Jump to content
Annons

bye bye Cakewalk.. ( Proaudio -- Sonar -- X1 ).. hello Studio One Pro

Recommended Posts

bophome (oregistrerad)
Postat

jaha dÄ var det dags att sÀga farvÀl till en gammal vÀn som varit ett troget verktyg för mig och min gitarr musik...men nu kan inte ens jag som alltid burit fanan högt för Cakewalks grejor fortsÀtta med skiten... körde Cake 1.0 pÄ Pc parallelt med Atari o Notator innan win 95kom med duplex stöd för audio inspelning ...huhh kan det ha varit 94???

men ja e sĂ„ trött pĂ„ X1 skumma beteende... till motsats frĂ„n mĂ„nga sĂ„ funkade min X1 hyffsat vid releasen .. ... hade inte en tanke pĂ„ att patcha men sĂ„ lĂ€ste jag nĂ„nstans att dom fixat massor med de 4 patcharna..sĂ„ dĂ„ patchar vi vĂ€l tĂ€nkte jag...sen blev X1 som sirap.. kan ta upp till 5 sec att göra en rec arm pĂ„ en track...hur lyckades dom fixa det???... grrrrr... ofta slutar programmet svara ... ibland hittar det tillbaks men oftast Ă€r det omstart som gĂ€ller.. skapar man plug in chains sĂ„ kan man roa sej i process listan i windows o se vad den lille rackaren glufsar i sej i minne.. nĂ€r man Ă€ndĂ„ Ă€r dĂ€r sĂ„ retar man sej pĂ„ hur i helv. rent ut sagt X1 kan roffa Ă„t sej sĂ„ mycket resurser...för det mesta nĂ€r jag stĂ€nger ner programmet sĂ„ ligger Sonar kvar som en process o det gĂ„r inte att starta det igen utan att döda processen..... trĂ€ffade en gammal sequensr polare i vĂ„ras som pratade sej varm för Studio One.. men dĂ„ funkade X1 nĂ„gorlunda för mitt ganska enkla pyssel... bara virtuella instrument,, bas trummor via KOntakt 5... o massor med guitar via Amplitube o TH2... 🙂 i helgen trodde jag att jag skulle fĂ„ psykbryt nĂ€r jag skulle öppna en lĂ„t med hyffsat mĂ„nga timmars pyssel sĂ„ gĂ„r den inte att öppna.... aaaarrrrrrrrrrrrgggg .... đŸ˜± som tur Ă€r sĂ„ sparar jag alltid undan en ren midifil nĂ€r sjĂ€lva midi delen Ă€r klar..annars hade man ju varit rökt...visst jag vet installera om X1 o skippa patchning sĂ„ kanske filen gĂ„r att öppna igen...den glada varningen angĂ„ende songs created with templates... den missade jag tydligen... 🙂 sĂ„ i glĂ€djen över mitt nya Presonus VSL interface( gud vad det lĂ„ter bra ) har jag tagit steget till Studio One v2.0.7..... det ingick en "artist" version med interfacet som jag bara tĂ€nkte titta pĂ„ lite snabbt... öööhh..satt uppe till 2:30am i Söndags o bara njöt..det var ju hĂ€r det skulle vara... lĂ€tt... snabbt..intuitivt...roligt..inspirerande ( inte irriterande ) o sedan..att fĂ„ jobba med denna audio motor Ă€r ett sĂ„nt sant nöje.. latency--2.7ms med Presonus VSL o 3.2 med ESI grejorna... programmet Ă€r komiskt snabbt o jag vĂ€l under ca 30 timmar Ă€nnu ej stött pĂ„ nĂ„got som irriterar... sĂ„ nu Ă€r artist upgraderad till Pro... stöd för externa pluggar Ă€r ju ett mĂ„ste för mej men annars funkar det som följer med Artist rent ut sagt kanon... jag som e hyper kĂ€nslig pĂ„ gitarr ljud fick lĂ€tt till bra ljud i det som följer med..visst inte som Amplitube eller TH2 men helt ok... sĂ„ varför skiver jag dĂ„ detta hĂ€r...

lite som tack för allt kul men nu har jag sett hur ett modernt seq prog kan vara....tÀnkte bara trösta om det finns andra hÀr som bara vÀntar pÄ X2... strunta i det..tanka ner 30 dagars full demo pÄ Pro version av Studio One o hitta tillbaks till skaparglÀdjen... jag vet att ni som vÀgrar överge Cakewalk kommer att gÄ i taket.. men som sagt ..jag har köpt alla versioner av Cakewalk Ànda sedan midi programmet sÄ jag tycker jag gjort mej förtjÀnt av att ventilera detta

peter

Annons
Postat

Jag sitter fortfarande med Cakewalk Sonar 8.5 producer av just den anledningen. Har sneglat Ät X2:an men Àr oxÄ lite inne pÄ Studio One..

KĂ€nns som Cakewalk vill ha en massa av datorn för att fungera bra. 😕

Postat

Jag testade x2 i dagarna... blev grymt besviken... Tur man har Studio One som man fick billigt i och med att man fick artist med presonus ljudkort och det var billigt att uppgradera (typ 800 spĂ€nn). Och jag Älskar workflowet i Presonus helt klart...

Ta bara en sÄdan sak att sonar x1 och x2 tar ett helt dygn kÀnns det som att scanna igenom vst mappen... Trodde att de kanske fixat det iom x2 men icke... Avinstallerat igen...

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Demade Sonar förut och gillade inte alls den. Fick sitta och leta för att kunna göra enklare saker. Demade senare Studio One och den var lÀttjobbad och lÀtt att förstÄ utan att ens leta nÄgon manual. Nu sitter jag med Cubase sen lÀnge men hade jag tÀnkt byta eller vara ny idag sÄ hadet blivit den.

Postat

jaha dÄ var det dags att sÀga farvÀl till en gammal vÀn som varit ett troget verktyg för mig och min gitarr musik...men nu kan inte ens jag som alltid burit fanan högt för Cakewalks grejor fortsÀtta med skiten... körde Cake 1.0 pÄ Pc parallelt med Atari o Notator innan win 95kom med duplex stöd för audio inspelning ...huhh kan det ha varit 94???

men ja e sĂ„ trött pĂ„ X1 skumma beteende... till motsats frĂ„n mĂ„nga sĂ„ funkade min X1 hyffsat vid releasen .. ... hade inte en tanke pĂ„ att patcha men sĂ„ lĂ€ste jag nĂ„nstans att dom fixat massor med de 4 patcharna..sĂ„ dĂ„ patchar vi vĂ€l tĂ€nkte jag...sen blev X1 som sirap.. kan ta upp till 5 sec att göra en rec arm pĂ„ en track...hur lyckades dom fixa det???... grrrrr... ofta slutar programmet svara ... ibland hittar det tillbaks men oftast Ă€r det omstart som gĂ€ller.. skapar man plug in chains sĂ„ kan man roa sej i process listan i windows o se vad den lille rackaren glufsar i sej i minne.. nĂ€r man Ă€ndĂ„ Ă€r dĂ€r sĂ„ retar man sej pĂ„ hur i helv. rent ut sagt X1 kan roffa Ă„t sej sĂ„ mycket resurser...för det mesta nĂ€r jag stĂ€nger ner programmet sĂ„ ligger Sonar kvar som en process o det gĂ„r inte att starta det igen utan att döda processen..... trĂ€ffade en gammal sequensr polare i vĂ„ras som pratade sej varm för Studio One.. men dĂ„ funkade X1 nĂ„gorlunda för mitt ganska enkla pyssel... bara virtuella instrument,, bas trummor via KOntakt 5... o massor med guitar via Amplitube o TH2... 🙂 i helgen trodde jag att jag skulle fĂ„ psykbryt nĂ€r jag skulle öppna en lĂ„t med hyffsat mĂ„nga timmars pyssel sĂ„ gĂ„r den inte att öppna.... aaaarrrrrrrrrrrrgggg .... đŸ˜± som tur Ă€r sĂ„ sparar jag alltid undan en ren midifil nĂ€r sjĂ€lva midi delen Ă€r klar..annars hade man ju varit rökt...visst jag vet installera om X1 o skippa patchning sĂ„ kanske filen gĂ„r att öppna igen...den glada varningen angĂ„ende songs created with templates... den missade jag tydligen... 🙂 sĂ„ i glĂ€djen över mitt nya Presonus VSL interface( gud vad det lĂ„ter bra ) har jag tagit steget till Studio One v2.0.7..... det ingick en "artist" version med interfacet som jag bara tĂ€nkte titta pĂ„ lite snabbt... öööhh..satt uppe till 2:30am i Söndags o bara njöt..det var ju hĂ€r det skulle vara... lĂ€tt... snabbt..intuitivt...roligt..inspirerande ( inte irriterande ) o sedan..att fĂ„ jobba med denna audio motor Ă€r ett sĂ„nt sant nöje.. latency--2.7ms med Presonus VSL o 3.2 med ESI grejorna... programmet Ă€r komiskt snabbt o jag vĂ€l under ca 30 timmar Ă€nnu ej stött pĂ„ nĂ„got som irriterar... sĂ„ nu Ă€r artist upgraderad till Pro... stöd för externa pluggar Ă€r ju ett mĂ„ste för mej men annars funkar det som följer med Artist rent ut sagt kanon... jag som e hyper kĂ€nslig pĂ„ gitarr ljud fick lĂ€tt till bra ljud i det som följer med..visst inte som Amplitube eller TH2 men helt ok... sĂ„ varför skiver jag dĂ„ detta hĂ€r...

lite som tack för allt kul men nu har jag sett hur ett modernt seq prog kan vara....tÀnkte bara trösta om det finns andra hÀr som bara vÀntar pÄ X2... strunta i det..tanka ner 30 dagars full demo pÄ Pro version av Studio One o hitta tillbaks till skaparglÀdjen... jag vet att ni som vÀgrar överge Cakewalk kommer att gÄ i taket.. men som sagt ..jag har köpt alla versioner av Cakewalk Ànda sedan midi programmet sÄ jag tycker jag gjort mej förtjÀnt av att ventilera detta

Vad exakt Àr det du försöker sÀga?

Postat

SjÀlv Àr jag ett nÄgorlunda stort fan av SONAR/Cakewalk (nu X1) sedan Pro Audio 9-dagarna. Körde en demo pÄ Studio One tidigare för att se vad hypen var om, men jag tyckte det var vÀldigt ointuitivt av nÄgon anledning. Each to his own...

bophome (oregistrerad)
Postat

jag ger gĂ€rna bort min ocksĂ„... kan nog tĂ€nka mej att stĂ„ för frakten 😆 :lol: 😆 :lol: nĂ€r jag öppnar samma lĂ„t i bĂ€gge programmen sĂ„ tar det ca 2-3 min i X1..om den inte bara dör eller gnölar över en av sina egna pluggar som felinstallerad............... aldrig över 20 sec med Studio One..... o datorn e I7 a med ssd diskar sĂ„ den lastar sĂ€llan över 40%..sĂ„ om x1 behöver den tiden för mina smĂ„ grejor...huhhhh tĂ€nk att öppna en fil hundra spĂ„r...hinner man med en weekend trip tro....hahha..ni skulle se i Sonar trĂ„den... dom gillar inte en "svikare" ... grymt kul ... jag kan sĂ€ga att vi var inte mĂ„nga som körde Cakewalk i Sverige 95....

bophome (oregistrerad)
Postat

Jag testade x2 i dagarna... blev grymt besviken... Tur man har Studio One som man fick billigt i och med att man fick artist med presonus ljudkort och det var billigt att uppgradera (typ 800 spĂ€nn). Och jag Älskar workflowet i Presonus helt klart...

Ta bara en sÄdan sak att sonar x1 och x2 tar ett helt dygn kÀnns det som att scanna igenom vst mappen... Trodde att de kanske fixat det iom x2 men icke... Avinstallerat igen...

......X2 hehe.. tur man inte besudlade datorn med den.... jag gillar verkligen workflowet ocksĂ„... har inte kĂ€nts sĂ„ i nĂ„got grĂ€nssnitt jag provat tidigare..jag hittar hela tiden coola grejor som gör att man mumlar .... ööhhh varför har ingen tĂ€nkt sĂ„ innan...vara bara ute med hunden under helgen..annars satt jag lycklig som ett barn ...nytt Presonus kort som bara lĂ„ter grymt bra....sequenser byte i hemstudion...har faktiskt aldrig trott jag skulle byta..man har ju sĂ„ mycket grejor gjorda i Cakewalks grejor....för jobbigt att byta o importera in i den nya...men vad tusan...hur fort jag importerar in en song sĂ„ kan man inte lĂ„ta bli att pilla.blir sittande o hittar ny grejor att göra..mest för att grĂ€nssnittet e sĂ„ coolt.. kommer att ta 10 Ă„r att fĂ„ konverterat lĂ„t biblioteket.... eftersom jag kör kontakt 5 , Amplitube o TH2 som primĂ€raljud motorer sĂ„ kan jag göra lyssnings tester pĂ„ samma lĂ„tar i X1 och i Studio One..... đŸ„° :wub: đŸ„° :wub: đŸ„°
Postat

NÀ skit i x2... jag hÄller mig till studio one nu... SÄlde mitt presonus dock, 22 vsl, jag ville köra vanlig midi istÀllet för usb midi men dÄ började det spraka och ha sig. SÄ fort jag tog av midi sladden sÄ funkade det kanon igen... Nu kör jag focusrite firewire kort istÀllet...

Postat (redigerat)

jaha dÄ var det dags att sÀga farvÀl till en gammal vÀn som varit ett troget verktyg för mig och min gitarr musik...[...] jag har köpt alla versioner av Cakewalk Ànda sedan midi programmet sÄ jag tycker jag gjort mej förtjÀnt av att ventilera detta

[...]

Jaha ja. DĂ€r ser man.

jag skriver i Sonar trÄden som en trogen Cakewalk anv i snart 20 Är [...] o du ..jag lovar ..jag kommer aldrig att ha anledning att posta hÀr mer.....

Jag antecknar detta och gĂ„r vidare i livet 🙂

Redigerat av CHAE
Postat

istÀllet för att babbla om hur fantastiskt Ä coolt allting med studio one Àr sÄ kan ni vÀl berÀtta exakt vad det Àr som Àr sÄ fantastiskt Ä coolt jÀmfört med andra daw

med tanke pÄ antal inlÀgg Ä val av Àmne verkar det mer som om sÀljrepresentanter för studio one har loggat in....

Postat

Tjopp .

Har kört Studio one pro i snart 4 Är,Kan vÀll sÀga att det Àr ett vÀldigt lÀtt överskÄdligt Daw.

Knappt nÄgra undermenyer,dom som finns Àr vÀldigt genuina,menar lÀtt Ätkomliga,resten Àr i stort sÀtt

framme pÄ skÀrmen inget bök.Helt underbart Smidigt samt lÀtt jobbat.Drag and dropp med vst helt suverÀnt.

Kan inte tÀnka mig nÄgot annat Daw.

Har kört Reaper Bra program det med Samt Cubase.

Tycker Presonus Har lyckats hÀr med ett LÀtt andvÀndar grÀnssnitt samt den Àr ganska snÀll mot cpu (Dator)

Har inte stöt pÄ nÄgra direckt störande buggar heller allt flyter pÄ helt enkelt.

Dom uppdateringar man fÄr Àr helt suverÀna.SÄ Jag Àr hel nöjd med Mitt Daw

Heja Presonus 2.0.

Mvh/ Hemmpe

Postat
istÀllet för att babbla om hur fantastiskt Ä coolt allting med studio one Àr sÄ kan ni vÀl berÀtta exakt vad det Àr som Àr sÄ fantastiskt Ä coolt jÀmfört med andra daw

med tanke pÄ antal inlÀgg Ä val av Àmne verkar det mer som om sÀljrepresentanter för studio one har loggat in....

Hela workflowet Àr grymt bra. Det Àr stabilt, snabbt och lÄter bra... Se ocksÄ Hemmpe's svar...

Jag Àr hobbymusiker numera och slÀpper en del pÄ vinyl. Har absolut inget med studio one att göra försÀljningsmÀssigt men Àr helt sÄld pÄ detta DAW nÀr jag jÀmfört med andra...

Postat

Hela workflowet Àr grymt bra. Det Àr stabilt, snabbt och lÄter bra...

vad skiljer i workflowet?

skiljer sig jÀmfört med vilket annat program?

det Àr mÄnga som upplever vilket annat program som helst dom anvÀnder som stabilt och snabbt

lÄter bra?

hur menar du?

bophome (oregistrerad)
Postat

nja...dom gĂ€rna pröjsamej 🙂 jag har kört samma lĂ„tar med samma pluggar genom bĂ„de X1 och S1 o tycker helt klart det lĂ„ter bĂ€ttre i S1.....klarare pĂ„ nĂ„t vis.... hehe finns ju knappast nĂ„n anledning att sĂ€ga det hĂ€r om jag inte tycker det..men som sagt ..det dĂ€r Ă€r ju tycke o smak .....vad gĂ€ller exempel pĂ„ workflowet sĂ„ finns en bra video pĂ„ hur man kan leka med automation i S1..du fĂ„r kolla sĂ„ fattar du lite vad vi hyllar... jag bara garvade nĂ€r provade att lĂ€gga wahwah pĂ„ ett gitarr spĂ„r... sĂ„ komiskt enkelt... skulle ta en evighet i X1att göra nĂ„t liknande.... jag har kört Cubase o Logic en hel del o dom e ju samma skola som X1... tveklöst vĂ€ldigt kompetenta mjukvaror alla tre.... S1 Ă€r sĂ„ olik i sitt tĂ€nk....hade jag orkat skulle jag skulle jag försökt förklara mastringsdelen...den e sanslös.... dra in dina songs..den gör en analys..lĂ€gger pĂ„ fx....renderar resultatet i realtid...... publicera pĂ„ nĂ€tet... vĂ€lj vilket format... slĂ€ng upp det pĂ„ soundcloud.... voila..soundcloud sprider sen din lĂ„t pĂ„ FB o twitter or whatever....allt i grĂ€nsnittet... skapa cd.. finns video hos Presonus hur detta verktyg funkar....tooo much för en gammal Cake anv... 🙂 ...

Postat
vad skiljer i workflowet?

skiljer sig jÀmfört med vilket annat program?

det Àr mÄnga som upplever vilket annat program som helst dom anvÀnder som stabilt och snabbt

lÄter bra?

hur menar du?

Men installera trial och testa vet jag... Är vĂ€l enklaste sĂ€ttet att se om det Ă€r nĂ„got för dig. Jag gillar studio one över allt annat men det Ă€r min Ă„sikt. Skapa dig en egen och skriv vad du inte gillar...

Postat

Men installera trial och testa vet jag...

nej jag vill veta vad det Àr du egentligen menar

jag har redan testat trial av v2 och tyckte sjÀlv inte det skilde nÄt sÀrskilt mot dom flesta daw

ableton skiljer

sÄ berÀtta gÀrna hur du menar - vad har jag missat?

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Jag personligen gillar inte Studio One eller punkt tvÄ eller eller hur mÄnga dom nu Àn har gjort.

Jag vill bara tala om att Demos enda anledning till att hen överhuvudtaget yttrar sig i den hÀr trÄden Àr att hen tycker det Àr skoj nÀr som i alla fall hen uppfattar det att folk glider runt lite vÀl ohÀmmat och o underbyggt pÄ hal is. DÄ slÄr Strikern till.

Busted 😄

Postat

Well allt Àr vÀl enligt eget smak och tycke. Jag Àr en gammal cubase mÀnniska som satt med atari och cubase nÀr det begav sig. Men jag tycker Cubase har kört fast lite i samma gamla spÄr. Studio One kÀnns nytt, frÀscht och lÀttarbetat i jÀmförelse. Men det Àr min Äsikt. Ni kan ha andra dÀrför sade jag att var och en kan installera deras demo och se om det passar dem.

Postat (redigerat)

Slog ihop dina bÄda trÄdar dÄ de inte skiljer sig innehÄllsmÀssigt och gör mest verkan i att diskutera hÀr eftersom du bytt till Studio One.

.. samtidigt som det inte Àr tillÄtet att posta fler trÄdar i samma Àmne pÄ flera stÀllen

VĂ€lkommen hit förresten 🙂

Redigerat av Lundin
Postat

Studio One Àr stabilare Àn Cakewalk!

Bevisa att jag har fel...

nja

bevisbördan ligger vÀl snarare pÄ dig isf

och dÄ ska det vÀl gÀlla generellt och inte bara pÄ just din dator

sen antar jag att du menar sonar x1 nÀr du sÀger cakewalk?

Postat

absolut Àr workflow en frÄga om smak och tycke... Ableton som mÄnga gillar kan jag t.ex. inte alls jobba med eftersom workflowet i det inte passar mig...

Postat

Skall tillÀggas, jag sitter med en PC Àn sÄ lÀnge och dÀr funkar inte alls cakewalk för mig. Cubase har en tendens att hÀnga sig dÄ och dÄ. Reaper, kanske men det tar lÀngre tid att komma in i Àn Studio One rent arbets- och lÀra sig mÀssigt. protools etc har jag inte brytt mig om, möjligt att det Àr bÀttre?

Postat (redigerat)

nja

bevisbördan ligger vÀl snarare pÄ dig isf

och dÄ ska det vÀl gÀlla generellt och inte bara pÄ just din dator

sen antar jag att du menar sonar x1 nÀr du sÀger cakewalk?

Om jag sĂ€ger att Studio One Ă€r stabilare en Cakewalk sĂ„ sĂ€ger jag det utifrĂ„n min egna erfarenhet! Lita pĂ„ det eller skit i det... Varför ska jag bevisa det? Och hur? 😳

Nej jag Àr kvar pÄ Sonar 8.5 vilket jag skrev i tidigt skede i denna trÄd... Scrolla upp och öppna ögonen.

Möjligt att X2 Àr stabilare. Det har jag ingen aning om..

Redigerat av Neosus
Postat

Men jag Ă€r nog mer inne pĂ„ Cubase iallafall. Jag hatar den nya mixen men Ă„ andra sidan sĂ„ tror jag Cubase har bra och vettiga verktyg nĂ€r det kommer till redigering och mixning. 😳

Det har iofs Cakewalk och Studio One oxĂ„? 😳

NĂ„ja... Den som lever fĂ„r ett C. 😑

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.