Jump to content
Annons

Låten är för svag - vad gör jag fel?


JamZam

Recommended Posts

Tjena, kan tänka mig att ni har hört och besvarat den här frågan typ 1000 gånger men eftersom sökfunktionen på forumet här inte riktigt funkar så frågar jag väl en gång till.

Det är såhär, jag har på senare tid börjat producera mer och mer hård elektronisk musik, typ Skrillex-ish dubstep, eller nåt åt det hållet. När man gör sån musik måste man, som ni kanske vet, totalvinna loudness-kriget... så jag försöker verkligen få till en bra mix för att kunna få det där TUNGA droppet i låten som ska slå en rakt i ansiktet med både bas och diskant, men det går inte RIKTIGT så bra som jag vill, även fast jag har fått upp volymen en hel del från mina äldre produktioner. Men jag gör alla steg jag kan hitta från allt jag läst på internet:

Jag håller mycket headroom i mixen, jag lägger en limiter på master-kanalen i efterhand så låten peakar på 0db, och nu ligger den på 0db nästan hela vägen i exemplet nedan... Jag lägger även ner flera timmar per projekt på bara EQing av alla olika instrument, skär bort allt som inte behöver finnas kvar osv osv, men ändå blir det mycket lägre än andra liknande låtar. Nu snackar jag inte bara om mastrade produktioner släppta under stora skivbolag, utan även mindre sovrums-producenter som mig själv lyckas få mycket mer volym (och ändå behålla dynamiken i sin musik)

Här är senaste projektet som jag har suttit hela dagen med nu och försökt få till en bra mix/master på:

Kan tänka mig att många har haft precis samma problem och jag hoppas att någon/några har hittat bättre lösningar på det hela som jag kanske kan få ta del av 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag referenslyssnade mot skrillex på spotify tyckte jag inte att det lät direkt lågt. Däremot lät det som att han klämt in något extra instrument och lite vocals som gjorde att det kändes lite bredare. Sen hade han mycket panoreringar fram och tillbaka medans ditt låter som att det ligger mer mot mitten hela tiden.

Kan inte mycket om musikstilen men hoppas att det var till lite hjälp i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jobbat!

När jag lyssnar tror jag du skulle komma långt på vägen genom att utveckla din lager-på-lager teknik, som jag och min kollega Ollie Olson skriver om i Mixologi House (i Studios artikelserie). Där beskriver vi ett enkelt sätt att skapa en maffig ljudbild genom att lagra piano, bas, kick, leadsynt på varandra. Som redan där täcker större dlean av frekvensomfånget. Vidar etips skulle jag ge dig att gå tillbaka till kicken och skruva till den, alternativt byta ut den. Den låter bra, fin och mjuk, men spelar inte riktigt igenom i sub eller basmid som det är just nu. Små detlajer bara, men kan göra mycket.

// Klas Granström

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag referenslyssnade mot skrillex på spotify tyckte jag inte att det lät direkt lågt. Däremot lät det som att han klämt in något extra instrument och lite vocals som gjorde att det kändes lite bredare. Sen hade han mycket panoreringar fram och tillbaka medans ditt låter som att det ligger mer mot mitten hela tiden.

Kan inte mycket om musikstilen men hoppas att det var till lite hjälp i alla fall.

Bra poäng! Väldigt sant att jag jobbar för lite med panorering, ska tänka på det i framtida produktioner 🙂

Bra jobbat!

När jag lyssnar tror jag du skulle komma långt på vägen genom att utveckla din lager-på-lager teknik, som jag och min kollega Ollie Olson skriver om i Mixologi House (i Studios artikelserie). Där beskriver vi ett enkelt sätt att skapa en maffig ljudbild genom att lagra piano, bas, kick, leadsynt på varandra. Som redan där täcker större dlean av frekvensomfånget. Vidar etips skulle jag ge dig att gå tillbaka till kicken och skruva till den, alternativt byta ut den. Den låter bra, fin och mjuk, men spelar inte riktigt igenom i sub eller basmid som det är just nu. Små detlajer bara, men kan göra mycket.

// Klas Granström

Även där bra poänger, tackar för komplimangen också! Jag jobbar hela tiden med att bli bättre på "layering", alltså lager-på-lager-tekniken du pratar om 🙂 Jobbar även på att bli bättre på trum-sampling nuförtiden, trummorna i just den här låten är på långa vägar dom bästa jag fått till i mixningen, men som du säger, kicken saknar nog lite botten. Egentligen låter det som att hela låten saknar botten när jag lyssnar på andra monitorer nu. Hemma låter det skitbra med sub dock, så där har jag ett till problem med mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har exakt samma problem som dig, jag förstår inte hur volymen ska kunna bli högre när man skurit bort all onödig frekvens och när man skapat mycket headroom för att sen dra upp allt till högsta möjliga volym med en limiter. Hade varit grymt om någon kunde ge oss fler svar på detta problem!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det här är på det här sättet, men är det inte så att ju mer monomaterial man har i sin mix, desto större chans att vinna loudness kriget?

Om så är fallet borde ju mer stereomaterial vara kontraproduktivt i förhållande till frågeställningen, om man inte är extremt selektiv och varsam med vad man lägger ut i sidorna...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det känns som att kicken inte får tillräckligt med luft, den hörs men försvinner liksom i massan, jag skulle testat att byta ut den eller laborera med en till. Det låter även som att det är något mer i samma frekvensområde som stör när kicken slår?

Sen kanske du ska testa att inte skära allt så hårt när det gäller EQ, jag själv har en tendens att göra det och resultatet blir att vissa frekvensområden blir svaga och ljudet tappar sin fyllighet.

Jävligt cool låt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte om det här är på det här sättet, men är det inte så att ju mer monomaterial man har i sin mix, desto större chans att vinna loudness kriget?

Om så är fallet borde ju mer stereomaterial vara kontraproduktivt i förhållande till frågeställningen, om man inte är extremt selektiv och varsam med vad man lägger ut i sidorna...?

Nja, vad jag har upplevt så känns mer stereobredd mestadels större och fylligare, och i och med det känns det även högre i volym (även fast låten faktiskt ligger på samma db-nivå). Men misstaget många nybörja gör är att lägga alldeles för mycket stereobredd på typ ALLT, och då blir det bara konstigt. Man måste vara väldigt selektiv och tänka ut vad man vill ha i centrum av mixen - och när man sen har listat ut det gäller det att lista ut om man vill att det ska ligga som mono i mitten och att det mesta runtomkring ligger i "kanterna" av stereobilden, eller om det man vill ha i fokus ska vara skitbrett och ta upp all plats medan det i bakgrunden ligger i mitten. Jag tror på det senare alternativet 🙂

Det känns som att kicken inte får tillräckligt med luft, den hörs men försvinner liksom i massan, jag skulle testat att byta ut den eller laborera med en till. Det låter även som att det är något mer i samma frekvensområde som stör när kicken slår?

Sen kanske du ska testa att inte skära allt så hårt när det gäller EQ, jag själv har en tendens att göra det och resultatet blir att vissa frekvensområden blir svaga och ljudet tappar sin fyllighet.

Jävligt cool låt!!!

Kicken har jag gjort själv igenom att blanda ihop en hel hög olika samples, och så har jag även lagt ner tid på att resampla både kick och snare själv. Så jag kan tänka mig att det har att göra med komprimeringen i det steget, något jag försöker lära mig så det är inte ens nära perfekt än så länge. Det med att frekvenserna krockar med kicken kan ha att göra med att jag skickar alla basljud till en send-kanal med en multibandskompressor på (ett knep jag fått ifrån Studio-tidningen, faktiskt!) och misstaget jag troligen gjort där är att skicka subbasen till det spåret. Tror att det blev för mullrigt i subbasen i och med det, ska hålla subbasen och resten av mid-high-frekvens-basarna separerade i framtiden och se om det blir bättre!

Edit: Tack förresten 😄

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...