Jump to content
Annons

Metronom eller ej?


Peterwashere

Recommended Posts

Annons

Metronom när jag lägger tighta, nördiga proggmetalriff eller ska lägga riktigt pilliga solon. Annars spelar jag helst in till trummor. Har börjat experimentera med indiska rytmer i mitt jazzspel och då är det ibland av nöden tvunget. Annars tycker jag, generellt, att det kan störa ganska mycket när väl bas och trummor ligger. Jag kan komma på mig själv med att lyssna efter metronomen, och det tar fokus från musiken.

Det jag spelar in är mestadels gitarrbaserad instrumentalmusik inspirerad av allt från Guthrie Govan till Pat Metheny och just för tillfället väldigt nördig eastern ambient-jazz. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

"känsla" eller tight... behöver du välja gör du fel

Ligger mycket i det. Men det är svårt att tänka sig in i ett aktivt val rörande metronom. Det slog mig att jag aldrig väljer aktivt, jag vet liksom bara vid det här laget när det lägger till något bra och när jag inte vinner på att köra med någon. Fast vid närmare eftertanke använder jag nog det oftare än jag tror.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag spelar in åt någon gör jag det alltid (så gott som) till metronom, men det betyder inte att det blir rövtight. Snarare är det ett flöde där man ligger lite efter ibland och lite före ibland - oftast medvetet beroende på vilken känsla för feeling man är ute efter. Man lär sig jobba med metronomen och inte kämpa mot den.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fundering kring detta. Finns det något verktyg som analyserar en ljudfil och/eller ett midispår och skapar ett tempotrack efter det?

Naturligtvis skulle det bli varierat resultat beroende på materialet, men ändå.. skulle finna det användbart.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag gör en del solo så spelar jag kompgitar igenom låten till metronom. Flyttar över gitarren till portan, går ut i liverummet å

lägger trummor på denna gitarr fast nu utan klick (ibland ett svagt klick som man bara kanner att det finns där). Sedan bort med "slaskgitarren" å spela in nya gitarrer på dom nu inspelade trummorna...

Funkar för mig i alla fall.

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Retromannen (oregistrerad)

Jag programmerar trummorna först! Spelar rock, kanske enklare då. blir låten bra men trummorna dåliga gör jag om trummorna sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fundering kring detta. Finns det något verktyg som analyserar en ljudfil och/eller ett midispår och skapar ett tempotrack efter det?

Naturligtvis skulle det bli varierat resultat beroende på materialet, men ändå.. skulle finna det användbart.

Ableton har funktionen, extract groove, väldigt användbart och kul

Link to comment
Dela på andra sajter

Ableton har funktionen, extract groove, väldigt användbart och kul

Åhå! men är det möjligt att analysera längre bitar med dynamiskt tempo som den sen anpassar tempot med utefter låtens gång?

Edith: sökte lite på det och det verkar vara det jag är ute efter! riktigt nice! får hoppas att Cubase får den funktionen någon dag..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Alltid med metronom, man kan svänga bra med klicket i örenen. Det är ju mer ett hjälpmedel. Trummor är bra, fast jag har svårt att ibland ta ut svängarna när man lyssnar på enbart trummor. Spelar enbart metal. Så får mig funkar det.

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...