Jump to content
Annons

Vad har ni för bord? [BILD/TIPS-TRÅD]


Terror

Recommended Posts

Annons

To floor: om du har en/gör en ritning på bordet så kann nog viket snickeri som hälst såga ut delarna åt sig och lacka dom och du monterar själv(vilket man måste oavsätt bord).

Det är så jag gjort, jag Bestade/lackade dock bordet själv.

annas kanse nån modell av Zaor borden hos musicstore kan funka.

Tyvärr har jag inte tid eller är vidare händig. Och jag är varken möbelarkitekt, montör eller lackerare 🙂 Jag gör det jag gör bäst, så får andra göra det dom gör bäst. Jag behöver någon som får se lite olika inspirationsbilder, sen dyker upp och gör lite mätningar och funderar lite, och sen bygger och monterar det vi enas om.

Har inte hittat något mängdproducerat som jag gillar, så det får bli custombygge helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett rejält o stort o svintungt o svingammalt o svinläckert skrivbord. Hur bra som helst. Borde funka bra även med datorskärm o mindre monitorer. Sväljer en hel del grejer i lådorna också. Mittenlådan kan man kanske bygga om enkelt, så man kan ha tangentbord o mus där. Hyllan har jag byggt själv. Skrivbordet har jag typ stulit gratis. Men såna finns på loppisar o såna ställen.......... Hellre köpte jag en förstärkare eller mick för slantarna än ett rangligt bord... 😎

post-8284-0-72335800-1351339136_thumb.jpg

Hm, dålig bild. Men det har två skåp med dörrar på var sida o en utdragbar låda i mitten. I skåpen är det hyllor o lådor man kan dra ut. Bordet har 8 ben...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

4408312409.jpg

det har jag gått och spanat på länge. 2.999:-

Försök att hitta ett liknande men där det finns plats för skärmen i mitten, på vanlig höjd. Du kommer att få nackproblem framöver med skärmen så högt upp.

Denna verkar riktigt bra! The VI Compposer's Desk

FullDesk_Ad.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

4408312409.jpg

det har jag gått och spanat på länge. 2.999:-

En bords skiva från Rusta eller Ikea och justerbara ben från Ikea, ha sen keyboarden/synten på sidan på ett stativ. Eventuella externa burkar kan lika gärna hänga under i lådor. Monitorerna på stativ från 4Sound, finns det inte plats borra hål i bords skivan. Foten är ju trekantig så den går att vrida som det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bords skiva från Rusta eller Ikea och justerbara ben från Ikea, ha sen keyboarden/synten på sidan på ett stativ. Eventuella externa burkar kan lika gärna hänga under i lådor. Monitorerna på stativ från 4Sound, finns det inte plats borra hål i bords skivan. Foten är ju trekantig så den går att vrida som det behövs.

Jo tänkte på det själv att använda bordskiva med ben från ikea, när jag såg en annan tråd här på forumet.

Dock undrar jag om man kan ha en keyboard som väger 30 KG under bordskivan och hänger.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Har grubblat massor på det där. Jag har ju själv lösningen att ha 2 st hurtsar under skivan, blir stabilt som satan och klarar massor med vikt (samt lådor behöver jag för alla sladdar och grejer man har). Man kan lika gärna ha ett eller två rackskåp som ben.

Eller skaffa benstomme från Kinnarps för en miljon. Då håller det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har grubblat massor på det där. Jag har ju själv lösningen att ha 2 st hurtsar under skivan, blir stabilt som satan och klarar massor med vikt (samt lådor behöver jag för alla sladdar och grejer man har). Man kan lika gärna ha ett eller två rackskåp som ben.

Eller skaffa benstomme från Kinnarps för en miljon. Då håller det 🙂

Det kan funka eller om man ha ben som sitter under upphängningen med hjul som rullar med keyboarden ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på att få höra vilka funktioner ni tycker är viktigast att en riktigt bra studiomöbel har.

Allt inom en armlängds avstånd.

Litet så det inte orsakar för mycket reflektioner, Men ändå så man har plats Klavv/kontroll, tangentbord och kaffe och har yta över. Vinklade rackplatser på varje sida av skärmen och plats för högtalare ovanför racken. (ungefär som du har)

Kanaler att leda kablar i.

Sådant bord skulle man vilja ha 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt inom en armlängds avstånd.

Litet så det inte orsakar för mycket reflektioner, Men ändå så man har plats Klavv/kontroll, tangentbord och kaffe och har yta över. Vinklade rackplatser på varje sida av skärmen och plats för högtalare ovanför racken. (ungefär som du har)

Kanaler att leda kablar i.

Sådant bord skulle man vilja ha 🙂

Bra Naymari. Klaviatur under eller på bordet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på att få höra vilka funktioner ni tycker är viktigast att en riktigt bra studiomöbel har.

Stabilt, racklösning för outboards (min egen har 2x 4H), "överbyggnad" i bra ögon/öronhöjd för skärmar och monitorer, hjul så man kan flytta runt den när man dammsuger (japp, det är asviktigt 😛 ), stor "arbetsyta" så ingenting bråkar om plats (jag tänker att det måste få plats ett klaviatur, mus, controller, tangentbord, ett A4 kollegieblock... ja ni fattar) samt kabelkanal bakpå så minimerar man ett galet "ormbo"

Ptja, lite sådär 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Naymari. Klaviatur under eller på bordet?

Jag tar mig friheten att också svara på det där om du inte misstycker; personligen hade jag helst velat haft klaviaturen under bordet men det tjuvar ju plats för benen så jag kompromissade och ställer mitt EP-75 på arbetsytan när jag använder det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stabilt, racklösning för outboards (min egen har 2x 4H), "överbyggnad" i bra ögon/öronhöjd för skärmar och monitorer, hjul så man kan flytta runt den när man dammsuger (japp, det är asviktigt 😛 ), stor "arbetsyta" så ingenting bråkar om plats (jag tänker att det måste få plats ett klaviatur, mus, controller, tangentbord, ett A4 kollegieblock... ja ni fattar) samt kabelkanal bakpå så minimerar man ett galet "ormbo"

Ptja, lite sådär 🙂

Vänligen,

CHAE

Tack Chae! Hur många HE rack totalt tror du är vanligast i en hemstudiorigg? 1 eller 2 skärmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar mig friheten att också svara på det där om du inte misstycker; personligen hade jag helst velat haft klaviaturen under bordet men det tjuvar ju plats för benen så jag kompromissade och ställer mitt EP-75 på arbetsytan när jag använder det.

Precis vad jag också brukar irritera mig på. Ni som spelar mycket klaviatur, är det helt fel att ha klaviaturen på bordet? Håller på att ta fram en vettig studiomöbel för produktion. Därav alla mina frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Chae! Hur många HE rack totalt tror du är vanligast i en hemstudiorigg? 1 eller 2 skärmar?

Hmm, svårt att svara på men 8 HE allt som allt torde ju vara tillräckligt. Iofs, nu när jag tänker på det så är ju UA's grejer oftast 2 HE/st och ponera att man köper in sig på ett antal så sticker ju antalet HE iväg tämligen snabbt 🙁 Å andra sidan så är väl de flesta FX-enheterna bara 1 HE så det kanske lirar bra ändå (?)

Jag har två stycken 22" skärmar and I'm loving it. Tycker att det är asbra att ha arrangerings-fönstret och mixern separerade så slipper man flippa fram och tillbaka hela tiden 😏

Precis vad jag också brukar irritera mig på. Ni som spelar mycket klaviatur, är det helt fel att ha klaviaturen på bordet? Håller på att ta fram en vettig studiomöbel för produktion. Därav alla mina frågor.

Fel är det väl knappast. Det handlar nog om vana. Nu råkar min studiomöbel vara i perfekt höjd så när jag ställer mitt klav på bordet så känns det kalas att spela på. Men ett klav på en utdragbar skiva är ju helnice. Frågan om det fungerar med benutrymmet?

Med tanke på dina byggplaner så finns det ju pro-möbler som har alternativet att kunna ha skärmarna liksom "infällda" i vinkel i själva bordet. Det kanske vore något att överväga. Personligen skulle jag nog störa mig på det... Vanesak antagligen iofs 😛

Edith: savtfel

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra Naymari. Klaviatur under eller på bordet?

Beror på vilken höjd bordsskivan är på. Jag skulle föredragit ovanpå! Så man slipper joxa med att flytta på sig och dra ut skivan 🙂 Som jag har det nu har jag klaviaturet bakom mig så jag bara behöver snurra runt. Det är också ett alternativ. Enda nackdelen är att man blir yr av att prova ljud! 😛

Ska bygga fram ett bord när jag börjat få lite rackenheter!

[...] stor "arbetsyta" så ingenting bråkar om plats (jag tänker att det måste få plats ett klaviatur, mus, controller, tangentbord, ett A4 kollegieblock... ja ni fattar)

[..]

Glöm inte kaffekoppen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite nyfiken på att få höra vilka funktioner ni tycker är viktigast att en riktigt bra studiomöbel har.

Jag ska till att bygga studiomöbel snart och håller på att skissa i nuläget, det som jag vrider och vänder mest på är hur jag ska få in alla rackenheter på ett bra sätt. Jag skulle föredra att ha vinklade rackplatser i bordsskivan, men samtidigt vill jag ha många enheter, och bordet får helst inte bli för stort.

Funderar på att kanske ha ett fåtal rackenheter vinklade i bordet och bygga en separat möbel för dom enheterna som inte används för ofta. Att skära ner på analoga prylar skulle göra allt så mycket enklare, men jag tycker det är betydligt roligare att sitta och ratta på "riktiga grejer" än att använda digitalpluggar, även om resultatet är likvärdigt/ibland bättre med pluggarna.

I övrigt vill jag även ha ett utdragbart keyboard.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Glöm inte kaffekoppen 😉

Det var såklart underförstått men thanx tho 😄

Kan lägga till också, att ha möjligheten att kunna stå och arbeta hade varit grymt! (höj/sänkbart dvs.)

Grüm feature 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt nöjd med mitt bord som min Far gjorde till mig. Borde inte vara särskilt svårt att göra igenltigen. Det är 2st 10rack jämte varann. Bordet är inte högre än 1.20cm högt (lr om det är 1.40) så att monitorerna är i bra höjd med örona.

Hade jag gjort om bordet hade jag nog slantat borde lite, men bara ytterst litet. Men det ser trevligt ut och passar mitt lilla rum perfekt.

topbanner.jpg

Redigerat av crillemannen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jo tänkte på det själv att använda bordskiva med ben från ikea, när jag såg en annan tråd här på forumet.

Dock undrar jag om man kan ha en keyboard som väger 30 KG under bordskivan och hänger.

Som jag skrev sätt den på ett stativ för keyboard på sidan om. Det finns ju inräkning på alla program så det man får göra är att lägga till nån takt om man inte hinner på plats i tid.

Den här typen av möbler är ett hopkok av kompromisser som inte är speciellt bra utformade ur ett ergonomiskt perspektiv. Så det är inte mycket att välja på om man ska få plats med minst två skärmar, två monitorer och allt ska funka utan att man får nackvres eller att nåt står i vägen.

Väljer man en bords skiva av trä så håller den helt säkert för en 30 kg synt/keyboard som hänger under om man absolut måste ha den där. Är man osäker så kan man sätta en regel som stagar upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Enkelt bord från IKEA: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40111124/#/80115988

Kensington bordsarm för två monitorer: http://www.kensington.com/kensington/en/se/p/1427/K60900US/dual-monitor-arm.aspx

Riktigt nöjd! Höj & sänkbart, kan vridas i oändlighet, framåt, bakåt. Kostade iofs som en hel skärm men helt klart värt det.

egensnickrat rack med plats för 12HE under, monitorerna på stativ bredvid bordet.

Totalkostnad runt 3000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...