Jump to content
Annons

Första tested med den nyköpta Kempern


Terror

Recommended Posts

Hej alla.

Köpte äntligen en Kemper Profiling Amp (KPA) för någon dag sedan, och nu har jag spelat in det första testet med den.

Hittade en profil på nätet som består av en 5150 III genom en Mesa OS.

https://dl.dropbox.com/u/107586285/Track%2020%20%28Kemper%20test%29%20kopia.mp3

Vad tycks? Första gången jag spelar in med en "riktig stärkare", istället för impulser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

vad använder du för gitarr? skulle vara kul att höra lite olika ljud/stärkare. gärna både kempern och din gamla utrustning för att jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad använder du för gitarr? skulle vara kul att höra lite olika ljud/stärkare. gärna både kempern och din gamla utrustning för att jämföra.

Scheckter ATX solo 6. Aktiva Seymor duncan pick-ups. Jag ska göra en längre demo senare med flera profiler. Min gamla utrustning är tyvärr såld :/

Har du mickat eller linar man med Kemper?

Linar såklart. Dumt att micka upp den när i stort sätt alla profiler är "profilade" med cabs. Det går ju såklart att bypassa cabsen och micka upp den själv. Men det verkar lite onödigt om du frågar mig. Köpte en Kemper just för att slippa micka mm 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en kanske trög fråga, men är kempern en fullfjädrad förstärkare? Har den alltså ett slutsteg? På hur många watt? Solid State antar jag?

Is it possible to profile a solid state amp?

Yes. As a matter of fact, the KPA comes with four factory profiles taken from one of the best-sounding solid state amps in history: the Roland JC-120

Can I disable the cabinet simulation and use the Profiler with a poweramp and cabinet?

Yes - and even better, you can have it both ways at the same time: use the stereo XLR outs to send your signal to the front of house (FOH), and use the dedicated monitor out to feed your power amp and cabinet with a signal that bypasses the cabinet simulation

Does the Profiler react to different guitars, pickups or tone/volume changes like a real amp?

Yes. The profiles don't crush your tone, like so many other digital processors do, but bring out the sound of your fingers, pickups etc.

Line Voltage:

100-240V AC

Frequency:

50Hz to 60Hz, single phase

Power Consumption:

<30W

Vet inte om du fick svar på din fråga. Men du kan gå in och läsa allt här: http://kemper-amps.com/page/render/lang/en/p/183/do/Kemper_Profiling_Amplifier___Everything_You_Want_To_Know_About_Profiling.html

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Grattis då till den lille. 🙂 Trodde det skulle dröja några månader till. De high gain som ingår blev jag besviken på men finns hel del gratis på hemsidan att tanka ned. Sök på ILM. Han har riktigt bra high gain profiler att tanka ned. Andra som finns på andra sidor är bl a den här´:http://petesprofiles.weebly.com/ den moddade Marshalln låter grymt bra. Här finns det mera: http://www.silentund...toysettings.htm

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Is it possible to profile a solid state amp?

Yes. As a matter of fact, the KPA comes with four factory profiles taken from one of the best-sounding solid state amps in history: the Roland JC-120

Can I disable the cabinet simulation and use the Profiler with a poweramp and cabinet?

Yes - and even better, you can have it both ways at the same time: use the stereo XLR outs to send your signal to the front of house (FOH), and use the dedicated monitor out to feed your power amp and cabinet with a signal that bypasses the cabinet simulation

Does the Profiler react to different guitars, pickups or tone/volume changes like a real amp?

Yes. The profiles don't crush your tone, like so many other digital processors do, but bring out the sound of your fingers, pickups etc.

Line Voltage:

100-240V AC

Frequency:

50Hz to 60Hz, single phase

Power Consumption:

<30W

Vet inte om du fick svar på din fråga. Men du kan gå in och läsa allt här: http://kemper-amps.c..._Profiling.html

ah, långt svar på en kort fråga. Verkar som Nej på den då. Inget slutsteg. Synd, där försvann intresset för min del för denna historia. Då är den ju mest lämpad i studion, där jag dock är nöjd med de val som redan finns.

Ska man ändå släpa med sig ett slutsteg så är den inte speciellt smidig i live-sammanhang.... Jag vill ha en stärkare som både kan låta som en fender, mesa boogie och marshall samtidigt OCH ha inbyggda effekter. Självklart programmerbar och midistyrd. Allt i ett paket. När någon löser detta så blir jag glad 😉

Ursäkta mitt avtramp i en annars trevlig tråd. Ljudklippet låter bra för övrigt! Tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

ah, långt svar på en kort fråga. Verkar som Nej på den då. Inget slutsteg. Synd, där försvann intresset för min del för denna historia. Då är den ju mest lämpad i studion, där jag dock är nöjd med de val som redan finns.

Ska man ändå släpa med sig ett slutsteg så är den inte speciellt smidig i live-sammanhang.... Jag vill ha en stärkare som både kan låta som en fender, mesa boogie och marshall samtidigt OCH ha inbyggda effekter. Självklart programmerbar och midistyrd. Allt i ett paket. När någon löser detta så blir jag glad 😉

Ursäkta mitt avtramp i en annars trevlig tråd. Ljudklippet låter bra för övrigt! Tjo

Play it live

The monitor output supplies a cab sim free signal for your power-amp and cabinet on stage, while the FOH receives your signal with the cab sim intact.

😉

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns profiler att köpa också för en billig peng som den här: http://www.soundside...op/Profiles.htm Tycker de mesa som finns här låter bättre än alla andra som har jag testat och kan vara värt. Det är hela 78 profiler på bara den. Dark Terrorn låter högintressant också.

Jag tror jag redan har laddat ner 120 profiler ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda nackdelen som jag har hittat med Kempern är att det är rövjobbigt att bläddra bland alla profiler. Hade ju vart kalas ifall den hade gått att koppla ihop med datorn och haft ett gränssnitt där som man lättare hade kunnat bläddra mellan alla profiler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har väl runt 6-10 favoriter just nu. Måste bara bestämma mig vilken jag ska använda för våran nya skiva. Inte lätt!!

haha.. du kan väl automatisera alla 10... byt en varje takt så har du garanterat en skiva som kommer låta annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda nackdelen som jag har hittat med Kempern är att det är rövjobbigt att bläddra bland alla profiler. Hade ju vart kalas ifall den hade gått att koppla ihop med datorn och haft ett gränssnitt där som man lättare hade kunnat bläddra mellan alla profiler.

Kollade runt lite vad Kempern har för features och råkade snubbla på nedanstående post

...men det kanske inte är det de beskriver du menade

-------------------------------------------------------

Also new in Version 1.5 is a convenient new method to load amps, cabs or stacks from any other rig into the rig that is actually loaded. When browsing in the cabinet section you can now choose to scroll through all the other rigs and pick the cabinet included in those. Following the same principle you can also select an amp or complete stack from any rig. That makes it easy to combine amplifier profiles with cabinet profiles.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...