig U47a förstås, den kan ju föra lite oväsen 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En 3ggr så dyr mick låter 18,336% bättre på allt... 😉

Skämt åsido, så går det faktiskt inte riktigt att säga vad som blir bättre eller hur mycket bättre eller på vilket sätt, eftersom det beror på hur micken fungerar ihop med ljudkällan, preampen och rummet.

En mick som passar perfekt till rösten, kan i vissa fall bli så bra att man knappt behöver pilla alls med eq o dyl vid mix. En mick som passar perfekt till en sångare, kan vara helt fel till en annan - och väger man sedan in eventuella färgande preamps och rum som låter olika, så har man ännu fler faktorer som kan ställa till det...

Hämta gärna lite smakprov på hur diverse mickar kan låta under samma förutsättningar, på min testsite (länk i min signatur), så kan du få lite hum om hur stor/liten skillnaderna är med en väldigt transparent ingång och ett rum som låter hyfsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Intressant det där med balans, har använt SP B1 förut men lånat hem Röde NT2A, SE2200T, Z5600A samt en TLM103 och upplever just det där att det känns jämnare överlag i det jag sjunger i dom 3 senare, sången känns mycket mer "på riktigt" (ursäkta dåligt uttryck) och nästan lite komprimerad, tvärt om på NT2A, där känns sången inte ihopsamlad för 5 öre i jämförelse...

Dock så får jag extremat jobbiga s-ljud på båda SE-mikarna, dom känns lite överdrivet pushade i diskanten... Men sen frambringar jag också ganska kraftiga s-ljud även utan mikrofon så det gör ju inte saken bättre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock så får jag extremat jobbiga s-ljud på båda SE-mikarna, dom känns lite överdrivet pushade i diskanten... Men sen frambringar jag också ganska kraftiga s-ljud även utan mikrofon så det gör ju inte saken bättre...

Du får skriva texter utan s.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det där med balans, har använt SP B1 förut men lånat hem Röde NT2A, SE2200T, Z5600A samt en TLM103 och upplever just det där att det känns jämnare överlag i det jag sjunger i dom 3 senare, sången känns mycket mer "på riktigt" (ursäkta dåligt uttryck) och nästan lite komprimerad, tvärt om på NT2A, där känns sången inte ihopsamlad för 5 öre i jämförelse...

Dock så får jag extremat jobbiga s-ljud på båda SE-mikarna, dom känns lite överdrivet pushade i diskanten... Men sen frambringar jag också ganska kraftiga s-ljud även utan mikrofon så det gör ju inte saken bättre...

Kanske en bandmick är det du behöver i så fall. De kan ge en snyggt avrullad topp och kan därför hjälpa till om man har lite för kraftiga sibilanser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som förbättras är väll ditt självförtroende. När du står framför den och ska sjunga och tänker "med en sån här dyr mick så måste jag låta svinbra" .... tills du inser att den micken inte alls passade din röst d.v.s

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Kanske en bandmick är det du behöver i så fall. De kan ge en snyggt avrullad topp och kan därför hjälpa till om man har lite för kraftiga sibilanser.

Det vore ju riktigt intressant att testa Claes 🙂 Har inte ens tänkt tanken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore ju riktigt intressant att testa Claes 🙂 Har inte ens tänkt tanken...

Du kan roa dig med att hämta smakprov från min testsite, så kan du jämföra olika modeller. Det finns ett gäng bandmickar där också. Som "bonus" får du försöka stå ut med mitt kraxande... 😱😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Du kan roa dig med att hämta smakprov från min testsite, så kan du jämföra olika modeller. Det finns ett gäng bandmickar där också. Som "bonus" får du försöka stå ut med mitt kraxande... 😱😛

Tycker du kraxar fint 🙂 Har varit där och lyssnat förut, bl.a. blue baby bottle m.m. Men ingen bandmick så det ska jag göra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske en bandmick är det du behöver i så fall.
Eller en konding vars kapsel inte är så vass? Tipsar återigen om mikmoddaren Michael Joly som bygger om mikrofoner med ett lite mer "vintage"-sound. V250 blir snarlik U87 och går att köpa som färdigbyggd mik för billiga pengar just nu.
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller en konding vars kapsel inte är så vass? Tipsar återigen om mikmoddaren Michael Joly som bygger om mikrofoner med ett lite mer "vintage"-sound. V250 blir snarlik U87 och går att köpa som färdigbyggd mik för billiga pengar just nu.

Mmm.. förbaskat prisvärd mod!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Aha, så det är lite personligt då alltså?

Men vad exakt blir bättre när man verkligen träffas jackpotten? Klarare ljud? inget surr på högre nivåer ?

Val av mikrofon är en erfarenhetsgrejj. Du kommer snåla, köpa fel micar etc etc till du lärt dig.

Det tar tid och kostar pengar men till slut lär man sig. u87:an (dock en bra bit utanför din prisram) är ett exempel på en mikrofon som är så omtyckt som den är pga att det passar på det mesta. Den kommer väldigt sällan låta "bäst i världen" men den kommer vara OK. Hade man som producent haft hur mycket tid och energi som hest för att leta mikrofoner som passar en specifik röst hade u87 nog väldigt sällan blivit förstahandsvalet.

Sen är det även så att valet av mikrofon kommer aldrig att förlåta andra missar i signalkedjan.

Ett exempel är brusnivåer som du nämner. Där kommer största boven i dramat vara din preamp.

Mikrofonen skall passa sångaren och preampen skall passa både mikrofonen och sångaren.

Ta shure SM7b tex. Den kräver mycket kräm. Har du en rutten preamp (för applikationen)så kommer brusnivån vara påtaglig innan du ens nått upp i den gain som krävs för att mikrofonen skall må.

Lyssna på A/B tester. Hitta en röst som är lik din.

Prova > Misslyckas > Blocket.se > Börja om

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...