Jump to content
Annons

Medhörning/splitter/ PA på scenen


Radioman

Recommended Posts

Hej

Hoppas någon orkar läsa igenom och följa mina tankegångar. Detta är något som alla råkar ut för som spelar ute. 🙂

Efter att ha dragit igång med ett bluesband, efter 25 års uppehåll från livespelningar, så uppstår följande tankegångar och bekymmer med medhörningen och det PA vi använder just nu.

PA't har bara ett monitor telepropp uttag.

Vi är två som sjunger och har köpt varsin aktiv monitor, THE BOX MA120 MKII från Thomann.

Dessa har mick in, line in och Line ut. Line och mick in har var sin volym och en gemensam eq.

Eftersom PA't bara har en monitor ut så har vi använt våra mickar rätt in i monitorn och därifrån dragit kabel från line ut till PA't. Detta fungerar men när man ändrar nivån för medhörningen på monitorn så ändrar man även line ut och följdaktligen den volym som går ut till publiken via PA't. Inte bra.

Jag har funderat på att bygga/köpa en splitter att använda på monitor ut från PA't. Fast då kan jag inte välja att justera nivåerna mellan min sång och den andre sångarens sång.

Så det bästa hade antagligen varit att ha var sin splitter direkt på micken. En utgång därifrån går till Monitorn och den andra till PA't. Nu kan jag ställa min monitor utan att påverka något annat.

Fast vill jag höra något från den andre sångaren och ev. något mer som kommer in i PA't, så behöver jag ju ändå en splitter på monitor ut från PA't som jag kan använda på line in på monitorn och justera som jag vill.

Det synes som det är nödvändigt med ett antal burkar med splitters? Hur gör ni som är ute på turné ? 🙂

Har ni någon rekomendation på bra splitters? Jag är orolig för brumslingor mm. Måste man ha dyra splitters med skiljetransformatorer i, eller räcker det med vanliga passiva eller enkla aktiva buffers/splitters?

Tacksam om någon har något litet att säga om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köp något billigt mixerbord (Behringer lär funka fint) som har två auxar. Koppla mickarna till mixerbordet, auxarna till monitorerna och "main out" till en stereo-kanal eller två mono-kanaler på PA-mixern?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra idé. Jag tyckte först att det inte fanns utgångar tillräckligt men t.ex. Behringer Xenyx 802 har vänster/höger samma på main out så det är det billigaste alternativet för oss om vi klarar oss med två mickar. Billig är den också.

Sedan blir det ju obalanserade teleproppsladdar till PA't förstås...

Jag hittade också en bra/billig splitter från en mick till två. Passiv (trafos). Den heter Art Splitcom Pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Mitt tips är att köpa ett nytt mixerbord som kan göra det ni vill. Jag köpte ett för något år sedan http://www.thomann.de/se/yamaha_mg_166c.htm det har funkat utan problem, med två monitor ut och sedan går det säkert fixa mer med någon aux mm. Det är inget superbord. men funkar bra, och man behöver inte få ångest om man råkar tappa det eller spilla ut en grogg på det, eftersom det inte kostar så mycket

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...