Jump to content
Annons

Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp?


ibanez-mag

Recommended Posts

Det är faktiskt precis tvärt om, att man använder öronen och upptäcker att somliga prylar man har är skit.

Att de är en bromskloss i ljudkedjan och behöver bytas ut om man skall kunna nå det resultat man vill åt.

Och behringers kompressor är skit, tycker man att den gör jobbet med sång så kanske det beror på att man inte använder öronen.

Har man en kass gitarrförstärkare och börjar bry sig om komplexiteten i övertonerna och dynamiken i ens ljud så spelar det ingen roll hur mycket man kan och rattat ljud tidigare, stärkaren fixar det inte ändå. Att använda öronen hjälper inte heller.

Har du en usel sångmick kan du inte få ett ljud med mycket närhet och separation hur duktig du än är, separationen finns helt enkelt inte i micken hur mycket du än skruvar.

Ungefär som att hur duktig kock man än är kan man inte göra bra mat om råvarorna är dåliga.

Inte prat om dyra prylar heller, tråden handlar ju om att hitta något så billigt som möjligt med som gör jobbet okay.

Att köra regel funkar ju, men lite komprimering innan och en bra sångare så behövs det inte.

EDIT: Ursäkta om svaret lät lite surt, det var inte tanken.

Men använd öronen snacket blir snabbt rätt intetsägande när man pratar om den billigaste kompressorn på marknaden. Det sitter självklart inte i priset, det sitter i att den till en transparent sång kompressor är urkass.

Det är ingen som tror på magi prylar, såna finns inte om killen bakom ratten är kass.

Men det finns massor av prylar som inte gör jobbet även om killen bakom ratten är Gud.

/Magnus

Suveränt skrivet! Precis så är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har suttit tusentals timmar o skruvat på kompressorer, både bra och dåliga. De billigaste funkar att köra pukor igenom, men till sång låter de fan hur man än gör med dem. Det där fattar man inte förrän man fått testa nåt riktigt bra, som den här tex

http://www.thomann.de/se/spl_dynamaxx.htm

Jag hittade min beg för 3500 kr. Man kan även köra den som limiter. Eller till sångpålägg, först kompressor, sen limiter. Den har den bästa limiter jag hört. De som sitter i många stereokompressorer brukar krossdista ljudet nåt enormt, men det gör inte den här. Kanon att mastra med oxå. Det är en enda ratt som ställer hur mycket man komprimerar. Attack o releasetider räknar den ut själv, bättre än man kan göra själv, det funkar verkligen... Sjöng nyss igenom den:

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-the-flying

Link to comment
Dela på andra sajter

FMR RNC hittar du ganska ofta begagnade för ca 1000-1100 kr. Vänta in ett sånt läge, galet prisvärt.

Men kör den i supernicemode om du inte vill ha pumpning.

Dynamaxx från SPL är OK men den ger för mycket bieffekter, oftast i basen och på den automatiserade releasetiden tycker jag.

Favoriten är Aphex 651 men den kostar runt 3500 kr begagnat. Otroligt bra kompressor för pengarna.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, pojkar.

Kollar in FRM och Aphex grunkan just nu.

Läser på lite alltså :-)

Vill helst inte ha såna med färdiga settings, gillar att skruva helt själv.

Vilken djungel det är, varför kan det inte finnas bara en :-)

Att vill man ha en kompressor så finns det bara en så man slipper välja.

Allt i livet skulle varit så :-)

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnus.

Om du vill skruva själv så går både SPL Dynamaxx och DBX 160 bort.

Egentligen också FMR RNC då kontrollerna för attack och release inte alls funkar

i Supernicemode (där den presterar absolut bäst) - där gör den trippelseriella kompressorn

så att attack och release smetas ut. De funkar som angivet i det andra läget "normal mode" men

där har kompressorn inte alls lika bra ljud - den tappar diskant och börjar pumpa redan vid några dB kompression.

Aphex 651/661 däremot är grym och svarar som en toppkvalité kompressor ska på attack och release.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - tycker den är helt i klass med Distressorn men utan den där

ngt hårda/ljusa karaktären som Distressron ändå har hur man än rattar med den (men gillar den som fan också).

Vi har ett gäng Aphex 651 och Distressorn, Fatso, UA 1176(tyvär inte Urei), La2a, DBX 160x.

Aphex används lika ofta som de mkt dyrare komparna. Den kan kompimera otroligt mycket utan att man hör

fula effekter från den, älskar den!

Jag håller verkligen med dig, jag vill också skruva själv. Automatisering i all ära men kompressorn är ett härligt musikaliskt

verktyg och hantverk man vill kontrollera själv.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Billigare Behringer och tom DBX duger absolut inte. De låter helvete hur man än gör. Kan ev duga live, men inte till en sånginspelning.

Finns mkt bra till salu beg då och då.

skitprat

det är bara ofärdighet i handhavande om man misslyckas med en dbx

otaliga inspelningar har gjorts med dessa burkar och görs fortfarande

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är faktiskt precis tvärt om, att man använder öronen och upptäcker att somliga prylar man har är skit.

Att de är en bromskloss i ljudkedjan och behöver bytas ut om man skall kunna nå det resultat man vill åt.

Och behringers kompressor är skit, tycker man att den gör jobbet med sång så kanske det beror på att man inte använder öronen.

hoppsan

plötsligt har vi en expert på plats...

om van caine säger att hans tidiga behringer inte brusar menar du alltså att han inte hör ordentligt?

tror du får tagga ner lite - tidiga behringerburkar höll en klart bättre kvalitet än senare

den största bromsklossen är nästan utan undantag den som rattar

säger man annat tillhör man inte undantagen

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

hoppsan

plötsligt har vi en expert på plats...

om van caine säger att hans tidiga behringer inte brusar menar du alltså att han inte hör ordentligt?

tror du får tagga ner lite - tidiga behringerburkar höll en klart bättre kvalitet än senare

den största bromsklossen är nästan utan undantag den som rattar

säger man annat tillhör man inte undantagen

Nejdå, ingen expert på studio prylar på plats (det är därför jag frågar).

Men jag har väldigt mycket erfarenhet av gitarrprylar och av att få dem inspelade i stora och bra studios (som musiker, inte tekniker) och somliga prylar håller inte måttet hur duktig man än är.med några prylar kan det "dåliga" bli användbart på rätt ställe (som en effekt), men det gör dem inte bra till allt (och igen, hur mycket man än kan så blir den inte bra till annat ändå).

Van caine kanske inte har/hade samma tidiga behringer som jag har?

Och han kanske inte försöker göra samma sak med den.

Att ett gammalt Alesis micro reverb är det bästa man kan hitta för att härma det fuktiga och hårda ljudet i en stengrotta gör inte att det är ett grymt bra sångreverb, det gör inte ens att det är ett bra reverb till något annat än att härma en grotta.

När behringer började så kom de med ganska bra brukar i en helt annan prisklass än den autocom (inte ens PRO versionen) jag sitter med, helt olika värdar. Problemet med kompressorn är inte brus, det är att den komprimerar fullt och illa.

Det var behringer mixer som brusade (och det hör alla).

Varför fixar prylar bättre än det billigaste som finns om allt sitter i hur man rattar?

Troligen för att allt inte sitter i hur man rattar, mycket men inte allt.

Varför köper stora studios kompressorer som kostar +50 tusen styck om man kan ratta fram samma sak med en behringer?

Helt enkelt för att man inte kan ratta fram samma sak med en behringer hur extremt duktig man än är.

Varför köper man än bättre gitarr när man börjar bli duktig om en dålig gör jobbet lika bra?

Svaret är jätte enkelt, en dålig gör inte jobbet lika bra vilken supergitarrist man än är.

Jag kan inte tagga ner för jag har inte taggat upp.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Visst är den som rattar ett problem om han är kass.

Men är det en dålig studio så får en bra snubbe klart sämre resultat än om studion är bra.

Är studion riktigt dålig kan han få det bättre än en som är kass på att ratta, men han kan fortfarande inte få det bra.

Det blir snabbt rätt pretto med "prylarna spelar ingen roll, lär dig ratta" snack.

Alla vet att det inte är så, att för att få bra resultat är det en kombination av båda, prylar och kunskap.

Bara prylar hjälper inte, bara kunskap hjälper inte, man behöver båda.

Om det bara var rattande det hängde på skulle bra studioprylar (PA, instrument, vad som helst) inte finnas, ingen skulle köpa det om dåliga studio prylar gjorde jobbet lika bra (eller ens, i somliga fall, bra nog).

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

skitprat

det är bara ofärdighet i handhavande om man misslyckas med en dbx

otaliga inspelningar har gjorts med dessa burkar och görs fortfarande

Massor av inspelningar, hur många som helst, har gjorts på mindre bra grejer (dbx gör väldigt bra grejer, och mindre bra).

Men de inspelningar skulle nästan helt säker vara ännu bättre med bättre prylar och samma folk (pratar inte om musiken, pratar om inspelningen).

Jag kan stek min oxfilé på en kass tunn teflon panna, och massor av människor gör det mer eller mindre varje dag.

Men lika väl blir den mycket bättre på en rejäl gjutjärns panna.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

det är ingen som säger att det inte spelar nån roll

köp ett ssl bord vetja

Om jag hade råd och nytta av ett skulle jag göra det, trevliga grejer :-)

Men om det spelar någon roll, varför då detta med att jag skall lära mig ratta trots att kompressorn jag har troligen är bland de sämsta som finns på marknaden? Jag är ingen expert med kan ratta kompressor ganska bra och min autocom är inte bra.

Vad är skumt med att säga det och att man vill hitta en bättre som inte kostar massor?

Det finns helt säkert ställe där den skulle funka, men på sång (längst fram i mixen och det bärande i låten) gör den inte ett bra jobb.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka inspelningar tänker du på då?

låter dina i samma klass?

Tänker inte på någon specifik inspelning, nästan alla skulle säkert bli ett snäpp bättre med bättre prylar.

Mina inspelningar låter bättre än några jag hör och sämre än andra jag hör.

Så är det nog för alla som spelar in, vilken nivå man än är på.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara var rattande det hängde på skulle bra studioprylar (PA, instrument, vad som helst) inte finnas, ingen skulle köpa det om dåliga studio prylar gjorde jobbet lika bra

Sedan kan man ju undra varför det finns KIA, BMW och Lamborghini, när alla fattar att Lamborghini är den enda bilen som gör jobbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju undra varför det finns KIA, BMW och Lamborghini, när alla fattar att Lamborghini är den enda bilen som gör jobbet.

Det var väl en dålig liknelse, ingen i tråden har sagt att dyra prylar är det enda som gör jobbet.

Tvärt om frågas det efter en så billig pryl som möjligt men som gör jobbet ok (vilket behringer autocom inte gör)

Och en Lamborghini är inte, och försöker inte vara, en bättre version av en V70.

När du köpt nya prylar (det utgår jag från att du någon gång gjort), varför gjorde du då det?

Gissningsvis för att du ville ha en bättre.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju undra varför det finns KIA, BMW och Lamborghini, när alla fattar att Lamborghini är den enda bilen som gör jobbet.

Ja, som vi alla känner till så är ju KIA:n i sitt standardutförande riktigt kraftfull i F 1 - sammanhang. Tänk vad paff alla framstående musikproducenter kommer att bli när de upptäcker att de gått på världens blåsning med sk. High End-utrustning 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magnus.

Om du vill skruva själv så går både SPL Dynamaxx och DBX 160 bort.

Egentligen också FMR RNC då kontrollerna för attack och release inte alls funkar

i Supernicemode (där den presterar absolut bäst) - där gör den trippelseriella kompressorn

så att attack och release smetas ut. De funkar som angivet i det andra läget "normal mode" men

där har kompressorn inte alls lika bra ljud - den tappar diskant och börjar pumpa redan vid några dB kompression.

Aphex 651/661 däremot är grym och svarar som en toppkvalité kompressor ska på attack och release.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - tycker den är helt i klass med Distressorn men utan den där

ngt hårda/ljusa karaktären som Distressron ändå har hur man än rattar med den (men gillar den som fan också).

Vi har ett gäng Aphex 651 och Distressorn, Fatso, UA 1176(tyvär inte Urei), La2a, DBX 160x.

Aphex används lika ofta som de mkt dyrare komparna. Den kan kompimera otroligt mycket utan att man hör

fula effekter från den, älskar den!

Jag håller verkligen med dig, jag vill också skruva själv. Automatisering i all ära men kompressorn är ett härligt musikaliskt

verktyg och hantverk man vill kontrollera själv.

Tack för ett verkligt informativt svar, tack!

Ja, jag gillar inte presets, även om de skulle låta bra så vill man skruva själv.

Alltid är det något man vill pilla på för att man inte är nöjd med hur det är.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så om michael schumacher köra ett f1-lopp med en Fiat punto så vinner han ändå mot dom andra som kör riktiga f1-bilar?

Hade det varit så enkelt så skulle inte folk ha så mycket åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir härmed tvungen att erkänna att jag har nästan fel ang DBX. Det är en DBX 166XL jag tänkte på som riktigt dålig. Jag köpte den för att ha den i liveracken till sång resp gitarr så jag skulle slippa flytta RANE-kompressorn mellan liverack o studio hela tiden. Men den lät verkligen fan o helvetes dist ihop med min Soundcraft snik-mixer. Höll på att testa absolut alla inställningar i säkert två veckor, det bara distade, jag fick ta bort den och fortsätta flytta RANEn. Stod inte ut med skitljud live. Kopplar bägge lika, via send o return på resp kanal på mixern o med XLR i kompressorn, och jag kan följa upp signalstyrkan hela vägen från micken, Beta 58, till PAt.

Sen hux flux fick jag tag på DynaMaxx kompressorn till studion då blev RANE permanent i liveracken o DBXen åkte på hyllan...

Nu blev jag tvungen att testa DBXen ihop med Neumann49 o Audient Mico preampen. Först sjöng jag "Helgdagskväll i timmerkojan" genom DBX 166XL, sjöng bra många ggr innan jag hittat de bästa inställningarna, kortaste attacken o lite längre release. Sen sjöng jag hela låten igen genom DynaMaxxen. Och se på fan, skillnaden var inte stor, den finns och hörs ganska tydligt, men så illa som det lät i liveracken gjorde det inte. DBXen ger lite av nån sorts rasp i mellanregistret jämfört med Dynamaxxen.

Att den senare skulle ge konstigheter i basen hör då absolut inte jag. Jag kör den både hårt till sången, och lättare till mastern. Inget av basen förändras...

Undrar varför det inte går att få bra ljud ur DBXen ihop med en Soundcraft Spirit?

Erkänner härmed att jag hade fel ang DBX...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det varit så enkelt så skulle inte folk ha så mycket åsikter.

Nä jag vet men det är så mycket försvarande av Behringer och spyande på high-end-prylar här, förstår inte varför...?

Det låter som at man kan likaväl fylla studion med behringer-pyrlar när man besöker forumstudio

Folk här utgår ofta ifrån att man är ute efter en hemstudio med m-audio-ljudkort och behringer-mick. Kanske borde

ha lite low-end-avdelning och high-end-avdelning här så att man kan ratta in på rätt kanal. Ganska svårt att veta vad

folk har för krav, förväntningar, pengar... osv

Jag är väl fattig men älskar att spara ihop till en dyr kompressor eller eq.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...