Jump to content
Annons

Hus/Studio


Tegen

Recommended Posts

Nu har jag letat hus/lägenhet ett bra tag och har upptäckt att det är valdigt svårt att hitta något med bra rum, billig driftkostnad, hyffsat nytt och frächt, bra planlösning och gärna balkong/uterum, bast och ett färdigt kontrollrum 😉

Då sprang jag in i en gammal vänn som är byggare som sa att det ska gå att bygga ett hus på ca 150 kvm med tomt på runt 3.5mkr. Och det är ju dessvärre vad man får betala för ett hus hyffsat nära malmö ändå.

Så jag ritade upp en liten skiss till en planlösning och skulle gärna höra vad ni tycker och gärna komma med lite tips. Specielt angående kontrollrum/inspelningsrum men även andra tips är välkomna.

Som sagt så siktar jag på att landa mellan 120-150 kvm och huset kommer antagligen att anpassas efter kontrollrummet som jag tror kommer vara ca 20-25kvm. Höjd på taket ca 2.4-3m, beroende på vad som passar bäst. Är det så att någon sitter inne med en bra ritning på mått i ca denna storlek så är jag väldigt tacksam över att få ta del av den, alla tips om material (priser) och byggnadskonstruktioner och länkar till sådant är också väldigt välkommet. Meddela gärna om ni inte tror att det går att genomföra inom ramen för min budget 🙂

Om någon har ett bra program för att rita upp ritningar/planlösningar så är tips om det också välkommet.

Ungefär så här långt har jag kommit i mina tankar.

https://dl.dropbox.com/u/52799284/planl%C3%B6sning.jpg

Tack på förhand

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spännande! Spontant; gjuten platta. Du kan också göra en fristående platta för musikrummen och därmed spara mycket pengar om ljudisolering är viktig. Studio & kontrollrum ej mot långsida yttervägg om det är ett 1-planshus (takfoten bestämmer takhöjden, mitt kan du växla av. Du bör helst ha minst 3 m till hanbjälken ).

Större inspelningsrum! Om du spegelvänder stora badrummet så behöver man göra entré inför TV-publiken 🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

1. hur ska taket vara? det krävs bärande väggar mitt under nock om det e bredare än...ja det beror på. och då kanske den rumsindelningen fungerar.

2.VANSINNIGT MYCKET KORRIDOR - d märks att du e en riktig amatör på att rita hus, gör amn huset smart i planlösningen krävs mindre yta och det blir mindre döutryma at betala för och att städa, sen kan man istället satsa på superkvalitet på vissa ställen där man är mycket.

3. ta kontakt med vänner som ritar hus

4.skriv upp på listor det somMÅSTE VARA med dvs krav

sen det som vore häftigt men som du kan välja bort en del av och spara bara nåpt av ifall bdgeten skenar,

5. Ska du bygga själv?sparar massor med kosing,men kräver övermänskligt med TID!!!

6 rekommenderar att skalet lägs ut så går det fort och du får skydd för väder ochvind, sen kan du fixa med golv o innerväggar o resten senare...själv inne.

7 enkla knep är att ha toavatten o kök, tvätt mot sama ställe så blir det mindre ledningar.

8 vad gäller studion ser det ju ok ut men jag skulle göra den delen större, lägg ihop all hallkorridor och se hur djävla big den skulle vara, sen skullejag göra själva studion så att man kan utnyttja "vinden" för rejäl takhöjd. jag skull också satsa på stora glaspartier skitdyra, på en väggi inspelningsstudion för inspiration om du har fin utsikt. är det mycket grannar nära nej, och då behövs mer ljudisoleringm, är det nära motorväg? är det lite solo på landet spara in på ljudisoleringen osatsa på akustikbehandling istället.

9 kan också vara en ide attbygga i etapper för att spara pengar, men ha byggov på allt

Link to comment
Dela på andra sajter

sen ska du också tänka på solen. så garageblir i norr, och studion så det ine blir hettdärinne, och att kvälls solen finns i vardagsrum/kök/matsal. morgonsol var? jag skulle även tänka på att kvällssolen INTE lyser akt på TV platsen. på ritningen e vardagsrummet alldeles för litet, så mycket sovrum antar jag det fnns ett antal barn? finns en mamma? skulle definitivt ha en stor walk in closet/ dressing room för henne för att du får en studio ch hon står ut med att du ska byga det mesa av huset själv. men behoven e det absolut viktigaste vad fins på kravlistan?

tips 33 lägg ut bad o kök också när skalet e på och GOLVETs grundrbete med isolering så kan ni bo där snabbare o slipper dubbelt boende.och kan stå ut med det hela, för mycket kaos leder till katastrof i privatlivet. det är ett igantist projekt. tidsmässigt men hgilar man atbygga själv OCH gillar att bo och ha känslan av at man har ritat designat och byggt alt själv är det förstås värt all tid. och att baklånen e mindre/ huset lyxigare.

tips. gör studion som en stor gillestuga/vARDAGSRUM så slipper du problem med bygglov påå msikstudio, myndigheterna ska lägga sig i en djävla massa me sånt d nte har me o göra egentligen, sen vad du gör med gillestugan e inte deras sak.(däremot försäkringsbolagets, och bankens om baklen anser att en sådan sänker värdet på huset kan det bli mindre låneutrymme...

Link to comment
Dela på andra sajter

ser fler problem, toa o fr.allt bastu i miten av huset utan ventilations fönster-----> du får fuktproblem/ fläktelkostnad o surr o kostnad för den.

bort med uterummet: tänk så här

: när studion gett pengar då bygger du värsta uterummet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset! Känns dock lite dyrt att införskaffa innan jag har bestämt mig till 100%.

Spännande! Spontant; gjuten platta. Du kan också göra en fristående platta för musikrummen och därmed spara mycket pengar om ljudisolering är viktig. Studio & kontrollrum ej mot långsida yttervägg om det är ett 1-planshus (takfoten bestämmer takhöjden, mitt kan du växla av. Du bör helst ha minst 3 m till hanbjälken ).

Större inspelningsrum! Om du spegelvänder stora badrummet så behöver man göra entré inför TV-publiken 🙂

Jag har fått tipset om en fristående gjuten platta från annat håll med och då blir det genast mycket lättare att rita huset och kan spara in på L formen dessutom behöver man ju inte bygga hela takbjälken till 3 meter.Det blir nog också lättare att sälja huset i framtiden. Är det mycket svårare att få till ett bygglov för 2 byggnader? Bör man rita kontrollrummet och inspelningsrummet mitt emot varandra eller vid sidan av för att lättast få ihop akustiken? Vad är det på långsidan av ytterväggen som kan påverka? Ska man göra Inspelningsrummet större än kontrollrummet?

1. hur ska taket vara? det krävs bärande väggar mitt under nock om det e bredare än...ja det beror på. och då kanske den rumsindelningen fungerar.

2.VANSINNIGT MYCKET KORRIDOR - d märks att du e en riktig amatör på att rita hus, gör amn huset smart i planlösningen krävs mindre yta och det blir mindre döutryma at betala för och att städa, sen kan man istället satsa på superkvalitet på vissa ställen där man är mycket.

3. ta kontakt med vänner som ritar hus

4.skriv upp på listor det somMÅSTE VARA med dvs krav

sen det som vore häftigt men som du kan välja bort en del av och spara bara nåpt av ifall bdgeten skenar,

5. Ska du bygga själv?sparar massor med kosing,men kräver övermänskligt med TID!!!

6 rekommenderar att skalet lägs ut så går det fort och du får skydd för väder ochvind, sen kan du fixa med golv o innerväggar o resten senare...själv inne.

7 enkla knep är att ha toavatten o kök, tvätt mot sama ställe så blir det mindre ledningar.

8 vad gäller studion ser det ju ok ut men jag skulle göra den delen större, lägg ihop all hallkorridor och se hur djävla big den skulle vara, sen skullejag göra själva studion så att man kan utnyttja "vinden" för rejäl takhöjd. jag skull också satsa på stora glaspartier skitdyra, på en väggi inspelningsstudion för inspiration om du har fin utsikt. är det mycket grannar nära nej, och då behövs mer ljudisoleringm, är det nära motorväg? är det lite solo på landet spara in på ljudisoleringen osatsa på akustikbehandling istället.

9 kan också vara en ide attbygga i etapper för att spara pengar, men ha byggov på allt

1. Som det är ritat nu så går det att fixa bjälkar om det behövs (med lite justeringar)

2. Jag håller med om att jag är amatör, men samtidigt så är det lite självvalt eftersom att jag är lite trött på öppna planlösningar. Det räcker med det i kök och vardagsrum. Det kan ju bli lite problem att göra det handikapsanpassat med koridoren med.

3. Har inga sådana vänner men vill ha lite ideer innan man går till en arkitekt.

4.Väldigt bra tips!

5. Jag är inte så händig så det mesta kommer vara utfört med byggarbetare. Kanske att jag hjälper till och förbereder det jag kan.

6. Ja det låter bra.

7. Låter smart det också

8. Ja det går nog att dra ut hela inspelningsrummet i koridoren det bör ju räcka med 2 dörrar ut ifrån huset med. Som sagt så gillar jag när jag är lite instängd och skulle jag ha fönster så skulle garanterat frugan öppna gardinerna hela tiden. Påverkar fönsterna akustiken mycket? har märkt att många har fönsterna vid sidan av där dom sitter, borde inte det påverka den första reflektionen mycket?

9. Ja det kommer bli svårt. Just nu finns det inga intressanta tomter ute och sen när man väl hittar en så kommer det antingen vara aldeles för mycket trädgård eller för lite yta som man får bygga på. Hoppas på att det kommer ut lite intressanta efter jul.

Tack för alla svar. Ska försöka ta till mig det mesta och sätta mig ner vid ritbordet igen.

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

ser fler problem, toa o fr.allt bastu i miten av huset utan ventilations fönster-----> du får fuktproblem/ fläktelkostnad o surr o kostnad för den.

bort med uterummet: tänk så här

: när studion gett pengar då bygger du värsta uterummet!

Funderade på att flytta det till matrummet och ha matrummet tillsammans med vardagsrummet istället. Dessutom försöka fördela in tvättstuga till ett separat rum. Men vi får ser hur det blir efter att jag ritat ritningen med 2 separata plattor. Det dumma med separata plattor är att då ser jag hur mycket studion har kostat 🙂 Dröjer nog ett tag innan jag har råd till ett uterum då, men jag förstår hur du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått tipset om en fristående gjuten platta från annat håll med och då blir det genast mycket lättare att rita huset och kan spara in på L formen dessutom behöver man ju inte bygga hela takbjälken till 3 meter.Det blir nog också lättare att sälja huset i framtiden. Är det mycket svårare att få till ett bygglov för 2 byggnader? Bör man rita kontrollrummet och inspelningsrummet mitt emot varandra eller vid sidan av för att lättast få ihop akustiken? Vad är det på långsidan av ytterväggen som kan påverka? Ska man göra Inspelningsrummet större än kontrollrummet?

Du behöver inte bygga separata huskroppar. Det räcker med att betongen gjuts med ursparningar just där studion ska stå, alternativt kapas upp i efterhand.

Bygger du med vanligt ryggåstak/sadeltak så har blir det ett givet maxmått vad gäller takhöjd ute vid takfoten. Därav förslag att förlägga musikrummen till mitten där takstolarna kan växlas av. Alternativ kan du bygga mansard-tak som gör att du får upp höjden utmed väggarna. Funkis med pulpet-tak är en annan variant. Bygger du inom detaljplanerat område får du kolla upp vad som gäller för ditt område i samband med bygganmälan. Vad gäller storleken på rummet / rummen så är större = bättre för både kontrollrum och inspelningsrum.

Badrum/tvättstuga/kök ritar du in där du vill ha dom. Bygger du nytt så kommer du antagligen bygga med golvvärme som värms med tex. värmepump eller pelletspanna och mekanisk ventilation med värmeväxlare. Kostnaden för ventilationskanaler och avloppsrör är försumbar i ett villabygge med studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ändratt om lite med separat tvättstuga och badrumm nära vägg och mycket mindre gångar. Lite fler bärande väggar också.

https://dl.dropbox.com/u/52799284/planl%C3%B6sning%202.jpg

Du behöver inte bygga separata huskroppar. Det räcker med att betongen gjuts med ursparningar just där studion ska stå, alternativt kapas upp i efterhand.

Bygger du med vanligt ryggåstak/sadeltak så har blir det ett givet maxmått vad gäller takhöjd ute vid takfoten. Därav förslag att förlägga musikrummen till mitten där takstolarna kan växlas av. Alternativ kan du bygga mansard-tak som gör att du får upp höjden utmed väggarna. Funkis med pulpet-tak är en annan variant. Bygger du inom detaljplanerat område får du kolla upp vad som gäller för ditt område i samband med bygganmälan. Vad gäller storleken på rummet / rummen så är större = bättre för både kontrollrum och inspelningsrum.

Badrum/tvättstuga/kök ritar du in där du vill ha dom. Bygger du nytt så kommer du antagligen bygga med golvvärme som värms med tex. värmepump eller pelletspanna och mekanisk ventilation med värmeväxlare. Kostnaden för ventilationskanaler och avloppsrör är försumbar i ett villabygge med studio.

Tanken är ett vanligt ryggåstak men bjälkar och isolering vid en viss höjd för att få ett jämnt tak. Är det bättre att använda "vindens" rumm också? Blir det inte svårare akustikmässigt? Eventuelt har jag tänkt öppna upp hela vägen till tak i vardagsrum och kök. Är längden kontra brädden på rummen viktiga eller kvittar det så länge rummet är större?

Om det går att gjuta med ursparningar så kan man ju sätta garaget utanpå igen och endast isolera mellan sovrummen och inspelnings/kontrolrumen.

Link to comment
Dela på andra sajter

vanliga sketchup är gratis(både mac och win/pc), det är "sketchup pro" som inte är gratis.

Väldigt bra och lättanvänt program.

Ett annat alternativ är att bygga ett stort ljudisolerat rum och sedan bygga en skiljevägg(dubbel vägg) mellan k-rum och inspelningsrum.

Exempelvis som bilden, de markerade(prickinga) väggarna är ljudisolerade väggar, rästen är akustik..

post-19551-0-86438400-1355103666_thumb.jpg

Ritningen är förövrigt gjord i gratis versionen av SketchUp.

Redigerat av adrumdrum
Link to comment
Dela på andra sajter

vanliga sketchup är gratis(både mac och win/pc), det är "sketchup pro" som inte är gratis.

Väldigt bra och lättanvänt program.

Ett annat alternativ är att bygga ett stort ljudisolerat rum och sedan bygga en skiljevägg(dubbel vägg) mellan k-rum och inspelningsrum.

Exempelvis som bilden, de markerade(prickinga) väggarna är ljudisolerade väggar, rästen är akustik..

post-19551-0-86438400-1355103666_thumb.jpg

Ritningen är förövrigt gjord i gratis versionen av SketchUp.

Aha ok. Det missade jag. Tack!

Det löser ju en hel del problem med väggar och annat. Du har inga ungefärliga mått på rummet och en uppskatad prisuppgift?

Är det isolering mellan rummen också? Det bruna. Är formen på inspelningsrummet mindre viktigt?

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blev det bätre planlösning med vinkelhuset med fr.a.ätre utnyttjad yta, men det återstår en del problem med den

1. ett vardagsrum instängt utan fönster blir ett typ tv/bio rum, som din fru inte kommer acceptera och huset blir extremt svårsålt.känns om det saknas ett vardagsrum nu.

2. badrum bredvid dyra studion*? nejnej vid vattenskada riskerar du få in vatten även i studion

3. fortfarande inte ett förråd (det var bra med garage i mitten.

Är väldigt intresserad av detta och vill ge tillbaka lite till forumet och gillar komplexa problem. Gör den där listan jag skrev om

A: Absoluta krav vad som ska med

B.Sånt du vill ha men som inte allt behöver vara med utan vissa kan man ta bort och välja några (är något på denna lista alltid kvar när du sitter och funderar, dvs testar listan, om du har säg 5 saker här och en av dessa 5 alltid bli kvar när du ska välja bara 2 och ta bort 3 kanske den ska upp till A-listan

och vad maxytan boendet får ha eller min max och jag försöker göra på min.

Jag antar att det ska va 1 master bedroom och 2 små barnsovrum?

ta reda på vad din respektive anser om

1. öppen planlösning kök vardagsrum med matplats alternativt gammalt stort fyrkantigt bondkök med matsal inne i köket

2, om hon vill ha ett spabadrum med bad, bastu, dusch, vilstol UTAN tvättstugemaskinerna eller MED tvättstugemaskinerna!!!!

Fundera på altan om ni vill ha kvällssol där...? SEn om det framtida uterummet ska ha kvällssol på kvällen o va svinhett på sommarkvällarna och mysigt på vår och höstkvällar.

Eller morgonsol och svalt och skönt på sommarkvällar men lite småruggigt på vår höst, jag skulle sätta in en eldningsanordning i uterummet också men det e detaljer.

i studion:-, ska du installera en ljudalstrande och dyr ventilation/air kondition? eller utnyttja möjligheterna i ett hus att vädra genom att öppna dörrar ut?

Gör en lista så ska jag göra ett försök till en ideskiss på pplanlösning, jag utgår från att det gäller ett enplanshus

tomten finns inte, ok då utgår vi ifrån att det rör sig om grannar som du vill slippa klagomål från så det ÄR ISOLERING i studion. och du gör helt rätt som börjar med HUSET och dess FUNKTION och sedan letar TOMT som passar ditt/ert hus.

J.

(den sketchen med araget i mitten mellan bodel o studion slänger du väl i papperskorgen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är isolerat men är så kallad "iside-out" vägg d.v.s att gips på baksidan av reglarna och isoleringen in mot rummet som används för akustiken.

Den om kallas "my room" här: http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Walls.htm

Det bruna(randiga) ytorna är spaltpanel resonator(slat resonator), gråa är tyg/bredbansabsorbering.

Här är här är ritning på konstruktionen för inbygda högtlare: http://johnlsayers.com/Recmanual/Pages/Speakers.htm

Rummet utan skiljevägg och akustik(altså tomt rum) är 7,5m x 4m men rtitningen är bara nått jag har "lekt" med i sketchup, altså inte till något riktigt bygge.

formen inte riktigt lika viktig men man bör undvika paralella hårda ytor(till exempel spaltpnel ytor). är oftast bättre att det är assymeteriskt än symeteriskt. Även om man bygger rktangulära rum så bygger man oftast inte akustiken lika symetrisk som i kontrollrummet.

Vad det kostar att bygga vet jag inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blev det bätre planlösning med vinkelhuset med fr.a.ätre utnyttjad yta, men det återstår en del problem med den

1. ett vardagsrum instängt utan fönster blir ett typ tv/bio rum, som din fru inte kommer acceptera och huset blir extremt svårsålt.känns om det saknas ett vardagsrum nu.

2. badrum bredvid dyra studion*? nejnej vid vattenskada riskerar du få in vatten även i studion

3. fortfarande inte ett förråd (det var bra med garage i mitten.

Är väldigt intresserad av detta och vill ge tillbaka lite till forumet och gillar komplexa problem. Gör den där listan jag skrev om

A: Absoluta krav vad som ska med

B.Sånt du vill ha men som inte allt behöver vara med utan vissa kan man ta bort och välja några (är något på denna lista alltid kvar när du sitter och funderar, dvs testar listan, om du har säg 5 saker här och en av dessa 5 alltid bli kvar när du ska välja bara 2 och ta bort 3 kanske den ska upp till A-listan

och vad maxytan boendet får ha eller min max och jag försöker göra på min.

Jag antar att det ska va 1 master bedroom och 2 små barnsovrum?

ta reda på vad din respektive anser om

1. öppen planlösning kök vardagsrum med matplats alternativt gammalt stort fyrkantigt bondkök med matsal inne i köket

2, om hon vill ha ett spabadrum med bad, bastu, dusch, vilstol UTAN tvättstugemaskinerna eller MED tvättstugemaskinerna!!!!

Fundera på altan om ni vill ha kvällssol där...? SEn om det framtida uterummet ska ha kvällssol på kvällen o va svinhett på sommarkvällarna och mysigt på vår och höstkvällar.

Eller morgonsol och svalt och skönt på sommarkvällar men lite småruggigt på vår höst, jag skulle sätta in en eldningsanordning i uterummet också men det e detaljer.

i studion:-, ska du installera en ljudalstrande och dyr ventilation/air kondition? eller utnyttja möjligheterna i ett hus att vädra genom att öppna dörrar ut?

Gör en lista så ska jag göra ett försök till en ideskiss på pplanlösning, jag utgår från att det gäller ett enplanshus

tomten finns inte, ok då utgår vi ifrån att det rör sig om grannar som du vill slippa klagomål från så det ÄR ISOLERING i studion. och du gör helt rätt som börjar med HUSET och dess FUNKTION och sedan letar TOMT som passar ditt/ert hus.

J.

(den sketchen med araget i mitten mellan bodel o studion slänger du väl i papperskorgen)

Tyckte att det kändes bra med mindre ljus i vardagsrummet. Man kanske kan ta bort väggen och ha matsalen däråt istället och ha det öppna som vardagsrum. Men det kan nog stämma att det kan bli svårsålt. Flytta badrummet låter smart. Funderade på föråd men då skulle man låsa in det ensa sovrummet på denna ritningen.

Jag vill gärna ha med allt på ritningen, känns lite som att det är största anledningen till att jag vill bygga eget. Men kan ju ranka dom från viktigast och neråt. Kök, stort badrum med tvättstuga badkar och dush, vardagsrum, matsal, ett stort sovrum,klädkammare , ett litet sovrum, kontrollrum, ett litet sovrum,ett litet badrum,walk in closet, separat tvättstuga, uterum, garage, föråd, bastu, inspelningsrum, hall.

Sen kan som sagt uterum vänta.

När det gäller kök så fungerar bägge 2 för oss. på den ritningen som jag gjort så är tanken att det ska vara öppet mot matsalen. Matbord i köket fungerar med. Yta ca 120-150kvm. När det gäller badrum så nöjer hon sig med en dush, jag måste dock ha badkar.Stolar är inget vi vill ha och bastu är ett pluss. Det optimala är utan tvättmaskiner i badrummet. Tanken är ett uterum i södeläge och gärna rum som behöver ljus i söderläge också. Kontrollrum mot norr, och jag tror att vädring genom att öppna dörrar passar bäst. Jag kan tillägga att studion i sig inte är ett miljon+ projekt. När det kommer till studion i sig så gillar jag något i stil med adrumdrums förslag ca 30-40 kvadratmeter totalt. Jag vet inte om det är bättre att göra ett stort kontrollrum och använda det med som inspelning eller dela upp det i 2 mindre. Till en början i alla fall så kommer jag att arbeta mycket själv.

Ja det är isolerat men är så kallad "iside-out" vägg d.v.s att gips på baksidan av reglarna och isoleringen in mot rummet som används för akustiken.

Den om kallas "my room" här: http://johnlsayers.c...Pages/Walls.htm

Det bruna(randiga) ytorna är spaltpanel resonator(slat resonator), gråa är tyg/bredbansabsorbering.

Här är här är ritning på konstruktionen för inbygda högtlare: http://johnlsayers.c...es/Speakers.htm

Rummet utan skiljevägg och akustik(altså tomt rum) är 7,5m x 4m men rtitningen är bara nått jag har "lekt" med i sketchup, altså inte till något riktigt bygge.

formen inte riktigt lika viktig men man bör undvika paralella hårda ytor(till exempel spaltpnel ytor). är oftast bättre att det är assymeteriskt än symeteriskt. Även om man bygger rktangulära rum så bygger man oftast inte akustiken lika symetrisk som i kontrollrummet.

Vad det kostar att bygga vet jag inte...

Vad är fördelen med inbyggda monitorer jämnfört med att ha dem på bord eller stativ? förutom att det är mycket snyggare. Spontant så känns det som att väggarna ska ändå byggas och något slags golv ska man ju ha. Nu vet jag inte vilken sorts isolering jag ska ha men kollade en snabbsökning om vad isolering kostade 220mm 1 m2 ca 100kr. Man behöver väll 100-150kvm så blir ju inte långt över 15 tusen i alla fall. Hittar inget pris på neoprenklossar. Reglar och playwoodskivor blir väll inte mycket större kostnad än i ett vanligt rum? Misstänker att akustikbehandlingen blir der dyra jämnfört med ett vanligt rum och det som man inte kan ta ett "bolån" för.

Tack än en gång för bra svar bägge 2, hoppas att andra kan få ut något av det här också.

Edit: läste om fördelarna med inbyggda monitorer, länken fungerade inte innan men fick den att fungera nu.

Redigerat av Tegen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tegen,

Nu har jag kört dina önskemål och funderat på smart planlösning. Först ska jag säga att tanken på 1 ½ plansvilla kommer nog inte bli billigare alls, det du vinner på extra åningen försvinner i princip på trapphus, och det är dyrare att värma upp ett sådant hus då du tvingas till mindre isolering än på ett enplanshus. Sen nästa sak. Du vill ju a allt på din egen ritning och då blir det extremt svårt att komma ner till 120 kvm. Mitt förslag är på 156 kvm (31,25 kvm studioyta och 124,75 kvm boyta. Men tänk på att väggar i ett hus inte är lövtunna som på din skiss. Innervägg är ca 10-15cm, en bärande vägg äter upp 30 cm, och ytterväggarna 40-50 cm (men de kan man lägga utanpå ritningens tunna kant så äter just ytterväggarna inte upp boytan, dock blir ju husets totalyta större än boytan (och kostnaderna för t.ex. taket. Men jag har gjort en del smarta lösningar som kommer sänka kostnaderna på annat håll, t.ex vattenledningar och energiläckage.

Ok. In med bilden. Jag rekommenderar att du skriver ut bilden då det är mycket text så slipper man hoppa upp o ner, alternativt om du har dubbla skärmar funkar ju det super istället.

IMG_2922.jpg

VP:Värmepanna/varmvattenberedare (behövs ju alltid vara någonstans, förr hade man den inne i köket, lol)

TS:TorkSkåp

symbol fyrkant med prick är en tvättho i tvättstugan

TP: tvättpelare med tvättmaskin o torktumlare, kan ju också vara bara tvättmaskin, och kan ju ta bort Torkskåp också, men det SKALL finnas plats för det ifall du vill ha fler spekulanter på en framtida försäljning.

H:Högskåp i köket, 3 st, varav en rekommenderas till att bygga in ugn och micro, jag skulle kanske bygga in 2 ugnar och en micro om ni lagar mat och bakar mycket!!!!

K: Kyl

F:Frys

Vi kan ju börja med det jag skrivit på ritningen

Huset har brutet tak, tror jag det heter, nej det gör det nog inte men i alla fall blir det vinkeltag ordinärt och eftersom huset har L form blir det 2 taknock som går ihop, det är standard och inget konstigt special som drar iväg med kostnader, mycket isolering kan läggas in för god energihushållning. Nä, jag tar rum för rum istället och läger in ritningskommentarerna varteftersom. OK

mer allmänt om husskissen är att allt vatten och all tung el finns i ena hörnet på huset, då blir det betydligt kortare elledningar och vattenledningar och avlopp och resten av huset blir betydligt enklare och billigare att bygga.

Ett hus kan MAX ha 4 meters bredd på ett rum sen blir tyngden av takstolarna av standardtyp (billigare än specialtak) så stort att husets väggar kan knäckas, därför krävs det en bärande, och betydligt tjockare vägg efter det, man kan också lägga in balkar mellan förstärkta pelare i de bärande delarna. Detta ger ett standardmått på bredden på ett hus till 8 meter med en bärande vägg i mitten. Längden kan ju i princip vara hur lång som helst. Ytterskalet på huset är alltid bärande och rejält, men man ska se upp med eller kompensera om man har mycket fönster i ett hörn eller tätt på en lång sektion, men då lägger man bara in extra grova pelare som håller upp mellan fönstren.

Din tanke med att utnyttja takhöjden i kök o vardagsrum och göra takstolar synliga, ja du, det blir skitsnyggt men det kostar. Då funkar inte de billigaste standardtakstolarna och det blir speciallösningar som alltid drar iväg 100.000 tals kronor, så det fårni fundera över. Det är en hel del annat på den där kravlistan ju.

OK. KÖKET

Ditt kök som du gjort är alldeles för litet, det e typ ett pentry a la sommarstuga HELT förkastligt i en villa och definitivt kommer huset bli i det närmaste osäljbart med ett så litet arbetskök, Jag har fått in kyl och frys i höjd (och utnyttjat det faktum att bastun inte behöver vara lika lång som badet och att det prång som bildas där inte går att använda till t.ex handfat eller dusch men dock till kyl frys som är insjunkna i kökets vägg, 3 st högskåp, jag rekommenderar starkt de ikea som man drar ut hela hyllan så man ser allt man har fritt, dock det mittersta skulle jag montera in ugn och micro i.

Det är ca 140 cm bredd på arbetskökets gång” vilket är tillräckligt för att 2 personer ska kunna arbeta samtidigt där, gör man det mindre t,ex 90-120 så blir det bökigt att mötas där och jag har sett att din ritning skulle en ensam person få trubbel, dessurom att ha hallen sådär gör att du inte har någon hall, var ska man ställa skorna och hänga jackan? I ugnen? (försöker bara skoja lite med sånt du inte tänkt på, så det fastnar i minnet lättare, vet ju att du e amatör på detta. Det är inget illa menat.

OK, Mot ytterväggen har jag lagt in diskhoar rejäla, de du ritat ut var små som 2 burkar av nåt slag. Jag gillar tanken på att ha ett fönster ovanför diskhon så man ser ut när man diskar och får rejält med ljus. Hela den diskbänken och utbyggnaden av skåp har inga överskåp utan har luft och fritt uppåt för rymdkänslan och jag tror det var så du menade. Här finns ju funktionen av att den som lagar man obehindrat står så denne ser eventuella gäster vid bordet och kan vara med i festen/middagen trots arbete med maten, en god tanke. Jag skulle ha ett stort hörnskåp med karusell i hörnet till vänster i denna köksskåpsdel, suveränt att sluka kastruller etc. sen skulle jag ha 2 st 40 lådhurtsar fram till spisen och efter den en 60 lådhurts och en rejäl 1 m öppning in i arbetsköket efter det. Det är bra att ha arbetsyta på båda sidor om spisen och triangeln som bildas mellan spis kyl och vattenkran SKA VARA så LITEN som möjligt för att om den e stor tar allt i köket MYCKET längre tid, det är mellan dessa 3 punkter man springer till 80-90 % i köket.

Men att planera ett kök perfekt e lika omfatande som att planera hela planlösningen för ett helt hus, så det överlåter jag, ser ju genast att jag skulle flytta diskhon till långbänken eller sätta en extra lite ho precis vid spisen, man vill ju kunna skölja av grönsaker t e x bara genom att gå MAX ett steg åt sidan.som sagt detta med kök är en hel vetenskap.

OK. MATSALEN

Du ville ju ha en sådan och då tror jag starkt på detta sätt att ha den där, det gpr ju också att vrida bordet 90 grader så man får en bättre gång att gå i mellan spis och matbord ut genom en altandörr som bör ligga just där eftersom det inte går att möblera där, en del vill bredda den där köksutsprånget för att få plats med skåp även på sidan mot matbordet men det tycker jag är opraktiskt, det är alltid jätetrångt där nere vid golvet. Denna matsalsdel kan ju bli upp till 16 platser om man lägger dit fler bord vid fest mot det så kallade kontoret, om man inte gör ett förråd där.

Annars är det ju bara att låta bordet växa in i vardagsrummet.

VARDAGSRUM

Jag har redan sagt att ett hus blir osäljbart utan vardagsrum och detta vill alla åtminstone nästan alla ha i anslutning till trädgården, altanen, uterummet,köket där man lever den mesta vakna tiden i ett hus. Och att ha detta mindre än 4 meter brett känns litet trångt och värdet på huset sjunker direkt om det t.ex var 3 meter brett då känns det som ett sovrum. Och det ska ju ligga mot söder på en del absolut.Jag skulle kanske sätta in en altandörr på gaveln utanför sovrum 3:s dörr för att komma ut den vägen och in i ett ev uterum där i östläge/sydöstläge. Definitivt skulle jag säta in små runda eller en smal fönster serie ppå vardagsrummets gavelvägg så morgonsolen strålar in i kök och vardagsrum VARJE MORGON HELA ÅRET, dock skulle jag bara sätta de högt upp för att kunna ha insynsskydd åt det hållet och en soff hörna där.PS: Jag har alldeles för många fönster på den här långväggen men det kan en arkitekt fixa till!! mit vardagsrum har massa fönster och 1/2 inbjudande altandörrar (med glas förstås) och endast 2 trista innerdörrar som dock ofta kanske står öppna, din skiss hade ett vardagsrum hade 7 innerdörrar och inga fönster det är helt enkelt en stor hall som är vidrigt som vardagsrum.

BADRUM

Jag har nog fått in allt, bad hörn 150 cm dusch 1 meter bred! Bastu för 2 vuxna o 2 barn eller 3 vuxna samtidigt, väldigt liten med det räcker gott. En toa och ett handfat. Det är studion som måste äta upp sånt som 2 handfat osv. Förvaring och skåp blir tufft men jag skulle sätta upp stora rejäla glasskåp, djup 15-20 cm ovanför hela toalett/handfatsväggen. En finess med läget är ju att med en altandörr direkt in i badrummet kan man gå direkt från solstolarna in i duschen och ut igen utan att fuktskada kök eller vardagsrum, en lyx som kostar ingenting annat än en altandörr, som också är effektiv för att vädra ut fukt från bastu och badrum, som kommer göra att allt håller längre.

Läget att ha toaletten direkt innanför köket med matlagning kan kännas äckligt men det e bara psykosomatiskt. Det äckliga är att inte tvätta händerna när man varit på toan avsett var man varit. Ett annat argument är lukten som kan bli problematisk om det finns känsliga personer men jag vidhåller, du sparar rejält med pengar på att ha allt vatten här i hörnet.Badrummet har en relax oxh spa feeling då tvätteriet INTE finns i närheten. Jag kan förstå om ni hänger tvätt ute att det skulle va praktiskt med dörren där men ta det via ytterdörren vid entren, det funkar. Jag lovar! Fönstret i badrummet skulle jag kanske lägga mot sydväggen istället (nu inritat mot väster för att få fler fönster på den väggen) så man får in solen mer, alternativt 2 fönster i badrummet.

TVÄTTSTUGA (PYTTELITEN)

Känslan av att ert badrum slipper detta arbetes elände när man är på toan är värt mycket och ytan är minimal men så pass att standard utrustningen får plats och en del torkvolym kan ordnas på de ca 80 cm som finns där inne. Hänga torksnören i taket eller ställningar, ja ni fattar.Ytterdörr nära, med fönster för vädring

TOALETT 2 MINI

ja, ett extra skithus e ett måste om nån ligger i badet t.ex men det behöver inte va mer än just ett skithus enligt er. Andra skulle vilja ha en 2:a dusch men jag tror att ni inte har den budgeten för att få till det, men om man vill kan kontoret tas bort och bli en toa 2 med dusch!!!

HALL

Ja, mitt förslag har en hall, dock smal, ca 140 cm. Det kommer få plats nån stol, nåt skostäl, några krokar, kanske t.o.m en lång garderob (rekommenderar bara 40 cm djup dock) för förvaring.är finns också en städgarderob och ett ELSKÅP, som du glömde att rita ut

WALK IN CLOSET

Detta är en underskattad lyx i villa grej som är helt suveränt för att underlätta vardagen och få extra lyxkänsla utan att det kostar skjortan när man har en smart planlösning, ofta är garderober och den förkastliga klädkammaren alldeles alldeles för liten och det blir bara ett skräpupplag som man inte kan använda alls, Den klädkammare du har på din ritning är i proportion inte större än en garderob.

Den jag gjort är en helt annan historia. Jag skulle definitivt varmt rekommendera IKEAS PAX garderober, med skjutdörrar, tar ni vanliga dörrar halveras kostnaden men jag har en 4 meters (2x2m) med 4 skjutdörrara a 1 meter st och det e helt suveränt i min hall. En 4 m till henne och en 3 m till honom, då det inte finns ett förråd så har den ytan som i såna här hus ALLTID har förråd använts till nåt mycket bättre, en riktig Walk in closet. Vill ni ha ett förråd, bygg det i garagets bakre del eller där bak det inte syns vid garaget.

MASTER BEDROOM – SOVRUM 1

NÄR man passerat Walk in closet kommer man till stora sovrummet som du hade ganska högt på listan. Det är rejält med plats, för tex var sitt skrivbord/sminkbord/fåtöljer/Läshörna/klädställning etc, ni får lyxa till som ni vill ha det . En tanke är att detta sovrum och de andra 2 ligger mot norr. Det kommer morgonsol in i de 2 små men den morgonsol som kommer in i master bedroom når inte huvudkudden utan fotändan snarare, man kan ju också vrida sängen så man har fötterna mot fönstren och altandörren. Men storleken och bredden på Walk in Closet gör att det blir ett mycket mycket bra sovrum. Självklart ska man ha en altandörr och rummet kräver några fönster men skulle inte ta något mon norr. Det kan vara så att gavlarna på huset av byggnormsliga estetiska skäl kräver att det finns fönster. Då skulle jag sätta dit en litet runt ovan för sängen bara för syns skull. En gavel på ett hus utan fönster om det ligger mot en grannes utsikt blir ofta avslaget. Men detta vet arkitekterna och kommer göra små justeringar av denna ideskiss med tanke på allt sånt om så skulle vara fallet.

Puh, skulle vart enklare om du hade ringt mig istället. Hahaha.

KONTORSHÖRNA

ja en kontorshörna är ju alltid bra, internetcafe, etc, detta ställe kan ju också bli en TOA 2 och tvättstugan något större. Ser en massa smarta varianter på min planlösning redan. Eller förlänga Walk in closet men det behövs inte. Om rummet används så minskas dock köksbordets förlängningsmöjligheter och matsalens rymdkänsla!!! Om man inte vill ha skrivbord kan man ju ställe en släktklenod typ hörnskåp där.

STUDION

Jag har lagt den borta från ev barns sovrum, dock e det ju i master bedroom delen men med isolering och rimligheter så ska du också sova nån gång, men i alla fall är kontrollrummet direkt in från ytterdörren, du behöver inte ta in musikpolare i bodelen om du inte känner för det enkelt. Dessutom är kontrollrummet symetriskt från mixplats och en rejäl 1 meters basfälla finns där då dörrarna sitter symetriskt en bit upp mot mixplats men samtidigt borta fråm just mixplatsen. Jag skulle inte i bygglovet lägga in detta utan skriva gillestuga eller biorum (enklare att slippa fönster) så blir det inget problem med det och sen kalla inspelningsrummet för förråd. Voila. Bugglov ok. Men sen att du gör om bio rum o förråd till studio det har de inget me o göra!!!!

INSPELNINGSRUM

Ja det har ett studio fönster på sidan mot mixplats, som du tänkt dig, men jag har sett till att hörnen är fria för rejäla basfällor, och att det inte e fyrkantigt eller i närheten av 2:40 som e standardhöjd. Väggen mellan dessa 2 studiorum e väldigt tunn, jag har själv en vägg dubbla väggar på 37cm mellam mina rum men det skulle du ju inte prioritera.

Du pratade om att inte ha detta rum och det går ju att minska ytan på huset genom att skippa inspelningsrummet och ta bort master bedroom och dra in den gavel och läga master bedroom i walk in closet istället som försvinner, men jag skulle inte göra detta, kostnaden och böket med allt från bygglovsprövning och arbete och att krossa ytterväggen för att bygga ut är helt dåligt enligt mig, och om du sett detta förslag kan du inte glömma att tänka på hur det skulle kunnat varit. Jag tänker att platt tak utan höjd och allt vaten på samma ställe och färre fönster kommer finansiera den lilla utökade golvytan, det e ju bara kortväggarna som förlängs, hela gaveln måste du ju i vilket fall som helst om man förlänger eller förkortar en vinkeldel.

En annan ide är att minska den där gaveln lite grann bara. Dra in master bedroom så mixplatsen blir en del av sovrummet och istället låta kontrollrummet gå ut in i halva inspelningsrummet och ta bort den andra bortre halvan och istället lägga in inspelningsrummet in i garaget. Men då tappar man basfällan i bakkanten då det bli ingång där. Men du kan ju ha en ytterdörr till man går in i.från sidan då. Ja det finns många olika sätt. Ventilationen böir ju lite problematisk men det går ju att sätta en ytterdörr i inspelningsrummet(förrådet) så blir det lätt korsdrag genom studiorummen.

SOVRUM 2 och 3

Sovrum bör vara minst 2,60 i bredd, och minst 3-4 m i längd om de ska gå att möblera. Dina var smala som fängelseceller, vilket e vanligt i hus idag. MEn gud va hemskt och jag lovar att om du lägger de extra kvadratmeterna på dessa 2 rum så kommer betydligt fler spekulanter att vilja komma o buda på huset då dessa rum 2,60x4m kommer ha potential till funktionella ungdomrum eller till och med fungera för de med 4 barn som sover i våningssäng och ändå får var sin hörna i rummet. guld värt att ha fler spekulanter. sen e de ju separerade fråm master bedroom, garderoben i walk in closet isolerar också.

GARAGE

Ligger där för att dölja vägg utan fönster. O

MORGONSOLVERANDA

Strunt i den. Behåll i alla fall altandörren till STORA sovrummet med en liten trapp men det finns potential här för en mindre veranda eller uteplats i morgonsolen.

SOLDÄCK/ALTAN I SYDLÄGE

På beställning, och jag säger en REJÄL sådan, som sitter ihop. Men altandörrar från samtliga rum i syd, badrum, matplats och vardagsrum. Går att bygga uterum på en del (skulle dock inte göra det för badrummet o köket. En ide är att vid dörren till sovrum 3 sätta en altandörr till på gaveln i vardagsrummet och då göra ett högt uterum i sydöstläge och utnyttga gavelns höga vägg för ökad höjd i detta uterum.

Man kan också vrida huset lite så altanen hamnar i SYDVÄSTLÄGE istället för som nu rakt mot söder, men det beror ju på. så att du får mer kvällssol in i vardagsrum o kök.

TOMTEN bör ju ha entren av infarten i SYDLÄE och husets SYDSIDA nu bör vara den som e mot gatan annars hamnar huset helt fel i väderstreck. Om ni får tag i en STOR TOMT kan man ju ha uppfarten som går runt huset. Sen kommer man naturligtvis till att huset måste ställas så att man utnyttjar UTSIKTEN om sådan finns. Låt oss säga att det finns fin utsikt mot ÖSTER och att huset e som det är med söder mot altanen som ni vill, Då skulle jag ta bort vardagsrummets fönster jag har ritat helt och hållet och istället sätta panorama fönster på gaveln mot ÖSTER där utsikten finns, sen skulle jag göra likadana panorama fönster i master bedroom som ju vetter mot öster i ett sånt läge. Och flytta sovrum 3:s fönster till gavelväggen mot just ÖSTER och utsikten. Det ärså här man bör tänka vid tomtköp/husplacering.

Vad gäller bärande väggarna har jag fösöt rita de bredare, och det kommer behövas en balk rakt över mixposition men det går att ordna enkelt och en arkitekt kommer fixa till dessa små men livsviktiga detaljer. lika så med fönstrens exakta position och innerdörrarnas öppningshåll, jag har nog tänkt till på de flesta ställen men en arkitekt vet ju precis hur man ska säta dörrarna så de inte blir i vägen, en del dörrar hålls alltid stängda, en del dörrar ska öppnas utåt, andra hålls ofta öppna och bör inte blockera en annan dörr eller skåp om de står i öppet läge, t.ex dörren till master bedroom som troligen kommer stå öppen, toadörren kanske ska öppnas mot köket för att få plats med en hylla bakom kylen inne i badrummet? detta kan arkitekten titta på .

Jag ser ofta masor med nybyggda hus och lägenheter där man bara pluppat ner de på tomterna utan minsta tanke på att altaner o balkonger vetter in mot skuggiga skogsdungar eller mot garageväggar eller rakt mot norr…fy va dåliga statsplanerarna är i Sverige på at tillvarata vår sol som är så sällsynt.

Viktigt är att du inte annammar denna skiss som en ritning till ett byggbolag, den MÅSTE omritas av en arkitekt, det är helt enkelt bara en idéskiss för funktionalitet och yteffektiv och ekonomisk sparsam planlösning

Morsning och goodbye!! Hoppas du fått en massa input och bra tankar och funderingar som kan hjälpa er att få till ett bra och funktionellt boende för er alla. Jag är helt övertygad att huset kommer kännas större än det är. Kanske en liten känsla av att hallen e liten och trång. men de andra rummen väger u upp rejält så att hallen e liten kan alla spekulanter leva med. Dags att leta tomt kanske!!!

MvH

Genjor

Redigerat av GeorgieFree
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket och fin information. Håller fortfarande på att smälta den.

Ritningen är ju definitivt bättre än min.

Hade vänt kontrollrummet för insyn i inspelningsrummet. Lite tråkigt med stora sovrummet vid inspelningsrummen, kommer det gå att sova samtidigt som man spelar in även om det är isolerat? Som du säger är det inte så kul med badrummet vid köket heller, skulle vara skönare om man i alla fall kunde flytta dörren dit kyl/frys står.

Tur man har lite tid på sig att tänka och fundera. Frun är fortfarande lite skeptisk. 🙂

/Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vänder kontrolrummet så får du basfällan mot walk in closet, vilket isolerar finfint och du MÅSTE dra ned dörrarna till buvarande studiofönstret. Du kan inte hadörrarna där mixbordet ska vara i så fall. Och då fär dustudiofönstret så långt fram att när du sitter i mixposition och ser in i studiorummet ser du bara väggen mot garaget, inte sångaren. om det är nu har du fri sikt till mitten av studiorummet från mixpositonen. jag har just detta problem i min projektstudio.

Till VAD är frun skeptisk? Där ligger en del av svaret på hur prioriteringslistan ser ut för henne. SEn kan det vaa så at endel människor inte kan bestämma sig för vad de egentligen vill och ändrar sigoch velar. Då rekommenderar jag sarkt att let färdigt hus tills man känner att "ah, det här fungerar". Att i ett sånt fall att man inte vet riktigt vad man vill kan det bli både dyrt och extremt svårt at bygga och designa själva,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...