Jump to content
Annons

Pulserande objektiv tinnitus - att höra sin egen puls - orsak och åtgärder?


Lesky

Recommended Posts

OBS: Jag har även postat detta i min "stora tråd" men jag gör även ett separat ämne om denna fråga då den är så otroligt viktig för mig!

----

Mitt helt nya problem är att jag i mitt normalt sett "bra högra öra" nu hela tiden hör min egen puls/blodflöde. Jag uppskattar att det är mellan 65 och 75 dB. Det låter precis som det kan göra när det slår lock för örat under träning och man hör pulsen dåna. Skillnaden är att jag nu inte har lock för örat. I några dagar har jag haft detta till och från med idag har det blivit permanent som det verkar. Varje gång hjärtat slår brusar/dånar det högre i örat.

Problemet är att det är ständiga ljudet tröttar ut mitt öra och jag får fruktansvärt ont - jag vet inte hur jag ska kunna stå ut med detta. Det är precis som jag vore tvungen att höra på en riktigt högljudd fläkt eller dylikt hela tiden innuti mitt öra. Det är en fullständig mardröm!

Någon som har någon aning vad detta kan bero på och om man kan göra något åt det? Jag har mailat min hörselläkare och väntar på svar.

För att spä på misären har jag ju sjukt hög vilopuls eftersom jag inte kan motionera utan att tinnitus och öronsmärta ballar ur fullständigt. Detta lider jag nu av när pulsen dånar i örat. Det blir en form av moment 22 - jag får ont i örat av min egen puls nu, och ska jag försöka sänka vilopulsen måste jag börja motionera/träna och därmed höja pulsen och smärtan ännu mer!

Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att få fram hur jävla vidrigt det här känns, det liksom finns inget slut på eländet. Nu kan jag inte längre vila från smärtan eftersom jag inte längre har någon tystnad - det här är ju en form av pulserande (objektiv) tinnitus! Om man ens kan kalla det för tinnitus när det är reellt ljud inifrån kroppen? Min vanliga tinnitus orsakar ju inte i sig mer smärta eller högre tinnitus - denna nya skit öppnar för en helt ny nivå på lidandet.

Jag hoppas och ber att detta skall gå över och försvinna av sig självt. (ta i trä). Jag är inte förkyld och märker inte av någon hörselnedsättning som skulle kunna tyda på en vaxpropp. Möjligen bör jag påpeka att jag aldrig haft någon vaxpropp och därmed inte tror att det har något med saken att skaffa! Vidare har jag kontrollerat mitt blodtryck och det är också normalt.

Förenklat sagt kan man säga att det är tinnitus med smärta - eftersom jag får fysiska smärtförnimmelser av mitt eget blodflöde/puls. Mot externa ljud kan jag skydda mig hyggligt - men inte mot interna ljud!

Jag är hemskt ledsen över att behöva ta upp något som egentligen inte är relaterat till min ursprungliga problematik! Det känns ju nästan bara för osannolikt att jag skulle drabbas av även detta fenomen.

EDIT: Har googlat runt lite och tydligen finns det de som har diagnosen - pulserande tinnitus från sin egen puls permanent! Vilket jävla öde att åka på det resten av livet utan särskild anledning!

Redigerat av Lesky
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Svar från min läkare:

"Det är en annan form av tinnitus som du upplever som är ungefär 20% av all tinnitus. Nästan alltid beror den på muskelspänningar i nacke+axlar+rygg eller käkar. Ofta går den att manipulera, dvs tinnitusupplevelsen förändras genom att du tex vrider huvudet i olika lägen, trycker på halsen, nacken eller ansiktet eller gör käkrörelser/borstar tänderna. Jag har journaluppgifter på att du har en bettstörning och har fått en bettskena för det. Men jag vet inte när det var du fick den och om du fortfarande använder din bettskena. Det är dock en vanlig förklaring till det du upplever. I första hand söker man bettintresserade tandläkare som gör bettskenor, just nu är det väldigt dålig tillgång på bettfysiolog i länet. Är det besvär från nacke/axlar rygg är det sjukgymnastik som rekommenderas i första hand. Vi har inte längre en sjukgymnast knuten till hörselrehabiliteringen (arbetar på det) utan i första hand kontaktar man sjukgymnast vid den vårdcentral man tillhör.

 

Avslappningsövningar är också en väldigt viktig del i behandlingen av pulserande tinnitus."

Redigerat av Lesky
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du kollat ditt blodtryck ? Du nämner att du har hög vilopuls.

Har kollat blodtrycket och det var helt normalt, så det är inte orsaken iaf! Det har kommit och gått den sista tiden, så det kanske finns hopp att det försvinner av sig självt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du prövat att koncentrera dig på att slappna av i käken. Jag fick symptomen av vaxpropp när jag var stressad på mitt jobb och när jag pratade med läkare visade det sig att jag på grund av stress omedvetet konstant spännt min tunga och käke. Och så fort jag började tänka på att slappna av gick det över. Mycket av stressen jag upplevde låg också i oron över att det eventuellt var en permanent hörselnedsättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag började få det där också för inte så längesen. Hörde min puls när jag blev någorlunda ansträngd.

Har en riktigt dålig hållning och allmänt spänd nacke. Jag började springa i början av mars, det var sjukt jobbigt i början i och med att jag kunde höra min puls, men efter ett tag fick jag rejält skön hållnng och även ljudet försvann. Min mor är ju sjukgymnast så det var lätt för henne att se att det var runt nacken jag hade mycket spänningar, som den datornörd jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet i kroppen av hjärtats slag och blodets flöde ligger på 20hz och under, har jag lärt från flera olika källor. Man kan alltså inte höra själva direkt-ljudet. Men man kan av olika anledningar kanske uppleva något som är kopplat till pulsslag osv. Gissningsvis torde det vara relaterat till stress eller att systemet är ansträngt. Om man sprungit 100 meter så fort man kan brukar man ju "höra pulsen" när man stannar, på samma sätt som man "kan höra tystnaden" när man hamnar i en en väldigt tyst miljö.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...