Jump to content
Annons

Radioman

Medlem
  • Antal inlägg

    23
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om Radioman

  • Födelsedag 1962-06-24

Om mig

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stora Höga
  • Intressen
    Elektronik helst äldre grejor med mekanik. Bandspelare och bandekon är ju t.ex. spännande.Släktforskning, Datorer och mätteknik eller elektronik-interface till dem.Spelar emellanåt gitarr och lite keyboard. Velar med sequenserprogram men får aldrig till några alster .... Sysslar också en hel del med desktop video.
  • Hemsida
  1. Radioman

    Gitarrtråden

    Gitarrer: Aria Les Paul kopia från tidigt -70 tal eller sent 60 tal. Min första gitarr som fortfarande är No1. Jag är ungefär lika envis som Brian May. Gitarren är hårt moddad. Aktiv förstärkare med tokontroll nyligen bytta mickar. Höll fast vid de gamla länge... Nya stämskruvar, annan sadel mm. Sedan köpte jag faktiskt en Texas Stratta från GMF på Fuzz mässan förra året. Den kör jag femsträngat med, Durstämd i G. Goa Stonesriff blir det på den. 🙂 Helt OK gitarr förutom att banden är lite tjocka för min smak. Det är de tyvärr på alla nya gitarrer. Varför? Någon som vet? Förstärkare: Guyatone FLIP2000 MKII Även här är det "gamla Bettan" som gäller. Köpt begagnad tidigt -80 tal. Stora modifieringar. Kan nu bl.a. switchas mellan Fast bias, Auto bias, Triod eller pentod koppling. Nyligen bytta potentiometrar gjorde susen. Grym Hybridcombo (rör i slutsteget, FET trissor i förstegen) som är bärbar. Behringer VT250FX En riktigt trevlig överraskning. Stereo kombi 2x50watt. Hagström 310 Fräck 10 watts rörkombi. Helt annat slutsteg mot orginal och annan 10" högtalare. En Jensen Vintage ceramic C10Q sköter jobbet nu. Väldigt mycket en helt annan sak mot vad den var när det var en Hagström. En grym "sleeper" med tillgång till hur mycket dist som helst. Pedaler: Mängder, de flesta har jag byggt själv. Just nu är jag dock inne på förstärkarmodelleringar och gillar Zoom G3 starkt. Ligger i köpkö för att få hem den nya G5 från Thomann. 😄
  2. Bra idé. Jag tyckte först att det inte fanns utgångar tillräckligt men t.ex. Behringer Xenyx 802 har vänster/höger samma på main out så det är det billigaste alternativet för oss om vi klarar oss med två mickar. Billig är den också. Sedan blir det ju obalanserade teleproppsladdar till PA't förstås... Jag hittade också en bra/billig splitter från en mick till två. Passiv (trafos). Den heter Art Splitcom Pro.
  3. Hej Hoppas någon orkar läsa igenom och följa mina tankegångar. Detta är något som alla råkar ut för som spelar ute. 🙂 Efter att ha dragit igång med ett bluesband, efter 25 års uppehåll från livespelningar, så uppstår följande tankegångar och bekymmer med medhörningen och det PA vi använder just nu. PA't har bara ett monitor telepropp uttag. Vi är två som sjunger och har köpt varsin aktiv monitor, THE BOX MA120 MKII från Thomann. Dessa har mick in, line in och Line ut. Line och mick in har var sin volym och en gemensam eq. Eftersom PA't bara har en monitor ut så har vi använt våra mickar rätt in i monitorn och därifrån dragit kabel från line ut till PA't. Detta fungerar men när man ändrar nivån för medhörningen på monitorn så ändrar man även line ut och följdaktligen den volym som går ut till publiken via PA't. Inte bra. Jag har funderat på att bygga/köpa en splitter att använda på monitor ut från PA't. Fast då kan jag inte välja att justera nivåerna mellan min sång och den andre sångarens sång. Så det bästa hade antagligen varit att ha var sin splitter direkt på micken. En utgång därifrån går till Monitorn och den andra till PA't. Nu kan jag ställa min monitor utan att påverka något annat. Fast vill jag höra något från den andre sångaren och ev. något mer som kommer in i PA't, så behöver jag ju ändå en splitter på monitor ut från PA't som jag kan använda på line in på monitorn och justera som jag vill. Det synes som det är nödvändigt med ett antal burkar med splitters? Hur gör ni som är ute på turné ? 🙂 Har ni någon rekomendation på bra splitters? Jag är orolig för brumslingor mm. Måste man ha dyra splitters med skiljetransformatorer i, eller räcker det med vanliga passiva eller enkla aktiva buffers/splitters? Tacksam om någon har något litet att säga om detta.
  4. Orangetoppen var ju bara på 5watt, eller? Sedan behöver du låda. Jag tittade på Blackstar på de videos som fanns. Verkade vara en jättefin kombo. Skulle vilja ha en att prova men källaren är redan full av prylar ;-)
  5. EternalSunset verkar vara en riktigt fin pjäs. Den går att bära och den räcker till. Modern med utgångar för inspelning om man inte vill micka upp med fullt skaft.Den kan du säkert bli nöjd med.
  6. Marshall = Mainstream? Nähe då, i alla fall inte rör förstärkarna. Grymma förstärkare. Ägde en 50 wattare med en sliten 4x12" låda med Greenback Celestion's en gång. Sålde den på -80 talet. Har lagat/fixat många LM6100 Anniverary edition. Fantastisk förstärkare med tre kanaler. De går att få för 4000kr beg. Fast då var det högtalarlådan också som tillkommer ... och så skall grejorna bäras .... @TUFFTUFFTUFF Vad ful den där Orange Dual Terror-toppen var! :-D Fast helt säkert gott ljud. Kanske är det lite av en Vox AC30 Wannabe ?
  7. Skall grotta ner mig nu på fm. i min Zoom G3 och testa lite nya patchar.

  8. 15 watt är för lite om du skall ha lite nivå på solon på gig och träning. Vill du ha någorlunda rent ljud emellanåt är det definitivt för lite. Du har tittat på 30w Voxen på Thomann. Den kommer också att få gå hårt och det är ingen slutstegsdist med rör du får då. Den är en hybrid med transistor/IC slutsteg. Varför tittar du t.x. inte på Bugeras produkter ? (Behringers lite exklusivare) Denna 55 wattare skulle jag inte ha något emot att äga. Helrör och snorbilligt dessutom. Kanske inte "fin" nog? Jag köpte nyligen en Behringer 2x50 wattare med IC slutsteg och blev oerhört överraskad vad mycket jag fick för pengarna. Ändå är jag en "gammal farbror" som ALLTID spelat på bara rörförstärkare tidigare. Jag skriver som användare och moddare om denna IC förstärkare på mitt lilla vidsidanomföretags hemsidor. Kostar 1561 kr. på Thomann! Ha Ha :-) Köp två så bra Tolvor och en klädd låda för det dubbla. Här får du även en Stereoförstärkare med dubbla 24 bitars processorer, en för effekter och en för reverb. Send och sedan return i stereo. "Virtube knapp" som faktiskt ger en annan attack/respons som påminner om en rörförstärkare. Lite väl mycket dist på distkanalen men jag använder yttre pedaler/effekter via send/return och kör på den rena kanalen. Två alternativ från mig 😛
  9. Hej Valle Det var inte meningen att förstöra din tråd som ju handlar om Vad Reaper kan i den senaste versionen. Jag såg bara att det fanns kommentarer här som gjorde att jag ville föreslå Mixcraft. Du är ju redan såld på Reaper så jag förstår att du inte vill byta.
  10. JMM Det finns många riktigt bra videoguider på Youtube från folket på Mixcraft. Där finns t.ex. en som talar om hur man kan anpassa en loop till den takt du har i musiken. Fast att spela i takt efter trummorna från början är ju bättre 😄 Eller så kan man ju spela in en gitarrslinga efter metronomen och sedan lägga på trummor som du programmerat själv fast det känns inte så inspirerande om man varit van att spela med levande mäniskor tidigare ... ☺️ mvh// Ove Tegnér
  11. Jag kör också med Mixcraft och ett billigt Focusrite externt ljudkort. Jag får riktigt bra ljud med min gitarr och de inbyggda förstärkarmoduleringspluggarna som finns i Mixcraft. Jag har då ändå jämfört med de fina "Guitarrig 4" pluggarna från Native Instruments. Framförallt om jag rattar lite på "Marvin Crunch" med 4x12" låda + eko som extra effekt. Jag såg en video någonstans om detta "nya" sätt att spela in elgitarr på i stället för att spela in en hårt uppskruvad förstärkare med mikrofon. Den studiokillen sade att det mesta av kvaliten sitter i den ton du får från själva gitarren. Nu har jag bara min gamla moddade Aria Les Paul kopia från tidigt -70 tal som jag har hållt fast vid i alla år. Det jag har gjort är att bygga in en FET (fälteffekt transistor) som buffert och ett aktivt tonkontrollsteg tillsammans med nya budget kines mickar från GMF. Det är nog inte nödvändigt med en "moddad" gitarr men en hygglig gitarr med fin ton är tydligen A och O. Sedan var det någon som nämnde att man måste kunna spela också. Det ligger en hel del i det med. Perfekt stämd gitarr t.ex? mvh// Ove Tegnér
  12. Jag har titat lite på Reaper. Installerat och "armerat". Det har ju inte som någon nämnde så många syntar eller gitarr effekter men verkar annars vara ett mycket fint alternativ för en billig peng. Tydligen kan man ändra och ställa in en massa som kan vara på gott och ont. Jag ville bara kolla upp vad det var lite snabbt eftersom jag tänkte slå ett slag för en annan DAW som heter Mixcraft som är underbart enkelt att använda. Där ingår både syntar och gitarrförstärkar-högtalare-rums-modelleringar tillsammans med mer än 3000 loopar. Looparna har jag tyckt varit bra att använda som grundläggande komp osv för att själv få idéer att spela gitarr och keyboard till. Många säger att det påminner om Mac'ens garageband. Jag har aldrig använt det så jag vet inte men... jag har spenderat 10 år innan med att försöka använda Cakewalk, Cubase, Logic mm. Jag lyckades aldrig bra med att få saker att fungera. Konstiga buggar + att de var för dyra att ta steget att köpa. Annars är väl det ett bra sätt. Har du betalat svinmycket så kanske du ger dig fan på att lära dig hur det fungerar på djupet. Jag köpte en gång ett program från de som gör Band in a box, Powertracks pro audio. Det fungerade med mig och datorn så där fick jag gjort ett par alster (låtar) Sedan kom jag i kontakt med Accoustica där jag först började med deras trevliga trumsequenser Beatcraft. Enda nackdelen är att den inte exporterar eller imnporterar midi. Så till Mixcraft. De senaste två versionerna har de verkligen vuxit. Version 5.2 kan det mesta som de större och dyrare konkurrenterna kan + att det är enklare att använda. Ta och testa i alla fall, ni som nu testar Reaper. Några av er kanske fastnar för Mixcraft i stället. Ett program som jag också betalat för eftersom det var så bra och de har så bra support och priset är överkomligt för något man är nöjd med och använder ofta. mvh// Ove Tegnér
  13. Nej de blir inte varma. Gitarrsignalen går igenom fjädrarna. Prova med skumgummistjärna. Bra idé.
  14. Aktiva mickar kan ha 20 meter sladd utan att diskanten försvinner. Passiva mickar är känsliga för kapacitans i sladden. Alltså så kort sladd som möjligt om du vill ha kvar diskanten. Passiva mickar är, tekniskt förklarat, högohmiga och tål inte att belastas med låga impedanser som vissa förstärkare kan ha , pedaler kan ha eller som långa sladdar absolut har. Är det någon som pular med elektronik så kan ni titta in på min hemsida om aktiva FET buffrade mickar som jag själv byggde in i min gitarr för 30 år sedan. Signalen behöver inte vara ubermega stark bara för att micken är aktiv. Men den låter likadant oavsett sladd eller förstärkare som är inkopplad efter, eftersom utgången blir lågohmig och klarar att lastas av långa sladdar t.ex. Jag vill inte göra så mycket reklam för det jag kan för jag har begränsat med tid eftersom min firma bara är en bisyssla. Jag hinner heller inte med någon anstormning av kunder, så det så 😑 . Fast det hade varit roligt att göra någon billig "FET buffer kit" för den glade amatören att själv bygga in i sin gitarr. Det gör stor skillnad på ljudet. Klart och rent ljud även när man sänker volymen på gitarren. Funderar på en vidareutveckling med balanserad utgång som tar bort brum och brus som tas upp av gitarrer, mest humbucker mickar. Men det bör ju byggas in i gitarren och det kräver ingrepp. Vi får se vad orken leder till...
  15. Det där är en reverb tank. Fjädrarna är till för att tidsfördröja signalen. Kanske kan man dämpa rasslet med något gummiband på mitten så de inte vibrerar så mycket. Har någon annan provat? Jag har dock aldrig hört tidigare att någon lider av rassel från reverben 😛
×
×
  • Skapa ny...