Jump to content
Annons

Elbas att låta som en rockabilly-kontra?


jogla73

Recommended Posts

Hej!

Undrar om det finns nå´n plugg alt tips på hur man kan få en inspelad el-bas att låta som en kontra.... Ska spela in 10 låtar med ett lokalt band som lirar 50-tals musik a Chuck Berry, Fats Domino, Little Richard osv. Lite åt Refreshments faktiskt och några av låtarna vill dom om det går, försöka skruva till ett kontra-liknande basljud. Testade lite med att konvertera audio till midi i Logic 9 och plocka ett kontra-ljud i EXS samplern, men det är skitsvårt att få med alla toner och samtidigt slippa alla bi-ljud som omvandlas till midi...... Så finns det nå´n plugg eller kanske någon effektpedal att koppla in före?

Tacksam för svar!

MVH / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eftersom du får ett ljud när du slår på strängen mot halsen och och sedan ett när du drar upp strängen så är det svårt att få samma ljud på en vanlig bas. det brukar väl sitta 2 micar som tar upp både basljudet och "slap" ljudet?

http://www.youtube.com/watch?v=u0iicnBBy8k

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lirade för ca 10-12 år sedan i dansband och den basisten som jag lirade med använde en cool teknik när vi körde gamla 50-talslåtar. Har för mej att han slog med tummen på strängarna och det lät jäkligt fräckt! Men det är väl typ slapstick.... tror oxå att han ställde in ett dovare ljud men bra lät det! Jag vet inte vad för låtar och stil som dom har tänkt sej kontra-stuket på, det kan ju vara korta toner utan slapstick å dom bara vill efterlikna ett kontra-sound?! Annars ska jag tipsa om spelteknik och slipade strängar 🙂

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag lirade för ca 10-12 år sedan i dansband och den basisten som jag lirade med använde en cool teknik när vi körde gamla 50-talslåtar. Har för mej att han slog med tummen på strängarna och det lät jäkligt fräckt! Men det är väl typ slapstick.... tror oxå att han ställde in ett dovare ljud men bra lät det! Jag vet inte vad för låtar och stil som dom har tänkt sej kontra-stuket på, det kan ju vara korta toner utan slapstick å dom bara vill efterlikna ett kontra-sound?! Annars ska jag tipsa om spelteknik och slipade strängar 🙂

Slapstick är en sort humor/komik. Slapping är ett begrepp om basspel som är väldigt rytmiskt och bottnar i att man just slår med fingret på strängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det finns möjlighet, kan du prova att spela in basisten själv efter resten av bandet och då sätta en mick på basen, precis där basistens fingrar träffar strängen. Använd om möjligt en supercardioid och gå så nära du vågar. Experimentera med att rikta micken mot kroppen av basen för mer "trä". Denna teknik är mycket beroende på basen och basisten, det krävs ett ganska hårt fingeranslag m.m för att det ska bli riktigt bra, men det har funkat för mig (dock även misslyckats, kan jag ifs tillägga, men så är det ju alltid)

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...