Jump to content
Annons

Bästa midiklaviaturen för runt tusenlappen?


misantrop22

Recommended Posts

Ny eller begagnad spelar ingen roll. M-audio Keyrig 49 eller Oxygen kanske ligger närmast till hands? Jag använder Logic Pro 9. Dock förstår jag inte vad man skall ha en midiklaviatur till? Man kan väl skapa samma ljud utan? Någon får väldigt gärna förklara för en fullständigt okunnig nybörjare som mig.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Midiklaviaturen används för att skicka midisignaler in till ditt musikprogram. Med andra ord så kan du spela upp ljud (syntar, trummor m.m.) från din klaviatur, eller programmera från den,

dvs. styra olika parametrar. Du kan ju i och för sig klara dej utan, men då måste du rita in tonerna i midi-spåret med musen.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

Midiklaviaturen används för att skicka midisignaler in till ditt musikprogram. Med andra ord så kan du spela upp ljud (syntar, trummor m.m.) från din klaviatur, eller programmera från den,

dvs. styra olika parametrar. Du kan ju i och för sig klara dej utan, men då måste du rita in tonerna i midi-spåret med musen.

mvh/Peter

Tackar! Är det viktigt att kunna spela piano/keyboard/klaviatur för att bli bra på t.ex. House?

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Ny eller begagnad spelar ingen roll. M-audio Keyrig 49 eller Oxygen kanske ligger närmast till hands? Jag använder Logic Pro 9. Dock förstår jag inte vad man skall ha en midiklaviatur till? Man kan väl skapa samma ljud utan? Någon får väldigt gärna förklara för en fullständigt okunnig nybörjare som mig.

Tacksam för svar!

Varför handla nåt du inte vet vad det är eller om den ens behövs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Klaviaturen underlättar ju enormt om du inte vill sitta med musen i hand och kicka in noter. Om du behöver kunna spela piano för att producera house? Nä - men ett hyfsat musiköra och en kännedom om genren och hur den byggs upp är nog av större värde för att du ska kunna få ner på pränt vad du har i huvudet. Det skadar givetvis inte att kunna spela ett instrument, veta var noterna ligger och kunna lite grundläggande teori, men många hitmakare vet inte ens hur man tar ett G. Säger de i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klaviaturen underlättar ju enormt om du inte vill sitta med musen i hand och kicka in noter. Om du behöver kunna spela piano för att producera house? Nä - men ett hyfsat musiköra och en kännedom om genren och hur den byggs upp är nog av större värde för att du ska kunna få ner på pränt vad du har i huvudet. Det skadar givetvis inte att kunna spela ett instrument, veta var noterna ligger och kunna lite grundläggande teori, men många hitmakare vet inte ens hur man tar ett G. Säger de i alla fall.

Tackar, mycket bra information för mig. Hur många tangenter behöver man? Räcker 25? Eller bör man ha 49? Och varför isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

du har flera oktaver med 49. har själv 25 då jag inte kan spela "på riktigt" + att den är väldigt enkel att frkta eller att läggas i garderoben tills jag tar fram den. Vet inte hur du kommer att använda den men om du tänker ta ett accord samtidigt som du ska spela melodi tycker jag du bör tänka över åtminstone 49 tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...