Jump to content
Annons

bye bye Cakewalk.. ( Proaudio -- Sonar -- X1 ).. hello Studio One Pro


bophome (oregistrerad)

Recommended Posts

bophome (oregistrerad)

jaha då var det dags att säga farväl till en gammal vän som varit ett troget verktyg för mig och min gitarr musik...men nu kan inte ens jag som alltid burit fanan högt för Cakewalks grejor fortsätta med skiten... körde Cake 1.0 på Pc parallelt med Atari o Notator innan win 95kom med duplex stöd för audio inspelning ...huhh kan det ha varit 94???

men ja e så trött på X1 skumma beteende... till motsats från många så funkade min X1 hyffsat vid releasen .. ... hade inte en tanke på att patcha men så läste jag nånstans att dom fixat massor med de 4 patcharna..så då patchar vi väl tänkte jag...sen blev X1 som sirap.. kan ta upp till 5 sec att göra en rec arm på en track...hur lyckades dom fixa det???... grrrrr... ofta slutar programmet svara ... ibland hittar det tillbaks men oftast är det omstart som gäller.. skapar man plug in chains så kan man roa sej i process listan i windows o se vad den lille rackaren glufsar i sej i minne.. när man ändå är där så retar man sej på hur i helv. rent ut sagt X1 kan roffa åt sej så mycket resurser...för det mesta när jag stänger ner programmet så ligger Sonar kvar som en process o det går inte att starta det igen utan att döda processen..... träffade en gammal sequensr polare i våras som pratade sej varm för Studio One.. men då funkade X1 någorlunda för mitt ganska enkla pyssel... bara virtuella instrument,, bas trummor via KOntakt 5... o massor med guitar via Amplitube o TH2... 🙂 i helgen trodde jag att jag skulle få psykbryt när jag skulle öppna en låt med hyffsat många timmars pyssel så går den inte att öppna.... aaaarrrrrrrrrrrrgggg .... 😱 som tur är så sparar jag alltid undan en ren midifil när själva midi delen är klar..annars hade man ju varit rökt...visst jag vet installera om X1 o skippa patchning så kanske filen går att öppna igen...den glada varningen angående songs created with templates... den missade jag tydligen... 🙂 så i glädjen över mitt nya Presonus VSL interface( gud vad det låter bra ) har jag tagit steget till Studio One v2.0.7..... det ingick en "artist" version med interfacet som jag bara tänkte titta på lite snabbt... öööhh..satt uppe till 2:30am i Söndags o bara njöt..det var ju här det skulle vara... lätt... snabbt..intuitivt...roligt..inspirerande ( inte irriterande ) o sedan..att få jobba med denna audio motor är ett sånt sant nöje.. latency--2.7ms med Presonus VSL o 3.2 med ESI grejorna... programmet är komiskt snabbt o jag väl under ca 30 timmar ännu ej stött på något som irriterar... så nu är artist upgraderad till Pro... stöd för externa pluggar är ju ett måste för mej men annars funkar det som följer med Artist rent ut sagt kanon... jag som e hyper känslig på gitarr ljud fick lätt till bra ljud i det som följer med..visst inte som Amplitube eller TH2 men helt ok... så varför skiver jag då detta här...

lite som tack för allt kul men nu har jag sett hur ett modernt seq prog kan vara....tänkte bara trösta om det finns andra här som bara väntar på X2... strunta i det..tanka ner 30 dagars full demo på Pro version av Studio One o hitta tillbaks till skaparglädjen... jag vet att ni som vägrar överge Cakewalk kommer att gå i taket.. men som sagt ..jag har köpt alla versioner av Cakewalk ända sedan midi programmet så jag tycker jag gjort mej förtjänt av att ventilera detta

peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag testade x2 i dagarna... blev grymt besviken... Tur man har Studio One som man fick billigt i och med att man fick artist med presonus ljudkort och det var billigt att uppgradera (typ 800 spänn). Och jag Älskar workflowet i Presonus helt klart...

Ta bara en sådan sak att sonar x1 och x2 tar ett helt dygn känns det som att scanna igenom vst mappen... Trodde att de kanske fixat det iom x2 men icke... Avinstallerat igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Demade Sonar förut och gillade inte alls den. Fick sitta och leta för att kunna göra enklare saker. Demade senare Studio One och den var lättjobbad och lätt att förstå utan att ens leta någon manual. Nu sitter jag med Cubase sen länge men hade jag tänkt byta eller vara ny idag så hadet blivit den.

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha då var det dags att säga farväl till en gammal vän som varit ett troget verktyg för mig och min gitarr musik...men nu kan inte ens jag som alltid burit fanan högt för Cakewalks grejor fortsätta med skiten... körde Cake 1.0 på Pc parallelt med Atari o Notator innan win 95kom med duplex stöd för audio inspelning ...huhh kan det ha varit 94???

men ja e så trött på X1 skumma beteende... till motsats från många så funkade min X1 hyffsat vid releasen .. ... hade inte en tanke på att patcha men så läste jag nånstans att dom fixat massor med de 4 patcharna..så då patchar vi väl tänkte jag...sen blev X1 som sirap.. kan ta upp till 5 sec att göra en rec arm på en track...hur lyckades dom fixa det???... grrrrr... ofta slutar programmet svara ... ibland hittar det tillbaks men oftast är det omstart som gäller.. skapar man plug in chains så kan man roa sej i process listan i windows o se vad den lille rackaren glufsar i sej i minne.. när man ändå är där så retar man sej på hur i helv. rent ut sagt X1 kan roffa åt sej så mycket resurser...för det mesta när jag stänger ner programmet så ligger Sonar kvar som en process o det går inte att starta det igen utan att döda processen..... träffade en gammal sequensr polare i våras som pratade sej varm för Studio One.. men då funkade X1 någorlunda för mitt ganska enkla pyssel... bara virtuella instrument,, bas trummor via KOntakt 5... o massor med guitar via Amplitube o TH2... 🙂 i helgen trodde jag att jag skulle få psykbryt när jag skulle öppna en låt med hyffsat många timmars pyssel så går den inte att öppna.... aaaarrrrrrrrrrrrgggg .... 😱 som tur är så sparar jag alltid undan en ren midifil när själva midi delen är klar..annars hade man ju varit rökt...visst jag vet installera om X1 o skippa patchning så kanske filen går att öppna igen...den glada varningen angående songs created with templates... den missade jag tydligen... 🙂 så i glädjen över mitt nya Presonus VSL interface( gud vad det låter bra ) har jag tagit steget till Studio One v2.0.7..... det ingick en "artist" version med interfacet som jag bara tänkte titta på lite snabbt... öööhh..satt uppe till 2:30am i Söndags o bara njöt..det var ju här det skulle vara... lätt... snabbt..intuitivt...roligt..inspirerande ( inte irriterande ) o sedan..att få jobba med denna audio motor är ett sånt sant nöje.. latency--2.7ms med Presonus VSL o 3.2 med ESI grejorna... programmet är komiskt snabbt o jag väl under ca 30 timmar ännu ej stött på något som irriterar... så nu är artist upgraderad till Pro... stöd för externa pluggar är ju ett måste för mej men annars funkar det som följer med Artist rent ut sagt kanon... jag som e hyper känslig på gitarr ljud fick lätt till bra ljud i det som följer med..visst inte som Amplitube eller TH2 men helt ok... så varför skiver jag då detta här...

lite som tack för allt kul men nu har jag sett hur ett modernt seq prog kan vara....tänkte bara trösta om det finns andra här som bara väntar på X2... strunta i det..tanka ner 30 dagars full demo på Pro version av Studio One o hitta tillbaks till skaparglädjen... jag vet att ni som vägrar överge Cakewalk kommer att gå i taket.. men som sagt ..jag har köpt alla versioner av Cakewalk ända sedan midi programmet så jag tycker jag gjort mej förtjänt av att ventilera detta

Vad exakt är det du försöker säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

bophome (oregistrerad)

jag ger gärna bort min också... kan nog tänka mej att stå för frakten 😆 :lol: 😆 :lol: när jag öppnar samma låt i bägge programmen så tar det ca 2-3 min i X1..om den inte bara dör eller gnölar över en av sina egna pluggar som felinstallerad............... aldrig över 20 sec med Studio One..... o datorn e I7 a med ssd diskar så den lastar sällan över 40%..så om x1 behöver den tiden för mina små grejor...huhhhh tänk att öppna en fil hundra spår...hinner man med en weekend trip tro....hahha..ni skulle se i Sonar tråden... dom gillar inte en "svikare" ... grymt kul ... jag kan säga att vi var inte många som körde Cakewalk i Sverige 95....

Link to comment
Dela på andra sajter

bophome (oregistrerad)

Jag testade x2 i dagarna... blev grymt besviken... Tur man har Studio One som man fick billigt i och med att man fick artist med presonus ljudkort och det var billigt att uppgradera (typ 800 spänn). Och jag Älskar workflowet i Presonus helt klart...

Ta bara en sådan sak att sonar x1 och x2 tar ett helt dygn känns det som att scanna igenom vst mappen... Trodde att de kanske fixat det iom x2 men icke... Avinstallerat igen...

......X2 hehe.. tur man inte besudlade datorn med den.... jag gillar verkligen workflowet också... har inte känts så i något gränssnitt jag provat tidigare..jag hittar hela tiden coola grejor som gör att man mumlar .... ööhhh varför har ingen tänkt så innan...vara bara ute med hunden under helgen..annars satt jag lycklig som ett barn ...nytt Presonus kort som bara låter grymt bra....sequenser byte i hemstudion...har faktiskt aldrig trott jag skulle byta..man har ju så mycket grejor gjorda i Cakewalks grejor....för jobbigt att byta o importera in i den nya...men vad tusan...hur fort jag importerar in en song så kan man inte låta bli att pilla.blir sittande o hittar ny grejor att göra..mest för att gränssnittet e så coolt.. kommer att ta 10 år att få konverterat låt biblioteket.... eftersom jag kör kontakt 5 , Amplitube o TH2 som primäraljud motorer så kan jag göra lyssnings tester på samma låtar i X1 och i Studio One..... 🥰 :wub: 🥰 :wub: 🥰
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä skit i x2... jag håller mig till studio one nu... Sålde mitt presonus dock, 22 vsl, jag ville köra vanlig midi istället för usb midi men då började det spraka och ha sig. Så fort jag tog av midi sladden så funkade det kanon igen... Nu kör jag focusrite firewire kort istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha då var det dags att säga farväl till en gammal vän som varit ett troget verktyg för mig och min gitarr musik...[...] jag har köpt alla versioner av Cakewalk ända sedan midi programmet så jag tycker jag gjort mej förtjänt av att ventilera detta

[...]

Jaha ja. Där ser man.

jag skriver i Sonar tråden som en trogen Cakewalk anv i snart 20 år [...] o du ..jag lovar ..jag kommer aldrig att ha anledning att posta här mer.....

Jag antecknar detta och går vidare i livet 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

istället för att babbla om hur fantastiskt å coolt allting med studio one är så kan ni väl berätta exakt vad det är som är så fantastiskt å coolt jämfört med andra daw

med tanke på antal inlägg å val av ämne verkar det mer som om säljrepresentanter för studio one har loggat in....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjopp .

Har kört Studio one pro i snart 4 år,Kan väll säga att det är ett väldigt lätt överskådligt Daw.

Knappt några undermenyer,dom som finns är väldigt genuina,menar lätt åtkomliga,resten är i stort sätt

framme på skärmen inget bök.Helt underbart Smidigt samt lätt jobbat.Drag and dropp med vst helt suveränt.

Kan inte tänka mig något annat Daw.

Har kört Reaper Bra program det med Samt Cubase.

Tycker Presonus Har lyckats här med ett Lätt andvändar gränssnitt samt den är ganska snäll mot cpu (Dator)

Har inte stöt på några direckt störande buggar heller allt flyter på helt enkelt.

Dom uppdateringar man får är helt suveräna.Så Jag är hel nöjd med Mitt Daw

Heja Presonus 2.0.

Mvh/ Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

istället för att babbla om hur fantastiskt å coolt allting med studio one är så kan ni väl berätta exakt vad det är som är så fantastiskt å coolt jämfört med andra daw

med tanke på antal inlägg å val av ämne verkar det mer som om säljrepresentanter för studio one har loggat in....

Hela workflowet är grymt bra. Det är stabilt, snabbt och låter bra... Se också Hemmpe's svar...

Jag är hobbymusiker numera och släpper en del på vinyl. Har absolut inget med studio one att göra försäljningsmässigt men är helt såld på detta DAW när jag jämfört med andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela workflowet är grymt bra. Det är stabilt, snabbt och låter bra...

vad skiljer i workflowet?

skiljer sig jämfört med vilket annat program?

det är många som upplever vilket annat program som helst dom använder som stabilt och snabbt

låter bra?

hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

bophome (oregistrerad)

nja...dom gärna pröjsamej 🙂 jag har kört samma låtar med samma pluggar genom både X1 och S1 o tycker helt klart det låter bättre i S1.....klarare på nåt vis.... hehe finns ju knappast nån anledning att säga det här om jag inte tycker det..men som sagt ..det där är ju tycke o smak .....vad gäller exempel på workflowet så finns en bra video på hur man kan leka med automation i S1..du får kolla så fattar du lite vad vi hyllar... jag bara garvade när provade att lägga wahwah på ett gitarr spår... så komiskt enkelt... skulle ta en evighet i X1att göra nåt liknande.... jag har kört Cubase o Logic en hel del o dom e ju samma skola som X1... tveklöst väldigt kompetenta mjukvaror alla tre.... S1 är så olik i sitt tänk....hade jag orkat skulle jag skulle jag försökt förklara mastringsdelen...den e sanslös.... dra in dina songs..den gör en analys..lägger på fx....renderar resultatet i realtid...... publicera på nätet... välj vilket format... släng upp det på soundcloud.... voila..soundcloud sprider sen din låt på FB o twitter or whatever....allt i gränsnittet... skapa cd.. finns video hos Presonus hur detta verktyg funkar....tooo much för en gammal Cake anv... 🙂 ...

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skiljer i workflowet?

skiljer sig jämfört med vilket annat program?

det är många som upplever vilket annat program som helst dom använder som stabilt och snabbt

låter bra?

hur menar du?

Men installera trial och testa vet jag... Är väl enklaste sättet att se om det är något för dig. Jag gillar studio one över allt annat men det är min åsikt. Skapa dig en egen och skriv vad du inte gillar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men installera trial och testa vet jag...

nej jag vill veta vad det är du egentligen menar

jag har redan testat trial av v2 och tyckte själv inte det skilde nåt särskilt mot dom flesta daw

ableton skiljer

så berätta gärna hur du menar - vad har jag missat?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag personligen gillar inte Studio One eller punkt två eller eller hur många dom nu än har gjort.

Jag vill bara tala om att Demos enda anledning till att hen överhuvudtaget yttrar sig i den här tråden är att hen tycker det är skoj när som i alla fall hen uppfattar det att folk glider runt lite väl ohämmat och o underbyggt på hal is. Då slår Strikern till.

Busted 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Well allt är väl enligt eget smak och tycke. Jag är en gammal cubase människa som satt med atari och cubase när det begav sig. Men jag tycker Cubase har kört fast lite i samma gamla spår. Studio One känns nytt, fräscht och lättarbetat i jämförelse. Men det är min åsikt. Ni kan ha andra därför sade jag att var och en kan installera deras demo och se om det passar dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slog ihop dina båda trådar då de inte skiljer sig innehållsmässigt och gör mest verkan i att diskutera här eftersom du bytt till Studio One.

.. samtidigt som det inte är tillåtet att posta fler trådar i samma ämne på flera ställen

Välkommen hit förresten 🙂

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Skall tilläggas, jag sitter med en PC än så länge och där funkar inte alls cakewalk för mig. Cubase har en tendens att hänga sig då och då. Reaper, kanske men det tar längre tid att komma in i än Studio One rent arbets- och lära sig mässigt. protools etc har jag inte brytt mig om, möjligt att det är bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

nja

bevisbördan ligger väl snarare på dig isf

och då ska det väl gälla generellt och inte bara på just din dator

sen antar jag att du menar sonar x1 när du säger cakewalk?

Om jag säger att Studio One är stabilare en Cakewalk så säger jag det utifrån min egna erfarenhet! Lita på det eller skit i det... Varför ska jag bevisa det? Och hur? 😳

Nej jag är kvar på Sonar 8.5 vilket jag skrev i tidigt skede i denna tråd... Scrolla upp och öppna ögonen.

Möjligt att X2 är stabilare. Det har jag ingen aning om..

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag är nog mer inne på Cubase iallafall. Jag hatar den nya mixen men å andra sidan så tror jag Cubase har bra och vettiga verktyg när det kommer till redigering och mixning. 😳

Det har iofs Cakewalk och Studio One oxå? 😳

Nåja... Den som lever får ett C. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...